KOD PESZEROWY I WIEDZA WSPÓŁCZESNA

WSPÓŁCZESNOŚĆ => Mistyka oraz przekazy obecne => Wątek zaczęty przez: Kiara Sierpień 31, 2013, 14:55:34



Tytuł: RELIGIE SWIATA....
Wiadomość wysłana przez: Kiara Sierpień 31, 2013, 14:55:34

Wierzenia i kulty

Palo


Palo (Palo Monte) lub de Las Reglas Kongo to grupa powiązanych ze sobą religii lub wyznań, która rozwinęła się w koloniach hiszpańskich z Karaibów wśród niewolników pochodzących z Afryki Środkowej, głównie pochodzenia Bantu. Inne nazwy związane sa z różnymi gałęziami tej religii włączając Mayombe, Briyumba i Kimbisa.

Słowo "palo" ("trzymać" w języku hiszpańskim) zostało zastosowane w odniesieniu do religii dominikanńskiej ze względu na użycie drewnianych kijów w przygotowaniu ołtarzy, które również były nazywane "la Nganga", "el caldero" lub "la prenda ". Zwolennicy Palo są na ogół zwani "Paleros", "Ngangeros" lub "Nganguleros". Członkostwo rozpoczyna inicjacja do "domu" lub "świątyni". Struktura organizacyjna oparta jest na modelu rodziny. W czasach niewolnictwa, kiedy rodzinne więzy krwi często były złamane przez posiadaczy niewolników, model ten był szczególnie istotny i brany dosłownie.

Historia:

Palo ma swoje korzenie w dorzeczu Kongo w środkowej Afryce, z którego duża liczba afrykańskich niewolników została przywieziona na Kubę, Puerto Rico, a także do kolonii Santo Domingo, obecna stolica Dominikany. W związku z tym znaczna część śpiewów liturgicznych Palo Monte oraz modły są w mieszance języka hiszpańskiego i kikongo, inne wpływy zostały wprowadzane poprzez obecność w Black hiszpańskojęzycznych Latyno Amerykanów.

W połowie XIX wieku Palo zaczęło się rozpowszechniać w Wenezueli i afro-latynoskiej społeczności w Stanach Zjednoczonych oraz w wielu innych miejscach poza Karaiby hiszpańskojęzyczne. Ostatecznie, członkowie spoza grup Afro Latino, a także Afroamerykanie, uzyskali dostęp do tych tradycji. Religia pozostaje w dużej mierze w charakterze Afro-Latino. Pomimo to w nie jest jasne, czy religia rozpoczęła się w Puerto Rico, Dominikanie, czy na Kubie, bowiem na każdej z tych trzech wysp najłatwiej można znaleźć tradycyjne formy obrzędów. W Puerto Rico, miasto Guayama doczekało się przydomka "miasto czarownic", ponieważ religia palo była tu szeroko praktykowana.

System wierzeń i rytuałów Palo opiera się na dwóch głównych filarach:
1. Kult duchów przodków.
2. Wiara w naturalne ("ziemskie") siły. Naturalne obiekty, a w szczególności kije, które uważane są za natchnione siłami, często powiązane z siłami duchów. Obiekty te są znane jako "nganga" i ogniskują rytualne obrzędy oraz magiczne praktyki religijne Palo.

Pewna liczba duchów zwanych Kimpungulu (w liczbie pojedynczej: Mpungu) zamieszkuje tzw. "Nkisi" (obiekty sakralne, pisane także Inquice, Inquise i Enkisi). Kimpungulu są dobrze znane z nazwy i poczynań, i są czczone jak bogowie. Są to potężne jednostki, ale są one poniżej wysokiego rankingu boga Zambi lub Nzambi.

Główne praktyki Palo koncentrują się na religijnym pojemniku lub ołtarz znany jako Nganga lub Prenda. Jest to poświęcone naczynie wypełnione świętą ziemią, ludzkimi szczątkami, kośćmi i innymi przedmiotami. Każde Nganga jest dedykowane dla konkretnego duchowego Nkisi. Ta religijne naczynie jest zamieszkany przez martwego lub ducha zmarłego (prawie nigdy nie są oni bezpośrednim przodkiem właściciela obiektu), zwanego także "Nfumbe", który działa jako przewodnik dla każdej działalności religijnej, które są wykonywane z Nganga.

