Rodos stare i nowe....rodos
Z dala od szalej±cych t³umów w Neochori (Nowe Miasto), zwartych szeregów le¿aków i parasoli na pó³nocnych pla¿ach, koczowatych koszulek i tandetnych bibelotów sprzedawanych w miejscowo¶ciach wczasowych, na Rodos wci±¿ mo¿na znale¼æ tereny, niemal nieska¿one cywilizacj±. Wzd³u¿ obu wybrze¿y kursuj± czêsto autobusy z dworca przy Nowym Rynku, ale by dotrzeæ do pustych pla¿, odleg³ych klasztorów i zamków na wzgórzach nad gajami cytrusowymi, najlepiej wynaj±æ samochód, d¿ipa lub dobry motocykl.
rodos
Historia wyspy:
Staro¿ytni Grecy, joanici, osmañscy naje¼d¼cy i w³oscy kolonizatorzy pozostawili w mie¶cie Rodos niezwyk³± mieszankê stylów architektonicznych. W klasyczny uk³ad ulic wpisuj± siê zamkowe wie¿yczki, kolumny ¶wi±tyñ, bizantyjskie ko¶cio³y, minarety meczetów i na dok³adkê dwa jelenie z br±zu strzeg±ce wód w porcie Mandraki.
To tam przypuszczalnie znajdowa³ siê s³awny Kolos Rodyjski - wspania³y 30-metrowy pos±g boga s³oñce Heliosa wykonany przez tutejszych rze¼biarzy Karisa i Lakisa. Legenda g³osi, ¿e sta³ okrakiem nad wej¶ciem do portu, co oznacza³oby, ¿e rze¼ba i tak imponuj±ca wed³ug wszelkich standardów - musia³aby byæ ponad dziesiêciokrotnie wiêksza, co z przyczyn technicznych wydaje siê niemo¿liwe. Choæ lokalizacja Kolosa pozostaje nieznana, wiadomo, ¿e run±³ podczas trzêsienia ziemi w 222 r. p.n.r. Br±z, z którego by³ zbudowany, sprzedano jako z³om w VII w. n.e.
W czasach imperium bizantyjskiego Rodos w³adali Genueñczycy, a po nich joanici, którzy - uciekaj±c z Jerozolimy przez Cypr - podbili miasto w 1309 r. i rozpoczêli trwaj±cy 213 lat okres rz±dów sprawowanych kolejno przez 19 Wielkich Mistrzów. Joanici (zwani te¿ szpitalnikami, od szpitala ¶w. Jana w Jerozolimie) wzmocnili fortyfikacje miasta i dali siê we znaki osmañskiej flocie. Trwa³o to do roku 1522, kiedy su³tan Sulejman Wspania³y zdoby³ Rodos po sze¶ciomiesiêcznym oblê¿eniu - przeciwko 650 rycerzom stanê³o wówczas 200 tys. Turków. Wielki Mistrz ze 180 ocala³ymi zakonnikami poddali sie i otrzymali gwarancjê bezpiecznego przejazdu na Maltê. Turcy osmañscy panowali na wyspie przez 390 lat; ko¶cio³y zamienili w meczety, a chrze¶cijanom nie wolno by³o mieszkaæ w obrêbie miejskich murów.
rodos
W 1912 r. Rodos zajê³y W³ochy, bêd±ce w stanie wojny z Turcj±. Rozpoczêto wówczas zakrojone na szerok± skalê prace archeologiczne. W 1943 r. na wyspê wkroczyli Niemcy. Rodos zosta³a wyzwolona przez aliantów w roku 1945, a trzy lata pó¼niej, kiedy Dodekanez przy³±czano do Grecji, nad wyspa zaczê³a powiewaæ bia³o-niebieska flag±.
Wyspa wci±¿ jest oblegana - tym razem przez turystów. Miasto Rodos za³o¿one przez Greków w czasach imperium osmañskiego, wyra¼nie dzieli siê na star± i now± czê¶æ (Neochori). Kontrast jest uderzaj±cy - z jednej strony fast foody, luksusowe butiki i rytmy techno, a z drugiej brukowane uliczki i sielska atmosfera.
