Piekne Swieto , piekna tradycja.
Swieto wiecznego swiatla.
Zapalamy te światła ( ha-nerot-halalu) ze względu na cuda, zwycięstwa i wszechmocne czyny , których Ty dokonałeś dla naszych ojców przez Twych świętych kapłanów. W ciągu wszystkich ośmiu dni Chanuki światła te są poświęcone i nie wolno
nam ich używać , wolno nam tylko na nie patrzeć , aby dziękować Imieniu Twemu za Twe cuda, Twą pomoc i Twe wszechmocne czyny.
( Modlitewnik)
Chanuka Sameach!!!
Powyższy hymn , który śpiewamy podczas zapalania światełek , dopiero pod koniec XIII wieku został włączony najpierw do modlitewników niemieckich - o co zadbał rabbi Meir z Rotenburga (zm.1293) a następnie również do sefardyjskich.
Każdego roku w porze najkrótszych dni , kiedy ciemność trwa dłużej niż jasność , przez osiem dni zapalamy światełka świecznika chanukowego (chanukija) , śpiewamy pieśni o ocaleniu i cudach , jakie Bóg uczynił naszym przodkom , gdy znalezli się w wielkiej biedzie i niewoli. Podczas tych dni zakaz pracy nie obowiązuje , toteż nie mają one charakteru świątecznego.
Po południu jednak, o zachodzie słońca , gdy zapalają się świece , rodzi się iście świąteczny nastrój.
Chanuka jest świętem światła i radosci, cieszymy się z tego , że światło rozprasza ciemność.
A światło to przecież Nauka, Prawo, wieczny ogień siedmioramiennego świecznika, ktory w hejchal, świetym obszarze światyni w Jerozolimie , pali się jako znak najwyższej Obecności.
Słowo chanuka oznacza "inaugurację, poświęcenie" . Światło Chanuki , ustanowiono w 164r.p.n.e. , aby upamiętnić
zwycięskie powstanie Machabeuszy przeciwko hellenistycznym władcom , usunięcie pogańskiego kultu ze zbezczeszczonej
Świątyni w Jerozolimie i ponowne poświecenie jej Jedynemu Stwórcy dwudziestego piątego dnia miesiąca kislew (grudzień).
W II w.p.n.e.władzę nad Judeą sprawowała syryjska gałąz helleńskich diadochów , zwanych Seleucydami. Żydowska ludność Judei była bardzo zwaśniona , sprzeczne orientacje podzieliły nawet ród arcykapłanów. Niektórzy z jego członków podobnie jak spore grupy najwyższej warstwy społeczeństwa , ulegli fascynacji kulturą helleńską , chcieli zmienić Jerozolimę w swojego rodzaju polis i wprowadzić hellenistyczne nowinki, toteż popierali obce panowanie.
Z drugiej strony chasidim, "ludzie pobożni" , i uczeni w Piśmie stworzyli ruch skierowany przeciw zhellenizowanym warstwom i zwalczali odszczepieńców.
Z kolei pomniejsze grupki , takie jak esseńczycy, izolowały się prowadząc surowy i czysty i ich zdaniem jedynie zgodny z Biblią tryb życia.
Seleucydzi usiłowali narzucić przemocą hellenistyczną cywilizację , przy czym król Antioch IV Epifanes (175 -164 r.p.n.e.) wypełniał to zadanie z bezwzględnym okrucieństwem, zakładając , że znajdzie oparcie dla swoich działań w żydowskim stronnictwie proseleuckim. Kazał prześladować i torturować i zabijać wszystkich , ktorzy żyli zgodnie z nakazami żydowskiego Prawa.
Kiedy Antioch zajął Jerozolimę , aby wesprzeć "stronnictwo reform" , walka religijna osiągnęła apogeum.
Antioch posunął się jednak za daleko. Dwudziestego piątego dnia miesiąca kislew zbezcześcił Świątynię, każąc rozbić siedmioramienny świecznik i gasząc wieczne światło , Wielką Świątynię poświęcił Zeusowi i wprowadził nowy obcy kult.
Wszystko to przyspieszyło wybuch zbrojnego powstania .
Po latach cierpień poddaństwa i prześladowań żydowski lud wzniecił bunt pod przewodem rodu Hasmoneuszy nazywanych również Machabeuszami. Było to powstanie chlopskie , które rozprzestrzeniło sie z Modiin , wioski położonej na Nizinie Judzkiej na południowy zachód od Jerozolimy.
Wywodzacy się z rodu kapłańskiego stary Matatiasz i jego pięciu synów zorganizowali i przeprowadzili powstanie przeciw obecnej władzy , będące równocześnie wojną domową .
Walka o niezależność polityczną trwała pięć lat, ale zakończyła się zwycięstwem: w 164 r.p.n.e. armia Machabeuszy wkroczyła do Jerozolimy i odbiła Świątynię.
Oto relacja przekazana w Pierwszej Księdze Machabejskiej ( 4,36-39):
.......
Efrat Gal-Ed
Ksiega świąt żydowskich.
Chanuka Sameach!!!
Ofra Haza on Kid's show - A Hanuka Song
http://www.youtube.com/watch?v=1ES27H2T ... re=related