|
Tytu³: MITOLOGIA.... Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Marzec 31, 2012, 19:08:23 Ciekawe mity.
http://translate.google.com/translate?hl=pl&sl=en&u=http://web.eecs.utk.edu/~mclennan/BA/Glaukidai.html&ei=dUd3T-v8DaqQ0AX6rsGiDQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CCcQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Deuplokamos%2B%2Bwiki%26hl%3Dpl%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26hs%3Dso3%26rls%3Dorg.mozilla:pl:official%26channel%3Ds%26prmd%3Dimvns Tytu³: Odp: MITOLOGIA.... Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Pa¼dziernik 12, 2013, 13:40:06 Anunaki to mit czy prawda...? :)
Annunaki mogli wyl?dowa? w Afryce admin, wt., 2013-07-09 09:03 Annunaki - ?ród?o: http://esophoria.org/ (http://innemedium.pl/sites/default/files/imagecache/zdjecie_640-480/Anunnaki-Annunaki-Flying-Gods-Lightbody-Merkabah.jpeg) Annunaki to istoty, które wed?ug opowie?ci staro?ytnych Sumerów, panowa?y kiedy? na Ziemi. Co wi?cej z opisów wynika, ?e rasa ta w du?ej mierze odpowiada wizerunkowi chrze?cija?skich anio?ów. W Internecie pojawi?y si? plotki, ?e przedstawiciel tej rasy, zwany Marduk, powróci? na Ziemi?. Redaktorzy witryny internetowej veteranstoday.com zauwa?yli dziwne zgrupowanie prezydentów USA w Afryce. W jednym momencie znale?li si? tam Bill Clinton, George W. Bush oraz urz?duj?cy aktualnie Barack Obama. Dwóch z nich spotka?o si? w Senegalu. Pojawi?y si? pog?oski, ?e to nag?e zainteresowanie czarnym l?dem nie jest przypadkiem i dzieje si? tam co? godnego uwagi. (http://innemedium.pl/sites/default/files/imagecache/400naszerokosc/images/8804900.jpg) Artyku? zamieszczony przed kilkoma dniami wskazuje na te poszlaki, z których redaktorzy veteranstoday.com wyci?gaj? wniosek, ?e wizyty w Afryce to tak naprawd? spotkania z "królem" Annunakich, który powróci? sprawdzaj?c stan swoich w?o?ci rz?dzonych przez zale?ne od tej "trzeciej si?y" elity ?wiatowe. Z dost?pnych informacji wynika, ?e do spotkania dosz?o podobno w Tanzanii lub w Senegalu. (http://innemedium.pl/sites/default/files/imagecache/400naszerokosc/images/anunnaki_sumeria_2.jpg) Z tego, co sugeruj? redaktorzy tej witryny wynika równie?, ?e przylot Marduka mo?e by? zwiastunem powrotu "mi?dzywymiarowej planety Nibiru", która jest podobno domem tych istot opisanych w staro?ytnych tekstach. W tre?ci artyku?u na ten temat jest du?o wi?cej szczegó?ów i ka?dy mo?e sobie sam wyrobi? opini?, czy jego zdaniem mo?liwe jest to, ?e ?wiat rz?dzony jest do dzisiaj przez s?ugi jakiego? pozaziemskiego bóstwa, które w?a?nie powróci?o na Ziemi?. Zach?camy do si?gni?cia do ?ród?a. (http://innemedium.pl/sites/default/files/imagecache/400naszerokosc/images/anunnakiheavenlyhost.jpg) http://innemedium.pl/wiadomosc/annunaki-mogli-wyladowac-w-afryce Tytu³: Odp: MITOLOGIA.... Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Pa¼dziernik 12, 2013, 15:17:20 Kolejne bajania..... wiemy ju? dobrze, o... tam jeste?my MY, gdzie jest nasza my?l....( a, ona jak wiadomo tworzy przez skupianie uwagi i energii, na... temacie!), zatem znowu usi?owania zatrzymania naszej uwagi, energii na odchodz?cej przesz?o?ci!
Marduk ( inaczej ENKI) to opiekun trzeciowymiarowej ziemi ( WSZYSTKICH religii bez wyj?tku!) która nie jest w okresie ponownego rozkwitu, a absolutnego i ostatecznego UPADKU! "Sercem ziemie" jest 7 czakramów, wirów pierwotnie tworz?cych jej system energetycznego istnienia , czyli utrzymania w okre?lonej wibracji odpowiadaj?cej umownym nazwom wymiarów,wibracja wirów dzieli wymiar na 3 poziomy energetyczne , wszystkie czakry , maj? 2 "tarcze wirowe " przedni? i tyln? , czyli magnetyczn? i elektryczn?. Tarcze, wiry magnetyczne odpowiedzialne za przekaz wiedzy i otwieranie dost?pu do wszystkiego nowego... s? zlokalizowane w EUROPIE! na pó?kuli pó?nocnej. Ich tylne odpowiedniki, tarcze wirowe elektryczne s? zlokalizowane na pó?koli po?udniowej. Wirowanie harmonijne obydwu tarcz ma za zadanie po??czy? je w wir tworz?cy z?ot? kule! , Dopiero wówczas czakram, czakra osi?ga pe?n? moc i jest w stanie przez po??czenie si? 7 materialnych wirów w kule obracaj?ce si? w p?aszczy?nie poziomej i dwóch tarcz 8-go wiru ponad materialnego ( jedna tarcza pod stopami , druga nad g?ow?) obracaj?cego si? w p?aszczy?nie pionowej ) stworzy? MER KA BA czwartowymiarow?, której wynosz?ca moc wirowania powoduje przej?cie do wy?szego IV wymiaru. Ona, MER KA BA jej wirowanie , uniezale?nia materi? od wszystkich materialnych parametrów , bo to ona si?? wirowania swoich wirów materializuje, zag?szcza energi? , i dematerializuje materi? w energie. W poziomach energetycznych wirów MER KA BA s? zapisane WSZYSTKIE WZORCE ?ycia z danego wymiaru jej wyj?cia i wymiaru do którego wchodzi. Ten KOD istnieje w postaci pola morfogenetycznego otaczaj?cego ka?d? MER KA BA. Zatem wiemy ju? o co, chodzi, co i jak staje si? przyczyn? materializacji , dematerializacji , oraz WSZYSTKICH materialnych zmian i gdzie s? 'punkty" stymuluj?ce , lub blokuj?ce te zmiany.... Dla obecnego ustawienia Ziemi w kosmosie z jej obecn? osi? magnetyczn? W TYM MOMENCIE , parametrami najwa?niejszymi jest lokalizacja dwóch tarcz czakramu PONADMATERIALNEGO ! 1. Pierwsz? tarcz? / wiru górnego ,niematerialnego 8- mego czakramu, jest Warszawa , punktem centralnym jego osi,jest Pa?ac Kultury! 2.Drug? tarcz? / wiru jej dolnym odpowiednikiem jest KONGO w Afryce! A, Kongo jest du???e..... ;) :-* Obydwie te tarcze tworz?ce dwie pó?kule wiruj?ce w pionie zamykaj? w sobie ( ??cz?c si? ze sob? w jedn? kul? jak rosyjskie matrioszki) 7 wirów materialnych , równie? osi?gaj?cych uprzednio swoj? doskona?o?? w postaci z?otych kul. Jak to si? dzieje technicznie? Kul? pierwsz? osi?gaj?c? swoj? doskona?o?? jest CZAKRA SERCA, ona jako wzorzec osi?ga najwy?sz? wibracj? i to ona wyznacza / stymuluje wibracje pozosta?ych czakr , które kolejno ( od najbli?szej jej do najdalszej zamykaj? si? na niej , czakra serca jest wewn?trz jako jadro dowodz?ce procesem) , na czakr? serca nachodzi czakra mocy, nast?pnie , czakra seksualna i czakra ?ycia, dopiero po 3 dolnych czakrach nak?adaj? si? te ponad czakr? serca. Czyli , czakra kreacji , gard?a, , czakra trzeciego oka i czakra korony. One wszystkie razem tworz? jedn? wiruj?c? kule w poziomie. Gdy kula z czakr