Nowe Miasto
Pe³no tu eleganckich sklepów, w których handluje siê towarami znanych marek. Mo¿na usi±¶æ w jednej z drogich kafejek portowych w Mandraki, nastawionych g³ównie na turystów, i przygl±daæ sie jachtom. Nieco tañsze dzia³aj± w hali targowej (Nea Agora) obok straganów z rybami, miêsem oraz wielkimi strertami warzyw i owoców. Sprzedaje siê tu równie¿ niedrogie souvlaki, ¶wie¿o wyci¶niêty sok pomarañczowy i pieczywo w niez³ej piekarni.
Na nabrze¿u roi siê od karykarzystów, ulicznych sprzedawców popcornu i g±bek. Nie brakuje te¿ naganiaczy oferuj±cych jednodniowe rejsy morskie. Promy wycieczkowe wyp³ywaj± przed 9:00 na wyspê Simi, zatrzymuj± siê przy klasztorze w Panormitis, oraz do Lindos na wschodnim wybrze¿u, na po³udnie od miasta Rodos. Niewielkie wodoloty cumuj± u nasady molo, a du¿e promy w porcie handlowym (15 minut marszu na wschód).
Mandraki, którego strze¿e okr±g³a bastylia i zarazem latarnia morska Agios Nikolaos (fort ¶w. Miko³aja), to znany port po¶redni na miêdzynarodowych szlakach ¿eglarskich oraz miejsce, gdzie mo¿na wynaj±æ jacht. Przy wej¶ciu do portu stoj± w³oskie budowle w stylu art deco - Dom Gubernatora z gotyckimi ³ukami, obok cerkiew Zwiastowania NMP (Evangelismos), a po drugiej stronie poczta, ratusz i miejski teatr. Naprzeciwko teatru znajduje siê meczet Murada Reisa oraz cmentarz muzu³mañski. Wzd³u¿ nabrze¿a mo¿na st±d doj¶æ do Instytutu Hydrobiologicznego na pó³nocnym przyl±dku wyspy; pod t± szumn± nazw± kryje siê akwarium (czynne codz. 9:00-21:00, w zimie 9:00-16:00).
rodos
Nocne ¿ycie kwitnie w centrum Neochori, gdzie bary i chodniki wype³niaj± siê rozbawionymi turystami, wyznaj±cymi zasadê, ¿e "zrównowa¿ona dieta to jeden drink w lewej rêce, a drugi w prawej". Podobno na obszarze niespe³na 1 km2 mie¶ci siê ponad 200 barów, a Orfanidou zwana jest potocznie "ulic± Skandynawsk±", bo tylu na niej wspó³czesnych Wikingów.
Co wieczór w ogrodach komunalnych pod murami Starego Miasta odbywaja siê przedstawienia typu "¶wiat³o i d¼wiêk" (Ichos kai Fos), podczas których odtwarzane s± sceny z oblê¿enia twierdzy przez wojska Sulejmana Wspania³ego. Przed wykupieniem biletu warto zapytaæ w kasie w jakim jêzyku odbywa sie przedstawienie.
O jakiej¶ 2 km na po³udniowy zachód od Mandraki wznosi siê Mont Smith (¶ci¶lej Agios Stefanos, czyli góra ¶w. Szczepana), z której roztacza sie panorama miasta. Niegdy¶ na szczycie znajdowa³ siê helleñski akropol wraz ze stadionem, dzi¶ mo¿na zobaczyæ gruntownie odnowiony odeon oraz kolumny ze ¶wi±tyni Apollina (III w. p.n.e.). W parku Rodini na po³udnie od nowego miasta, przy drodze do Lindos, gdzie w czasach staro¿ytnych funkcjonowa³a szko³a retoryki, teraz ka¿dego sierpniowego wieczoru rozbrzmiewa weso³y gwar towarzysz±cy ¶wiêtu wina (20.00-24.00); w bilet wliczono nieograniczon± konsumpcjê wina). Parkowe ogrody, jeziora, mosty i hellenistyczne grobowce wykute w ska³ach odnowiono w 1996r.
