[Syria-Palestine główna] Inne królestwa i miasta:
Edomici [kluczowe Króli]
[Dołącz do nas] [Ogólna mapa witryny]
Musimy cię
streszczenie
▪ Origin
▪ Lokalizacja
▪ Firma i handlu
▪ Religia
▪ Historia
▪ Archeologia
▪ Bibliografia
Wadi Zered, granicznym
między Moabu i Edomu
pochodzenie
dom e (lub hebrajski : אֱדוֹם Edom "czerwone lub czerwone", w Syryjski: ܐ ܕ ܘ ܡ w języku greckim : "lδουμαία Idoumaía w języku łacińskim: Idumaea lub Idumea lub Edomu) była nazwa nadana Ezawa w Tanach ( albo Biblia hebrajska), a naród, nieistniejącego już, kto był w dół. Region z dużą ilością czerwonego piaskowca, skutkowałoby nazwą "Edom?". Inny wariant pochodzenia tej nazwy pochodzi Ezaw, pierworodny bliźniaków z Izaaka i Rebeki, urodzonych pokryta czerwoną polaru. Wreszcie, zgodnie z inną etymologię, Ezaw otrzymałby ten przydomek po sprzedaży jego pierworództwo przeciwko danie z czerwonej soczewicy. Wśród Asyryjczyków , Edomici jego mianowany Udumi i są czasami nazywane Edomici w tekstach grecko-rzymskich.
lokalizacja
T o jest obecny ziemia Izraela. Edomici mówił język semicki. Byli plemienny grupa żyjących na pustyni Negew i Araby Valley, która jest obecnie południowa Martwe morze i sąsiednie Jordan. Zajęli regionu leżącego na południe od Morza Martwego do brzegów Zatoki Akaba. Specjaliści zgadzają się, że Edomici przyszedł zająć miejsce dalej na południe od Petra od pierwszego tysiąclecia. Jednak niewiele wiemy o ich zajęciu miasta. Zajęli także szczyty Umm el Biyara gdzie znaleziono szczątki domów i czołgów z okresu od VII wieku pne narodu Edomskiego wiadomo, że istniał w IX wieku pne, Biblia przed daty jego istnienia wieków. Jednak ostatnie dowody archeologiczne pokazuje ślady Edomitów w XIII wieku pne, ale problem pozostaje kontrowersyjne. Naród przestał istnieć jako państwo z żydowsko-rzymskiej wojen. To był historyczny wróg Izraela z Moab i Ammon . Kilka fragmentów Starego Testamentu potwierdzają upartego nienawiści między tymi dwoma narodami (II Królów, II Księga Kronik, Psalmy CXXXVII, Obadyjasz Jeremiasza).
[Kliknij aby powiększyć obrazek]
Edomici groby przy wejściu do Petra
Trade Company
T on lista królów Edomu wymienionych w Księdze Rodzaju sugeruje, że jest to więcej niż konfederacją każdy książąt panujących nad ich miasta jako linii monarchów w sobie. Niewiele wiemy o Edomitów, ale opuścili wspomnienie niewojenne ludzi, znanych ze swej mądrości, której głównym przedmiotem działalności była produkcja jakości tkanin i ceramiki. Mieli także pewną kontrolę w obróbce metali. Królestwo Edomu zwrócił dużo jego utrzymania karawan handlowych między Egipcie , na Bliskim Wschodzie, w Mezopotamii , Arabii i na trasie kadzenia. Jest również zaświadcza się, że szlaki handlu morskiego aż do Indii, opuścił port Esjon-Geber.
Edomici prawdopodobnie również eksportowane sól i balsamea balsam (drzewa i krzewy pochodzące z obszaru Morza Martwego) wykorzystywane do perfum i kadzidła świątyń starożytnego świata. Najbardziej znanym zabytkiem pozostawione przez ten lud jest twierdza Sela. Słowo hebrajskie "Sela lub Selah" oznacza "kamień" i odnosi się w Biblii (II Królów, XIV, 7; Iz XVI, 1) twierdza Edomczyk że historycy od dawna uznaje miejsce Petra gdzie Bosra (lub Bostra, na południu Syrii, stolica regionu Chauranu). Eksperci są teraz jednomyślni wesz Sela zlokalizować dalej na północ, około 10 km. Na południe od Tafila.
