KOD PESZEROWY I WIEDZA WSPÓ£CZESNA

WSPÓ£CZESNO¦Æ => Mistyka oraz przekazy obecne => W±tek zaczêty przez: Kiara Marzec 31, 2012, 19:08:23



Tytu³: MITOLOGIA....
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Marzec 31, 2012, 19:08:23
Ciekawe mity.


http://translate.google.com/translate?hl=pl&sl=en&u=http://web.eecs.utk.edu/~mclennan/BA/Glaukidai.html&ei=dUd3T-v8DaqQ0AX6rsGiDQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CCcQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Deuplokamos%2B%2Bwiki%26hl%3Dpl%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26hs%3Dso3%26rls%3Dorg.mozilla:pl:official%26channel%3Ds%26prmd%3Dimvns


Tytu³: Odp: MITOLOGIA....
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Pa¼dziernik 12, 2013, 13:40:06
Anunaki to mit czy prawda...?  :)

Annunaki mogli wyl?dowa? w Afryce
admin, wt., 2013-07-09 09:03
Annunaki - ?ród?o: http://esophoria.org/

(http://innemedium.pl/sites/default/files/imagecache/zdjecie_640-480/Anunnaki-Annunaki-Flying-Gods-Lightbody-Merkabah.jpeg)

Annunaki to istoty, które wed?ug opowie?ci staro?ytnych Sumerów, panowa?y kiedy? na Ziemi. Co wi?cej z opisów wynika, ?e rasa ta w du?ej mierze odpowiada wizerunkowi chrze?cija?skich anio?ów. W Internecie pojawi?y si? plotki, ?e przedstawiciel tej rasy, zwany Marduk, powróci? na Ziemi?.



Redaktorzy witryny internetowej veteranstoday.com zauwa?yli dziwne zgrupowanie prezydentów USA w Afryce. W jednym momencie znale?li si? tam Bill Clinton, George W. Bush oraz urz?duj?cy aktualnie Barack Obama. Dwóch z nich spotka?o si? w Senegalu. Pojawi?y si? pog?oski, ?e to nag?e zainteresowanie czarnym l?dem nie jest przypadkiem i dzieje si? tam co? godnego uwagi.

(http://innemedium.pl/sites/default/files/imagecache/400naszerokosc/images/8804900.jpg)

Artyku? zamieszczony przed kilkoma dniami wskazuje na te poszlaki, z których redaktorzy veteranstoday.com wyci?gaj? wniosek, ?e wizyty w Afryce to tak naprawd? spotkania z "królem" Annunakich, który powróci? sprawdzaj?c stan swoich w?o?ci rz?dzonych przez zale?ne od tej "trzeciej si?y" elity ?wiatowe. Z dost?pnych informacji wynika, ?e do spotkania dosz?o podobno w Tanzanii lub w Senegalu.

(http://innemedium.pl/sites/default/files/imagecache/400naszerokosc/images/anunnaki_sumeria_2.jpg)

Z tego, co sugeruj? redaktorzy tej witryny wynika równie?, ?e przylot Marduka mo?e by? zwiastunem powrotu "mi?dzywymiarowej planety Nibiru", która jest podobno domem tych istot opisanych w staro?ytnych tekstach. W tre?ci artyku?u na ten temat jest du?o wi?cej szczegó?ów i ka?dy mo?e sobie sam wyrobi? opini?, czy jego zdaniem mo?liwe jest to, ?e ?wiat rz?dzony jest do dzisiaj przez s?ugi jakiego? pozaziemskiego bóstwa, które w?a?nie powróci?o na Ziemi?. Zach?camy do si?gni?cia do ?ród?a.


(http://innemedium.pl/sites/default/files/imagecache/400naszerokosc/images/anunnakiheavenlyhost.jpg)


http://innemedium.pl/wiadomosc/annunaki-mogli-wyladowac-w-afryce


Tytu³: Odp: MITOLOGIA....
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Pa¼dziernik 12, 2013, 15:17:20
Kolejne bajania..... wiemy ju? dobrze, o... tam jeste?my  MY, gdzie jest  nasza my?l....( a, ona jak wiadomo tworzy przez skupianie uwagi i energii, na... temacie!), zatem znowu usi?owania zatrzymania naszej uwagi, energii na odchodz?cej przesz?o?ci!

Marduk ( inaczej ENKI) to opiekun trzeciowymiarowej ziemi ( WSZYSTKICH religii bez wyj?tku!) która nie jest w okresie ponownego rozkwitu, a absolutnego i ostatecznego UPADKU!

"Sercem ziemie" jest 7 czakramów, wirów pierwotnie tworz?cych jej system energetycznego istnienia , czyli utrzymania w okre?lonej wibracji odpowiadaj?cej umownym nazwom wymiarów,wibracja wirów  dzieli wymiar  na 3 poziomy energetyczne  ,  wszystkie  czakry , maj? 2 "tarcze wirowe " przedni? i tyln? , czyli magnetyczn? i elektryczn?.

Tarcze, wiry magnetyczne odpowiedzialne za przekaz wiedzy i otwieranie dost?pu do wszystkiego nowego...  s? zlokalizowane w EUROPIE! na pó?kuli pó?nocnej. Ich tylne odpowiedniki, tarcze wirowe elektryczne s? zlokalizowane na pó?koli po?udniowej.

Wirowanie harmonijne  obydwu tarcz ma za zadanie po??czy? je w wir tworz?cy z?ot? kule! , Dopiero wówczas czakram, czakra osi?ga pe?n? moc i jest w stanie przez po??czenie si? 7 materialnych wirów w kule  obracaj?ce si? w p?aszczy?nie poziomej i dwóch tarcz 8-go wiru ponad materialnego ( jedna tarcza pod stopami , druga nad g?ow?) obracaj?cego si? w p?aszczy?nie pionowej ) stworzy? MER KA BA czwartowymiarow?, której wynosz?ca  moc wirowania  powoduje przej?cie do wy?szego IV wymiaru. Ona, MER KA BA jej wirowanie , uniezale?nia materi?  od wszystkich  materialnych parametrów , bo to ona si?? wirowania swoich  wirów materializuje, zag?szcza  energi? , i dematerializuje materi? w energie.  W poziomach energetycznych wirów  MER KA BA  s? zapisane WSZYSTKIE WZORCE ?ycia z danego  wymiaru jej    wyj?cia  i wymiaru do którego wchodzi. Ten KOD istnieje  w postaci pola morfogenetycznego otaczaj?cego ka?d? MER KA BA.

Zatem wiemy ju? o co, chodzi, co i jak staje si? przyczyn?  materializacji , dematerializacji , oraz WSZYSTKICH materialnych zmian i gdzie s? 'punkty" stymuluj?ce , lub blokuj?ce te zmiany....
 
Dla obecnego ustawienia Ziemi w kosmosie  z jej obecn? osi? magnetyczn? W TYM MOMENCIE , parametrami  najwa?niejszymi jest lokalizacja dwóch tarcz czakramu PONADMATERIALNEGO !

1. Pierwsz? tarcz? / wiru górnego ,niematerialnego 8- mego czakramu, jest Warszawa , punktem centralnym jego  osi,jest  Pa?ac Kultury!

2.Drug? tarcz? / wiru jej  dolnym  odpowiednikiem  jest KONGO w Afryce! A, Kongo jest du???e..... ;) :-*

Obydwie te tarcze tworz?ce dwie pó?kule wiruj?ce w pionie zamykaj? w sobie ( ??cz?c si? ze sob? w jedn? kul? jak rosyjskie matrioszki) 7 wirów materialnych , równie? osi?gaj?cych uprzednio swoj? doskona?o?? w postaci  z?otych kul.

Jak to si? dzieje technicznie? Kul? pierwsz? osi?gaj?c? swoj? doskona?o?? jest CZAKRA SERCA, ona jako wzorzec  osi?ga najwy?sz? wibracj? i to ona wyznacza / stymuluje wibracje pozosta?ych czakr , które kolejno ( od najbli?szej jej do najdalszej zamykaj? si? na niej , czakra serca jest wewn?trz jako jadro dowodz?ce procesem) , na czakr? serca nachodzi czakra  mocy, nast?pnie , czakra seksualna i czakra ?ycia, dopiero po 3 dolnych czakrach nak?adaj? si? te ponad czakr?  serca. Czyli , czakra kreacji , gard?a, , czakra trzeciego oka i czakra korony. One wszystkie  razem tworz? jedn? wiruj?c?  kule w poziomie.

Gdy kula z czakr materialnych  jest ju? gotowa i nabiera mocy wirowania do uzyskania z?otej barwy, w taki sam proces wibracyjnej doskona?o?ci wchodz?  dwie tarcze , 8 czakry  ponad materialnej, które fizycznie s? zlokalizowane ponad  dwoma  pó?kulami ziemi,europejskiej  pó?nocnej i afryka?skiej po?udniowej.U Ludzi 8 czakra , jej tarcze wirowe zlokalizowane s? , jedna ponad g?owa, druga, pod stopami.

Obecnie  przysz?a  pora na aktywizacj? maksymaln? tych 2 tarcz ponad materialnych , które tworz?c  dwie wiruj?ce z?ote  pó?kule   zamkn? w sobie ju? tylko jedn? ,z?ot?  kul? materialn?, powsta?? z 7 wiruj?cych  kul,  ,czakr materialnych. I to jest ca?a wiedza o   procesie uaktywniaj?cym przej?cie mi?dzy  wymiarowe..... proste? Bardzo proste.

A jak ma si? to wszystko  do powy?szej informacji o l?dowaniu Marduka w Afryce..... i koncentracji tam politycznych  si? elity ?wiatowej?
Pó?kula po?udniowa , wir elektryczny wspiera ca??  swoj? moc?  aktywacj?  wirowania, wiru pó?koli pó?nocnej,wiru magnetycznego.  One s? ze sob? po??czone magnetyczn? osi? ziemi, WSPÓLNIE uzyskuj? pe?ni? mocy  umo?liwiaj?c? przeistoczenie si? tarcz wirowych 8 czakry  w dwie z?ote pó?kule, które  zamkn?  w sobie kule materialnych wirów tworz?c MER KA BA Ziemi.

