Strony: 1 2 3 [4] 5 6

RENNES LE CHATEAU... TESTAMENT MARII MAGDALENY!

  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: RENNES LE CHATEAU... TESTAMENT MARII MAGDALENY!
« Odpowiedz #45 : Czerwiec 23, 2013, 17:31:56 »




Settimana

Tydzień

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii.

Tygodnie jako okres czasu cyklicznego, regularne i konsekwentne jak  siedem dni , zależą od lunisolar kalendarza , [1] [2] jako jednostka chronologiczna minimum, single moon czterech głównych wyznaczników  miesiąca , w interakcji między tymi dwoma ciałami niebieskimi . Ma wartościowość Sacred całym " obszarze Mezopotamii  będącą  kolebką kultury także żydowskiej i jej kalendarza , w którym tydzień  jest jedną z najstarszych zasad czasowych. Przestrzeganie sobota (dzień siódmy) i tygodniowe są zauważone  dopiero po " wygnaniu  Żydów z Jerozolimy , gdzie Żydzi zostali zmuszeni przez podboju Babilonii do akceptacji tego miernika czasu w 586 roku pne , ale prawdopodobnie istniał on od dawna.

http://it.wikipedia.org/wiki/Settimana


http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=it&u=http://it.wikipedia.org/wiki/Settimana&prev=/search%3Fq%3Dhttp://it.wikipedia.org/wiki/Settimana%26sa%3DX%26biw%3D1366%26bih%3D575


Jak inaczej zrozumieć znaczenie słowa setimana? To niezmiernie ciekawa wieloznaczeniowość podam tylko dwa przykłady na odczyt;

set/ 7 jako tydzień, czyli powtarzający się  stały zapis czasowo energetyczny

imana/ jedno z imion  Bóstwa / Stwórcy  władający " życiem i śmiercią" , czyli cyklami inkarnacyjnym zawartymi w materialnym zworze 7.

Możliwości zrozumienia tego niesamowitego kodu słownego jest sporo, w sumie jest bardzo prosty , zachęcam do zabawy w zrozumienie.


Kiara.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 23, 2013, 17:51:08 wysłane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: RENNES LE CHATEAU... TESTAMENT MARII MAGDALENY!
« Odpowiedz #46 : Czerwiec 25, 2013, 20:54:33 »

Piękne zdjęcie.







MAGDALENA.... WIEŻA RYB.... MAG - DALA...

Imię pochodzące od przydomku Marii z Magdali. Nazwa miejscowa Magdala jest pochodzenia aramejskiego. Odpowiada hebrajskiej nazwie Migdal - wieża ryb (dziś e1-Me-dżel odległe o 5 km od Tyberiady). W Polsce imię znane od czasów średniowiecznych w formach: Magdalena, Magdalana, Magdalina, Madlena, Magdalenka, Machta (forma Macha to też skrót od Małgorzata).

MAG - DALA niezmiernie ciekawe jest drugie wyjaśnienie znaczenia Mag Dala.
Co znaczy MAG.. to chyba większość  wie, jest to określenie największego kapłana kultu słonecznego ,okreslenie związane z kapłanami perskimi.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Mag_%28kap%C5%82an_perski%29

.... DALA druga cześć słowa Mag -Dala ma bardzo ciekawe wyjaśnienie związane z metalurgią, czyli obróbką metali szczególnie dotyczy Afryki , Nigerii, Konga i plemion zamieszkujących podgórze , wzgórza Dala.

Dalla Hill


Dalla Hill (pisane także Dala) jest skocznia w Kano , Kano State , Nigeria . Jest metrów 534 (1753 stóp) wysokości. [1] są kroki na wzgórzu (Dala), który ma dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć stóp kroki (999) w siódmym wieku, wzgórze było miejscem społeczności, która zajmuje się iron-working ( obróbka metali), nie wiadomo, czy ci ludzie byli Hausa , lub głośniki języków niger-kongijskich . [2] . Kano był pierwotnie znany jako Dalla, po wzgórzu


http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Dala&prev=/search%3Fq%3Ddala%2Bwiki%26biw%3D1366%26bih%3D575

Ślusarstwo / Kowalstwo.
.


Kowalstwo jest każda broń , grafika , przybory lub elementem architektury wykonane z żelaza , zwłaszcza używane do dekoracji. Istnieją dwa główne rodzaje okuciem kutego żelaza i żeliwa . Choć korzystanie z datami żelaza już w 4000BC,  Hetyci  byli tymi którzy ,wiedzieli  jak eksploatować rudy metalu, wiedzieli jak go uzyskać żelazo (patrz rudy żelaza ) i rozwój broni. Korzystanie z żelaza głównie użytkowe, aż po średniowieczu , stało się powszechnie używane do dekoracji w okresie od 16 wieku i 19.


http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Ironwork&prev=/search%3Fq%3Diron-working%26biw%3D1366%26bih%3D575


Czyli Magowie perscy posiadali niezwykła i bardzo wszechstronną wiedzę, znali się nie tylko na  astrologii ,gwiazdach , matematyce ale również na obróbce i przemianie  metali.Doskonale wiedzieli gdzie as bogate złoża rożnych metali , eksploatowali je przerabiali na przepiękne wyroby.