materialnych jest ju? gotowa i nabiera mocy wirowania do uzyskania z?otej barwy, w taki sam proces wibracyjnej doskona?o?ci wchodz? dwie tarcze , 8 czakry ponad materialnej, które fizycznie s? zlokalizowane ponad dwoma pó?kulami ziemi,europejskiej pó?nocnej i afryka?skiej po?udniowej.U Ludzi 8 czakra , jej tarcze wirowe zlokalizowane s? , jedna ponad g?owa, druga, pod stopami. Obecnie przysz?a pora na aktywizacj? maksymaln? tych 2 tarcz ponad materialnych , które tworz?c dwie wiruj?ce z?ote pó?kule zamkn? w sobie ju? tylko jedn? ,z?ot? kul? materialn?, powsta?? z 7 wiruj?cych kul, ,czakr materialnych. I to jest ca?a wiedza o procesie uaktywniaj?cym przej?cie mi?dzy wymiarowe..... proste? Bardzo proste. A jak ma si? to wszystko do powy?szej informacji o l?dowaniu Marduka w Afryce..... i koncentracji tam politycznych si? elity ?wiatowej? Pó?kula po?udniowa , wir elektryczny wspiera ca?? swoj? moc? aktywacj? wirowania, wiru pó?koli pó?nocnej,wiru magnetycznego. One s? ze sob? po??czone magnetyczn? osi? ziemi, WSPÓLNIE uzyskuj? pe?ni? mocy umo?liwiaj?c? przeistoczenie si? tarcz wirowych 8 czakry w dwie z?ote pó?kule, które zamkn? w sobie kule materialnych wirów tworz?c MER KA BA Ziemi. Oczywi?cie TWÓRCA, a raczej STWÓRCA Ziemi i ca?ego systemu ?ycia na niej, zarówno wzorca energetycznego , jak i jego materialnego odbicia, mia? i ma ca?y czas decyduj?cy wp?yw na wszystkie procesy i ca?okszta?t istnienia ?ycia, oraz kolejny przejaw ewolucyjny ca?ego stworzenia przez WSZYSTKIE JEGO FORMY ISTNIENIA!!!! Ponad ziemi? s? i by?y zawsze " 2 statki matki " odpowiedniki energetyczne depozytu wiedzy aspektu ?e?skiego, pó?kula pó?nocna i m?skiego, pó?kula po?udniowa. Mo?na je lokalizowa? , u?ywaj?c technologii wykraczaj?cej poza nasz? dotychczas znan? publicznie wiedz? , oraz zdolno?ciami wyszkolonych w technikach poza materialnych ludzi. Te dwa "statki , matki i ojca... Stwórcy" s? ca?y czas w przestrzeni oko?oziemskiej, zawsze w tych samych miejscach pomimo czasowej zmiany magnetycznej osi ziemi i ca?ego przygotowania ameryka?skiego w L.A. (to, tak w przybli?eniu) zwi?zanego z przesuni?ciem magnetycznej osi ziemi, a tym samym jej g?ównych punktów energetycznych. Dla... po raz pi?ty wgrywania ?ycia Ludzi w TRZECI WYMIAR! Do czego pomimo usilnych stara? pewnych elit na szcz??cie nie dosz?o i nie dojdzie! O co, wiec chodzi?o? O "zmian? lokalizacji " EUROPY w ?wiadomo?ci Ludzkiej , o zamian? miejscami ras ludzkich i przebiegunowanie kolejne biegunów ziemi, oraz pó?kul mózgowych Ludzi z ca?kowitym zatarciem informacji o tym, kto jest kim i co jest czym..... :shock: :evil:oraz jaka jest lokalizacja stron w przestrzeni.Nawigacja od pocz?tku musia?a by by? tworzona. "Europa" .... by?a by w Afryce , ( aspekt m?ski przej?? by rol? ,aspektu ?e?skiego i jego znaku, wprowadzaj?c zarówno zatarcie wiedzy , jak i niemo?liwo?? uzyskania na d?ugo... powrotu do pierwotnego wzorca), by?o to przygotowywane kompleksowo , na wielk? skal?! Prowadzono systematyczn? degradacj? Europy ( od podstaw ?ycia spo?eczno, rodzinnego , kultury,historii,wzorców sztuki , do technologii i ekonomi , wprowadzaj?c totalnie dezinformacyjn? wiedz?.... oraz na wielk? skal? emigracj? afryka?sk? i azjatyck? do Europy, niszczono w Europie istniej?ce systemy ?ycia , od rolnictwa do przemys?u , przez filozofi? , medycyn? i naturalne dawne, istniej?ce zwyczaje kulturowe,zast?puj?c je wymy?lonymi bezwarto?ciowymi tradycjami, blokuj?c w ten sposób duchowo , uczuciowo i intelektualnie rozwój Czlowieka, uwik?anego w strach o przetrwanie . O tych faktach tym wiedz? ci, którzy od wielu lat interesuj? si? tematami zwi?zanymi z tzw. "rozwój duchowym" i nie tylko nim... Taki by? cel blokad systemu , deprawacja i degradacja my?li ludzkiej, on niszczy? wszystko co sta?o na drodze realizacji jego globalnego planu. Bowiem , naprawd? nie jest wa?ne dla 'systemu" kto z kim walczy i o co.... wa?na jest tylko walka, która przynosi oczekiwany efekt, uzyskania obranego celu,dla którego trzeba by?o uaktywni? i wykorzysta? wszystkie ludzkie s?abo?ci i dawne animozje doprowadzi? do maksimum strach , to on nap?dza wszystkie walki! Jedynym naszym wyj?ciem z tej trudnej bardzo sytuacji narzuconej nam przez systemu, jest zrozumienie tego mechanizmu, wyj?cie z pól strachu i zaprzestanie WSZELKICH WALK!!! A co, z tym MARDUKIEM? To by? m?ski wzorzec dla III Wymiaru,On,jako opiekun ziemi otrzyma? czasowe zwierzchnictwo nad ni?. Inaczej otrzyma? prawo do dyspozycji Ziemi? na czas rozwoju wszystkich wcielaj?cych si? na niej DUSZ / ENERGII na okres trwania procesu rozwojowego zwi?zanego z III Wymiarem. Obecnie jest to ju? czas przesz?y, którego nie da si? reanimowa? pomimo zap?du i ch?ci odchodz?cego systemu, polityków oraz przywódców religijnych zwi?zanych z wzorcami III wymiaru, to ju? koniec definitywny i bezpowrotny! Zatem nic nie da si? zatrzyma?, ani cofn?? w zmieniaj?cym si? systemie ?ycia Ludzi i ziemi, pomimo wielkich ch?ci i zgrupowania w Afryce zarz?dzaj?cych pa?stwami elit, które to teoretycznie mog? tworzy? polityk? (w swoich pa?stwach], wywo?uj?c? wojny, g?ód i strach ( inaczej nisko wibruj?c? energi? , potrzebn? systemowi do zablokowania procesu globalnej ewolucji), ale nic z tego ju? nie wyjdzie , bo przebudzona Ludzko?? nie chce ju? ?y? w takich warunkach i nie podda si? presji strachu, znajdzie inne rozwi?zania , zjednoczy si? w pokojowej pomocy sobie! Nikt i nic nie zablokuje wirów ponad materialnych 8,go czakramu nad pó?kulami ziemi , bo zwyczajnie nie ma do nich dost?pu, i nie jest w stanie stworzy? mocy energetycznej wi?kszej ni? moc wirowania tych wirów! Zatem, tym razem wygrali LUDZIE i Ludzkie przeznaczenie si? wype?ni w ca?o?ci, przyrzeczenie dane nam przez Stwórc? zrealizuje w 100%. Dwa rozdzielone dawno temu aspekty Stwórcy ponownie si? po??cz?..... ;) :), powstanie NOWA IV ?WI?TYNIA, ?aden cz?owiek i nie cz?owiek nie mo?e zatrzyma? tego procesu, mo?na podj?? decyzj? i nie uczestniczy? w nim, tu i teraz... to mo?na , bo mo?na dokona? swojego rozwoju pó?niej, lub zatrzyma? go na obecnym poziomie i nie kontynuowa? dalej. Posiadamy woln? Wol? , mamy prawo odejmowania takich decyzji. Kiara. Tytu³: Odp: MITOLOGIA.... Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Kwiecieñ 09, 2017, 20:57:24 SYRIA.....