Stare Miasto
Otoczona murem ¶redniowieczna czê¶æ miasta - mury obronne, 11 bram wyjazdowych, w±skie brukowane uliczki - przetrwa³a w niemal nienaruszonym stanie i figuruje na Li¶cie ¦wiatowego Dziedzictwa UNESCO. Wiele uliczek, tak jak ich staro¿ytne poprzedniczki, krzy¿uj± siê pod k±tem prostym.
rodos
Pó³nocna Brama Wolno¶ci (Pili Eleftherias) prowadzi na Platia Simis, gdzie przetrwa³y fundamenty ¶wi±tyni Afrodyty. Przy s±siednim Platia Argirokastro stoi z jednej strony Zajazd Owernijski, a z drugiej Muzeum Sztuk Dekoracyjnych (wt.-nd. 8.30-15.00), w których wystawiono kostiumy, wyroby ceramiczne, i drewniane rze¼by znalezione w starych domach w ca³o¶ci archipelagu. Naprzeciwko w budynku dawnej katedry joanitów (zwanej jako Panagia Kastrou mie¶ci siê Muzeum Bizantyjskie (wt.-nd. 8.30-15:00). Wiêkszo¶æ jego kolekcji ikon i malowide³ ¶ciennych z wiejskich kaplic zosta³a przeniesiona do Pa³acu Wielkich Mistrzów.
Kolejny przystanek to XV-wieczny Szpital Joanitów, dzi¶ Muzeum Archeologiczne (wt.-nd. 8.30-15.00). Obok kiepsko opisanych eksponatów, zaprezentowanych w niezbyt ciekawy sposób, mo¿na odnale¼æ prawdziw± per³ê hellenistycznej rze¼by - s³ynn±, choæ uszkodzon± nieco przez morze, Afrodytê Thalassia.
rodos
Piêkna, ¶redniowieczna, szczê¶liwie nieskomercjalizowana Odos Ippoton (ulica Rycerska), której dawny splendor przywrócili W³osi, prowadzi st±d do Pa³acu Wielkich Mistrzów. Stoj± przy niej zabytkowe zajazdy nale¿±ce niegdy¶ do rycerzy zakonnych ró¿nych narodowo¶ci - najbardziej imponuj±cy jest francuski, z herbami kilku Wielkich Mistrzów.
rodos
Pa³ac Wielkich Mistrzów (wt.-pt. 8.30-21.00, pn. 14.30-21.00, sb. i nd. 8.30-15.00) zosta³ prawie doszczêtnie zniszczony po wybuchu w sk³adzie broni w pobliskim ko¶ciele ¶w. Jana w 1856 r. (zginê³o wówczas 800 osób). Odbudow± zajêli siê W³osi w latach 1937-1939, pragn±c jak najszybciej zamieniæ go w letni± rezydencjê króla Wiktora Emanuela i Mussoliniego. ¯aden z nich jednak nigdy tu nie bawi³. Okaza³a klatka schodowa wiedzie na piêtro ol¶niewaj±cych dekoracji, jak np. staro¿ytne mozaiki sprowadzone z Kos. Na parterze urz±dzono ¶wietna ekspozycjê po¶wiêcon± joanitom oraz zbiory sztuki sakralnej przeniesione z Panagia Kastrou. To z pewno¶ci± najlepsze muzeum na Rodos.
rodos
Na g³ównej ulicy handlowej Sokratous, t³ocz± siê sklepy, futrzarskie i skórzane, stragane z bi¿uteri±, koronkami i haftowanymi serwetami oraz wszelkimi innymi pami±tkami. Sokratous biegnie od Platia Ippokratous z ozdobn± fontann± do ró¿owego meczetu Sulejmana na wzgórzu. W obrêbie Starego Miasta wci±¿ mieszka sporo Turków. Na Platia Arionos dzia³a zabytkowy hamman (turecka ³a¼nia, oznakowana jako Dhimotika Loutra; nieregularne godziny otwarcia).
Drug± tutejsz± mniejszo¶æ narodow± stanowili ¯ydzi, których hitlerowcy wywie¼li do Auschwitz w czerwcu 1944r. Niewielu ocala³o, a synagoga na Simiou to dzi¶ g³ównie pomnik ku pamiêci ofiar Holocaustu. Za hammamem na Andronikou mie¶ci siê teatr Nelli Dimiglou - jego zespó³ taneczny wykonuje tradycyjne miejscowe tañce (pn., ¶r., pt., 21:20). Stare Miasto oferuje te¿ rozrywkê w postaci pubów i barów, w których pojawia siê coraz wiêcej, choæ s± mnie gwarne i ha³a¶liwe ni¿ te w Neochori.