Gdy dodamy info o Cyrusie Wielkim - Herod Wielki  ( ojcu Marii Magdaleny) posiadaczu wielu kopalń metali na ziemi , bardziej znana na Cyprze i Rodos ( miedz)jawi nam się już nieco inny obraz Magów perskich jak również znaczenie określenia Mag-dala.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Mied%C5%BA

http://www.archeolog.pl/pl33/teksty130/wydobycie_i_obrobka_rud_metali_w_epoce_brazu_i_epoce_zelaza




Kiara.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 25, 2013, 21:46:43 wysłane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: RENNES LE CHATEAU... TESTAMENT MARII MAGDALENY!
« Odpowiedz #47 : Czerwiec 27, 2013, 17:34:26 »

Pisałam już we wcześniejszych postach o połączeniu testamentu Marii Magdaleny z Podkową Leśną, wiedziałam iż jest ono wieloaspektowe, ale nie wiedziałam jak to przełożyć na fizyczną wiedzę wyjątkowości tego miejsca. a to dopiero początek moich poszukiwań.

Otóż W Podkowie Leśnej istnieje kilka stanowisk archeologicznych datowanych na IV -V wiek przed naszą erą.



Cytuj


Tabela 4
Wykaz stanowisk archeologicznych na terenie Podkowa
Leśna (za MPZP)
[41]
Lp.
Nr w ewidencji

Opis

1 59-63/2
ślady osadnictwa starożytnego i wczesnośredniowiecznego, rejon
ul. Grodziskiej

2 59-63/12
ślady starożytnej produkcji
żelaza z I w p.n.e. – III w n.e., lokalizacja:
ul. Główna i ul. Borsucza

3 59-63/13
ślady staro
żytnej produkcji
żelaza z I w p.n.e. – III w n.e., lokalizacja:
ul. Sarnia

4 59-63/14
ślady staro
żytnej produkcji
żelaza z I w p.n.e. – III w n.e., lokalizacja
ul. Borsucza

5 59-63/26 cmentarzysko kultury łużyckiej VI – V w p.n.e., lokalizacja: ul. Miejska
6 60-64/10
ślad osadnictwa staro
żytnego, rejon Lasu Młochowskiego

Na wszystkich stanowiskach archeologicznych wszelkie zamierzone zmiany
w zagospodarowaniu terenu oraz planowane inwestycje
(kubaturowe, drogowe, związane
z uzbrojeniem terenu i eksploatacją
kruszywa) oraz roboty ziemne naruszające strukturę
gruntu poniżej warstwy użytkowanej rolniczo - przed uzyskaniem pozwolenia na
budowę wymagają uzgodnienia przez organy samorządowe z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
2.3.4. Turys

tak samo, albo bardziej dokładnie...


Cytuj
1.1.1   Stanowiska archeologiczne
Na terenie Podkowy Leśnej stwierdzono występowanie stanowisk archeologicznych (Tabela nr 5).

 Miejsca te są częścią ogromnego (był to drugi pod względem wielkości ośrodek po Świętokrzyskim) ośrodka metalurgii żelaza. Ślady procesów hutniczych pochodzą z I-III wieku naszej ery, a obejmują wydobycie surowców, wytop żelaza, obróbkę kowalską i wykonanie finalne.

Lokalizacje obiektów archeologicznych przedstawia załącznik nr 4.

Tabela nr 5. Wykaz stanowisk archeologicznych na terenie Podkowa Leśna (za SUiKZP )
Nr   Nr w ewidencji   Opis
1   59-63/12   ślady starożytnej produkcji żelaza z I w p.n.e. – III w n.e., lokalizacja: ul. Główna i ul. Borsucza
2   59-63/13   ślady starożytnej produkcji żelaza z I w p.n.e. – III w n.e., lokalizacja: ul. Sarnia
3   59-63/14   ślady starożytnej produkcji żelaza z I w p.n.e. – III w n.e., lokalizacja ul. Borsucza
4   59-63/26   cmentarzysko kultury łużyckiej VI – V w p.n.e., lokalizacja: ul. Miejska
 
Na wszystkich stanowiskach archeologicznych wszelkie zamierzone zmiany w zagospodarowaniu terenu oraz planowane inwestycje (kubaturowe, drogowe, związane z uzbrojeniem terenu i eksploatacją kruszywa) oraz roboty ziemne naruszające strukturę gruntu poniżej warstwy użytkowanej rolniczo - przed uzyskaniem pozwolenia na budowę wymagają uzgodnienia przez organa samorządowe z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Na ziemi tak naprawdę żyły tylko dwa rody;

1. Ród, to Eksploratorzy złóż  ziemi ( poszukam innej bardziej prostej nazwy), oni od wieków  wędrowali po ziemi eksploatowali jej złoża metali , ale nie tylko metali. Zakładali osady, przekazywali wiedzę i wędrowali dalej ale zawsze pozostawiali korzenie swojego rodu w danym miejscu i poniekąd stawali się właścicielami tych ziem.

