Symbolika węża...
Symbolika Węża - od Sumeru do mitu edeńskiego
Autor tekstu:
Joanna Żak-Bucholc
W
ąż jest tak potężnym symbolem, pojawiającym się w tak wielu kulturach ipełniącym tak różnorodne role, że oczywiście nie będę w stanie wyczerpać tematu i dokładniezanalizować wszystkie sposoby jego przejawiania się. Lepiej poprzestać na niewieluprzykładach, ale postarać się, by były reprezentatywne i w miarę „pierwotne", archaiczne.Równie ważne jak mity są przedstawienia plastyczne. Jeśli zaś idzie o wizerunki węża, totrudno powiedzieć, które są najstarsze, jednak wąż nie wydaje się być symbolem bardzoarchaicznym, niewątpliwie częściej i od dawniejszych czasów pojawiają się byk, jeleń, ptaki.Jednym ze starszych przedstawień jest wąż na ceramice z VI tys. p.n.e. z terenu tzw. ŻyznegoPółksiężyca. Nie wiemy oczywiście jaką funkcję pełnił w mitach tamtych ludzi. Potem węża „uwikłano" w walkę; już na pięknie inkrustowanym naczyniu z Nippur widzimy kota walczącegoz wężem; kot jak dowiadujemy się z podpisu to sama Wielka Bogini Inanna.Wiele jednak wskazuje na to, że tam, gdzie od pewnego czasu mamy do czynienia zsymbolem węża o wiele starszym symbolem był symbol ryby (str. 2012). Można oczywiściesnuć przypuszczenia dlaczego symbol ryb miałby zamienić się (czy raczej rozszczepić się, boprzecież nie zaniknął) w obraz węża. Czy obraz ryb — jako potężnego symbolukosmogonicznego, cywilizacyjnego (rybo-ludzie z Oannesem na czele, nauczający ludzi w Eridurzemiosł, uprawy roli i sztuki budowania miast, indyjski Matsja nauczający praw Manu), iwreszcie egzystencjalnego (wierzenia, iż ryba jest formą przejawiania się jednej z warstwduszy umarłego) — był bliższy kulturze ludzi związanych z morzem i żeglarstwem, zaś innymludom wąż wydał się adekwatniejszy? Czy te obrazy nałożyły się na siebie: oto przykładnauczycielem ludzkości w Indiach był potężny wąż z rodu nagów (węży) Śesza, przedstawianyz pługiem oraz z tłuczkiem do ziarna — a to są wszak emblematy cywilizacyjne, znaki sztuk, jakich Sesza był patronem. Niewykluczone, a nawet bardzo prawdopodobne, że nagowie, wtym Śesza, pełnili taką samą rolę mityczną, jak sumeryjski Oannes i jego towarzysze, rybo-ludzie. Może mamy do czynienia z jednym źródłem tego motywu… Może warto pamiętaćrównież o tym, że Śesza jest wężem siedmiogłowym, a w takiej właśnie liczbie występują rybo-ludzie na sumeryjskich reliefach; tzw. ap-kallu, co po akadyjskuznaczy „mądry".Węże mityczne są związane z wodami, choć przecież ten związek wcale nie jestoczywisty, chyba że mamy na myśli węża wodnego. Otóż Wody to „materia pierwsza". WEgipcie pojawia się to w koncepcjach kosmogonicznych; zwrócimy uwagę na postacie tzw.Ogeady, ósemki pierwszych bóstw, przedstawianych, co znamienne z głowami węży i żab.Kiedy wypracowano koncepcję Wielkiej Wody opływającej całość uniwersum, w plastyceprzedstawiono to jako „tarczę" opływaną przez potężną rzekę; jakiż obraz lepiej nadawał się dosymbolizowania Wielkiej Rzeki niż kształt węża owiniętego wokół kręgu... W Indiach ogólnieznany jest obraz Wisznu spoczywającego na ogromnym prawężu Anancie (jego imię znaczy „bezkresny", co chyba jednoznacznie można uznać za synonim Wielkiego Oceanu). Inny mitopowiada o znanym nam już Śeszy, który żyje w Potali, wielkiej podziemnej krainie, a jakwiadomo w podziemnej krainie istnieje podziemny ocean. Powiada się również, iż Śesza —uwaga —
opasuje całą ziemię.
To przecież identyczny obraz, z jakim spotykamy się w Grecji,czy Sumerze! W dość późnym micie egipskim opowiada się o wcieleniu boga Amona, wężuzwanym Kem-atef, który wyłonił się z podziemnego Praoceanu. Znany jest też wąż Mehenzwinięty pod łodzią Re, chroniący go od złych mocy, albo oplatający naos Re, a także ciągnącybarkę słoneczną, niczym Śesza ciągnący łódź Manu. Również w świecie egejskim mamyprzedgrecki mit o stwórczym prawężu Ophionie, który
siedmiokrotnie
oplatał Jajo Świata, ażwyszły z niego Niebo i Ziemia. To Jajo zniosła w postaci gołębicy prabogini Eurynome (
eurys
—szeroki), z którą złączył się Ophion. Była ona przedstawiana, jak przytacza Z. Kubiak (
MitologiaGreków i Rzymian
, s. 141) jako kobieta od bioder w górę i ryba od bioder w dół. I sprawarównie ważna: oto mamy obraz Ophiona
opasującego
okrągły kształt — „tarczę" uniwersum,potem ten kształt odczytywano m.in. jako Jajo Świata. Oczywiście inne prastare bóstwopregreckie Okeanos, którego miano, mimo że nie greckie stało się podstawą nazwy „ocean" wwielu językach indoeuropejskich, w tym w polskim, był widziany jako opasująca uniwersumWielka Woda.Zatem: Wąż — ten Pierwszy, kosmogoniczny, związany z elementem Prawód,Racjonalista.pl
http://www.academia.edu/2980421/Symbolika_Weza