Dawna mitologia Palmiry..czyli TAMAR.. Antropologia Religii V (203), pp. 60-6760 Katarzyna A. Sztomberska Ikonografia Jarhibola w ?wi?tyni Bela w Palmyrze. Krótka historia Palmyry. Na rozleg?ej Pustyni Syryjskiej oko?o 230 kilometrów na pó?nocny wschód od Damaszku znajduje si? Palmyra. Jest to staro?ytne pa?stwo-miasto po?o?one w pustynnej oazie. Jego historia si?ga II tysi?clecia przed nasz? er?, kiedy to w?drowne plemiona upatrzy?y sobie ow? poro?ni?t? palmami oaz? i da?y jej nazw? Tadmor. Pochodzi ona od arabskiego s?owa tamar, który oznacza palm?, co przet?umaczono na ?aci?skie Palmyra (Ball 2001, p. 74). Osada zacz??a si? rozbudowywa? od 312 r. p. n. e kiedy tereny te zosta?y zaj?te przez Seleucydów. Od I w. n. e. ma?a osada rozros?a si? i sta?a ogromnym o?rodkiem handlowym na g?ównym szlaku karawanowym pomi?dzy zachodem a Dalekim Wschodem(Dirven 1999, p. 17). Od czasu panowania Tyberiusza (17-19n. e.) W?adcy Palmyry uznali w?adz? Rzymu. W 129 roku n. e.,za panowania cesarza Hadriana Palmyra uzyska?a status wolnego miasta,a nazwana zosta?a„Hadrianow? Palmyr?” (Hadrianoi Palmyneroi)(Micha?owski 1968, p. 6). Dzi?ki wprowadzonym w stosunku do kupców poborom op?at, miasto wzbogaca?o si? ka?dego dnia i rozrasta?o. Wzniesione zosta?y nowe budowle sakralne,takie jak Wielka ?wi?tynia Bela, ?wi?tynia Baalszamina, ?wi?tynia Allat, a tak?e budynki u?ytku publicznego, jak wielka kolumnada, tetrapylon, czy te? jeden z wi?kszych teatrów na Bliskim Wschodzie. Od 212 do 260 roku n. e. Palmyra posiada?a status rzymskiej kolonii, poniewa? w?a?nie w roku 260,po wielkim zwyci?stwie nad Persami,Odenat zwany Wielkim (gubernator miasta i dowódca wojskowy) przyj?? tytu? ksi?cia i sta? si? niezale?ny od Imperium Rzymskiego. Z?ote lata Palmyry szybko jednak dobiega?y ko?ca. Po ?mierci w?adcy na tronie zasiad?a jego ?ona, królowa Zenobia. Ostatecznie na pocz?tku 272 roku n. e. rzymskie wojska spl?drowa?y i zniszczy?y miasto, pojmuj?c królow? (Ball 2001, p. 80). Po tych wydarzeniach Palmyra ju? nigdy nie odzyska?a dawnej ?wietno?ci. Nawet próby odbudowy przez cesarza Dioklecjana w 25 lat pó?niej,nie przynios?y po??danych efektów. Miasto czeka?o. Dopiero w VI wieku n.e.,za panowania Justyniana zosta?y odbudowane mury obronne oraz wzniesiono bazyliki chrze?cija?skie, równie? wiele Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6761?wi?ty? poga?skich przemianowano na przybytki chrze?cija?skie, co utworzy?o z Palmyry wa?ny o?rodek religijny (Micha?owski 1968, p. 8). W VII wieku n.e. na Palmyr? najecha?y wojska arabskie. Ma?ej ju? wtedy osadzie w odzyskaniu ?wietno?ci nie pomog?o nawet przekszta?cenie ?wi?tyni Bela w cytadel?. Z powodu licznych trz?sie? ziemi i burz piaskowych miasto ostatecznie straci?o na znaczeniu. Trafiali tam ju? jedynie zagubieni kupcy i ciekawscy podró?nicy. I w?a?nie dzi?ki nim Palmyra zosta?a odkryta na nowo.Sztuka palmyre?ska Palmyra rozdarta by?a pomi?dzy dwiema kulturami. Z zachodu nap?ywa? hellenizm, ze wschodu -orientalizm. Te dwa style przeplata?y si? ze sob?, co zosta?o uwiecznione w architekturze i sztuce palmyre?skiej. Oprócz tego,wyró?niony zosta? jeszcze styl archaiczny, nie powi?zany z dwoma poprzednimi i zasadniczo ró?ni?cy si? od nich(Schulumerger 1970, p. 91-98).Okres archaiczny zosta? wyró?niony przez francusk? misj? archeologiczn?, która poIIwojnie ?wiatowej prowadzi?a wykopaliska na dziedzi?cu ?wi?tyni Bela. Francuzi wydobyli seri? fragmentów architektonicznych wykonanych z wapienia.Znaleziono równie? cz??ciowo zachowan? rze?b? pogrzebow?.Wraz z nap?ywem Greków i Rzymian do Palmyry pojawia si? hellenizm orientalny. Nie ró?ni? si? on zbytnio od stylu wyst?puj?cego w innych o?rodkach Morza ?ródziemnego. Szczególnie widoczny jest w architekturze Palmyry (zastosowany zosta? porz?dek koryncki). W sztuce charakteryzowa? si? frontalnym przedstawianiem postaci, w stroju i ozdobach typowych dla Greków i Rzymian (d?ugie tuniki, zbroja, na g?owie kalathosy). Wp?ywy mezopotamskie widoczne s? przede wszystkim w panteonie palmyre?skim. Wielu bogów pochodzenia babilo?skiego przedstawiano w strojach typowo hellenistycznych, ale z atrybutami charakterystycznymi dla bóstw wschodnich, np. bycze rogi lub sierp ksi??yca na g?owie Aglibola . Religia w Palmyrze Religia palmyre?ska,jako jedna z nielicznych, sk?ada?a si? z mieszkanki kilku ró?nych wierze?. Zawiera?a w sobie elementy wiary syryjskiej, babilo?skiej, greckiej, fenickiej oraz rzymskiej, a tak?e kulty bogów, które przynie?li ze sob? Arabowie. Z powodu braku zachowanych tekstów mitologicznych, identyfikacja pos?gów poszczególnych bogów przysparza wiele trudno?ci(Starcky, Gawlikowski1985, p. 89). Panteon oazy liczy a? 60 bogów. Niektórzy lokalni bogowie maj? swoje odpowiedniki w ?wiecie zachodnim,np. grecki Zeus identyfikowany jest z Belem i Balshaaminem, a w Belu rozpoznawany jest równie? rzymski Jowisz. *********** Bel by? bogiem pochodzenia babilo?skiego. Wywodzi si? najprawdopodobniej od Marduka-Bela (samo bel w j?zyku akadyjskim oznacza Pana, W?adc?) ************** (Drijvers 1976, Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6762p. 10). Najprawdopodobniej,na samym pocz?tku istnienia Palmyry nazywano go Bolem, na co wskazuj? imiona bóstw z nim wyst?puj?cych (Aglibol i Jarhibol), a tak?e pierwotne sanktuarium (po?wi?cone bogu Bolowi), na którym stoi obecna ?wi?tynia Bela. Czczony by? jako w?adca niebios, co wida? wyra?nie na suficie w ?wi?tyni w pó?nocnym talamosie, na którym Bel (Jowisz) ukazany jest w centrum reliefu, a otacza go sze?cioro bogów-planet (Jarhibol-s?o?ce, Aglibol-ksi??yc, Astarte-Wenus, Arsu-Mars, Saturn-Malakbel, Merkury-Nabu). Bela nigdy nie przedstawiano w pojedynk?. ************ Ukazywano go g?ównie w triadzie wraz z bogiem-s?o?cem i bogiem-ksi??ycem lub w towarzystwie Isztar/ Astarte,która nazywana by?a Belti(Nasza Pani) lub Baalat (Twoja Pani). *********** Aglibolw panteonie palmyre?skim wyst?puje jako bóg ksi??yc. Jego imi? oznacza ciel?(lubbyk) Bola. Pocz?tkowo traktowano go jako bóstwo p?odno?ci. W sztuce przedstawiany jest pod postaci? m??czyzny z sierpem ksi??y ca, przypominaj?cym bycze rogi za g?ow?. We wcze?niejszych przedstawieniach ksi??yc znajdowa? si? nad jego g?ow?. W ikonografii wyst?puje równie? w towarzystwie Baalshamina i Malakbela, (który w ?wi?tyni Baalshamina wyst?puje jako bóstwo solarne, a jego imi? oznacza Pos?aniec Pana). Z tym ostatnim Aglibol wyst?puje jako boska para Palmyry. Bogowie mieli wspólne sanktuarium,nazywane ?wi?tym drzewem, które przedstawiono na belce w ?wi?tyni Bela i na steli znajduj?cej si? w Rzymie (obie p?askorze?by ukazuj? bogów podaj?cych sobie r?ce przed cyprysem). Baalshamin pochodzi z terenów zachodnich. Najprawdopodobniej wywodzi si? od Hadada, boga burzy. Imi? Baalshamin oznacza Pana niebios. Jego posta?,podobnie jak posta? Bela, uto?samiana jest z greckim Zeusem. Ich ikonografia jest bardzo zbli?ona. Obaj przedstawiani s? jako m??czy?ni z bujnymi brodami, na g?owie maj? korony lub kalathosy, a w r?kach trzymaj? wi?zk? piorunów (w przypadku boga palmyre?skiego mog?a to by? wi?zka zbo?a, rzadziej kula ziemska)(Drijvers 1976, p. 14). Baalshamin jako zwiastun burzy i deszczu symbolizowa? zagro?enia, ale jednocze?nie odnow? ?ycia