lindos
Zachodnie wybrze¿e
Na zachodnim wybrze¿u Rodos panuje klimat bardziej wilgotny, wiej± silniejsze wiatry, jest te¿ wiêcej zieleni, a rolnictwo rozwija siê na równi z turystyk±. Zaniedbane kamieniste pla¿e nie spowolni³y budowy hoteli w gwarnych kurortach Ixia i Trianda w bezpo¶rednim s±siedztwie Neochori. W odleg³o¶ci 5 km w g³±b l±du od Triandy znajdowa³o siê staro¿ytne Jalimnos (wt.-nd. 8.00-19.00), dzi¶ znane bardziej jako Filerimnos (od tutejszego bizantyjskiego klasztoru). Ze starego miasta pozosta³a jedynie dorycka fontanna i fundamenty hellenistycznej ¶wi±tyni. G³ówna atrakcja to odresteurowany gotycki klasztor ze sklepionymi komnatami i oryginalna mozaik± pod³ogow± z motywem ryb, bujnie poro¶niêty bugenwill±.
rodos dolina motyli
Kremasti na wybrze¿u s³ynie z corocznego ¶wiêta NMP (15-23 sierpnia), ale poza tym nie ma tam nic ciekawego. Lotnisko na Rodos le¿y przy drodze do wsi Paradisi, dok±d udaje siê wielu turystów, by uprzyjemniæ sobie czas w oczekiwaniu na czêsto spó¼nione samoloty czarterowe. Niedaleko warto zajrzeæ do jednego malowniczego zak±tku wyspy - Petaloudes, czyli Doliny Motyli. Prowadz±ca tu droga przecina kanion mniej wiêcej w po³owie jego d³ugo¶ci. Szlaki wiod± w górê lub w dó³ rzeki, ¶cie¿kami i przez mosty, mijaj±c drzewa ambrowca (Liquidambar orientalis), na których w lecie gnie¿d¿± siê æmy nied¼wiedziówki. Maj± ¿ó³to-czerwone skrzyd³a z jasnoczerwonymi koñcówkami widocznymi podczas lotu. Dolina prowadzi do miejscowo¶ci Soroni przy nabrze¿nej szosie, sk±d droga gruntowa biegnie ok. 6 km w g³±b l±du do klasztoru Agios Soulas, gdzie podczas hucznego ¶wiêta 29-30 lipca odbywaj± siê wy¶cigi os³ów.
lindos
Druga g³ówn± atrakcj± turystyczna zachodniego wybrze¿a jest odkryty w 1929r. i oddalony od Mandraki o 32 km. Kamiros (staro¿ytny Kameiros) - unikatowe, kompletne miasto doryckie bez pó¼niejszych wp³ywów architektonicznych. Co ciekawe, nie by³o tu ¿adnych fortyfikacji, a na ³agodnych zboczach nie wzniesiono akropolu.
Dalej na po³udnie le¿y port Skala Kamirou (zwany równie¿ Kamiros Skala), gdzie w tawernach rybnych przesiaduj± t³umy turystów w oczekiwaniu na popo³udniowe promy na wyspê Chalki. Zamek w pobliskiej Kritinii, niegdy¶ jeden z wiejskich garnizonów joanitów, to dzi¶ zaniedbana ruina, ale i tak zas³uguje na wizytê ze wzglêdu na wspania³e widoki na morze.
Wnêtrze wyspy i po³udniowe krañce
W g³êbi ladu, u podnó¿a góry Attaviros (1215 m n.p.m.) le¿y Embonas - centrum winiarstwa na Rodos. Za najlepsze uchodz± wyroby prywatnej winiarni Emeri. W licznych tavernach serwuje siê g³ównie miêsne obiady i kolacje dla wycieczek autokarowych (tzw. greckie wieczory). Przez iglasty las u stóp góry biegnie droga do malowniczej wsi Sianna s³yn±cej z miodu i soumy, czyli wysokoprocentowego alkoholu na bazie winogron. Oko³o 4 km dalej na w±skiej, urwistej 200-metrowej skale obok wsi Monolithos stoi zamek o tej samej nazwie.