[Kliknij aby powiększyć obrazek]
Edomici grobów na drodze do Petry.
religia
T on charakter Edomczyków religia jest w dużej mierze nieznane. Podobnie jak jego bliskich krewnych innych królestwach Lewantyńskim Semitów czcili bogów, takich jak El, Baal i lokalna bogini Athirat (lub Aszery). Wiemy, że od VIII wieku pne, Edomici narodowego imienia Bożego, JRD (QoS lub Qaush lub QoS qaus lub Kaush lub KO). Jest możliwe, że kobieta bogini Astarte być może, był obiektem kultu, a Sin Bóg (lub Sin) z Harran (lub Carrahes lub Karrami). Odwołanie do kultowego Edomczyk pojawia się w Drugiej Księdze Kronik 14 wersecie 25, ale ten skład jest późno, a autor tego tekstu był na pewno trochę wiedzy o religiach praktykowany dwa wieki temu.
Bóg Kaus (QoS lub Qaush lub QoS qaus lub Kaush lub KO), pojawia się w tekstach zarówno Edomici i Asyryjczyków . Był głównym Edomczyk bóstwem. Nazwa jego małżonka nie jest znane. Choć Tanach (Biblia Hebrajska lub) potępia bogom narodów Moabicki i amonit sąsiadów, Bóg Kaus nie pojawia się jako takie. W królestwie cieszył oficjalny status i jest obecny jako element imion. Tak więc wydaje się w nazwach Królów i zwrotów takich jak "Błogosławię Cię kaus" zawarte w korespondencji administracyjnej szóstego wieku pne Znamy kilka uszczelnienia należące do Księży JRD i co najmniej jedna uszczelka potwierdzające kult Baala. VIII wieku pne w okresie perskim Achemenidów , nazwa pojawia się w pięćdziesięciu Kaus imion na tabliczkach glinianych, fok i ostraca w Tanach (Biblii Hebrajskiej lub). Kult kaus dominował aż do ówczesnego Persji .
W rzeczywistości Kaus był Bóg z północnej Arabii. Przed pojawieniem się królestwa Edomu, że pojawiły się już w XIII wieku, w wykazie nazw Egipski klany Beduinów Shasous (lub Shasus, Beduin Pierwszy znajduje się w Transjordanii, które następnie są wymieniane jako Południowej Palestyny ). Kaus jest bogiem wojny i burzy. Jego rosnąca popularność w Edom wydaje się pokrywać z pojawieniem Królestwa Edomczyk w ósmym wieku. Warunki wprowadzenia kultu w kraju są dobrze znane. Według W.Porter Beniamina, jego kult jako krajowy bóstwa zostały wykorzystane do konsolidacji politycznej organizacji państwa Edomczyk w populacji złożonej z niezależnych klanów. Odtąd Persji , odniesienia do JRD są jeszcze bardziej liczne. Eksperci podkreślają, pewną bliskość między nim a Izraelita Boga Jahwe. Ten ostatni jest opisane jako pochodzące od Edom, Paran lub Temanu. Ta bliskość wyjaśnia non potępienie kaus przez Tanach (Biblii Hebrajskiej lub). W trzecim wieku, został nawet wspomniany w literaturze rabinackiej.
Historia .......
T on Edomici lub Edomici są potomkowie Ezawa, brata bliźniaka Jakuba , grand-syn Abraham . Jakuba spłodził Izraelitów po Bogu (Rodzaju 35:10) i przemianowany na "Izrael". Tak więc Ezaw był założycielem narodu izraelskiego. Około 1300 roku pne, osiedlili się w południowej części Morza Martwego. Dokumenty Egipcjanie z końca XIII i na początku XII wieku wspominając o ich istnieniu. Wydaje się, że były one związane z Shasous (lub Shasus, Beduina najpierw umieszczony w Transjordanii, które następnie są wymieniane jako Południowej Palestyny) i Shutu, koczownicze Raiders wzmianka w źródłach egipskich . List od pisarza egipskiego z XIX dynastii znaleziony w twierdzy Wadi Tumilat (Delta Nilu), pochodzący z czasów panowania faraona Merenptah (lub Merenptaha, 1213-1203), donosi krążenie nomadów " Shasous pokolenia Edom ".
Kliknij na wybrane miasto lub region
Kraj pochodzenia Edomczyków według Tanach (Biblii Hebrajskiej lub) rozciągało się od Półwyspu Synaj do miasta Kadesz-Barnea (South starożytnego Izraela). Na południu dotarł Eilat (od Morza Czerwonego, Zatoki Akaba), który port Edomu. Na północy terytorium Edomu wzruszony, że z Moabu i Judy . Granica między Moabu i Edom był Wadi Zered. W starożytnej stolicy Edom był Bozrah (Bozrah lub Botzrah lub w języku hebrajskim : בצרה) w południowej Jordanii dziś, na południowy wschód od Morza Martwego. Królewskości Edomu, przynajmniej na początku, nie był dziedziczny.