i p?odno??. Do Palmyry przywieziony zosta? w II w. p. n. e. przez koczowniczy lud Bene-Ma`azin, który w I w. p. n. e. wybudowa? mu sanktuarium (Starcky, Gawlikowski1985, p. 98). W inskrypcjach wspominany jest jako Pan ?wiata, a tak?e dobry i wynagradzaj?cy (Drijvers 1976, p. 14). Baalshamin w ikonografii przedstawiany jest w towarzystwie Aglibola i Malakbela. Aglibol,jako bóstwo solarne w triadzie Baalshamina,zajmuje miejsce honorowe po prawej stronie boga naczelnego, natomiast Malakbel-bóstwo solarne-ukazany jest po stronie lewej. Podkre?la to znaczenie i przewag? Ksi??yca nad S?o?cem w kulcie religijnym. Jarhibol jest postaci? w panteonie palmyre?skim uto?samian? z greckim Apollonem-bogiem s?o?cem. Interesuj?ce jest jednak t?umaczenie imienia semickiego boga. W j?zykach aramejskim i kananejskim s?owo YRH oznacza ksi??yc lub miesi?c ksi??ycowy(?ukasiak 1974, p. 8). Wynika z tego, ?e imi? Jarhibol oznacza Ksi??yc Bola. Jako bóg lunarny,zosta? on opiekunem ?ród?a Efqa (inskrypcja z t? informacj? widnieje na o?tarzu znajduj?cym si? przy wej?ciu do ?ród?a), co czyni go dostarczycielem deszczu i opiekunem urodzaju. Jako bogu-s?o?cu przypisywano mu rol? wyroczni, s?dziego oraz Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6763 mia? odpowiada? za wybieranie i mianowanie nowych urz?dników(?ukasiak 1974, p. 7). Ostateczne,zadowalaj?ce rozwi?zane zagadki czy Jarhibol by? bóstwem s?onecznym czy ksi??ycowym nie zosta?o znalezione. Aczkolwiek,wi?kszo?? ?róde? podaje Jarhibola jako boga s?o?ce.?wi?tynia Bela ?wi?tynia Bela jest najwa?niejszym i najciekawszym zabytkiem Palmyry. Wybudowana zosta?a w po?udniowo-wschodniej cz??ci miasta. Jest to budowla, która mimo drobnych uszkodze?, przetrwa?a do naszych czasów w bardzo dobrym stanie. Wzniesiona zosta?a na sanktuarium zwanym „wysokim miejscem”, które po?wi?conobogu Bolowi(Krzechowicz 1974, p. 53) . cd.... http://www.antropologia.uw.edu.pl/AR/ar-05-07.pdf Tytu³: Odp: MITOLOGIA.... Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Kwiecieñ 09, 2017, 20:59:47 cd... Nazwa „Wysokie miejsce” analogii odnosi?o si? do wzgórza, na którym w I II w. p. n. e. sta?o sanktuarium. Zachowana do dnia dzisiejszego ?wi?tynia uko?czona zosta?a przed 6 kwietnia 32 n. e. (za rz?dów Tyberiusza), o czym ?wiadczy inskrypcja opisuj?ca po?wi?cenie ?wi?tyni w?a?nie tego dnia(Starcky, Gawlikowsk 1985, p. 117). Przez ca?y okres swojego funkcjonowania, sanktuarium poddano kilku ma?ym przebudowom. Charakterystyczny jest wygl?d ?wi?tyni, poniewa? sk?ada si? z ona dwóch cz??ci – wielkiego , prawie kwadratowego (205m x 210m) dziedzi?ca i wybudowanej po ?rodku celli (ok. 40m x ok. 14m). Dziedziniec otoczony jest portykiem z dwoma rz?dami kolumn korynckich (wyj?tkiem jest portyk zachodni, w którym znajduje si? tylko jeden z podwy?szonym rz?dem podpór). Tutaj tak?e znajdowa?y si? ogromne propyleje z trzema przej?ciami i o?miokolumnowym portykiem u szczytu schodów wej?ciowych. Na dziedzi?cu zachowa?y si?: o?tarz ofiarny (znajduj?cy si? na pó?nocny-zachód od celli) i basen. Wiemy dzi?ki te mu, ?e miejsce to wykorzystywano do odbywania rytua?ów zwi?zanych z oczyszczeniem oraz do sk?adania ofiar. Z dziedzi?ca do celli mo?na si? dosta? dzi?ki schodkowej rampie, znajduj?cej si? przy zachodniej ?cianie budynku. Wej?cie do ?rodka ulokowano asymetrycznie , na d?u?szej ?cianie. Powodem tego dzia?ania by?y adyta ,znajduj?ce si? na krótszych bokach ?wi?tyni. Aby wn?trze ?wi?tyni by?o dobrze o?wietlone, w d?u?szych ?cianach umieszczono po cztery du?e okna. Do adytonu pó?nocnego i po?udniowego prowadzi?y ogromne schody (w pó?nocnym jednak si? nie zachowa?y). Pod schodami pó?nocnymi znajdowa?a si? krypta, której pod?og? wy?o?ono mniejszymi p?ytami). Do g?ównego pomieszczenia adytonu pó?nocnego prowadzi? wielki otwór drzwiowy. We wschodniej cz??ci znajdowa?o si? ma?e pomieszczenie boczne, a od zachodu mur, oddzielaj?cy klatk? schodow?, prowadz?c? prawdopodobnie na dach sanktuarium. Na ni?szym poziomie pomieszczenia bocznego przed podniesieniem posadzki, znalezione zosta?y dwa bloki kamienne, które interpretowane s? jako ?o?e boga Bela(Pietrzykowski 1997). Plafon g?ównego pomieszczenia dekorowany jest przedstawieniem siedmiu bóstw palmyre?skich, otoczonych przez dwana?cie znaków Zodiaku. Nadpro?e nad przej?ciem Antropologia Religii V (2013), pp. 60-67 64 do pomieszczenia bocznego zdobione jest przedstawieniem figuralnym, ukazuj?cym posta? z rozpostartymi skrzyd?ami. Do po?udniowego adytonu równie? prowadzi?y ogromne schody, za którymi znajdowa?y si? wej?cia do klatek schodowych ,prawdopodobnie prowadz?cych (podobnie jak w adytonie pó?nocnym) na dach. Pomieszczenie g?ówne jest prostok?tne,a z boków poprzeczne mury odgradzaj? klatki schodowe. W odró?nieniu od przeciwnego adytonu, wej?cie do ?rodka umo?liwia znacznie zmniejszony otwór drzwiowy. Zdobienie równie? jest znacznie ubo?sze, na suficie znajduje si? tylko rozeta , wpisana w okr?g?y medalion umieszczony w kwadratowym polu, dooko?a którego znajduj? si? mniejsze rozetki. Pierwsze informacje i opisy ?wi?tyni uzyskano ju? w XVIII wieku i w pocz?tkach XIX, dzi?ki takim podró?nikom jak Robert Wood, Henry Dawkins i Jane Digby. Pierwsze prace naukowe na terenie ?wi?tyni przeprowadzone zosta?y w 1902 roku przez Otto Puchsteina i w 1917 przez Theodora Wieganda (obydwie misje ograniczy?y si? do studiowania zabytków, znalezionych na terenie budowli). Prawdziwe wykopaliska rozpocz?? w latach 1930-1932 Henry Seyrig,które nast?pnie przej?? i prowadzi? Robert Amy. Ikonografia Jarhibola w ?wi?tyni Bela. Identyfikacja bóstw palmyre?skich jest rzecz? dosy? trudn? i pracoch?onn?.Niektóre p?askorze?by i malowid?a zaopatrzone s? w inskrypcje dedykacyjne, dzi?ki czemu ?atwo odgadn?? to?samo?? bogów, aczkolwiek niektórym przedstawieniom niestety brakuje tego elementu. Podczas identyfikacji wykorzystywane s? znane ju? detale ikonograficzne, lub porównanie z innymi przedstawieniami bóstw. Interesuj?c? postaci? w panteonie palmyre?skim, ze wzgl?du na swoj? dwoist? natur? jest bóg Jarhibol.. Jego przedstawienia znane s? z wielu staro?ytnych miast, m.in. Dura Europos, Emesa, Khirbet Wadi Suwan i oczywi?cie Palmyra. Niniejszy artyku? ma za zadanie omówienie przedstawie? Jarhibola ze ?wi?tyni Bela w Palmyrze. Pierwszym z nich jest plafon znajduj?cy si? w pó?nocnym talamosie. Wida? na nim siedem bóstw-planet w otoczeniu dwunastu znaków zodiaku. Centralne miejsce zajmuje B-Jowisz. Ukazany zosta? jako m??czyzna bez brody, ubrany w drapowany w fa?dy himation, na g?owie prawdopodobnie znajdowa? si? kalathos(Brykczy?ski 1975, p. 57). Jarhibol-S?o?ce znajduje si? przy znaku Panny, z charakterystycznymi promieniami s?onecznymi wokó? g?owy. Przy skorpionie znajduje si? Hermes-Merkury,który rozpoznany zosta? dzi?ki fragmentom skrzyde?ek przy g?owie. Trzeci z kolei (id?c wg wskazówek zegara) jest Malakbel-Saturn, który,zanim zosta? zwi?zany z kultem solarnym, uznawany by? za bóstwo wegetacji, na co wskazuje trzymany przez niego sierp ofiarny. Po lewej stronie Malakbela ukazano bogini Astarte-Wenus, która g?ow? przystrojon? ma welonem. Przy znaku Byka widzimy Aglibola-Ksi??yc. Zidentyfikowa? go mo?na dzi?kizachowanemu fragmentowi sierpa ksi??yca. Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6765 Jako ostatni,przy znaku Raka znajduje si? Arsu-Mars. Przedstawiono gow sto?kowatym he?mie, z tarcz? i w?óczni?, atrybutami ?wiadcz?cymi o jego wojennym charakterze. Pewna wydaje si? tutaj identyfikacja Jarhibola i Aglibola, dwóch bóstw prawie zawsze towarzysz?cych Belowi, co ukazuje znaczenie S?o?ca i Ksi??yca w panteonie palmyre?skim. Prawdopodobnie dlatego te? w roku 33 n. e.(Brykczy?ski 1975, p. 63)powstaj? pierwsze triady Bela. Triada Bela utworzona by?az trzech bogów:Bela,znajduj?cego si? zawsze po ?rodku, Jarhibola,ustawionego zawsze po prawej stronie W?adcy Niebios i Aglibola,zawsze ustawionego po jego lewej stronie. Takie przedstawienie pokazuje nam wy?szo?? boga S?o?ca nad Ksi??ycem, gdy? to w?a?nie po prawej stronie g?ównego bóstwa znajduje si? miejsce honorowe. Wielkiej triadzie towarzyszy? mog?y równie? inne bóstwa, g?ównie Arsu lub Belti-Atargatis, co wida? na fragmencie kolejnego przedstawienia, pochodz?cego z Wielkiej ?wi?tyni Bela. Na reliefie znajduj? si? cztery postacie. Pierwsza od strony lewej to bogini Belti-Atargatis. Ubrana jest w d?ug? tunik?, która okryta jest dodatkowo p?aszczem, na g?owie ma kalathos, a w prawej r?ce trzyma d?ugie ber?o. Na prawo od bogini widzimy bóstwo z nimbem wokó? g?owy. Bez w?tpienia jest przedstawienie Jarhibola. Ubrany jest w typowo rzymski strój wojskowy: tunika z krótkimi r?kawami, zbroja, oraz p?aszcz spi?ty na ramieniu. W prawej r?ce,podobnie jak bogini, bóg trzyma d?ugie ber?o. Dalej stoi bóstwo g?ówne, czyli Bel. Ubrany jest niemal identycznie jak Jarhibol, z tym wyj?tkiem, ?e na g?owie ma kalathos. Obok Bela wida? Aglibola. Jego posta? nie zachowa?a si? w najlepszym stanie, ale mo?na zauwa?y? , ?e ubrany by? tak samo jak jego towarzysze, a dzi?ki fragmentarycznie zachowanemu sierpowi ksi??yca na ramionach postaci, mo?emy by? pewni, ?e jest to bóg-Ksi??yc. Nie wiadomo,czy na reliefie znajdowa?y si? jeszcze inne bóstwa. W inskrypcji zachowa?o si? tylko jedno imi?–„Aglibol”,poniewa? reszta uleg?a zniszczeniu(?ukasiak 1974, p. 11). Jarhibol przedstawiany by? równie? w swojej w?asnej triadzie, na któr? sk?ada? si? onsam, Aglibol,umieszczony zawsze z jego prawej strony,i Arsu, zawsze po lewej. W ten sposób utworzona zosta?a grupa kosmiczna S?o?ce-Ksi??yc-Ziemia(?ukasiak 1974, p. 17). Wyj?tkowo zdarza?o si?, ?e dodatkowo pojawia?a si? równie? bogini Belti-Atargatis, uto?samiana z planet? Wenus, co przedstawia relief znaleziony w portyku ?wi?tyni Bela. Pierwsza posta? to heros Herkules. Rozpoznawalny jest dzi?ki maczudze trzymanej w prawej r?ce, krzaczastej brodzie, a tak?e skórze lwa z Nemei w lewej r?ce. Ko?o niego stoi kobieca posta? w g?sto udrapowanej sukni i p?aszczu, ze spi?tymi w?osami, wokó? których znajduje si? promienista aureola. Jest to bogini Belti-Atargatis. Z jej lewej strony stoi Aglibol, ubrany w chitoni himation, a w r?ku trzyma li?? palmowy. Na g?owie ma sierp ksi??yca oraz promienisty nimb. Na samym ko?cu reliefu przedstawiony zosta? Jarhibol, który prócz ksi??yca na g?owie,przedstawiony jest identycznie jak jego towarzysz. Po prawej stronie Jarhibola powinien sta? Arsu, lecz przez to, ?e rze?ba jest niekompletna,mo?emy tak tylko zak?ada?. Relief ten jest Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6766 wyj?tkowy, poniewa? jako jedyny przedstawia bogów w greckim ubiorze dziennym, a nie,co widoczne by?o do tej pory, w rzymskich strojach wojskowych. Belti-Atargatis mog?a równie? wyst?powa? zamiast Arsu. Takie przedstawienie widoczne jest na fragmentarycznie zachowanym reliefie z peristazy-celli ?wi?tyni Bela. Po ?rodku p?askorze?by widoczna jest m?ska posta? w promienistym nimbie na g?owie. Jarhibol ubrany jest w typowy strój wojskowy. Po raz pierwszy jednak ukazany zosta? z mieczem z r?koje?ci? w kszta?cie g?owy konia w lewej r?ce. Obok Jarhibola wida? boga Aglibola z sierpem na g?owie,który ubrany jest tak samo jak towarzysz. Po przeciwnej stronie stoi bogini Belti- Atargatis. Jej g?owa niestety si? nie zachowa?a. Ikonografia Jarhibola od I w. n.e. jest dok?adnie okre?lona. Bóg zawsze ukazywany jest w pozycji stoj?cej, z nimbem na g?owie, bez brody, g?ównie w stroju wojskowym i z ber?em w prawej r?ce. Wyst?powanie w triadzie Bela,po prawej stronie naczelnego boga, wskazuje na wy?szo?? S?o?ca nad Ksi??ycem. Równie? posiadanie w?asnej triady ?wiadczy o wysokiej pozycji w panteonie palmyre?skim, a tak?e szacunku, jakim by? obdarzany przez mieszka?ców Palmyry. Artyku? ten przybli?a posta? boga S?o?ca-Jarhibola. Przedstawienie jego postaci przez czas funkcjonowania ?wi?tyni prawie w ogóle nie podlega?o zmianom. Atrybuty,z jakimi wyst?powa?,ró?ni? si? tylko w jednym przypadku, gdzie Jarhibol ubrany jest w strój wojskowy . http://www.antropologia.uw.edu.pl/AR/ar-05-07.pdf Tytu³: Odp: MITOLOGIA.... Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Kwiecieñ 19, 2017, 09:53:39 Pierwsi Chrze?cijanie .. to bardzo stara Sekta z tamtych terenów nazywa?a si? „POMAZA?CY PORANNI” nazwa ma zwi?zek z ich rytualnymi k?pielami rano i wieczorem , oraz z okre?lonym sposobem ?ycia.
Miejsce to znajduje si? w Oazie na pó?nocnej cze?? obecnej Syrii, jest to ten sam zakon ,którego g?ow? by? JAN CHRZCICIEL, och d?uga i ciekawa historia. W czasach powstania zakonu i d?ugo przed nim miejsca te nie nale?a?y do Arabów. Palmyra[1] (tak?e Palmira, arab. تدمر, Tadmur) – miasto w Syrii, w muhafazie Hims, za?o?one w oazie w pó?nocnej cz??ci Pustyni Syryjskiej https://pl.wikipedia.org/wiki/Palmyra_(Syria) Ca?ym sekretem Tadmuru i pradawnego Chrze?cija?stwa jest jak wiadomo KOBIETA….. pod piaskami i pod naziemnymi ?wi?tyniami znajduje si? podziemie ?wi?tyni AL-Lat.. ?e?skiego Bóstwa , Pramatki wszystkich ?y? znanej na ca?ej ziemi pod wieloma imionami . ” Al-Lat (ar. اللات), przez Herodota nazwana Alilat – bogini s?o?ca i matka bogów w mitach Arabów z okresu D?ahilijji (przedislamskiej epoki Arabii); personifikuje lato. Jedno z trzech najwa?niejszych bóstw arabskich. Jej symbolem by? bia?y kamie? ozdobiony klejnotami. Al-Lat… „PIERWOTNE S?O?CE LUDZKO?CI” Ta Bogini ma powi?zanie z Anatoli?…. „Anatolia (z greckiego Ἀνατολή , Anatolḗ – „wschodni” lub ” wschodz?ce s?o?ce”), https://pl.wikipedia.org/wiki/Al-Lat Czy mo?ecie sobie wyobrazi? ?eby kobieta w obecnym ?wiecie arabskim byla wa?niejsza ni? Mahomet???? W ?wiecie ?ydowskim ni? JAHWE ,a w ?wiecie katolickim ni? Bóg ojciec? Czy mo?na dopu?ci? do odkrycia ,?e g?ow? pierwotnego Zakonu Chrze?cijan byla kobieta,?e ta funkcja byla niezale?na od p?ci, a jedynie od rozwoju duchowego przywódcy, którego egzaminem by?a lewitacja i inne otworzone mo?liwo?ci w postaci bilokacji? Na marginesie…. Co dokona?a Salome ( to tylko jedno z jej wcze?niejszych imion zakonnych ) dlaczego poprosi?a o „G?OW?” JANA.. czego symbolem jest by? „g?ow?” czego?”