2.Ród, to  Pasterze hodowcy zwierząt, którzy dawno temu...  wędrowali po ziemi zmieniając lokalizację życia zależnie od  obfitości roślin zapewniających im pokarm dla swoich stad.

Pasterze, hodowcy zwierząt, to jedna opcja rodowa, a metalurdzy eksploatujący złoża , to druga. Współcześnie wiedzę jednych i drugich przekazują specjalistyczne szkoły. Jednak dawną wiedzę związaną z metalurgią i finalną obróbką metali , kowalstwo i ślusarstwo, oraz pięknych artystycznych przedmiotów posiadają nadal Cyganie.

Ten niezmiernie stary wędrujący ród semicki , to pradawna gałąź  pierwszego rodu ( określę to jako pradawnych alchemików )którzy przemieniali metale na skalę ziemi.

Uzupełnieniem mojej informacji niech będzie historia Cyrusa Wielkiego, tego perskiego władcy pra, pra.... w rodzie Marii Magdaleny.
 


http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_Wielki

http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=de&u=http://de.wikipedia.org/wiki/Kyros&prev=/search%3Fq%3Dkyros%2Bwiki%26biw%3D1366%26bih%3D575

Inne znaczenie słowa Cyrus, Kura, ni mniej ni więcej jak świeża woda..., nazwa rzeki na Kaukazie, skąd przyszli owi metalurdzy do Persji.

http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=de&u=http://de.wikipedia.org/wiki/Kyros&prev=/search%3Fq%3Dkyros%2Bwiki%26biw%3D1366%26bih%3D575

Cytuj
Kura
Skocz do: nawigacji , szukaj
   Artykuł ten zajmuje się Kura River. Dla innych zastosowań, patrz Cura .
Kura
მტკვარი (Mtkvari), Freestyle
Kura w Likani Lesser Kaukaz, Gruzja (early photo kolor Prokudin-Gorsky, ok. 1915)

Kura w Likani w małym Kaukazu , Gruzji
(Early photo kolor Prokudin-Gorsky , około 1915)
Dane
Lokalizacja    Turcja , Gruzja , Azerbejdżan
Rzeka System    Kura
Headwaters    zachód od Ardahan
40 ° 40 '23 "N, 42 ° 45 '54" E
Wysokość Źródło    około 2650 m
Usta    Caspian Sea Współrzędne: 39 ° 17 '11 "N, 49 ° 25 '40" E
39 ° 17 '11 "N, 49 ° 25 '40" E
Wysokość Mouth    28 m poniżej morza
Różnica wysokości    około 2678 m
Długość    1364 km [1]
Zasięg    218.906 km ²
Wydatki na poziomie Tbilisi [1]    MQ
   205 m³ / s
Wydatki na Mingechevir poziomie [1]    MQ
   402 m³ / s
Wydatki na poziomie ujścia blisko [1]    MQ
   575 m³ / s
Lewy dopływy    Big Liachwi , Ksani , Aragwi , Alazani
Rights dopływy    Chrami , Aghstafa , ary
Przepływa przez zbiorniki    Shamkir zbiornik , Mingechevir Reservoir
Miasta    Tbilisi , Rustavi , Mingechevir
Miasta średniej wielkości    Gori
Kura w Tbilisi

Kura w Tbilisi
Przebieg Kura

Przebieg Kura

1364 km długości Kura (ang. również leczyć; gruzińską მტკვარი / Mtkvari, Azerbejdżanu freestyle) jest największą rzeką w Kaukazie .
Spis treści

    1 Nazwa
    2 przedmiotów
    3 Użyj
    4 Linki zewnętrzne
    5 Referencje

Nazwa

W dawnych czasach rzeki nazwano Cyrus. Był pierwszym rosyjskim później z zachodnioeuropejskich kartografów używanych. Rosyjski historyk i językoznawca Diakonov wszczęła nazwę Kura Rzeki Quirane z, [2] kraj od annałach Urartian króla Sarduri II jest znany i blisko z Iga w sąsiedztwie Cildir Lake było. [3 ]

Georgian nazwa Mtkvari (მტკვარი) jest podłączony do innego gruzińskiego słowa Mtknari (მტკნარი), które w języku niemieckim oznacza świeżą wodę.
Historia

Kura ma źródło  w północno-wschodniej Turcji, w ​​prowincji Ardahan , płynący przez Gruzję i Azerbejdżan , aż do Morza Kaspijskiego otwiera. Górne wiatry Kurs przez góry na północ. Od wokół Gori , główny kierunek przepływu jest na południowy-wschód i prowadzi w dolnym biegu Kura-Araks nizinny i rozległe stepy . Jest jeden na ustach na Morzu Kaspijskim Delta . Ich największe dopływy Big Liachwi , Ksani , Aragwi , Chrami , Alazani w szczególności Aras (Araxes wcześniej).
Warunki

Kura jest dla matek i roślin wodnych wykorzystywanych, na przykład, 605 km ² duży zbiornik Mingechevir , gdzie jest elektrownia wodna o mocy 359 megawatów . Od Mingechevir w Azerbejdżanie, rzeki, w sumie 480 km długości, chociaż żeglowna, ale jako droga transportu dla żeglugi śródlądowej nie są już ważne. Rośliny przemysłowe i komunalne ścieki zanieczyszczające rzeki trudne. Z regionu Gruzji górniczych Marneuli nie są niewielkie ilości kobaltu , cyny , niklu i kadmu przemywa do Kura.