Oczywi?cie TWÓRCA, a raczej STWÓRCA Ziemi i ca?ego systemu ?ycia na niej, zarówno wzorca energetycznego , jak i jego materialnego odbicia, mia? i ma ca?y czas decyduj?cy wp?yw na wszystkie procesy i ca?okszta?t istnienia ?ycia, oraz kolejny  przejaw ewolucyjny ca?ego stworzenia przez WSZYSTKIE JEGO FORMY ISTNIENIA!!!!

Ponad ziemi? s? i by?y zawsze " 2 statki matki " odpowiedniki energetyczne depozytu wiedzy aspektu ?e?skiego, pó?kula pó?nocna i m?skiego, pó?kula po?udniowa.
Mo?na je lokalizowa? , u?ywaj?c technologii wykraczaj?cej  poza nasz? dotychczas znan? publicznie wiedz? , oraz  zdolno?ciami wyszkolonych w technikach poza materialnych ludzi.
Te dwa "statki , matki i ojca... Stwórcy" s? ca?y czas w przestrzeni oko?oziemskiej, zawsze  w tych samych miejscach pomimo czasowej zmiany magnetycznej osi ziemi i ca?ego przygotowania ameryka?skiego w L.A. (to, tak w przybli?eniu) zwi?zanego z przesuni?ciem magnetycznej osi ziemi, a tym samym  jej g?ównych  punktów energetycznych. Dla... po raz pi?ty wgrywania ?ycia Ludzi w TRZECI WYMIAR! Do czego pomimo usilnych stara?  pewnych elit na szcz??cie nie dosz?o i nie dojdzie!

O co, wiec chodzi?o? O "zmian? lokalizacji " EUROPY w ?wiadomo?ci Ludzkiej , o zamian? miejscami ras ludzkich i przebiegunowanie  kolejne biegunów ziemi, oraz pó?kul mózgowych Ludzi   z ca?kowitym zatarciem informacji o tym, kto jest kim i co jest czym..... :shock: :evil:oraz jaka jest lokalizacja stron w przestrzeni.Nawigacja od pocz?tku musia?a by by? tworzona.

"Europa" .... by?a by w Afryce , ( aspekt m?ski przej?? by rol?  ,aspektu ?e?skiego i jego znaku, wprowadzaj?c zarówno zatarcie wiedzy , jak i niemo?liwo?? uzyskania na d?ugo... powrotu do pierwotnego wzorca), by?o to  przygotowywane kompleksowo , na wielk? skal?!
Prowadzono systematyczn? degradacj? Europy ( od podstaw ?ycia spo?eczno,  rodzinnego ,   kultury,historii,wzorców sztuki , do technologii i ekonomi , wprowadzaj?c totalnie dezinformacyjn? wiedz?.... oraz  na wielk? skal? emigracj? afryka?sk? i azjatyck? do Europy, niszczono w Europie istniej?ce systemy ?ycia , od rolnictwa do przemys?u , przez filozofi? , medycyn? i naturalne dawne, istniej?ce zwyczaje  kulturowe,zast?puj?c je wymy?lonymi bezwarto?ciowymi tradycjami, blokuj?c w ten sposób duchowo , uczuciowo i intelektualnie rozwój Czlowieka, uwik?anego w strach o przetrwanie . O tych faktach  tym wiedz? ci, którzy od wielu lat interesuj? si? tematami zwi?zanymi z tzw. "rozwój duchowym" i nie tylko nim...

Taki by? cel blokad systemu  , deprawacja i degradacja my?li ludzkiej,  on niszczy? wszystko co sta?o na drodze realizacji jego globalnego planu. Bowiem , naprawd? nie jest wa?ne dla 'systemu" kto z kim walczy i o co.... wa?na jest tylko walka, która przynosi  oczekiwany  efekt, uzyskania  obranego celu,dla którego  trzeba by?o uaktywni? i  wykorzysta? wszystkie  ludzkie s?abo?ci i dawne animozje doprowadzi? do maksimum  strach , to on  nap?dza wszystkie walki!
Jedynym naszym wyj?ciem z tej trudnej bardzo sytuacji narzuconej nam przez  systemu, jest  zrozumienie tego mechanizmu, wyj?cie z pól strachu i zaprzestanie  WSZELKICH WALK!!!

A co, z tym MARDUKIEM? To by? m?ski  wzorzec dla III Wymiaru,On,jako  opiekun ziemi  otrzyma? czasowe  zwierzchnictwo nad ni?. Inaczej otrzyma? prawo   do dyspozycji Ziemi?  na czas rozwoju wszystkich wcielaj?cych si? na niej DUSZ / ENERGII na okres trwania procesu rozwojowego zwi?zanego z III Wymiarem.
 
 Obecnie jest to ju?  czas przesz?y, którego nie da si? reanimowa? pomimo zap?du i ch?ci odchodz?cego systemu, polityków oraz przywódców religijnych zwi?zanych z wzorcami III wymiaru, to ju? koniec definitywny i bezpowrotny!

Zatem nic nie da si? zatrzyma?, ani cofn?? w zmieniaj?cym si? systemie ?ycia Ludzi i ziemi, pomimo wielkich  ch?ci i zgrupowania w Afryce  zarz?dzaj?cych pa?stwami elit, które to  teoretycznie mog? tworzy? polityk? (w swoich pa?stwach], wywo?uj?c? wojny, g?ód i strach ( inaczej nisko wibruj?c? energi? , potrzebn? systemowi do zablokowania procesu globalnej ewolucji), ale nic z tego ju? nie wyjdzie , bo przebudzona Ludzko?? nie chce ju? ?y? w takich warunkach i nie podda si? presji strachu, znajdzie inne rozwi?zania , zjednoczy si? w pokojowej  pomocy sobie!

Nikt i nic nie zablokuje wirów ponad materialnych 8,go czakramu  nad  pó?kulami ziemi , bo zwyczajnie nie ma do nich dost?pu, i nie jest w stanie stworzy? mocy energetycznej  wi?kszej ni? moc wirowania  tych wirów!

Zatem, tym razem  wygrali LUDZIE i Ludzkie przeznaczenie si? wype?ni w ca?o?ci, przyrzeczenie dane nam  przez Stwórc?   zrealizuje w 100%. Dwa rozdzielone dawno temu aspekty Stwórcy ponownie si? po??cz?..... ;) :), powstanie NOWA IV ?WI?TYNIA,  ?aden cz?owiek i nie cz?owiek nie mo?e  zatrzyma? tego procesu, mo?na podj?? decyzj? i nie uczestniczy? w nim, tu i teraz... to mo?na , bo mo?na dokona? swojego rozwoju pó?niej, lub zatrzyma? go na obecnym poziomie i nie kontynuowa? dalej.
Posiadamy woln? Wol? , mamy prawo odejmowania takich decyzji.

Kiara.


Tytu³: Odp: MITOLOGIA....
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Kwiecieñ 09, 2017, 20:57:24
SYRIA.....
Dawna mitologia Palmiry..czyli TAMAR..



Antropologia Religii V (203), pp. 60-6760 Katarzyna A. Sztomberska

Ikonografia Jarhibola w ?wi?tyni Bela w Palmyrze. Krótka historia Palmyry.

Na rozleg?ej Pustyni Syryjskiej oko?o 230 kilometrów na pó?nocny wschód od Damaszku  znajduje  si?  Palmyra.  Jest  to  staro?ytne  pa?stwo-miasto   po?o?one w pustynnej oazie.  Jego historia si?ga II tysi?clecia przed nasz? er?, kiedy to w?drowne plemiona upatrzy?y sobie ow? poro?ni?t? palmami  oaz?  i  da?y jej nazw?  Tadmor.

Pochodzi ona od arabskiego s?owa tamar, który oznacza palm?, co przet?umaczono na ?aci?skie Palmyra  (Ball  2001,  p.  74). Osada zacz??a si? rozbudowywa? od 312 r.  p.  n.  e kiedy tereny te zosta?y zaj?te przez Seleucydów.

Od I w. n. e. ma?a osada rozros?a si? i sta?a ogromnym o?rodkiem handlowym na g?ównym szlaku karawanowym pomi?dzy
zachodem  a Dalekim  Wschodem(Dirven  1999,  p.  17).  Od  czasu  panowania  Tyberiusza (17-19n.  e.)
W?adcy Palmyry uznali w?adz? Rzymu. W 129 roku n.  e.,za  panowania cesarza   Hadriana Palmyra uzyska?a status   wolnego   miasta,a nazwana zosta?a„Hadrianow?  Palmyr?”  (Hadrianoi Palmyneroi)(Micha?owski  1968,  p.  6).  Dzi?ki
wprowadzonym w stosunku do kupców poborom op?at, miasto wzbogaca?o si? ka?dego dnia i rozrasta?o. Wzniesione zosta?y nowe budowle sakralne,takie jak Wielka ?wi?tynia Bela, ?wi?tynia Baalszamina, ?wi?tynia Allat, a tak?e budynki
u?ytku publicznego, jak wielka kolumnada, tetrapylon, czy te? jeden z wi?kszych teatrów na Bliskim Wschodzie.

Od  212  do  260 roku  n.  e. Palmyra posiada?a status rzymskiej kolonii, poniewa? w?a?nie w roku 260,po wielkim zwyci?stwie nad Persami,Odenat  zwany  Wielkim (gubernator miasta i dowódca wojskowy) przyj?? tytu? ksi?cia i
sta? si? niezale?ny od Imperium  Rzymskiego.

Z?ote lata Palmyry szybko jednak dobiega?y ko?ca.  Po ?mierci w?adcy na tronie zasiad?a jego ?ona, królowa Zenobia.
Ostatecznie na pocz?tku 272 roku n.  e. rzymskie wojska spl?drowa?y i zniszczy?y miasto, pojmuj?c królow? (Ball  2001,
p. 80).