Wnêtrze Rodos stanowi doskona³e antidotum na ekstrawagancjê nadmorskich kurortów - pofa³dowane wzgórza, mimo po¿arów wzniecanych przez podpalaczy od koñca lat 80., wci±¿ czê¶ciowo porasta las. W pó¼no bizantyjskiej cerkwi Agios Nikolaos Foundoukli, 3 km na zachód od Eleoussy, mo¿na obejrzeæ ³adne freski, a potem pój¶æ dalej na zachód w kierunku gêsto zalesionej góry Profitis Ilias (798 m. n.p.m.) i zej¶æ brukowan± ¶cie¿k± do wsi Salakos z rozlewni± wody mineralnej "Nymph".
rodos filerimos zamek
Z Apollony na po³udniowym stoku góry wyboisty trakt (przejezdny tylko dla d¿ipów) prowadzi do Laermy. Stamt±d ju¿ blisko przez sosnowy las do bizantyjskiego klasztoru Tchari, do którego w 1990 r. powrócili mnisi, aby nadzorowaæ konserwacje piêknych malowide³ ¶ciennych z XIII-XV w. Droga biegnie dalej na po³udniowy wschód do wsi Asklipio z cerkwi± Kimisis Theotokou; freski s± w niej nieco m³odsze i lepiej zachowane z uwagi na suchy klimat. Klasztor i cerkiew to najwspanialsze przyk³ady sztuki bizantyjskiej na Rodos.
Z Asklipio szlak wiedzie na po³udniowo-wschodnie wybrze¿e, wychodz±c na ¿wirowe pla¿e w Kiotari i Gennadi; w tej pierwszej stoj± du¿e hotele. Dalej na po³udnie rozci±ga siê piaszczysta i bardziej os³oniêta pla¿a Plimiri. Na po³udniowym krañcu Rodos le¿y wysepka Prassonissi, po³±czona z l±dem sta³ym, szerok±, piaszczyst± grobl± - czêsto mo¿na tu spotkaæ amatorów windsurfingu. G³ówna nadmorska droga na wyspie zatacza pêtle w kierunku Monolithos przez wsie Kattavia (cerkiew z piêknymi malowid³ami ¶ciennymi i antycznymi rze¼bami) i Apolakkia, miêdzy którymi rozci±ga siê dzika pla¿a.
Wiêkszo¶æ wsi w g³êbi l±du jest wymar³a. W³a¶ciciele domów mieszkaj± dzi¶ w mie¶cie Rodos albo za granic±. Wielu mieszkañców Lachanii w pobli¿u Plimiri sprzeda³o swoje domy Niemcom, mimo to uroczy plac z tavern± i dwiema fontannami zachowa³ tradycyjny charakter. Mo¿na st±d wybraæ siê na pó³nocny zachód do ³adnej wsi Messanngros na szczycie wzgórza, w której stoi XIII-wieczna kaplica pochylona nad fundamentami nieco wiêkszej bazyliki z V stulecia. Aby nie wracaæ do miasta po zmroku, najlepiej zatrzymaæ siê w klasztorze Skiadi, po³o¿onym niedaleko na zachód, gdzie uprzejmi gospodarze oferuj± pokoje go¶cinne.
Wschodnie wybrze¿e
Wschodnie wybrze¿e Rodos, bardziej piaszczyste i os³oniête ni¿ zachodnie, o cieplejszym morzu, zosta³o zagospodarowane dopiero pod koniec lat 70. i sporo tu jeszcze na wpó³ dzikich pla¿. Koskinou s³ynie z bogato zdobionych portali i dziedziñców wy³o¿onych misternymi kamiennymi mozaikami. Poni¿ej le¿y uzdrowisko Thermes Kallitheas, przechodz±ce obecnie gruntowny remont. Tê wspania³± fantazjê architektoniczn± z palmami i pawilonem przykrytym kopu³± wznie¶li W³osi w stylu art deco z elementami orientalnymi. Dwie piaszczyste zatoczki poni¿ej, pomiêdzy skalistymi cyplami, przyci±gaj± amatorów nurkowania.
lindos ulica
Zapchana hotelami Faliraki to popularny kurort dla m³odych, beztroskich i stanu wolnego. Przy d³ugiej piaszczystej pla¿y, gdzie mo¿na uprawiaæ wszelkie sporty wodne i paralotniarstwo na dok³adkê, roi siê od kiepskich restauracji i ma³ych dyskotek. Na po³udniu wy³ania siê przyl±dek Ladiko z zatok±, w której realizowano zdjêcia do filmu "Dzia³a Nawarony". Za nim rozci±ga siê d³uga, kamienista pla¿a w Afandou, s³abo zagospodarowana, wyj±wszy pobliskie 18-do³kowe pola golfowe. Dalej na po³udnie droga skrêcaj±ca w kierunku morza prowadzi przez Kolimbiê, z wzorcowym w³oskim gospodarstwem z lat 20. XX w., do jeszcze jednego o¶rodka wczasowego nad wulkaniczn± zatoczk±.