W 2002 roku, Armenia , Azerbejdżan i Gruzja, wraz z niemiecką Federalną Agencją Ochrony Środowiska projekt współpracy ponadnarodowej do Störfallvorsorge założony w Kura basenu. Katastrofa jak wodach rumuńskiego Cisy w 2000 roku, aby temu zapobiec.
Linki zewnęt

Woda zaś jest jednym z ważniejszych elementów życia człowieka, z niej wyszło życie, ona przekazuje wiedzę , ona oczyszcza i ona , jej świeża/ nowa kompozycja stanowi o jakości życia.

Czyli KURA, woda życia , linia krwi w rodzie MM. ma źródło na Kaukazie....


Rzeka Kura wypływa z Wyżyny Armeńskiej, blisko Góry Ararat , a to niezwykle ciekawe miejsce mające związek z "Arką Noego"...
Albo powstającą Arką.... bez Ego ( nie ego)....  Mrugnięcie Język Chichot


Wyżyna Armeńska

Góra Ararat


Wyżyna Armeńska (orm. Հայկական լեռնաշխարհ, Hajkakan lernaszycharh; tur. Doğu Anadolu Yaylası) – wyżyna w zachodniej części Azji, we wschodniej części półwyspu Azja Mniejsza. Jest to obszar aktywny sejsmicznie, najbardziej narażony na trzęsienia ziemi na całym półwyspie Azja Mniejsza, z najwyższym szczytem Turcji, a jednocześnie wygasłym wulkanem – Araratem (5165 m n.p.m. według pomiaru satelitarnego NASA).


Geografia

Wyżyna Armeńska zajmuje powierzchnię ok. 400 000 km²[1]; a jej średnia wysokość wynosi 1700 m n.p.m. Na jej terenie leżą państwa takie jak Turcja, Armenia, Gruzja, Iran i Azerbejdżan. Od południa wyżynę ograniczają Góry Kurdystańskie, a od północy Góry Pontyjskie i Mały Kaukaz. Na zachód od niej leży Wyżyna Anatolijska.



Kiara.


« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2013, 21:38:16 wysłane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: RENNES LE CHATEAU... TESTAMENT MARII MAGDALENY!
« Odpowiedz #48 : Czerwiec 27, 2013, 21:47:54 »

ANATOLIA.


Zrobiłam wielkie koło by powrócić do miejsca wyjścia....  Uśmiech Uśmiech


Cytuj
Anatolia (tureckie Anadolu) – kraina, należąca do Turcji, na półwyspie Azja Mniejsza (którego jest synonimem), leżąca między Morzem Czarnym a Zatoką Aleksandretty.

Spis treści

   

Pochodzenie nazwy

Nazwa Anatolia pochodzi od greckiego słowa anatolē – 'wschód (słońca lub geogr.)' lub Anatolía - '1. (kraj) wschodu (słońca);

2. geogr. Wschód' i powstała w czasach starożytnych. Przejęli ją Turcy osmańscy jako określenie dla prowincji obejmujących Azję Mniejszą. Jako termin geograficzno-historyczny obejmuje całą azjatycką część Turcji. Nazwa ta w brzmieniu tureckim Anadolu została poprzez etymologię ludową błędnie zinterpretowana jako rzekomo '(kraina) pełna matek' od tur. ana - 'matka' i dolu - 'pełen'[1].

Inna, zamiennie używana, nazwa Anatolii to Azja Mniejsza (łac. Asia Minor). Arabowie używali nazwy Rum "Rzym".
Geografia

Półwysep Azja Mniejsza znajduje się w zachodniej Azji i tworzy pomost lądowy łączący ten kontynent z Europą. Półwysep oblewają morza: Śródziemne, Egejskie, Marmara i Czarne. Od Europy oddzielają go cieśniny Bosfor i Dardanele. Zajmuje powierzchnię ok. 500 tys. km². Na półwyspie tym leży azjatycka część Turcji.