Po tych wydarzeniach Palmyra ju? nigdy nie odzyska?a dawnej ?wietno?ci. Nawet próby odbudowy przez cesarza Dioklecjana w 25 lat pó?niej,nie przynios?y po??danych efektów.

Miasto czeka?o. Dopiero w VI wieku n.e.,za panowania Justyniana zosta?y odbudowane  mury  obronne  oraz  wzniesiono
bazyliki chrze?cija?skie, równie? wiele Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6761?wi?ty?  poga?skich  przemianowano
na przybytki chrze?cija?skie,  co utworzy?o z Palmyry wa?ny o?rodek religijny (Micha?owski 1968, p. 8). W  VII  wieku n.e. na  Palmyr? najecha?y wojska arabskie.

Ma?ej ju? wtedy osadzie w odzyskaniu ?wietno?ci nie pomog?o nawet przekszta?cenie ?wi?tyni Bela w cytadel?.
Z  powodu  licznych trz?sie? ziemi  i  burz  piaskowych miasto ostatecznie straci?o na znaczeniu. Trafiali tam ju? jedynie zagubieni kupcy i ciekawscy podró?nicy. I w?a?nie dzi?ki nim Palmyra zosta?a odkryta na nowo.Sztuka palmyre?ska
Palmyra  rozdarta  by?a  pomi?dzy  dwiema kulturami.   Z   zachodu   nap?ywa? hellenizm,  ze  wschodu -orientalizm. Te dwa style przeplata?y si? ze sob?, co zosta?o uwiecznione  w  architekturze i sztuce palmyre?skiej.

Oprócz tego,wyró?niony zosta? jeszcze styl archaiczny, nie powi?zany z dwoma poprzednimi i zasadniczo ró?ni?cy si?
od nich(Schulumerger 1970, p. 91-98).Okres archaiczny zosta? wyró?niony przez francusk? misj? archeologiczn?, która poIIwojnie ?wiatowej prowadzi?a wykopaliska na  dziedzi?cu ?wi?tyni Bela.


Francuzi wydobyli seri? fragmentów architektonicznych  wykonanych  z  wapienia.Znaleziono równie? cz??ciowo zachowan?
rze?b? pogrzebow?.Wraz  z  nap?ywem Greków i Rzymian do  Palmyry  pojawia  si?  hellenizm orientalny. Nie ró?ni? si? on zbytnio od stylu wyst?puj?cego w innych o?rodkach Morza ?ródziemnego. Szczególnie widoczny jest w architekturze Palmyry (zastosowany zosta? porz?dek koryncki). W sztuce charakteryzowa? si? frontalnym przedstawianiem postaci,

w  stroju  i  ozdobach  typowych dla Greków i Rzymian (d?ugie tuniki, zbroja, na g?owie kalathosy). Wp?ywy mezopotamskie
widoczne s? przede     wszystkim     w    panteonie palmyre?skim.  Wielu  bogów  pochodzenia babilo?skiego przedstawiano   w   strojach typowo hellenistycznych, ale z atrybutami charakterystycznymi dla bóstw wschodnich,
np. bycze rogi lub sierp ksi??yca na g?owie Aglibola
.
Religia w Palmyrze

Religia palmyre?ska,jako jedna z nielicznych, sk?ada?a si? z mieszkanki kilku ró?nych wierze?. Zawiera?a w sobie elementy wiary syryjskiej, babilo?skiej, greckiej, fenickiej  oraz  rzymskiej,  a  tak?e kulty bogów, które przynie?li  ze  sob?  Arabowie.

Z  powodu  braku  zachowanych  tekstów  mitologicznych, identyfikacja  pos?gów poszczególnych bogów przysparza wiele trudno?ci(Starcky, Gawlikowski1985,  p.  89). Panteon oazy liczy a? 60 bogów. Niektórzy lokalni bogowie maj? swoje  odpowiedniki w ?wiecie zachodnim,np. grecki Zeus identyfikowany jest z Belem i Balshaaminem, a w Belu rozpoznawany jest równie? rzymski Jowisz.

***********

Bel by? bogiem pochodzenia babilo?skiego. Wywodzi si? najprawdopodobniej od  Marduka-Bela  (samo bel w j?zyku  akadyjskim oznacza Pana, W?adc?)

**************


(Drijvers  1976, Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6762p. 10).
Najprawdopodobniej,na samym pocz?tku istnienia Palmyry nazywano go Bolem, na co wskazuj? imiona bóstw z nim wyst?puj?cych (Aglibol i Jarhibol), a tak?e pierwotne sanktuarium (po?wi?cone bogu Bolowi), na którym stoi obecna ?wi?tynia Bela.
 
Czczony by?  jako  w?adca  niebios,   co   wida?  wyra?nie  na  suficie  w  ?wi?tyni  w  pó?nocnym talamosie, na którym
Bel (Jowisz) ukazany jest w centrum reliefu, a otacza go sze?cioro bogów-planet (Jarhibol-s?o?ce, Aglibol-ksi??yc, Astarte-Wenus, Arsu-Mars, Saturn-Malakbel,  Merkury-Nabu).  Bela  nigdy  nie  przedstawiano w pojedynk?.


************
Ukazywano go g?ównie w triadzie wraz z bogiem-s?o?cem i bogiem-ksi??ycem lub w towarzystwie Isztar/ Astarte,która nazywana by?a Belti(Nasza Pani) lub Baalat (Twoja Pani).

***********


Aglibolw panteonie palmyre?skim wyst?puje jako bóg ksi??yc. Jego imi? oznacza ciel?(lubbyk)  Bola.  Pocz?tkowo traktowano go jako  bóstwo  p?odno?ci.  W sztuce przedstawiany jest pod postaci? m??czyzny z sierpem ksi??y
ca, przypominaj?cym bycze rogi za g?ow?. We wcze?niejszych przedstawieniach ksi??yc znajdowa? si? nad jego
g?ow?.
W ikonografii wyst?puje równie? w towarzystwie Baalshamina i Malakbela, (który w ?wi?tyni Baalshamina wyst?puje jako bóstwo solarne, a jego imi? oznacza Pos?aniec Pana). Z tym ostatnim Aglibol wyst?puje jako boska para Palmyry. Bogowie
mieli wspólne sanktuarium,nazywane ?wi?tym drzewem, które przedstawiono na  belce w ?wi?tyni Bela i na steli znajduj?cej si? w Rzymie (obie p?askorze?by ukazuj? bogów podaj?cych sobie r?ce przed cyprysem).

Baalshamin pochodzi z terenów zachodnich. Najprawdopodobniej wywodzi si? od Hadada, boga burzy. Imi? Baalshamin oznacza
Pana niebios. Jego posta?,podobnie jak posta? Bela, uto?samiana jest z greckim Zeusem. Ich ikonografia jest bardzo zbli?ona.

Obaj przedstawiani s? jako m??czy?ni z bujnymi brodami, na g?owie maj? korony lub kalathosy, a w r?kach trzymaj? wi?zk? piorunów (w przypadku boga palmyre?skiego mog?a to by? wi?zka zbo?a, rzadziej kula ziemska)(Drijvers 1976,  p.  14).

Baalshamin jako zwiastun burzy i deszczu symbolizowa? zagro?enia, ale jednocze?nie odnow? ?ycia i p?odno??. Do Palmyry przywieziony zosta? w II w. p. n. e. przez koczowniczy lud  Bene-Ma`azin, który w I w. p. n. e. wybudowa? mu sanktuarium
(Starcky, Gawlikowski1985, p. 98). W inskrypcjach wspominany jest jako Pan ?wiata, a tak?e dobry i wynagradzaj?cy
(Drijvers  1976,  p.  14).  Baalshamin w  ikonografii  przedstawiany  jest  w  towarzystwie Aglibola  i  Malakbela. Aglibol,jako bóstwo solarne w triadzie  Baalshamina,zajmuje miejsce honorowe po  prawej  stronie  boga  naczelnego,  natomiast  Malakbel-bóstwo solarne-ukazany jest po stronie lewej. Podkre?la to znaczenie i przewag? Ksi??yca nad
S?o?cem w kulcie religijnym.

Jarhibol jest  postaci?  w  panteonie palmyre?skim  uto?samian?  z  greckim Apollonem-bogiem s?o?cem. Interesuj?ce jest jednak t?umaczenie imienia semickiego boga. W j?zykach aramejskim i kananejskim s?owo YRH oznacza ksi??yc lub miesi?c
ksi??ycowy(?ukasiak 1974, p. 8).

Wynika z tego, ?e imi? Jarhibol  oznacza Ksi??yc Bola. Jako bóg lunarny,zosta? on opiekunem ?ród?a Efqa (inskrypcja z t? informacj? widnieje na o?tarzu znajduj?cym si? przy wej?ciu do ?ród?a), co czyni go dostarczycielem deszczu i opiekunem urodzaju. Jako bogu-s?o?cu przypisywano mu rol? wyroczni, s?dziego oraz Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6763
mia? odpowiada? za wybieranie i mianowanie nowych urz?dników(?ukasiak 1974, p.    7).   


Ostateczne,zadowalaj?ce  rozwi?zane  zagadki  czy Jarhibol  by?  bóstwem s?onecznym czy ksi??ycowym nie  zosta?o znalezione. Aczkolwiek,wi?kszo?? ?róde? podaje Jarhibola jako boga s?o?ce.?wi?tynia Bela ?wi?tynia  Bela  jest  najwa?niejszym  i  najciekawszym  zabytkiem  Palmyry.

Wybudowana zosta?a w po?udniowo-wschodniej cz??ci miasta. Jest to budowla, która mimo drobnych uszkodze?, przetrwa?a do
naszych czasów w bardzo dobrym stanie.

Wzniesiona zosta?a na sanktuarium zwanym „wysokim miejscem”, które po?wi?conobogu Bolowi(Krzechowicz 1974, p. 53)
.
cd....


http://www.antropologia.uw.edu.pl/AR/ar-05-07.pdf


Tytu³: Odp: MITOLOGIA....
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Kwiecieñ 09, 2017, 20:59:47


cd...