Kroniki wspomnieć zarówno serię Królów i Książąt szefów (lub). Nazwy Edomici Królów wymienionych w Tanach (Biblii Hebrajskiej OR): Bela, Jobab Chuszam, Hadad, Samla Saula, Baal-Hanan Hadad, są uważane przez wielu badaczy za wątpliwe i prawdopodobnie wynikają z pomylenia Edomici i nazwy Aramejczycy . Rzeczywiście, wiele z tych nazw są Syryjczycy i żaden zawiera nazwę narodowego bóstwa Edomitów, JRD (QoS lub Qaush lub QoS qaus lub Kaush lub Kos), dobrze potwierdzone element epigrafice asyryjskiej szczególności.
Pierwszy cytuje Tory (Księga Rodzaju 36) jest Bela ben Beor (W języku hebrajskim : בלע). "Syn Bela Beor" Jego daty jego panowania, a jego następcy nie są znane, ale cały okres istnienia królestwa Edomu trwała podobno około 150 lat, aż do jej podboju przez króla Dawida ( 1010-970). Panował w Edom, zanim więc nie jest królów Izraela . Był rodem z Dynhaba. Jego następcą został (Rodzaju 36:33) przez Jobab ben Zary (W języku hebrajskim : יובב) "Jobab syna Zare", który został od niego Bozrah (Bosry lub Botzrah lub w języku hebrajskim : בצרה). Chociaż Adam Clarke utrzymuje się na inną pozycję, wiele znaczących bibliści identyfikować z Jobab biblijne postaci Hioba. David J.Gibson zawiera szczegółowy obronie tej teorii, w oparciu o wiele pism Księgi Hioba, nazw osobowych, geografii, zawodów i jego współczesnych.
Jego następcą został (Rodzaju 36:34 31-43) przez Chuszam który jest wymieniony jako "krainy Temanitów", które mogą odnosić się do klanu Edomczyk Teman (W języku hebrajskim : תמין). Jego następcą został (Rodzaju 36:35; 1 Kronik 01:46) przez Hadad ben Bedada (W języku hebrajskim : חדד "ostrość") "Hadad, syn Bedada". On jest opisany jako że przeniósł stolicę do Edomu Hawid (Jego lokalizacja nie jest znana, ale prawdopodobnie było to, co jest teraz południowym Izraelu i Jordanii), a on pobił Madianici (Tribe zainstalowany na wschód od Jordanu między morza Martwego iw górę półwyspu Synaj na południe) od Moabu . Jego następcą został (Rodzaju 36:36) przez Samla z Masrekah nie zlokalizowanej. Jego następcą został (Rodzaju 36:37) Saula (Sha'ul lub lub lub Šā'ûl Szaul hebr שאול "Desire"). On jest opisany jako "Rechobot rzeki" (lub Rehovot, hebrajski : רְחוֹבוֹת), których lokalizacja jest wciąż dyskutowane. Może rzeka Zered (lub Wadi al-Hasa). To był chyba mu król Edomu, który odmówił synowie Izraela , aby przejść przez jego ziemię w drodze do Kanaanu . On stworzył pierwszy konflikt między dwoma narodami, choć nie zaatakuje Izraelitów, ale on gotów oprzeć się agresji od nich.
ceramiki Edomczyk znaleźć pod adresem
W Haẕeva - Izrael
Jego następcą został (Rodzaju 36:38) przez Balanan ben Achborowy (lub Baal Hanan w języku hebrajskim : בָּעַל חָנָן "Baal jest miłosierny") "Baal-Hanan syn Achborowy". Był synem Achborowy i Mehetabel córką Matredy i wnuczka Mezahaba (lub Me-Zahab). Należy pamiętać, że istnieją dwa ludzie z tą nazwą w Tanach (Biblii Hebrajskiej lub). Jest on również wymieniony w wykazie Królów w pierwszej Księdze Kronik, gdzie znajduje się również drugi mężczyzna nazwy, z miasta Gederu. Nie znamy nazwy swojego rodzinnego miasta. Z tego powodu, Joseph Marquart (lub Josef Markwart) zakłada, że "syn Achborowy" jest duplikatem "syn Beorowego" (Rodzaju 36:32) i Baal-Hanan w oryginalnym tekście podano jako imię ojca następny król Hadad. W pierwszej Księdze Kronik, jest opisany jako odpowiedzialny króla Dawida (1010-970), pielęgnacji drzew oliwnych i jawory.
cd...