Wnętrze półwyspu zajmują stare, zrębowe płaskowyże i kotliny Wyżyny Anatolijskiej o wysokościach 900–1500 m n.p.m., z najwyższym szczytem Erciyes Dağı (starożytny Argajos) - 3917 m n.p.m. Środek wyżyny zajmuje słony step ze słonym jeziorem Tuzgölü. Bardziej żyzne tereny położone są w centralnej części Anatolii zwanej Kapadocją, przez którą przepływa Kizilirmak (gr. Halys). Wyżyna otoczona jest od południa i północy dwoma równoleżnikowymi łańcuchami młodych gór fałdowania alpejskiego: Gór Pontyjskich (3932 m n.p.m.), które opadają stromo w kierunku Morza Czarnego i Taurusu (3734 m n.p.m.), które na wschodzie łączą się tworząc Wyżynę Armeńską, geograficznie zaliczaną już do Azji właściwej. Półwysep potrzaskany jest licznymi uskokami (uskok anatolijski) i nawiedzany jest często przez katastrofalne trzęsienia ziemi.
Historia
Anatolia pod panowaniem rzymskim

Obszary Azji Mniejszej były zasiedlane już od paleolitu. W neolicie, w południowej Anatolii rozwijała się osada w Çatalhöyük. W okresach późniejszych osadnictwo przyciągały żyzne aluwialne równiny nadmorskie: Cylicja i Pamfilia oraz wybrzeża i doliny anatolijskie. W Azji Mniejszej swe kultury i państwa rozwijali: Hetyci, Huryci, Luwijczycy, Frygowie, Lidyjczycy, Persowie, Celtowie, Pelazgowie, Grecy, Ormianie, Rzymianie, Bizantyjczycy, Kurdowie, Turcy seldżuccy i Turcy osmańscy.

Anatolia w czasach rzymskich była prowincją o nazwie Azja (łac. Asia). Z czasem jednak na jej terenie ustanowiono następujące prowincje: Bitynia, Cylicja, Kapadocja, Galacja, Licja, Pont.



Cytuj
Jako termin geograficzno-historyczny obejmuje całą azjatycką część Turcji. Nazwa ta w brzmieniu tureckim Anadolu została poprzez etymologię ludową błędnie zinterpretowana jako rzekomo '(kraina) pełna matek' od tur. ana - 'matka' i dolu - 'pełen'


Ja bym to zinterpretowała ciutkę inaczej. Raczej Anadolu odczytała bym , jako krainę "dolnej" czyli ziemskiej, materialnej Matki. Co zresztą zgadza się z archeologicznymi znaleziskami i mitologią tego miejsca.



Historia Anatolii w pigułce


Wysłane przez Iza w śr., 16/07/2008 - 14:27. Ostatnia modyfikacja: czw., 21/02/2013 - 14:28

Poniższa tabelka nie ma ambicji przedstawienia dokładnej historii ludów zamieszkujących i najeżdżających Anatolię. Naszym zamierzeniem jest jedynie przedstawić bardzo ogólny zarys przebogatych dziejów tej krainy. Podajemy jedynie orientacyjne daty przebywania danych ludów w Anatolii lub trwania danego państwa. Lista ważnych osobistości ma na celu ułatwienie czytelnikom powiązania faktów i postaci, zwłaszcza tych, które zapisały się czymś wyjątkowym, czy też wręcz przeszły do mitologii (vide król Midas czy Krezus).

Poszukujących bardziej szczegółowych informacji zapraszamy do lektury artykułów opisujących poszczególne ludy i miasta. Jednocześnie zachęcamy do zapoznania się z literaturą dotyczącą historii Anatolii.

Ludy i państwa    Daty pobytu w Anatolii    Tereny i ważne miasta    Ważne osobistości
Hatyci    XXV - XX/XVII w. p.n.e.    centralna i południowo-wschodnia Anatolia    -
Hetyci    XVIII - XII w. p.n.e.    większość Anatolii    Hattusilis I, Mursilis I
Huryci    XVI - XIV w. p.n.e.    Cylicja    Tushratta, Shaushtatar
Licyjczycy    XV w. p.n.e. - I w. n.e.    Wybrzeże Licyjskie, Ksantos, Tlos, Letoon
   
Frygowie    XII - VII w. p.n.e.    centralna Anatolia,
Gordion    Midas
Kimerowie    VIII-VII w. p.n.e.    lud koczowniczy    
Lidyjczycy    XII - VI w. p.n.e.    zachodnia część Anatolii, Sardes    Krezus
Hellenowie    VII - VI w. p.n.e.    Wybrzeże Morza Egejskiego, Czarnego i części Śródziemnego    Heraklit, Tales, Anaksymander
Persowie    VII - IV w. p.n.e.    niemal cała Anatolia    Cyrus, Dariusz, Kserkses
Karyjczycy    XI - IV w. p.n.e.    pd. wybrzeże egejskie, Halikarnas    Mauzolos
Pergamończycy    III - II w. p.n.e.    pn. wybrzeże egejskie, Pergamon    Eumenes II
Seleucydzi    IV - I w. p.n.e.    większość Anatolii    Seleukos I
Galaci    III - II w. p.n.e.    centralna Anatolia    
Rzymianie    II w p.n.e. - IV w. n.e.    większość Anatolii    Trajan, Hadrian
Bizyntyjczycy    IV w. n.e. - XV w. n.e.    większość Anatolii    Justynian Wielki
Arabowie    VII - X w. n.e.    część Anatolii    
Seldżucy    XI - XII w. n.e.    większość Anatolii, Bursa, Edirne, Alanya, Konya    Alaeddin Keykobad
Mongołowie    XIII - XV w. n.e.    wschodnia i centralna Anatolia    Timur Chromy
Osmani    XIII - XX w. n.e.    cała Anatolia, Istanbul    Osman, Mehmed II Zwycięzca, Sulejman Wspaniały