? Religie m?skiej szowinistycznej w?adzy maj? wspólny cel zniszczy? pierwotn? wiedz? przej?c artefakty przed?u?y? swoje w?adanie lud?mi, którzy teraz dokonuj? swojego przebudzenia duchowego, a zatem odkryj? prawd?. Etymologia.. „Palmyra ( / ˌ p ɑː l m aɪ r ə / ; Palmyren : Tadmor ; Arabski : تدمر Tadmor) – staro?ytne miasto w po?udniowo – zachodniej Syrii . Znaleziska archeologiczne pochodz? z okresu neolitu , a miasto zosta?o po raz pierwszy udokumentowane na pocz?tku drugiego tysi?clecia pne” Ciekawe jest ˌ p ɑː l m aɪ r ə / pa… I maire.. czy ma zwi?zek z z obecn? marie.. maria .. ukochana? Okazuje si? ?e tak…. ” Zgodnie z t? teori? „Tadmor” wywodzi si? z hurrian s?owu tad („kocha?”) ” J?zyk hurrian wywodzi si? z Mitanni…… https://pl.wikipedia.org /wiki/Huryci https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_hurycki https://pl.wikipedia.org/wiki/Mitanni http://www.antropologia.uw.edu.pl/AR/ar-05-07.pdf Oj ciekawy temat i d?ugi, przepraszam na razie zako?cz? teraz nie mam czasu, nie mniej jednak zastanawia mnie czy te islamskie huryski to przepi?kne Hurrytki.. Czyli kobiety Mitanni? 🙂 Ca?a ta historia ma powi?zanie z Azj? Mniejsz? ta ?wi?tynia ma zwi?zek z z ziarnem.. z jego wysiewem wiosennym a, co za tym idzie z Bogini? Matk? , Bogini? Al-Lat wschodz?cym wiosennym ,?yciodajnym s?o?cem jednym s?owem Bogini Matka….. O, której wiedz? od bardzo usi?uj? zatrze? jej przeciwnicy. https://pl.wikipedia.org/wiki/Bogini_Matka A, w takim razie jaka by?a rola Jezusa na ziemi.. po co ON si? urodzi? i co zrobi? dla LUDZKO?CI…. dlaczego wydano na niego wyrok , wymazano z ?ydowskiej Ksi?gi ?ycia … jaka jest prawdziwa historia tamtych zdarze?? Czy nast?pi objawienie…. z czym ma ono zwi?zek i czy uda si? je znowu przekr?ci? znaczeniowo? Kiara. Tytu³: Odp: MITOLOGIA.... Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Kwiecieñ 21, 2017, 12:30:28 Antropol
ogia Religii V (2013), pp. 60-6760 Katarzyna A. Sztomberska Ikonografia Jarhibola w ?wi?tyni Bela w Palmyrze Krótka historia Palmyry Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6762p. 10). Najprawdopodobniej,na samym pocz?tku istnienia Palmyry nazywano go Bolem, na co wskazuj? imiona bóstw z nim wyst?puj?cych (Aglibol i Jarhibol), a tak?e pierwotne sanktuarium (po?wi?cone bogu Bolowi), na którym stoi obecna ?wi?tynia Bela. Czczony by? jako w?adca niebios, co wida? wyra?nie na suficie w ?wi?tyni w pó?nocnym talamosie, na którym Bel (Jowisz) ukazany jest w centrum reliefu, a otacza go sze?cioro bogów-planet (Jarhibol-s?o?ce ,Aglibol-ksi??yc, Astarte-Wenus, Arsu-Mars, Saturn-Malakbel, Merkury-Nabu). Bela nigdy nie przedstawiano w pojedynk?. Ukazywano go g?ównie w triadzie wraz z bogiem-s?o?cem i bogiem-ksi??ycem lub w towarzystwie Isztar/ Astarte, która nazywana by?a Belti(Nasza Pani) lub Baalat (Twoja Pani). Aglibolw panteonie palmyre?skim wyst?puje jako bóg ksi??yc. Jego imi? oznacza ciel? (lubbyk) Bola. Pocz?tkowo traktowano go jako bóstwo p?odno?ci. W sztuce przedstawiany jest pod postaci? m??czyzny z sierpem ksi??y ca, przypominaj?cym bycze rogi za g?ow?. We wcze?niejszych przedstawieniach ksi??yc znajdowa? si? nad jego g?ow?. W ikonografii wyst?puje równie? w towarzystwie Baalshamina i Malakbela, (który w ?wi?tyni Baalshamina wyst?puje jako bóstwo solarne, a jego imi? oznacza Pos?aniec Pana). Z tym ostatnim Aglibol wyst?puje jako boska para Palmyry. Bogowie mieli wspólne sanktuarium,nazywane ?wi?tym drzewem, które przedstawiono na belce w ?wi?tyni Bela i na steli znajduj?cej si? w Rzymie (obie p?askorze?by ukazuj? bogów podaj?cych sobie r?ce przed cyprysem). Baalshamin pochodzi z terenów zachodnich. Najprawdopodobniej wywodzi si? od Hadada, boga burzy. Imi? Baalshamin oznacza Pana niebios. Jego posta?,podobnie jak posta? Bela, uto?samiana jest z greckim Zeusem. Ich ikonografia jest bardzo zbli?ona. Obaj przedstawiani s? jako m??czy?ni z bujnymi brodami, na g?owie maj? korony lub kalathosy, a w r?kach trzymaj? wi?zk? piorunów (w przypadku boga palmyre?skiego mog?a to by? wi?zka zbo?a, rzadziej kula ziemska)(Drijvers 1976, p. 14).Baalshamin jako zwiastun burzy i deszczu symbolizowa? zagro?enia, ale jednocze?nie odnow? ?ycia i p?odno??. Do Palmyry przywieziony zosta? w II w. p. n. e. przez koczowniczy lud Bene-Ma`azin, który w I w. p. n. e. wybudowa? mu sanktuarium(Starcky, Gawlikowski 1985, p. 98). W inskrypcjach wspominany jest jako Pan ?wiata , a tak?e dobry i wynagradzaj?cy (Drijvers 1976, p. 14). Baalshamin w ikonografii przedstawiany jest w towarzystwie Aglibola i Malakbela. Aglibol,jako bóstwo solarne w triadzie Baalshamina, zajmuje miejsce honorowe po prawej stronie boga naczelnego, natomiast Malakbel-bóstwo solarne-ukazany jest po stronie lewej. Podkre?la to znaczenie i przewag? Ksi??yca nad S?o?cemw kulcie religijnym. Jarhibol jest postaci? w panteonie palmyre?skim uto?samian? z greckim Apollonem-bogiem s?o?cem. Interesuj?ce jest jednak t?umaczenie imienia semickiego boga. W j?zykach aramejskim i kananejskim s?owo YRH oznacza ksi??yc lub miesi?c ksi??ycowy(?ukasiak 1974, p. 8). Wynika z tego, ?e imi? Jarhibol oznacza Ksi??yc Bola. Jako bóg lunarny,zosta? on opiekunem ?ród?a Efqa (inskrypcja z t? informacj? widnieje na o?tarzu znajduj?cym si? przy wej?ciu do ?ród?a), co czyni go dostarczycielem deszczu i opiekunem urodzaju. Jako bogu-s?o?cu przypisywano mu rol? wyroczni, s?dziego oraz Antropologia Religii V (2013), pp. 60-6761?wi?ty? poga?skich przemianowano na przybytki chrze?cija?skie, co utworzy?o z Palmyry wa?ny o?rodek religijny (Micha?owski 1968, p. 8) . W VII wiekun.e.na Palmyr? najecha?y wojska arabskie. Ma?ej ju? wtedy osadzie w odzyskaniu ?wietno?ci nie pomog?o nawet przekszta?cenie ?wi?tyni Bela w cytadel?.Z powodu licznych trz?sie? ziemi i burz piaskowych miasto ostatecznie straci?o na znaczeniu. Trafiali tam ju? jedynie zagubieni kupcy i ciekawscy podró?nicy. I w?a?nie dzi?ki nim Palmyra zosta?a odkryta na nowo. Sztuka palmyre?ska Palmyra rozdarta by?a pomi?dzy dwiema kulturami. Z zachodu nap?ywa? hellenizm, ze wschodu - orientalizm. Te dwa style przeplata?y si? ze sob?, co zosta?o uwiecznione w architekturze i sztuce palmyre?skiej. Oprócz tego,wyró?niony zosta? jeszcze styl archaiczny, nie powi?zany z dwoma poprzednimi i zasadniczo ró?ni?cy si? od nich(Schulumerger 1970, p. 91-98). Okres archaiczny zosta? wyró?niony przez francusk? misj? archeologiczn?, która po II wojnie ?wiatowej prowadzi?a wykopaliska na dziedzi?cu ?wi?tyni Bela. Francuzi wydobyli seri? fragmentów archi tektonicznych wykonanych z wapienia. Znaleziono równie? cz??ciowo zachowan? rze?b? pogrzebow?. Wraz z nap?ywem Greków i Rzymian do Palmyry pojawia si? hellenizm orientalny. Nie ró?ni? si? on zbytnio od stylu wyst?puj?cego w innych o?rodkach Morza ?ródziemnego. Szczególnie widoczny jest w architekturze Palmyry (zastosowany zosta? porz?dek koryncki). W sztuce charakteryzowa? si? frontalnym przedstawianiem postaci, w stroju i ozdobach typowych dla Greków i Rzymian (d?ugie tuniki, zbroja, na g?owie kalathosy). Wp?ywy mezopotamskie widoczne s? przede wszystkim w panteonie palmyre?skim. Wielu bogów pochodzenia babilo?skiego przedstawiano w strojach typowo hellenistycznych, ale z atrybutami charakterystycznymi dla bóstw wschodnich, np. bycze rogi lub sierp ksi??yca na g?owie Aglibola. Religia w Palmyrze Religia palmyre?ska,jako jedna z nielicznych, sk?ada?a si? z mieszkanki kilku ró?nych wierze?. Zawiera?a w sobie elementy wiary syryjskiej, babilo?skiej, greckiej, fenickiej oraz rzymskiej, a tak?e kulty bogów, które przynie?li ze sob? Arabowie. Z powodu braku zachowanych tekstów mitologicznych, identyfikacja pos?gów poszczególnych bogów przysparza wiele trudno?ci(Starcky, Gawlikowski1985, p. 89). Panteon oazy liczy a? 60 bogów. Niektórzy lokalni bogowie maj? swoje odpowiedniki w ?wiecie zachodnim, np. grecki Zeus identyfikowany jest z Belem i Balshaaminem, a w Belu rozpoznawany jest równie? rzymski Jowisz. Bel by? bogiem pochodzenia babilo?skiego. Wywodzi si? najprawdopodobniej od Marduka-Bela (samo bel w j?zyku akadyjskim oznacza Pana, W?adc?)