Nazwa „Wysokie miejsce” analogii odnosi?o si? do  wzgórza,  na  którym  w I II  w.  p.  n.  e.  sta?o  sanktuarium.
Zachowana   do   dnia dzisiejszego ?wi?tynia  uko?czona    zosta?a  przed  6  kwietnia  32  n.  e.  (za  rz?dów
Tyberiusza), o czym ?wiadczy inskrypcja opisuj?ca po?wi?cenie ?wi?tyni w?a?nie tego dnia(Starcky, Gawlikowsk 1985, p. 117). Przez ca?y okres swojego funkcjonowania, sanktuarium poddano kilku ma?ym przebudowom.

Charakterystyczny jest wygl?d ?wi?tyni, poniewa? sk?ada si? z ona dwóch cz??ci – wielkiego ,
prawie  kwadratowego  (205m  x  210m)  dziedzi?ca  i  wybudowanej  po ?rodku celli (ok. 40m x ok. 14m). Dziedziniec otoczony jest portykiem z dwoma rz?dami kolumn korynckich (wyj?tkiem jest portyk zachodni, w którym znajduje si? tylko jeden z podwy?szonym rz?dem podpór).   
Tutaj tak?e znajdowa?y  si?  ogromne  propyleje z trzema przej?ciami i o?miokolumnowym portykiem u szczytu schodów wej?ciowych.

Na dziedzi?cu zachowa?y si?: o?tarz ofiarny (znajduj?cy si? na pó?nocny-zachód od celli)  i  basen.  Wiemy  dzi?ki  te
mu,  ?e  miejsce  to  wykorzystywano do   odbywania rytua?ów zwi?zanych z oczyszczeniem oraz do sk?adania ofiar.

Z dziedzi?ca do celli mo?na si? dosta? dzi?ki schodkowej rampie, znajduj?cej si? przy zachodniej  ?cianie  budynku.  Wej?cie  do  ?rodka ulokowano asymetrycznie , na d?u?szej
?cianie. Powodem tego dzia?ania by?y adyta ,znajduj?ce si? na krótszych bokach ?wi?tyni.

Aby  wn?trze  ?wi?tyni  by?o  dobrze  o?wietlone,  w  d?u?szych  ?cianach umieszczono po cztery du?e okna.
Do  adytonu  pó?nocnego  i  po?udniowego  prowadzi?y  ogromne  schody (w pó?nocnym jednak si? nie zachowa?y). Pod schodami pó?nocnymi znajdowa?a si? krypta, której pod?og? wy?o?ono mniejszymi p?ytami). Do g?ównego pomieszczenia
adytonu  pó?nocnego  prowadzi?  wielki  otwór  drzwiowy.

We wschodniej  cz??ci znajdowa?o si? ma?e pomieszczenie boczne, a od zachodu mur, oddzielaj?cy klatk? schodow?, prowadz?c? prawdopodobnie  na  dach  sanktuarium.
Na ni?szym poziomie pomieszczenia bocznego przed podniesieniem posadzki, znalezione zosta?y dwa bloki
kamienne, które interpretowane s?
jako ?o?e boga Bela(Pietrzykowski 1997).  Plafon g?ównego  pomieszczenia  dekorowany  jest  przedstawieniem  siedmiu  bóstw palmyre?skich, otoczonych przez dwana?cie znaków Zodiaku. Nadpro?e nad przej?ciem Antropologia Religii V (2013), pp. 60-67 64 do pomieszczenia bocznego zdobione jest przedstawieniem figuralnym, ukazuj?cym posta? z rozpostartymi skrzyd?ami.

Do po?udniowego adytonu  równie? prowadzi?y ogromne schody, za  którymi znajdowa?y si?  wej?cia  do  klatek  schodowych
,prawdopodobnie prowadz?cych (podobnie jak w adytonie pó?nocnym) na dach. Pomieszczenie g?ówne jest prostok?tne,a
z  boków  poprzeczne  mury  odgradzaj?  klatki  schodowe.  W  odró?nieniu od przeciwnego  adytonu,  wej?cie  do  ?rodka  umo?liwia  znacznie  zmniejszony otwór drzwiowy.

Zdobienie równie? jest znacznie ubo?sze, na suficie znajduje si? tylko rozeta , wpisana w  okr?g?y  medalion  umieszczony
w  kwadratowym  polu,  dooko?a  którego znajduj? si? mniejsze rozetki.
Pierwsze informacje i opisy ?wi?tyni uzyskano ju? w XVIII wieku i w pocz?tkach XIX, dzi?ki takim podró?nikom jak Robert Wood, Henry Dawkins i Jane Digby. Pierwsze prace naukowe na terenie ?wi?tyni przeprowadzone zosta?y w  1902  roku  przez
Otto Puchsteina  i  w  1917  przez  Theodora  Wieganda  (obydwie misje ograniczy?y si? do studiowania zabytków, znalezionych  na  terenie  budowli). 

Prawdziwe  wykopaliska rozpocz?? w latach 1930-1932  Henry Seyrig,które nast?pnie przej?? i prowadzi? Robert Amy. Ikonografia Jarhibola w ?wi?tyni Bela.

Identyfikacja  bóstw  palmyre?skich  jest  rzecz?  dosy?  trudn?  i pracoch?onn?.Niektóre p?askorze?by i malowid?a zaopatrzone s? w inskrypcje dedykacyjne, dzi?ki czemu  ?atwo  odgadn??  to?samo??  bogów, aczkolwiek niektórym przedstawieniom niestety  brakuje  tego  elementu.

Podczas  identyfikacji  wykorzystywane s? znane ju? detale ikonograficzne, lub porównanie z innymi przedstawieniami bóstw. Interesuj?c? postaci? w panteonie palmyre?skim, ze wzgl?du na swoj? dwoist? natur?
jest  bóg Jarhibol.. Jego przedstawienia znane s? z wielu staro?ytnych miast, m.in.  Dura  Europos, Emesa, Khirbet

Wadi Suwan i oczywi?cie Palmyra.

Niniejszy artyku? ma za zadanie omówienie przedstawie? Jarhibola ze ?wi?tyni Bela w  Palmyrze.  Pierwszym  z  nich  jest
plafon  znajduj?cy si? w pó?nocnym talamosie.
Wida? na nim siedem bóstw-planet w otoczeniu dwunastu znaków zodiaku. Centralne miejsce   zajmuje   B-Jowisz.   Ukazany zosta? jako  m??czyzna  bez  brody,  ubrany w drapowany w fa?dy
himation, na g?owie prawdopodobnie znajdowa? si? kalathos(Brykczy?ski  1975,  p.  57).

Jarhibol-S?o?ce  znajduje  si?  przy  znaku Panny, z charakterystycznymi promieniami s?onecznymi wokó? g?owy. Przy skorpionie znajduje si?  Hermes-Merkury,który  rozpoznany  zosta?  dzi?ki fragmentom skrzyde?ek przy g?owie. Trzeci z kolei (id?c wg wskazówek zegara) jest Malakbel-Saturn, który,zanim zosta? zwi?zany z kultem solarnym, uznawany by? za
bóstwo wegetacji, na co wskazuje trzymany przez niego sierp ofiarny. Po lewej stronie Malakbela
ukazano bogini Astarte-Wenus, która g?ow? przystrojon? ma welonem. Przy znaku Byka  widzimy  Aglibola-Ksi??yc.
Zidentyfikowa? go mo?na dzi?kizachowanemu fragmentowi sierpa ksi??yca. Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6765

Jako ostatni,przy znaku Raka znajduje si?  Arsu-Mars. Przedstawiono gow sto?kowatym he?mie, z tarcz? i w?óczni?, atrybutami ?wiadcz?cymi o jego wojennym charakterze.


Pewna wydaje si? tutaj identyfikacja Jarhibola  i  Aglibola,  dwóch bóstw prawie zawsze towarzysz?cych Belowi,  co  ukazuje znaczenie  S?o?ca i Ksi??yca w panteonie palmyre?skim. Prawdopodobnie dlatego te? w roku 33 n. e.(Brykczy?ski 1975, p. 63)powstaj? pierwsze triady Bela.

Triada  Bela utworzona by?az trzech bogów:Bela,znajduj?cego si? zawsze po ?rodku, Jarhibola,ustawionego zawsze po prawej stronie W?adcy Niebios i Aglibola,zawsze   ustawionego   po   jego   lewej   stronie. Takie   przedstawienie   pokazuje   nam wy?szo?? boga S?o?ca nad Ksi??ycem, gdy? to w?a?nie po prawej stronie g?ównego bóstwa znajduje si? miejsce honorowe.

Wielkiej triadzie towarzyszy? mog?y równie? inne  bóstwa,  g?ównie  Arsu   lub   Belti-Atargatis,  co  wida?  na  fragmencie  kolejnego przedstawienia,
pochodz?cego z Wielkiej ?wi?tyni Bela. Na reliefie znajduj? si? cztery postacie. Pierwsza od strony lewej to bogini Belti-Atargatis. Ubrana jest w d?ug? tunik?,
która okryta jest dodatkowo p?aszczem, na g?owie ma kalathos, a w prawej r?ce trzyma d?ugie  ber?o.

Na   prawo   od   bogini widzimy  bóstwo  z  nimbem  wokó?  g?owy.  Bez w?tpienia  jest  przedstawienie Jarhibola.   Ubrany jest w  typowo  rzymski  strój wojskowy:
tunika  z  krótkimi  r?kawami, zbroja,  oraz  p?aszcz  spi?ty  na  ramieniu.
W prawej r?ce,podobnie jak bogini, bóg trzyma d?ugie ber?o.