    Dzieje Hetytów
    Dzieje Kimerów
    Dzieje Frygów
    Dzieje Hellenów
    Dzieje Karyjczyków
    Dzieje Licyjczyków
    Dzieje Lidyjczyków
    Dzieje Seldżuków


http://turcjawsandalach.pl/content/historia-anatolii-w-pigu%C5%82ce
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2013, 21:53:09 wysłane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: RENNES LE CHATEAU... TESTAMENT MARII MAGDALENY!
« Odpowiedz #49 : Czerwiec 27, 2013, 21:58:11 »

Gdy jesteśmy już przy Anatolii, trzeba dołączyć do tematu mitologię Hetycką, bo to ułatwia całokształt zrozumienia rodowych waśni.

Cytuj

Mitologia hetycka

jedna z mitologii anatolijskich, wchodząca w skład mitologii ludów indoeuropejskich; obejmuje kulty i wierzenia Protohetytów (Hatytów) i zasymilowanych z nimi w II tys. p.n.e. ie. Hetytów. Cechowała ją wielowarstwowość wierzeń, wynikająca z wcielania bóstw podbitych ludów (hur., luw., mezop.) do het. panteonu. Informacji o h. m. dostarczają głównie tabliczki z pismem klinowym w stolicy państwa het. w Hattuąaą (obecnie Boghazköy, Turcja).

W h. m. najwyższą warstwę panteonu stanowił bóg burzy Tarhu-(na) i bogini-słońce Wurunsemu, którzy wraz z ich potomstwem - córkami Mezullą i Inarą, oraz synami: Telipinu, bogiem-słońcem Istanu i bogiem wojny Wurunkatte tworzyli krąg najważniejszych bóstw niebiańskich; posłańcem boga-burzy był Suwalijatta, prawdopodobnie jego brat. Do synów naczelnej pary zaliczali się też lokalni bogowie, jak Sulinkattainu - bóg burzy z miasta Nerik, bogowie burzy m. Zip(pa)landa i Kuliwisna, a także zapewne Wahisi ('bóg burzy domu'). Wezyrem boga burzy był nieznany z imienia 'bóg burzy pól', w kręgu boga burzy znajdował się też Wasezzil (hat. Wasizzil) o przydomku Takkihal ('Lew') - zw. z rytuałami meteorologicznymi dla boga-burzy.Do generacji starszych bóstw należała Hannahana i nieznany z imienia ojciec Tarhuna. Bogiem słońca z epoki ie. był Sjusimmi (dosł. 'nasze słońce', wymieniony w XVIII p.n.e.), w panteonie het. zastąpiony przez Istanu(s); zapewne jego synem był Hapantali(ja), bog-pasterz jego stad, prawdopodobnie też związana z nim była bogini Hantitassu, o której nic bliższego nie wiadomo. Zintuhi była pomniejszym bóstwem, wnuczką Wurunsemu, którą wzywano w modlitwach jako pośredniczkę do niej; stadami świętym stad owiec zajmowały się też słoneczna bogini Mezulla, córka Wurunsemu, i Hulla. Bogiem księżyca był u Hetytów Arma-(ą). Boginią jakiejś gwiazdy była bogini Ninga (mająca pojawiać się w 9-tym miesiącu roku). Do bóstw 'niebieskich' należeli też Hatepinu - córka Aruny, bogini miłości i żona Telipinu, a także Tasimmet - nałożnica boga burzy. Szczególnym kultem otaczano też boginię Titiwutti.