Droga w g³±b l±du wiedzie ku zielonym polanom Epta Pieges (Siedem Strumieni), jednego z najbardziej urokliwych miejsc na wyspie. Strumienie zasilaj± ma³y sztuczny zbiornik zbudowany przez W³ochów do nawadniania gospodarstwa w Kolimbii. Mo¿na tu zwiedziæ tunel-akwedukt, a potem zje¶æ posi³ek w tawernie pod drzewami. Greckim odpowiednikiem leku na bezp³odno¶æ jest klasztor Tsambika na szczycie wulkanicznego przyl±dka za Kolimbi±, z widokiem na piaszczyst± pla¿ê o tej samej nazwie (na po³udniu). Ko¶ció³ niczym specyficznym siê nie wyró¿nia, poza tym, ¿e przyci±ga bezdzietne kobiety, które przychodz± tu 8 wrze¶nia, by pok³oniæ siê XI-wiecznej ikonie.
Archangelos, 29 km od miasta Rodos, to najwiêksza wie¶ na wyspie, s³yn±ca z koureloudes (szmaciane chodniki), garnków i wyrobów skórzanych. Wszystko to produkuje siê z my¶l± o sporej grupie niemieckich turystów, mimo ¿e miejscowo¶æ nie le¿y nad morzem. Dobre pla¿e s± zreszt± niedaleko st±d - na przyk³ad Agathi, na któr± mozna sie dostaæ przez ma³y kurort i port rybacki Charaki w cieniu ruin zamku joanitów w Feraklos.
lindos
Lindos
Miêdzy miastem Rodos a oddalonym o 56 km Lindos regularnie kursuj± autobusy, ale przyjemniej p³ynie sie promem, podziwiaj±c nadmorskie krajobrazy. Rezydencje ¶redniowiecznych kapitanów - niektóre udostêpnione do zwiedzania - maj± ozdobne bramy wyjazdowe i szerokie dziedziñce wy³o¿one kamienn± mozaik±. W bizantyjskiej cerkwi w pobli¿u g³ównego placu zachowa³y siê XVIII-wieczne malowid³a ¶cienne. Osio³ki , s³u¿±ce tu za taksówki, zabieraj± turystów z w±skim uliczek do staro¿ytnego akropolu na szczycie stromego wzgórza ze ¶wi±tyni± Ateny Lindyjskiej. Wzd³u¿ ca³ej drogi dojazdowej stoj± przekupki z koronkami.
lindos
Lindos to jedno wielkie sanktuarium s³oñca, morza i seksu. Noc± miejscowo¶æ pulsuje w rytm muzyki dochodz±cej z licznych barów, a w dzieñ na piasku ko³o pó³nocnego portu pla¿owicze t³ocz± siê jak sardynki w puszczce. Po³udniowy port, ze spokojniejsz± pla¿±, jest znany jako Zatoka ¶w. Paw³a, ku czci aposto³a, który zawita³ tu w 58 r. n.e. W maleñkim ko¶ció³ku pod jego wezwaniem 28 czerwca odbywa siê tradycyjne panigri.
lindos
Historia staro¿ytnego Lindos siêga epoki br±zu; znajduje siê tu jedyny na wyspie - obok Mandraki - os³oniêty port. Z powodu ja³owej ziemi mieszkañcy zawsze ¿yli z morza. Gra ¶wiat³a i cienia na pobliskich poszarpanych ska³ach przyci±ga³a w latach 60-tych minionego stulecia malarzy, hipisów, i wszelakie artystyczne dusze. Okres ten Lindos ma ju¿ dawno za sob±, dzi¶ bowiem króluje masowa turystyka. Supermarkety zaspokajaj± wszelkie zachcianki obcokrajowców, a w tawernach sprzedaje siê nawet s³odycze - trudno uwierzyæ, ¿e to Grecja.
lindos
Za wapiennym cyplem le¿y nieco spokojniejsza Pefki (Pefkos) - niegdy¶ czê¶æ Lindos, a dzi¶ odzielna miejscowo¶æ wczasowa z niewielkimi pla¿ami w Larods, od niedawna zagospodarowana.
http://www.grecja-online.pl/przewodnik/dodekanez/rodos/rodos/