Dalej stoi bóstwo g?ówne, czyli Bel. Ubrany jest niemal identycznie jak Jarhibol, z tym
wyj?tkiem, ?e na g?owie ma kalathos.
Obok  Bela wida? Aglibola. Jego posta? nie zachowa?a si? w najlepszym stanie, ale mo?na  zauwa?y?
,  ?e  ubrany  by?  tak  samo  jak  jego  towarzysze,  a  dzi?ki fragmentarycznie zachowanemu sierpowi ksi??yca na ramionach postaci, mo?emy by? pewni, ?e jest to bóg-Ksi??yc. Nie wiadomo,czy  na  reliefie znajdowa?y si? jeszcze inne
bóstwa.
W inskrypcji zachowa?o si? tylko jedno imi?–„Aglibol”,poniewa? reszta uleg?a zniszczeniu(?ukasiak 1974, p. 11).
Jarhibol przedstawiany by? równie? w swojej w?asnej triadzie, na któr? sk?ada? si? onsam,  Aglibol,umieszczony  zawsze z  jego  prawej  strony,i  Arsu,  zawsze  po  lewej.

W ten sposób utworzona zosta?a grupa kosmiczna S?o?ce-Ksi??yc-Ziemia(?ukasiak 1974, p. 17).
Wyj?tkowo zdarza?o si?, ?e dodatkowo pojawia?a si? równie? bogini Belti-Atargatis, uto?samiana z planet? Wenus, co przedstawia relief znaleziony  w  portyku ?wi?tyni Bela.

Pierwsza posta? to heros Herkules. Rozpoznawalny jest dzi?ki maczudze trzymanej w prawej r?ce, krzaczastej brodzie, a tak?e skórze lwa z Nemei w lewej r?ce.

Ko?o niego stoi kobieca posta? w g?sto udrapowanej sukni i p?aszczu, ze spi?tymi w?osami, wokó? których znajduje si? promienista aureola. Jest to bogini Belti-Atargatis.

Z jej lewej strony stoi Aglibol, ubrany w chitoni himation, a w r?ku trzyma li?? palmowy. Na  g?owie ma sierp  ksi??yca
oraz promienisty  nimb.  Na  samym  ko?cu  reliefu przedstawiony  zosta?
Jarhibol,  który  prócz  ksi??yca  na  g?owie,przedstawiony  jest identycznie  jak  jego  towarzysz.  Po  prawej  stronie Jarhibola powinien sta? Arsu, lecz przez  to,  ?e  rze?ba  jest  niekompletna,mo?emy  tak tylko  zak?ada?. 
 
Relief  ten  jest Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6766 wyj?tkowy, poniewa? jako jedyny przedstawia bogów w greckim ubiorze dziennym, a nie,co widoczne by?o do tej pory, w rzymskich strojach wojskowych.
Belti-Atargatis mog?a równie? wyst?powa? zamiast Arsu.

Takie  przedstawienie widoczne jest na fragmentarycznie zachowanym reliefie z peristazy-celli ?wi?tyni Bela.
 
Po ?rodku p?askorze?by widoczna jest m?ska posta? w promienistym nimbie na g?owie.
Jarhibol ubrany jest w typowy strój wojskowy. Po raz pierwszy jednak  ukazany zosta? z mieczem z r?koje?ci? w kszta?cie g?owy konia w lewej r?ce.
 

Obok Jarhibola wida? boga Aglibola z sierpem na g?owie,który ubrany jest tak  samo  jak  towarzysz.  Po  przeciwnej
stronie stoi bogini Belti-
Atargatis. Jej g?owa niestety si? nie zachowa?a.

Ikonografia Jarhibola  od  I  w.  n.e.  jest  dok?adnie  okre?lona.  Bóg  zawsze ukazywany jest w pozycji stoj?cej, z nimbem na g?owie, bez brody, g?ównie w stroju wojskowym i z ber?em w prawej r?ce. Wyst?powanie w triadzie Bela,po prawej stronie naczelnego boga, wskazuje na wy?szo?? S?o?ca nad Ksi??ycem. Równie? posiadanie w?asnej  triady
?wiadczy o  wysokiej  pozycji  w  panteonie  palmyre?skim,  a  tak?e szacunku, jakim by? obdarzany przez mieszka?ców Palmyry.

Artyku? ten przybli?a posta? boga S?o?ca-Jarhibola. Przedstawienie  jego  postaci przez czas funkcjonowania ?wi?tyni prawie w ogóle nie podlega?o zmianom.  Atrybuty,z jakimi wyst?powa?,ró?ni? si? tylko w jednym przypadku,  gdzie  Jarhibol  ubrany  jest w strój wojskowy
.
http://www.antropologia.uw.edu.pl/AR/ar-05-07.pdf



Tytu³: Odp: MITOLOGIA....
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Kwiecieñ 19, 2017, 09:53:39
Pierwsi Chrze?cijanie .. to bardzo stara Sekta z tamtych terenów nazywa?a si? „POMAZA?CY PORANNI” nazwa ma zwi?zek z ich rytualnymi k?pielami rano i wieczorem , oraz z okre?lonym sposobem ?ycia.
Miejsce to znajduje si? w Oazie na pó?nocnej cze?? obecnej Syrii, jest to ten sam zakon ,którego g?ow? by? JAN CHRZCICIEL, och d?uga i ciekawa historia.

W czasach powstania zakonu i d?ugo przed nim miejsca te nie nale?a?y do Arabów.

Palmyra[1] (tak?e Palmira, arab. تدمر, Tadmur) – miasto w Syrii, w muhafazie Hims, za?o?one w oazie w pó?nocnej cz??ci Pustyni Syryjskiej https://pl.wikipedia.org/wiki/Palmyra_(Syria)

Ca?ym sekretem Tadmuru i pradawnego Chrze?cija?stwa jest jak wiadomo KOBIETA….. pod piaskami i pod naziemnymi ?wi?tyniami znajduje si? podziemie ?wi?tyni AL-Lat.. ?e?skiego Bóstwa , Pramatki wszystkich ?y? znanej na ca?ej ziemi pod wieloma imionami .

” Al-Lat (ar. اللات), przez Herodota nazwana Alilat – bogini s?o?ca i matka bogów w mitach Arabów z okresu D?ahilijji (przedislamskiej epoki Arabii); personifikuje lato.

Jedno z trzech najwa?niejszych bóstw arabskich. Jej symbolem by? bia?y kamie? ozdobiony klejnotami. Al-Lat… „PIERWOTNE S?O?CE LUDZKO?CI”

Ta Bogini ma powi?zanie z Anatoli?…. „Anatolia (z greckiego Ἀνατολή , Anatolḗ – „wschodni” lub ” wschodz?ce s?o?ce”), https://pl.wikipedia.org/wiki/Al-Lat

Czy mo?ecie sobie wyobrazi? ?eby kobieta w obecnym ?wiecie arabskim byla wa?niejsza ni? Mahomet????

W ?wiecie ?ydowskim ni? JAHWE ,a w ?wiecie katolickim ni? Bóg ojciec?

Czy mo?na dopu?ci? do odkrycia ,?e g?ow? pierwotnego Zakonu Chrze?cijan byla kobieta,?e ta funkcja byla niezale?na od p?ci, a jedynie od rozwoju duchowego przywódcy, którego egzaminem by?a lewitacja i inne otworzone mo?liwo?ci w postaci bilokacji?
Na marginesie…. Co dokona?a Salome ( to tylko jedno z jej wcze?niejszych imion zakonnych ) dlaczego poprosi?a o „G?OW?” JANA.. czego symbolem jest by? „g?ow?” czego?”?

Religie m?skiej szowinistycznej w?adzy maj? wspólny cel zniszczy? pierwotn? wiedz? przej?c artefakty przed?u?y? swoje w?adanie lud?mi, którzy teraz dokonuj? swojego przebudzenia duchowego, a zatem odkryj? prawd?.

Etymologia.. „Palmyra ( / ˌ p ɑː l m aɪ r ə / ; Palmyren : Tadmor ; Arabski : تدمر Tadmor) – staro?ytne miasto w po?udniowo – zachodniej Syrii .

Znaleziska archeologiczne pochodz? z okresu neolitu , a miasto zosta?o po raz pierwszy udokumentowane na pocz?tku drugiego tysi?clecia pne”

Ciekawe jest ˌ p ɑː l m aɪ r ə / pa… I maire.. czy ma zwi?zek z z obecn? marie.. maria .. ukochana?
Okazuje si? ?e tak…. ” Zgodnie z t? teori? „Tadmor” wywodzi si? z hurrian s?owu tad („kocha?”) ” J?zyk hurrian wywodzi si? z Mitanni…… https://pl.wikipedia.org

/wiki/Huryci https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_hurycki

https://pl.wikipedia.org/wiki/Mitanni

http://www.antropologia.uw.edu.pl/AR/ar-05-07.pdf

Oj ciekawy temat i d?ugi, przepraszam na razie zako?cz? teraz nie mam czasu, nie mniej jednak zastanawia mnie czy te islamskie huryski to przepi?kne Hurrytki..

Czyli kobiety Mitanni? 🙂

Ca?a ta historia ma powi?zanie z Azj? Mniejsz? ta ?wi?tynia ma zwi?zek z z ziarnem.. z jego wysiewem wiosennym a, co za tym idzie z Bogini? Matk? , Bogini? Al-Lat wschodz?cym wiosennym ,?yciodajnym s?o?cem jednym s?owem Bogini Matka…..

O, której wiedz? od bardzo usi?uj? zatrze? jej przeciwnicy.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Bogini_Matka

A, w takim razie jaka by?a rola Jezusa na ziemi.. po co ON si? urodzi? i co zrobi? dla LUDZKO?CI…. dlaczego wydano na niego wyrok , wymazano z ?ydowskiej Ksi?gi ?ycia … jaka jest prawdziwa historia tamtych zdarze??

Czy nast?pi objawienie…. z czym ma ono zwi?zek i czy uda si? je znowu przekr?ci? znaczeniowo?

Kiara.


Tytu³: Odp: MITOLOGIA....
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Kwiecieñ 21, 2017, 12:30:28
Antropol
ogia Religii V (2013), pp. 60-6760

Katarzyna A. Sztomberska Ikonografia Jarhibola w ?wi?tyni Bela w Palmyrze

Krótka historia Palmyry



Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6762p. 10).