Do 'dolnych' bóstw należał bóg podziemnego świata Lel(u)wani w otoczeniu Tasammat, Tasimmeti, bóga-kowala Hasamili wraz z braćmi, i Zilipuri, oraz Wurunsemu i mieszkańcy jej dworu, którymi były bóstwa Hilassi, Darawa i Paraja; wśród bóstw świata podziemnego znajdowały się też: bóstwo Kurwasu, zapewne także Linkijant- 'bóstwa przysięgi', i bóstwa losu. Do tych ostatnich zaliczano parę Iątusaję i Papaję, i boginie Gulses, pojawiające się obok innych żeńskich bogiń znanych jako dMAHHI.A lub dMAHMEŠ. Także Anzili i Zukki mogły wchodzić do grupy bogiń losu lub szczęścia. Wśród bóstw urodzaju i płodności ważne miejsce zajmowała bogini Mamma (sthet. (Ka)mamma), dalej męskie bóstwo Mijatanzipa/Majatanzipa, dbające o wzrost plonów (z het. mijatar 'wzrastanie, dojrzałość'), bogini ziarna Halki-, bliskoznaczna z nią Mayanda- zipa- 'bóstwo urodzaju'. Odrębne grupy bóstw podziemi stanowiły bóstwa zsyłające zarazę, jak Akni, bóg zarazy i wojny, może identyczny z 'Wielkim Bogiem', do których można zaliczyć grającą ważną rolę w rytuałach magicznych parę bóstw Hantasepa, o 'krwią nabiegłych oczach i [w] krwistoczerwonych szatach', związaną z chorobami i urokami, a także bogowie opiekuńczy, jak np. bóg dnia Šiwatt- ('dzień'), Iąpant / Iąpanzaąepa(ą) 'geniusz nocy, bogini nocy', opiekujący się miejscami Hilasi / Hilanzipaą był bóstwem opiekuńczym dworu, Aąkaąepaą - bogiem bramy, Zilipuri opiekował się dworem królewskim i był wiązany z bramą pałacu, bogini Malija opiekowała się winnicami, były też bóstwa opiekuńcze różnych miast, jak Kamrusepa, czasem czczone m.in. pod postacią runa - do najważniejszych bóstw tej grupy należał Zitharija. Osobne grupy bóstw opiekuńczych stanowiły Karzi i Habantali, oraz Innarawantes (dosł. 'Silni', 'Krzepcy' bogowie). Boskich opiekunów miały też poszczególne części ciała, np. Hantaąąaą 'bóstwo czoła', Šakuwaąąaą 'bóstwo oczu', Iątamanaąąaą 'bóstwo uszu', Kiąąaraąąaąa 'bóstwo ręki', Ginuwaąąaą (Kinuwaąąaą) 'bóstwo kolana', a nawet dusza - bóstwo duszy Iątanzaąąią. Do bóstw opiekuńczych należeli też zmarli władcy, którzy po śmierci stawali się bogami. Obszerną grupą bóstw h. m. były bóstwa - personifikacje w rodzaju boga Halmaąuit (personifikacja Tronu królewskiego), hat. Kuzanisu (upersonifikowane Ognisko), a także Nahszaratt ('Strach') i Weritema ('Zgroza'), personifikujące lęk i przerażenie, występujące w parze albo pojmowane zbiorowo jako Nahszarattasz ('Strachy') i Werutemasz ('Zgrozy'), przyboczne bóstwa boga burzy i Istanu. Liczną grupę stanowili bogowie-góry, np. bóg-góra Zaliu/Zalijanu wraz z jego małżonką Zashapuną i nałożnicą Tazzuwasi; góra Halalazipa; góra Iskisa; góra Arnuwanda; góra Saluwanta; szczyt Puskurunuwa/Piskurunuwa; bóg-wzgórze Pirwa wraz z towarzyszącą mu Aśgaąepą i in. Hetyci znali też boginie-rzeki (np. bogini-rzeka Zulija) i upersonifikowane siły przyrody, jak Wiatr - brat Tarhuny; niebo było personifikowane i nazywane 'ojcem'; także ziemię wyobrażano sobie jako bóstwo płci żeńskiej, córkę Istanu, zw. Dagan-zipaą / Taganzipa 'duch ziemi, bogini-Ziemia'. Do tego rodzaju bóstw należał Aruna 'ocean, morze', a także uosobienie suszy i letnich upałów - bóg Illujanka, upersonifikowane Odrętwienie - Hahhima i in. Jako bóstwa występowały też pojęcia abstrakcyjne, jak duąka- ratt- 'radość', karijaąha- 'rozsądek', hattulatar 'zdrowie', handantatarra 'porządek prawny'.

Według nielicznych zresztą wzmianek, Hetyci wyobrażali sobie świat jako wielką budowlę o czterech narożnikach, której dach stanowiło niebo, a podstawę ziemia, świat zaś dzielili na dwie części: niebo i ziemię, które podzielili między siebie bogowie, jak o tym wspomina jeden z tekstów: "biorąc niebo ziemię [we władanie] rozdzielili się bogowie. Górne bóstwa wzięły sobie niebo, a dolne bóstwa wzięły sobie ziemię dolną krainę. Każdy wziął sobie co jego...". Według fragmentu jednego z mitów, bóg-Słońce wybudował sobie pałac w mieście Lihzina. Taras pod budowę pomagali mu sypać bóg-burza i Lilwani, a bóstwa Katahzipuri i Hasamili brały udział w pracach wykończeniowych. Inny fragment wspomina, że "bogowie zarządzali krajami i ustanawiali w nich [porządek]", a "w Hattusa ustanowili wielki tron [stolicę]".

Spośród zachowanych mitów het., mit o Illujance, znany w dwóch wersjach, opowiada o walce boga-burzy z Wężem; według obu wersji, w pierwszym starciu bóg-burza przegrywa - zostaje okaleczony lub Illujanka zabiera mu serce i oczy. W pierwszej wersji, pokonany bóg burzy wziął sobie za żonę ziemską kobietę, z którą miał syna. "Gdy ten dorósł - mówi dalej mit - ożenił się z córką Smoka. Bóg burzy pouczał syna: 'Gdy pójdziesz do domu swej żony, zażądaj serca i oczu.'" Kiedy już bóg-burza odzyskał serce i oczy, pokonał w walce smoka, zabijając przy okazji własnego syna wspierającego teścia. Inna wersja opisuje szeroko udział Inary i jej wspólnika, śmiertelnika o imieniu Hupasija, w ostatecznym pokonaniu Illujanki. Kiedy Inara wyprawiła ucztę, Smok wraz ze swymi synami upili się, tak że Hupasija mógł skrępować sznurem, a bóg burzy zabić Smoka.