(Drijvers 1976 ****** Na rozleg?ej Pustyni Syryjskiej oko?o 230 kilometrów na pó?nocny wschód od Damaszku znajduje si? Palmyra. Jest to staro?ytne pa?stwo-miasto po?o?one pustynnej oazie. Jegohistoria si?ga II tysi?clecia przed nasz? er?, kiedy to w?drowne plemiona upatrzy?y sobie ow?poro?ni?t? palmami oaz? i da?y jej nazw? Tadmor. Pochodzi ona od arabskiego s?owa tamar, który oznacza palm?, co przet?umaczono na ?aci?skie Palmyra ( Ball 2001, p. 74). Osada zacz??a si? rozbudowywa? od 312 r. p. n. e kiedy tereny te zosta?y zaj?te przez Seleucydów. OdI w. n. e. ma?a osada rozros?a si? i sta?a ogromnym o?rodkiem handlowym na g?ównym szlaku karawanowym pomi?dzy zachodem a Dalekim Wschodem(Dirven 1999, p. 17). Od czasu panowania Tyberiusza (17-19n. e.) w?adcy Palmyry uznali w?adz? Rzymu. W 129 roku n. e.,za panowania cesarza Hadriana Palmyra uzyska?a status wolnego miasta,a nazwana zosta?a „Hadrianow? Palmyr?” (Hadrianoi Palmyneroi). (Micha?owski 1968, p. 6) Dzi?ki wprowadzonym w stosunku do kupców poborom op?at, miasto wzbogaca?o si? ka?dego dnia i rozrasta?o. Wzniesione zosta?y nowe budowle sakralne,takie jak Wielka ?wi?tynia Bela, ?wi?tynia Baalszamina, ?wi?tynia Allat, a tak?e budynki u?ytku publicznego, jak wielka kolumnada, tetrapylon, czy te? jeden z wi?kszych teatrów na Bliskim Wschodzie. Od 212 do 260 roku n. e. Palmyra posiada?a status rzymskiej kolonii, poniewa? w?a?nie w roku 260, po wielkim zwyci?stwie nad Persami, Odenat zwany Wielkim (gubernator miasta i dowódca wojskowy) przyj?? tytu? ksi?cia i sta? si? niezale?ny od Imperium Rzymskiego. Z?ote lata Palmyry szybko jednak dobiega?y ko?ca. Po ?mierci w?adcy na tronie zasiad?a jego ?ona, królowa Zenobia. Ostatecznie na pocz?tku 272 roku n.e. rzymskie wojska spl?drowa?y i zniszczy?y miasto, pojmuj?c królow?(Ball 2001, p. 80). Po tych wydarzeniach Palmyra ju? nigdy nie odzyska?a dawnej ?wietno?ci. Nawet próby odbudowy przez cesarza Dioklecjana w 25 lat pó?niej,nie przynios?y po??danych efektów. Miasto czeka?o. Dopiero w VI wiekun.e.,za panowania Justyniana zosta?y odbudowane mury obronne oraz wzniesiono bazyliki chrze?cija?skie, równie? wiele cd..... Tytu³: Odp: MITOLOGIA.... Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kiara Kwiecieñ 21, 2017, 12:34:29 cd... antropologia religii Antropologia Religii V (2013 ), pp. 60 - 67 63 mia? odpowiada? za wybieranie i mianowanie nowych urz?dników (?ukasiak 1974, Antropol ogia Religii V (201 3 ), pp. 60 - 67 67 B ibliografia: Ball W. , Rome in the East: the transformation of an empire, New York 2001 Brykczy?ski P., „ Astrologia w Palmyrze ” [w:] Studia Palmyre?skie , zeszyt VI Warszawa 1975 , 47 - 89 Dirven L. The Palmyrenes of Dura Europos: a study of religious in Roman Syria, Leiden 19 99 Drijvers H. J. W., The Religion of Palmyra, Leiden 1976 Krzechowicz G., „ Uwagi Nad Genez? ?wi?ty? Palmyre?skich ” [w:] Studia Palmyre?skie , zeszyt V , Warszawa 1974 , 45 - 81 ?ukasiak E., „ Ikonografia Yarhibola ” [w:] Studia Palmyre?skie zeszyt V Warszawa 1 974 Micha?owski K., Palmyra, New York - Washington - London 1968 , 7 - 43 Pietrzykowski M., Adyta ?wi?ty? Palmyre?skich, Warszawa 1997 Ruprechtsberger E. M., Palmyra. Geschichte, Kunst Und Kultur Der Syrischen Oasenstadt, Linz 1987 Schlumberger D ., L’ Orient Hell énisé, Paris 1970 Starcky J., Gawlikowski M., Palmyre, Paris 1985 Teixidror J., The Pantheon of Palmyra, Leiden 1979 Antropol ogia Religii V (201 3 ), pp. 60 - 67 66 wyj?tkowy, poniewa? jako jedyny przedstawia bogów w greckim ubiorze dziennym, a nie , co widoczne by?o do tej pory, w rzymskich strojach wojskowych. Belti - Atargatis mog?a równie? wyst?powa? zamiast Arsu. Takie przedstawienie w idoczne jest na fragmentarycznie zachowanym reliefie z peristazy - celli ?wi?tyni Bela . Po ?rodku p?askorze?by widoczna jest m?ska posta? w promie nistym nimbie na g?owie. J arhibol u brany jest w typowy strój wojskowy. Po raz pierwszy j ednak ukazany zosta? z mieczem z r?koje?ci? w kszta?cie g?owy konia w lewej r?ce . Obok Jarhibola wida? bo g a Aglibol a z sierpem na g?owie, który ubrany jest tak samo jak towarzysz. Po przeciwnej stronie stoi bogini Belti - Atargatis. Jej g?owa niestety si? n ie zachowa?a. Ikonografia J arhibola od I w. n.e. jest dok?adnie okre?lona. Bóg zawsze ukazywany jest w pozycji stoj?cej, z nimbem na g?owie, bez brody, g?ównie w stroju wojskowym i z ber?em w prawej r?ce. Wyst?powanie w triadzie Bela , po prawej stronie na czelnego boga, wskazuje na wy?szo?? S?o?ca nad Ksi??ycem. Równie? posiadanie w?asnej triady ?wiadczy o wysokiej pozycji w panteonie palmyre?skim, a tak?e szacunk u , jakim by? obdarzany przez mieszka?ców Palmyry . Artyku? ten przybli?a posta? boga S?o?ca - J ar hibola. P rzedstawienie jego postaci przez czas funkcjonowania ?wi?tyni prawie w ogóle nie podlega?o zmianom. Atrybuty , z jakimi wyst?powa? , ró?ni? si? tylko w jednym przypadku , gdzie Jarhibol ubrany jest w strój wojskowy . Jako ostatni , przy znaku R aka znajduje si? Arsu - Mars. Przedstawiono go w sto?kowatym he?mie, z tarcz? i w?óczni?, atrybutami ?wiadcz?cymi o jego wojennym charakterze . Pewna wydaje si? tutaj identyfikacja J arhibola i Aglibola, dw óch bóstw prawie zawsze towarzysz?cych Belowi , co ukazuje znaczenie S ?o?ca i K si??yca w panteonie palmyre?skim. Prawdop odobnie dlatego te? w roku 33 n. e. ( Brykczy?ski 1975, p. 63) powstaj? pierwsze triady Bela. Triada Bela utworzona by?a z trzech bogów : Bela , znajduj?cego si? zawsze po ?rodku, J arhibola , ustawionego zawsze po prawej stronie W?adcy Niebios i Aglibola , zaw sze ustawionego po jego lewej stronie. Takie p rzedstawienie pokazuje nam w y?szo?? boga S?o?ca nad Ksi??ycem, gdy? to w?a?nie po prawej stronie g?ównego bóstwa znajduje si? miejsce honorowe . Wielkiej triadzie towarzyszy? mog?y równie? inne bóstwa, g ?ównie A rsu lub Belti - Atargatis , co wida? na fragmencie kolejnego przedstawienia , pochodz?cego z W ielkiej ? wi?tyni Bela. Na rel iefie znajduj? si? cztery postacie . Pierwsza od strony lewej to bogini Belti - Atargatis. Ubrana jest w d?ug? tunik?, która okryta jest do datkowo p?aszczem, na g?owie ma k alathos , a w prawej r?ce trzyma d?ugie ber?o. Na prawo od bogini widzimy bóstwo z nimbem wokó? g?owy. Bez w?tpienia jest to przedstawienie J arhibol a . Ubrany jest w typowo rzymski strój wojskowy : tunika z krótkimi r?kawami, zbroja, oraz p?aszcz spi?ty na ramieniu. W prawej r?ce , podobnie jak bogini, bóg trzyma d?ugie ber?o. Dalej stoi bóstwo g?