Najprawdopodobniej,na samym pocz?tku istnienia Palmyry nazywano go Bolem, na co wskazuj? imiona bóstw z nim wyst?puj?cych (Aglibol i Jarhibol), a tak?e pierwotne sanktuarium (po?wi?cone bogu Bolowi), na którym stoi obecna ?wi?tynia Bela.  Czczony by?  jako  w?adca  niebios,   co   wida?  wyra?nie  na  suficie  w  ?wi?tyni  w  pó?nocnym talamosie, na którym Bel (Jowisz) ukazany jest w centrum reliefu, a otacza go sze?cioro bogów-planet (Jarhibol-s?o?ce ,Aglibol-ksi??yc, Astarte-Wenus, Arsu-Mars, Saturn-Malakbel,  Merkury-Nabu).  Bela  nigdy  nie  przedstawiano
w pojedynk?.

Ukazywano go g?ównie w triadzie wraz z bogiem-s?o?cem i bogiem-ksi??ycem lub w towarzystwie Isztar/ Astarte, która nazywana by?a Belti(Nasza Pani) lub Baalat (Twoja Pani).

Aglibolw panteonie palmyre?skim wyst?puje jako bóg ksi??yc. Jego imi? oznacza ciel? (lubbyk)  Bola.  Pocz?tkowo traktowano go jako  bóstwo  p?odno?ci.  W sztuce przedstawiany jest pod postaci? m??czyzny z sierpem ksi??y
ca, przypominaj?cym bycze rogi
za g?ow?.
We wcze?niejszych przedstawieniach ksi??yc znajdowa? si? nad jego g?ow?. W ikonografii wyst?puje równie? w towarzystwie Baalshamina i Malakbela, (który w ?wi?tyni Baalshamina wyst?puje jako bóstwo solarne, a jego imi? oznacza Pos?aniec Pana).
Z tym ostatnim Aglibol wyst?puje jako boska para Palmyry. Bogowie mieli wspólne sanktuarium,nazywane ?wi?tym drzewem,
które przedstawiono na  belce w ?wi?tyni Bela i na steli znajduj?cej si? w Rzymie (obie p?askorze?by ukazuj? bogów
podaj?cych sobie r?ce przed cyprysem).

Baalshamin pochodzi z terenów zachodnich. Najprawdopodobniej wywodzi si? od Hadada, boga burzy. Imi? Baalshamin oznacza
Pana niebios. Jego posta?,podobnie jak posta? Bela, uto?samiana jest z greckim Zeusem. Ich
ikonografia jest bardzo zbli?ona. Obaj przedstawiani s? jako m??czy?ni z bujnymi brodami, na g?owie maj? korony lub
kalathosy, a w r?kach trzymaj? wi?zk? piorunów (w przypadku boga palmyre?skiego mog?a to by? wi?zka zbo?a, rzadziej
kula ziemska)(Drijvers 1976,  p.  14).Baalshamin jako zwiastun burzy i deszczu symbolizowa? zagro?enia, ale jednocze?nie odnow? ?ycia i p?odno??. Do Palmyry przywieziony zosta? w II w. p. n. e. przez koczowniczy lud  Bene-Ma`azin, który w I w. p. n. e. wybudowa? mu sanktuarium(Starcky, Gawlikowski 1985, p. 98). W inskrypcjach wspominany jest jako Pan ?wiata
, a tak?e dobry i wynagradzaj?cy (Drijvers  1976,  p.  14).  Baalshamin w  ikonografii  przedstawiany  jest  w towarzystwie Aglibola  i  Malakbela. Aglibol,jako bóstwo solarne w triadzie  Baalshamina, zajmuje miejsce honorowe
po  prawej  stronie  boga  naczelnego,  natomiast  Malakbel-bóstwo solarne-ukazany jest po stronie lewej. Podkre?la to znaczenie i przewag? Ksi??yca nad S?o?cemw kulcie religijnym.

Jarhibol jest  postaci?  w  panteonie palmyre?skim  uto?samian?  z  greckim Apollonem-bogiem s?o?cem. Interesuj?ce jest jednak t?umaczenie imienia semickiego boga. W j?zykach aramejskim i kananejskim s?owo YRH oznacza ksi??yc lub miesi?c
ksi??ycowy(?ukasiak 1974, p. 8).


Wynika z tego, ?e imi? Jarhibol  oznacza Ksi??yc Bola.

Jako bóg lunarny,zosta? on opiekunem ?ród?a Efqa (inskrypcja z t? informacj? widnieje na o?tarzu znajduj?cym si? przy wej?ciu do ?ród?a), co czyni go dostarczycielem deszczu i opiekunem urodzaju. Jako bogu-s?o?cu przypisywano mu rol? wyroczni, s?dziego oraz

Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6761?wi?ty?  poga?skich  przemianowano na przybytki chrze?cija?skie,  co utworzy?o
z Palmyry wa?ny o?rodek religijny
(Micha?owski 1968, p. 8)

.
W  VII  wiekun.e.na  Palmyr? najecha?y wojska arabskie.

Ma?ej ju? wtedy osadzie w odzyskaniu ?wietno?ci nie pomog?o nawet przekszta?cenie ?wi?tyni Bela w cytadel?.Z  powodu  licznych trz?sie? ziemi  i  burz  piaskowych miasto ostatecznie straci?o na znaczeniu.
 
Trafiali tam ju? jedynie zagubieni kupcy i ciekawscy podró?nicy. I w?a?nie dzi?ki nim Palmyra zosta?a odkryta na nowo.

Sztuka palmyre?ska Palmyra  rozdarta  by?a  pomi?dzy  dwiema
kulturami.   Z   zachodu   nap?ywa? hellenizm,  ze  wschodu - orientalizm. Te dwa style przeplata?y si? ze sob?, co zosta?o uwiecznione  w  architekturze i sztuce palmyre?skiej.
Oprócz tego,wyró?niony zosta? jeszcze styl archaiczny, nie powi?zany z dwoma poprzednimi i zasadniczo ró?ni?cy si?
od nich(Schulumerger 1970, p. 91-98).

Okres archaiczny zosta? wyró?niony przez francusk? misj? archeologiczn?, która po II wojnie ?wiatowej prowadzi?a wykopaliska na  dziedzi?cu ?wi?tyni Bela. Francuzi wydobyli seri? fragmentów archi tektonicznych  wykonanych  z  wapienia.

Znaleziono równie? cz??ciowo zachowan? rze?b? pogrzebow?.
Wraz  z  nap?ywem Greków i Rzymian do  Palmyry  pojawia  si?  hellenizm orientalny. Nie ró?ni? si? on zbytnio od stylu wyst?puj?cego w innych o?rodkach Morza ?ródziemnego. Szczególnie widoczny jest w architekturze Palmyry (zastosowany zosta? porz?dek koryncki). W sztuce charakteryzowa? si? frontalnym przedstawianiem postaci, w  stroju i ozdobach typowych dla Greków i Rzymian (d?ugie tuniki, zbroja, na g?owie kalathosy). Wp?ywy mezopotamskie
widoczne s? przede     wszystkim     w    panteonie palmyre?skim.  Wielu  bogów  pochodzenia  babilo?skiego przedstawiano   w   strojach typowo hellenistycznych, ale z atrybutami charakterystycznymi dla bóstw wschodnich,
np. bycze rogi lub sierp ksi??yca na g?owie Aglibola.


Religia w Palmyrze

Religia palmyre?ska,jako jedna z nielicznych, sk?ada?a si? z mieszkanki kilku ró?nych wierze?. Zawiera?a w sobie elementy wiary syryjskiej, babilo?skiej, greckiej, fenickiej  oraz  rzymskiej,  a  tak?e kulty bogów, które
przynie?li  ze  sob?  Arabowie.
 
Z  powodu  braku  zachowanych  tekstów  mitologicznych, identyfikacja  pos?gów poszczególnych bogów przysparza
wiele trudno?ci(Starcky, Gawlikowski1985,  p.  89).

Panteon oazy liczy a? 60 bogów.

Niektórzy lokalni bogowie maj? swoje  odpowiedniki w ?wiecie zachodnim,
np. grecki Zeus identyfikowany jest z Belem i Balshaaminem, a w Belu rozpoznawany jest równie? rzymski Jowisz.
Bel by? bogiem pochodzenia babilo?skiego. Wywodzi si? najprawdopodobniej od  Marduka-Bela  (samo bel w j?zyku  akadyjskim  oznacza Pana, W?adc?)(Drijvers  1976

******

Na rozleg?ej Pustyni Syryjskiej oko?o 230 kilometrów na pó?nocny wschód od Damaszku  znajduje  si?  Palmyra.  Jest  to  staro?ytne  pa?stwo-miasto   po?o?one pustynnej oazie.  Jegohistoria si?ga II tysi?clecia przed nasz? er?, kiedy to w?drowne plemiona upatrzy?y sobie ow?poro?ni?t? palmami  oaz?  i  da?y jej nazw?  Tadmor.
Pochodzi ona od arabskiego s?owa tamar, który oznacza palm?, co przet?umaczono na ?aci?skie Palmyra  (
Ball  2001,  p.  74).

Osada zacz??a si? rozbudowywa? od 312 r.  p.  n.  e kiedy tereny te zosta?y zaj?te przez Seleucydów.
OdI w. n. e. ma?a osada rozros?a si? i sta?a ogromnym o?rodkiem handlowym na g?ównym szlaku karawanowym
pomi?dzy zachodem  a Dalekim  Wschodem(Dirven  1999,  p.  17).  Od  czasu  panowania  Tyberiusza (17-19n.  e.)
w?adcy Palmyry uznali w?adz? Rzymu. W 129 roku n.  e.,za  panowania cesarza   Hadriana Palmyra uzyska?a status   wolnego   miasta,a nazwana zosta?a „Hadrianow?  Palmyr?”  (Hadrianoi Palmyneroi).
(Micha?owski  1968,  p.  6)

  Dzi?ki wprowadzonym w stosunku do kupców poborom op?at, miasto wzbogaca?o si? ka?dego dnia i rozrasta?o. Wzniesione zosta?y nowe budowle sakralne,takie jak Wielka ?wi?tynia Bela, ?wi?tynia Baalszamina, ?wi?tynia
Allat, a tak?e budynki u?ytku publicznego, jak wielka kolumnada, tetrapylon, czy te? jeden z wi?kszych teatrów na Bliskim Wschodzie.
 