Inne mity opowiadają o Księżycu i Słońcu; mit O Księżycu, który spadł z nieba opowiada o upadku Księżyca na dziedziniec i próbach jego ratowania przez Hapantali i Kamrusepę, niestety dalszy ciąg nie zachował się. Mit Telipinu i córka Morza opowiada o zaginięciu Słońca; występuje w niej wątek Telipinu i ożenku z Hatepinu - córką Morza (Aruny). Charakterystyczna dla h. m. jest grupa mitów o bogu, który odszedł obrażony z jakichś powodów, znana w kilku wariantach, jednak oparta na wspólnym schemacie. Odejście boga powoduje zamieranie życia na ziemi, bóstwo znika i ukrywa się, tymczasem bogowie zbierają się na ucztę; jedzą, lecz nie mogą się nasycić. Rozpoczynają się poszukiwania zaginionego, odgrywają w nich rolę - oprócz bogów - orzeł i pszczoła. Pszczoła znajduje ukryte bóstwo, budzi je z uśpienia ukłuciem żądła. Rozdrażniony bólem i zagniewany bóg wpada w jeszcze większą wściekłość, powodując powodzie. Bogowie postanawiają zawezwać na pomoc Kamrusepę, ta zaklęciami zwolna uśmierza gniew bóstwa, a następnie przyzywa je do powrotu i usposabia życzliwie wobec błagalników. W najbardziej znanym i głównym wątku bogiem, który odchodzi jest Telipinu, inne lokalne warianty mitu umieszczały w tej roli boga burzy Nerik, Hannahannę, Inarę, a także bóstwa o imionach Anzili i Zukki; według jednego z nich, zaginione jest święte runo.

Inne zachowane mity, np. mit O Hahhima i tajemniczym naczyniu, czy mit zw. Gniew Wielkiego Boga, opowiadają o kolejnych rewolucjach, zagrażających bogowi burzy i innym bogom. Ten ostatni mówił o uczcie, na którą bóg burzy zaprosił wszystkich bogów, pomijając jednego ('Wielkiego Boga'), który mści się za zniewagę zsyłając choroby na ludzi, wzburzając morze itd. Na uwagę zasługuje też mit O 30 synach królowej miasta Kanesz, opowiadający o jej synach, porzuconych przez nią, uratowanych i wychowanych przez bogów. Już dorośli, bracia dowiadują się o swojej matce i wybierają się do miasta, w którym się urodzili. W tym czasie jednak, królowa wychowywała 30 córek, urodzonych w jednym roku. Matka nie wiedząc o pochodzeniu przybyłych, postanawia ożenić ich ze swoimi siostrami. Jedynie najmłodszy z synów występuje przeciwko temu weselu... Innymi tego typu mitami, jest mit O Appu, lub O Słońcu, o rybaku i znalezionym dziecku, w których bogowie ingerują w życie śmiertelników.

Hetycka kraina podziemi była nazywana terminami: kattera utne 'dolna kraina', dankuią tekan 'czarna ziemia' lub dankuią daganzipaą 'ts.'. Według niektórych przekazów, istanza- 'dusza' odchodziła w głąb czarnej ziemi, można było dostać się do zaświatów też drogą prowadzącą przez morze (morza); znajdowało się w niej dziewięć rzek, m.in. o nazwach Nakkilijata i Maraąąanta. Przez krainę podziemi przebiegała droga 'podziemnego Słońca', tożsamego z Wurunsemu; znajdował się tam dwór boga Lel(u)wani, a także Wurunsemu, gdzie przebywała jej świta: bóstwo opiekuńcze, wezyr, słudzy, fryzjerzy, bóstwa Hilassi, Darawa (Tarawa) i Paraja. Zaświaty są też miejscem, gdzie znajdowała się wellu-, łąka, na której ubóstwiony po śmierci król pasł swoje woły, owce, konie i muły.

Bożek Immarni był być może bóstwem przyrody a. leśnym demonem. Złośliwe demony określali Hetyci słowami kallar uttar 'zła istota'; jednym z nich był tajemniczy, zły demon tarpi-, uwięziony w podziemnym kotle nieszczęść. Osobną kategorią duchów były wywodzące się ze zmarłych 'duchy szkodzące' i niektóre dusze zmarłych, zwłaszcza nie pogrzebane albo obmawiane już po śmierci.

W h. m. pojawiają się także herosi, do których zalicza się postać Iąkallią'a (od het. iąkallai- 'rozdzierać, rozszarpywać, rozpłatać, oderwać'), którego imię pozostaje w związku z okaleczeniem się bohatera mitu. Innymi herosami h. m. są: syn boga-burzy; Huppasija; synowie królowej miasta Kanesz i in.


http://mitencyklopedia.w.interia.pl/mitologia_hetycka.html
Zapisane