ówne, czyli Bel. Ubr any jest niemal identycznie jak J arhibol, z tym wyj?tkiem, ?e na g?owie ma k alathos. Obok Bela wida? Aglibola. Je go posta? nie zachowa?a si? w najlepszym stanie, ale mo?na zauwa?y? , ?e ubrany by? tak samo jak jego towarzysze, a dzi?ki fragmentarycznie zachowanemu sierpowi ksi??yca na ramionach postaci, mo?emy by? pewni, ?e jest to bóg - Ksi??yc. Nie wiadomo , czy na rel iefie znajdowa?y si? jeszcze inne bóstwa. W inskrypcji zachowa?o si? tylko jedno imi? – „ Aglibol ” , poniewa? reszta uleg?a zniszczeniu (?ukasiak 1974, p. 11) . J arhibol przedstawiany by? równie? w swojej w?asnej triadzie, na któr? sk?ada? si? on sam , Aglibo l , umieszczony zawsze z jego prawej strony , i Arsu, zawsze po lewej . W ten sposób utworzona zosta?a grupa kosmiczna S?o?ce - Ksi??yc - Ziemia (?ukasiak 1974, p. 17) . Wyj?tkowo zdarza?o si?, ?e dodatkowo pojawia?a si? równie? bogini Belti - Atargatis, uto?samian a z planet? Wenus, co przedstawia relief zna leziony w portyku ?wi?tyni Bela . Pierwsza posta? to heros Herkules. Rozpoznawalny jest dzi?ki maczudze trzymanej w prawej r?ce, krzaczastej brodzie, a tak?e skórze lwa z Nemei w lewej r?ce. Ko?o niego stoi kobiec a posta? w g?sto udrapowanej sukni i p?aszczu, ze spi?tymi w?osami, wokó? których znajduje si? promienista aureola. Jest to bogini Belti - Atargatis. Z jej lewej strony stoi Aglibol, ubrany w chiton i himation , a w r?ku trzyma li?? palmowy. Na g?owie ma sie rp ksi??yca oraz promienisty nimb. Na samym ko?cu reliefu przedstawiony zosta? J arhibol, który prócz ksi??yca na g?owie , przedstawiony jest identycznie jak jego towarzysz. Po prawej stronie J arhibola powinien sta? Arsu, lecz przez to, ?e rze?ba jest niekom pletna , mo?emy tak tylko zak?ada?. Relief ten jest do pomieszczenia bocznego zdobione jest przedstawieniem figuralnym, ukazuj?cym posta? z rozpostartymi skrzyd?ami. D o po?udniowego adytonu równie? prowadz i?y ogromne schody, za którymi znajdowa?y si? wej?cia do klatek schodowych , prawdopodobnie prowadz?cych ( podobnie jak w adytonie pó?nocnym) na dach. Pomieszczenie g?ówne jest prostok?tne, a z boków poprzeczne mury odgradzaj? klatki schodowe. W odró?nieniu od przeciwnego adytonu, wej?cie do ?rodka umo?liwia znacznie zmniejszon y otwór drzwiowy . Zdobienie równie? jest znacznie ubo?sze, na suficie znajduje si? tylko rozet a , wpisan a w okr?g?y medalion umieszczony w kwadratowym polu, dooko?a którego znajduj? si? mniejsze rozetki. Pierwsze informacje i opisy ?wi?tyni uzyskano ju? w XVIII wieku i w pocz?tkach XIX, dzi?ki takim podró?nikom jak Robert Wood, Henry Dawkins i Jane Digby. Pierwsze prace naukowe na terenie ?wi?tyni przeprowadzone zosta?y w 1902 roku przez Otto Puchsteina i w 1917 przez Theodora Wieganda (obydwie misje ogranicz y ?y si? do studiowania zabytków, znalezionych na terenie budowli). Prawdziwe wykopaliska rozpocz?? w latach 1930 - 1932 Henry Seyrig, które nast?pnie przej?? i prowadzi? Robert Amy. Ikonografia Jarhibola w ?wi?tyni Bela Identyfikacja bóstw palmyre?skich jest rzecz? dosy? trudn? i pracoch?onn?. Niektóre p?askorze?by i malowid?a zaopatrzone s? w inskrypcje dedykacyjne, dzi?ki czemu ?atwo odgadn?? to?samo?? bogów, a czkolwiek niektórym pr zedstawieniom niestety brakuje tego elementu. Podczas identyfikacji w ykorzystywane s? znane ju? detale ikonograficzne, lub porównanie z innymi przedstawieniami bóstw. Interesuj?c? postaci? w panteonie palmyre?skim, ze wzgl?du na swoj? dwoist? natur? jest b óg J arhibol . . Jego przedstawienia znane s? z wielu staro?ytnych miast , m.in. Dura Europos, Emesa, Khirbet Wadi Suwan i oczywi?cie Palmyra. Nin i ejszy artyku? ma za zadanie omówienie przedstawie? J arhibola ze ?wi?tyni Bela w Palmyrze. Pierwszym z nich jest plafon znajdu j?cy si? w pó?nocnym talamosie . Wida? na nim siedem bóstw - planet w otoczeniu dwunastu znaków zodiaku. Centralne miejsce zajmuje Bel - Jowisz. Ukazany zosta? jako m??czyzna bez brody, ubrany w drapowany w fa?dy himation , na g?owie prawdopodobnie znajdowa? si? k alathos ( Brykczy?ski 1975, p. 57) . J arhibol - S?o?ce znajduje si? przy znaku P anny, z charakterystycznymi promieniami s?onecznymi wokó? g?owy. Przy skorpionie znajduje si? Hermes - Merkury, który rozpoznany zosta? dzi?ki fragmentom skrzyde?ek przy g?owie. Trzeci z kolei (id?c wg wskazówek zegara) jest Malakbel - Saturn, który , zanim zosta? zwi?zany z kultem solarnym, uznawany by? za bóstwo wegetacji, na co wskazuje trzymany przez niego sierp ofiarny. Po lewej stronie Malakbela ukazano bogini Asta rte - Wenus, która g?ow? przystrojon? ma welonem. Przy znaku B yka widzimy Aglibola - Ksi??yc. Zidentyfikowa? go mo?na dzi?ki zachowanemu fragmentowi sierpa ksi??yca. p. 7) . Ostateczne , zadowalaj?ce rozwi?zane zagadki czy J arhibol by? bóstwem s?onecznym czy ksi??ycowym nie zosta?o znalezione. Aczkolwiek , wi?ks zo?? ?róde? podaje J arhibola jako boga s?o?ce. ?wi?tynia Bela ?wi?tynia Bela jest najwa?niejszym i najciekawszym zabytkiem Palmyry. Wybudowana zosta?a w po?udniowo - wschodniej cz??ci miasta. Jest to budowla, która mimo drobnych uszkodze?, przetrwa?a do n aszych czasów w bardzo dobrym stanie. Wzniesiona zosta?a na sanktuarium zwanym „wysokim miejscem”, k tóre po?wi?cono bogu Bolowi (Krzechowicz 1974, p. 53) . Nazwa „Wysokie miejsce” analogi? i odnosi?o si? do wzgórza, na którym w I II w. p. n. e. sta?o sanktua rium. Zachowana do dnia dzisiejszego ?wi?tynia uko?czona zosta?a przed 6 kwietnia 32 n. e. (za rz?dów Tyberiusza), o czym ?wiadczy inskrypcja opisuj?ca po?wi?cenie ?wi?tyni w?a?nie tego dnia (Starcky, Gawlikowski 1985, p. 117) . Przez ca?y okres swojego fu nkcjonowania , sanktuarium poddano kilku ma?ym przebudowom. Charakterystyczny jest wygl?d ?wi?tyni, poniewa? sk?ada si? z ona dwóch cz??ci – wielkiego , prawie kwadratowego (205m x 210m) dziedzi?ca i wybudowanej po ?rodku celli (ok. 40m x ok. 14 m ). Dziedzin iec otoczony jest portykiem z dwoma rz?dami kolumn korynckich (wyj?tkiem jest portyk zachodni, w którym znajduje si? tylko jeden z podwy?szony m rz?d em podpór ). Tutaj tak?e znajdowa?y si? ogromne propyleje z trzema przej?ciami i o?miokolumnowym portykiem u szczytu schodów wej?ciowych. Na dziedzi?cu zachowa?y si?: o?tarz ofiarny (znajduj?cy si? na pó?nocny - zachód od celli) i basen. Wiemy dzi?ki te mu, ?e miejsce to wykorzystywano do odbywania rytua?ów zwi?zanych z oczyszczeniem oraz do sk?adania ofiar. Z dziedzi?ca do celli mo?na si? dosta? dzi?ki schodkowej rampie, znajduj?cej si? przy zachodniej ?cianie budynku. Wej?cie do ?rodka ulokowan o asymetrycznie , na d?u?szej ?cianie. Powodem tego dzia?ania by?y adyta , znajduj?ce si ? na krótszych bokach ?wi?tyni . Aby wn?trze ?wi?tyni by?o dobrze o?wietlone, w d?u?szych ?cianach umieszczono po cztery du?e okna. Do adytonu pó?nocnego i po?udniowego prowadzi?y ogromne schody (w pó?nocnym jednak si? nie zachowa?y). Pod schodami pó?nocnymi znajdowa?a si? krypta, kt órej pod?og ? wy?o?on o mniejszymi p?ytami). Do g?ównego pomieszczenia adytonu pó?nocnego prowadzi? wielki otwór drzwiowy. We wschodniej cz??ci znajdowa?o si? ma?e pomieszczenie boczne, a od zachodu mur, oddzielaj?cy klatk? schodow? , prowadz?c? prawdopodobni e na dach sanktuarium. Na ni?szym poziomie pomieszczeni a boczn ego przed podniesieniem posadzki, znalezione zosta?y dwa bloki kamienne, które interpretowane s? jako ?o?e boga Bela (Pietrzykowski 1997) . Plafon g?ównego pomieszczenia dekorowany jest przedstaw ieniem siedmiu bóstw palmyre?skich, otoczonych przez dwana?cie znaków Zodiaku. Nadpro?e nad przej?ciem |