Od  212  do  260 roku  n.  e. Palmyra posiada?a status rzymskiej kolonii, poniewa? w?a?nie w roku 260,
po wielkim zwyci?stwie nad Persami, Odenat  zwany  Wielkim (gubernator miasta i dowódca wojskowy) przyj?? tytu? ksi?cia i sta? si? niezale?ny od Imperium  Rzymskiego.

Z?ote lata Palmyry szybko jednak dobiega?y ko?ca.  Po ?mierci w?adcy na tronie zasiad?a jego ?ona, królowa Zenobia.
Ostatecznie na pocz?tku 272 roku n.e. rzymskie wojska spl?drowa?y i zniszczy?y miasto, pojmuj?c królow?(Ball  2001, p. 80).

Po tych wydarzeniach Palmyra ju? nigdy nie odzyska?a dawnej ?wietno?ci. Nawet próby odbudowy przez cesarza Dioklecjana w 25 lat pó?niej,nie przynios?y po??danych efektów.

Miasto czeka?o. Dopiero w VI wiekun.e.,za panowania Justyniana zosta?y odbudowane  mury  obronne  oraz  wzniesiono
bazyliki chrze?cija?skie, równie? wiele


cd.....


Tytu³: Odp: MITOLOGIA....
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Kwiecieñ 21, 2017, 12:34:29

cd... antropologia religii

Antropologia Religii V (2013
), pp. 60
-
67
63
mia? odpowiada?
za wybieranie i mianowanie nowych urz?dników
(?ukasiak 1974,



Antropol
ogia Religii V (201
3
), pp. 60
-
67
67
B
ibliografia:
Ball
W.
,
Rome in the East: the transformation of an empire,
New York 2001
Brykczy?ski P.,

Astrologia
w
Palmyrze

[w:]
Studia Palmyre?skie
,
zeszyt  VI
Warszawa
1975
, 47
-
89
Dirven  L.
The  Palmyrenes  of  Dura  Europos:  a  study  of  religious  in  Roman  Syria,
Leiden
19
99
Drijvers H. J. W.,
The Religion of Palmyra,
Leiden
1976
Krzechowicz  G.,

Uwagi Nad Genez? ?wi?ty? Palmyre?skich

[w:]
Studia Palmyre?skie
,
zeszyt V
,
Warszawa 1974
, 45
-
81
?ukasiak E.,

Ikonografia Yarhibola

[w:]
Studia Palmyre?skie zeszyt V
Warszawa 1
974
Micha?owski K.,
Palmyra,
New York
-
Washington
-
London 1968
, 7
-
43
Pietrzykowski M.,
Adyta ?wi?ty? Palmyre?skich,
Warszawa 1997
Ruprechtsberger  E.  M.,
Palmyra.  Geschichte,  Kunst  Und  Kultur  Der  Syrischen  Oasenstadt,
Linz 1987
Schlumberger D
., L’ Orient Hell
énisé,
Paris 1970
Starcky J., Gawlikowski M.,
Palmyre, 
Paris 1985
Teixidror J.,
The Pantheon of Palmyra,
Leiden
1979


Antropol
ogia Religii V (201
3
), pp. 60
-
67
66
wyj?tkowy, poniewa? jako jedyny przedstawia bogów w greckim ubiorze dziennym,
a nie
,
co widoczne by?o do tej pory, w rzymskich strojach wojskowych.
Belti
-
Atargatis mog?a równie? wyst?powa? zamiast Arsu.
Takie  przedstawienie
w
idoczne jest
na fragmentarycznie zachowanym reliefie z peristazy
-
celli ?wi?tyni Bela
.
Po ?rodku p?askorze?by widoczna jest m?ska posta? w promie
nistym nimbie na g?owie.
J
arhibol
u
brany jest w typowy strój wojskowy. Po raz pierwszy j
ednak  ukazany
zosta?
z mieczem
z r?koje?ci? w kszta?cie g?owy konia
w lewej r?ce
. Obok Jarhibola wida?
bo
g
a
Aglibol
a
z sierpem na g?owie,
który
ubrany
jest
tak  samo  jak  towarzysz.  Po  przeciwnej
stronie stoi bogini Belti
-
Atargatis. Jej g?owa niestety si? n
ie zachowa?a.
Ikonografia
J
arhibola  od  I  w.  n.e.  jest  dok?adnie  okre?lona.  Bóg  zawsze
ukazywany jest w pozycji stoj?cej, z nimbem na g?owie, bez brody, g?ównie w stroju
wojskowym i z ber?em w prawej r?ce. Wyst?powanie w triadzie Bela
,
po prawej stronie
na
czelnego boga, wskazuje na wy?szo?? S?o?ca nad Ksi??ycem. Równie? posiadanie
w?asnej  triady
?wiadczy
o  wysokiej  pozycji  w  panteonie  palmyre?skim,  a  tak?e
szacunk
u
,
jakim by? obdarzany przez mieszka?ców Palmyry
.
Artyku? ten
przybli?a
posta? boga S?o?ca
-
J
ar
hibola.
P
rzedstawienie  jego  postaci
przez czas funkcjonowania ?wi?tyni prawie w ogóle nie
podlega?o
zmianom.  Atrybuty
,
z jakimi wyst?powa?
,
ró?ni? si? tylko w jednym przypadku
,  gdzie  Jarhibol  ubrany  jest
w strój wojskowy
.


Jako ostatni
,
przy znaku
R
aka znajduje si?  Arsu
-
Mars.
Przedstawiono go
w sto?kowatym
he?mie,
z tarcz? i w?óczni?, atrybutami ?wiadcz?cymi o
jego wojennym charakterze
.
Pewna wydaje si? tutaj identyfikacja
J
arhibola  i  Aglibola,  dw
óch bóstw prawie
zawsze towarzysz?cych
Belowi
,  co  ukazuje
znaczenie  S
?o?ca i
K
si??yca w panteonie
palmyre?skim. Prawdop
odobnie dlatego te? w roku 33 n. e.
(
Brykczy?ski 1975, p.
63)
powstaj? pierwsze triady Bela.
Triada  Bela
utworzona by?a
z trzech bogów
:
Bela
,
znajduj?cego si? zawsze po
?rodku,
J
arhibola
,
ustawionego zawsze po prawej stronie W?adcy Niebios i Aglibola
,
zaw
sze   ustawionego   po   jego   lewej   stronie.
Takie   p
rzedstawienie   pokazuje   nam
w
y?szo??
boga S?o?ca nad Ksi??ycem,
gdy? to w?a?nie
po prawej stronie g?ównego
bóstwa znajduje si? miejsce honorowe
.
Wielkiej triadzie towarzyszy? mog?y równie?
inne  bóstwa,  g
?ównie  A
rsu   lub   Belti
-
Atargatis
,  co  wida?  na  fragmencie  kolejnego
przedstawienia
,
pochodz?cego z
W
ielkiej
?
wi?tyni Bela. Na rel
iefie znajduj? si? cztery
postacie
. Pierwsza od strony lewej to bogini Belti
-
Atargatis. Ubrana jest w d?ug? tunik?,
która okryta jest do
datkowo p?aszczem, na g?owie ma
k
alathos
,
a
w prawej r?ce trzyma
d?ugie  ber?o.
Na   prawo   od   bogini
widzimy  bóstwo  z  nimbem  wokó?  g?owy.  Bez
w?tpienia  jest  to
przedstawienie
J
arhibol
a
.   Ubrany
jest
w  typowo  rzymski  strój
wojskowy
:
tunika  z  krótkimi  r?kawami,
zbroja,  oraz  p?aszcz  spi?ty  na  ramieniu.
W prawej r?ce
,
podobnie jak bogini, bóg trzyma d?ugie ber?o.
Dalej
stoi bóstwo g?ówne,
czyli Bel. Ubr
any jest niemal identycznie jak
J
arhibol,
z tym
wyj?tkiem, ?e na g?owie ma
k
alathos.
Obok  Bela
wida? Aglibola. Je
go posta? nie zachowa?a si? w najlepszym stanie,
ale
mo?na  zauwa?y?
,  ?e  ubrany  by?  tak  samo  jak  jego  towarzysze,  a  dzi?ki
fragmentarycznie zachowanemu sierpowi ksi??yca na ramionach postaci, mo?emy by?
pewni, ?e jest to bóg
-
Ksi??yc. Nie wiadomo
,
czy  na  rel
iefie znajdowa?y si? jeszcze
inne
bóstwa. W inskrypcji
zachowa?o si? tylko jedno
imi?


Aglibol

,
poniewa? reszta
uleg?a
zniszczeniu
(?ukasiak 1974, p. 11)
.
J
arhibol przedstawiany by? równie? w swojej w?asnej triadzie, na któr? sk?ada?
si? on
sam
,  Aglibo
l
,
umieszczony  zawsze  z  jego  prawej  strony
,
i  Arsu,  zawsze  po  lewej
.
W
ten sposób utworzona
zosta?a
grupa kosmiczna S?o?ce
-
Ksi??yc
-
Ziemia
(?ukasiak
1974, p. 17)
.
Wyj?tkowo zdarza?o si?, ?e
dodatkowo pojawia?a si?
równie? bogini Belti
-
Atargatis, uto?samian
a z planet? Wenus, co przedstawia relief zna
leziony  w  portyku
?wi?tyni Bela
. Pierwsza posta? to heros Herkules. Rozpoznawalny jest dzi?ki maczudze
trzymanej w prawej r?ce, krzaczastej brodzie, a tak?e skórze lwa z Nemei w lewej r?ce.
Ko?o niego stoi kobiec
a posta? w g?sto udrapowanej sukni i p?aszczu, ze spi?tymi
w?osami, wokó? których znajduje si? promienista aureola. Jest to bogini Belti
-
Atargatis.
Z jej lewej strony stoi Aglibol, ubrany w
chiton
i
himation
, a w r?ku trzyma li?? palmowy.
Na  g?owie
ma
sie
rp  ksi??yca
oraz
promienisty  nimb.  Na  samym  ko?cu  reliefu
przedstawiony  zosta?
J
arhibol,  który  prócz  ksi??yca  na  g?owie
,
przedstawiony  jest
identycznie  jak  jego  towarzysz.  Po  prawej  stronie
J
arhibola powinien sta? Arsu, lecz
przez  to,  ?e  rze?ba  jest  niekom
pletna
,
mo?emy  tak
tylko  zak?ada?.  Relief  ten  jest


do pomieszczenia bocznego zdobione jest przedstawieniem figuralnym, ukazuj?cym
posta? z rozpostartymi skrzyd?ami.
D
o po?udniowego adytonu  równie? prowadz
i?y ogromne schody,
za  którymi
znajdowa?y
si?  wej?cia  do  klatek  schodowych
,
prawdopodobnie
prowadz?cych
(
podobnie
jak w adytonie pó?nocnym) na dach. Pomieszczenie g?ówne jest prostok?tne,
a
z  boków  poprzeczne  mury  odgradzaj?  klatki  schodowe.  W  odró?nieniu
od
przeciwnego  adytonu,  wej?cie  do  ?rodka  umo?liwia  znacznie  zmniejszon
y
otwór
drzwiowy
. Zdobienie równie? jest znacznie ubo?sze, na suficie znajduje si? tylko rozet
a
,
wpisan
a
w  okr?g?y  medalion  umieszczony
w  kwadratowym  polu,  dooko?a  którego
znajduj? si?
mniejsze rozetki.
Pierwsze informacje i opisy ?wi?tyni
uzyskano
ju? w XVIII wieku i
w
pocz?tkach
XIX, dzi?ki takim podró?nikom jak Robert Wood, Henry Dawkins i Jane Digby. Pierwsze
prace naukowe na terenie ?wi?tyni przeprowadzone
zosta?y
w  1902  roku  przez
Otto
Puchsteina  i  w  1917  przez  Theodora  Wieganda  (obydwie
misje
ogranicz
y
?y si? do
studiowania
zabytków,  znalezionych  na  terenie  budowli).  Prawdziwe  wykopaliska
rozpocz?? w latach 1930
-
1932  Henry Seyrig,
które
nast?pnie przej?? i prowadzi?
Robert
Amy.
Ikonografia
Jarhibola
w ?wi?tyni Bela
Identyfikacja  bóstw  palmyre?skich  jest  rzecz?  dosy?  trudn?  i
pracoch?onn?.
Niektóre p?askorze?by i malowid?a zaopatrzone s? w inskrypcje dedykacyjne, dzi?ki
czemu  ?atwo  odgadn??  to?samo??  bogów,
a
czkolwiek
niektórym
pr
zedstawieniom
niestety  brakuje  tego  elementu.
Podczas  identyfikacji  w
ykorzystywane s? znane ju?
detale ikonograficzne, lub porównanie z innymi przedstawieniami bóstw. Interesuj?c?
postaci?
w panteonie palmyre?skim, ze wzgl?du na swoj? dwoist? natur?
jest  b
óg
J
arhibol
.
. Jego przedstawienia znane s?
z
wielu staro?ytnych miast
,
m.in.  Dura  Europos,
Emesa,
Khirbet
Wadi Suwan
i oczywi?cie
Palmyra.
Nin
i
ejszy artyku?
ma za zadanie omówienie
przedstawie?
J
arhibola ze ?wi?tyni
Bela
w  Palmyrze.  Pierwszym  z  nich  jest
plafon  znajdu
j?cy si? w pó?nocnym talamosie
.
Wida? na nim siedem bóstw
-
planet w otoczeniu dwunastu znaków zodiaku. Centralne
miejsce   zajmuje   Bel
-
Jowisz.   Ukazany
zosta?
jako  m??czyzna  bez  brody,  ubrany
w drapowany w fa?dy
himation
, na g?owie prawdopodobnie
znajdowa? si?
k
alathos
(
Brykczy?ski  1975,  p.  57)
.
J
arhibol
-
S?o?ce  znajduje  si?  przy  znaku
P
anny,
z charakterystycznymi promieniami s?onecznymi wokó? g?owy. Przy skorpionie znajduje
si?  Hermes
-
Merkury,
który  rozpoznany  zosta?  dzi?ki
fragmentom
skrzyde?ek
przy
g?owie. Trzeci z kolei (id?c wg wskazówek zegara) jest Malakbel
-
Saturn, który
,
zanim
zosta? zwi?zany z kultem solarnym, uznawany by?
za
bóstwo wegetacji, na co wskazuje
trzymany przez niego sierp ofiarny. Po lewej stronie Malakbela
ukazano
bogini Asta
rte
-
Wenus, która g?ow? przystrojon? ma welonem. Przy znaku
B
yka  widzimy  Aglibola
-
Ksi??yc.
Zidentyfikowa? go mo?na dzi?ki
zachowanemu fragmentowi sierpa ksi??yca.
p.    7)
.    Ostateczne
,
zadowalaj?ce  rozwi?zane  zagadki  czy
J
arhibol  by?  bóstwem
s?onecznym czy ksi??ycowym nie  zosta?o znalezione. Aczkolwiek
,
wi?ks
zo?? ?róde?
podaje
J
arhibola jako boga s?o?ce.
?wi?tynia Bela
?wi?tynia  Bela  jest  najwa?niejszym  i  najciekawszym  zabytkiem  Palmyry.
Wybudowana zosta?a w po?udniowo
-
wschodniej cz??ci miasta. Jest to budowla, która
mimo drobnych uszkodze?, przetrwa?a do n
aszych czasów w bardzo dobrym stanie.
Wzniesiona
zosta?a na sanktuarium zwanym „wysokim miejscem”, k
tóre po?wi?cono
bogu Bolowi
(Krzechowicz 1974, p. 53)
.
Nazwa
„Wysokie miejsce”
analogi?
i
odnosi?o si?
do  wzgórza,  na  którym  w
I
II  w.  p.  n.  e.  sta?o  sanktua
rium.
Zachowana   do   dnia
dzisiejszego
?wi?tynia  uko?czona    zosta?a  przed  6  kwietnia  32  n.  e.  (za  rz?dów
Tyberiusza), o czym ?wiadczy inskrypcja opisuj?ca po?wi?cenie ?wi?tyni w?a?nie tego
dnia
(Starcky,
Gawlikowski
1985,  p.  117)
. Przez ca?y okres swojego fu
nkcjonowania
,
sanktuarium
poddano
kilku ma?ym przebudowom.
Charakterystyczny jest wygl?d ?wi?tyni, poniewa? sk?ada si? z
ona
dwóch cz??ci

wielkiego
,
prawie  kwadratowego  (205m  x  210m)  dziedzi?ca  i  wybudowanej  po
?rodku celli (ok. 40m x ok. 14
m
). Dziedzin
iec otoczony jest portykiem z dwoma rz?dami
kolumn
korynckich
(wyj?tkiem jest portyk zachodni,
w
którym znajduje si? tylko jeden
z
podwy?szony
m
rz?d
em
podpór
).   Tutaj
tak?e
znajdowa?y  si?  ogromne  propyleje
z trzema przej?ciami i o?miokolumnowym portykiem
u szczytu schodów wej?ciowych.
Na dziedzi?cu zachowa?y si?: o?tarz ofiarny (znajduj?cy si? na pó?nocny
-
zachód od
celli)  i  basen.  Wiemy  dzi?ki  te
mu,  ?e  miejsce  to  wykorzystywano
do   odbywania
rytua?ów zwi?zanych z oczyszczeniem
oraz
do sk?adania ofiar.
Z dziedzi?ca do celli mo?na si? dosta? dzi?ki schodkowej rampie, znajduj?cej si?
przy
zachodniej  ?cianie  budynku.  Wej?cie  do  ?rodka
ulokowan
o
asymetrycznie
,
na
d?u?szej
?cianie. Powodem tego dzia?ania by?y adyta
,
znajduj?ce si
? na krótszych bokach
?wi?tyni
.
Aby  wn?trze  ?wi?tyni  by?o  dobrze  o?wietlone,  w  d?u?szych  ?cianach
umieszczono
po cztery du?e okna.
Do  adytonu  pó?nocnego  i  po?udniowego  prowadzi?y  ogromne  schody
(w pó?nocnym
jednak
si? nie zachowa?y). Pod schodami pó?nocnymi znajdowa?a si?
krypta,
kt
órej
pod?og
?
wy?o?on
o
mniejszymi p?ytami). Do g?ównego pomieszczenia
adytonu  pó?nocnego  prowadzi?  wielki  otwór  drzwiowy.
We
wschodniej  cz??ci
znajdowa?o si? ma?e pomieszczenie boczne, a od zachodu mur, oddzielaj?cy klatk?
schodow?
,
prowadz?c? prawdopodobni
e  na  dach  sanktuarium.
Na ni?szym poziomie
pomieszczeni
a
boczn
ego
przed podniesieniem posadzki, znalezione zosta?y dwa bloki
kamienne, które interpretowane
s?
jako ?o?e boga Bela
(Pietrzykowski
1997)
.  Plafon
g?ównego  pomieszczenia  dekorowany  jest  przedstaw
ieniem  siedmiu  bóstw
palmyre?skich, otoczonych przez dwana?cie znaków Zodiaku. Nadpro?e nad przej?ciem


Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

rozmowcy skyworldsv pomorska wrzeciono darzlubie