W Palo wykorzystywane są różne metody wróżenia. Jedno z nich, Chamalongos używa powłok lub dysków z różnych materiałów, często łupin orzechów kokosowych. Bardziej tradycyjna metoda, Vititi Mensú, jest formą przewidywania lub wizjonerstwa, przy użyciu uświęcone rogów zwierząt.

Istnieje wiele Ramas, które rozwinęły się na przestrzeni wieków, takie jak Brillumba - Rama ta rama jest podzielone na oddziały, takie jak Siete Brillumba Konga. Oddział Tata urodził się w tych siedmiu z Brillumba i połączyli swoje nganga, by stworzyć Nsasi Ndoki. Ta rama ostała się przez lata i jest dzisiaj dobrze znana.

Synkretyzm:

Synkretyzm religijny można zaobserwować w niektórych domach wyznawców Palo, zwanych Palo Cristiano, wykorzystują oni krzyż oraz wizerunki katolickich świętych jako reprezentacje Nkisi. Jednak w innych domach, zwanych "Palo Judio", nie ma syncretycyzacji za pomocą zdjęć katolickich. Nazwa Palo Judio oznacza dosłownie "Jewish Palo", jednak określenie "żydowskie", użyte tutaj, nie odnosi wprost się do religii żydowskiej, ale to jest to raczej metaforyczny skrót od "odmowy konwersji na chrześcijaństwo," co jest w przypadku Palo "czysto kongo-afrykańskie." Ważne jest, aby pamiętać, że z powodu europejskiej presji ekonomicznej Królestwo Konga oficjalnie przeszło na katolicyzm, a jednocześnie było niepodległe pod koniec XV wieku i że afrycańsko-katolicki ruch synkretyczny rozprzestrzenił się szeroko w czasach niewolnictwa, osiągając swoje szczyty pod przewodnictwem Kimpa Vita (1684 - 1706), który "awansował" św. Antoniego z Padwy jako "drugiego Boga". Tak więc jest oczywiste, że wielu palo-chrześcijańskich synkretyków, jak również oporność Palo Judio wobec chrześcijańskiego synkretyzmu, ma swoje źródła w kolonialnej Afryce, a nie Puerto Rico.

Tożsamość Nkisi jest dalej niejasna, ponieważ autorzy, zarówno spoza religii, jak również pochodzący z domów Palo Cristiano, próbowali powiązać Nkisi z Orishas Santerii, innej religii. Tak więc byt "Nsambi Munalembe" (znany również jako "Nsasi", "Siete Rayos" oraz różne inne nazwy) mogą być określone przez tych autorów jako odpowiedniki świętej Barbary w katolicyzmie, czy Chango (Shango) w Santeria.

Za sprawą synkretyzmu Kardecian'a w wielu domach Palo, duchowa "Misa" jest często utrzymana przed inicjacją, w celu identyfikacji głównych duchów, które pomogą rozwinąć czyjeś życie. Przewodnicy ci często rozmawiają również poprzez posiadanie, oraz mogą dawać porady wprost.

Podebne religie:

Religie Konga dotarły do Ameryk również inną drogą niż poprzez Puerto Rico. W Brazylii religie Konga znane są jako Umbanda, Quimbanda, Candomblé de Konga, lub Condomble de Angola. W tym najbardziej zbliżona do kubańskiej tradycji Palo jest Quimbanda.
Na Jamajce, Bahamach, Wyspach Dziewiczych, religie wywodzące się z Konga, zwykle nazywane są Kumina lub gdy postrzegane są jako forma magii bez kultu liturgicznego - Obeah.
Ściśle zbliżona do Palo w praktyce, jednak bez jego aspektu teologicznego i liturgicznego, podobnie jak w Obeah, jest forma afro-amerykańskiej magii ludowej, znanej jako hoodo, conjure lub "rootwork, które rozwinęły się z wierzeń afrykańskich niewolników w Stanach Zjednoczonych. Pryzczyną uderzającego podobieństwa tych tradycji jest to, że ich podstawowe przekonania bazujące na Hoodoo wywodzą się z Kongo i Angoli. Na Haiti znane jest określenie Vodou: "Makaya", które jest podobne do Palo.

Panteon:

Najwyższy poziom panteonu Palo jest zajęty przez boga stwórcę - Nzambi. Kimpungulu (w liczbie pojedynczej: Mpungu) z Palo Mayombe są duchami lub bóstwami zawartymi w świętych naczyniach (Nkisi), reprezentując aspekty natury, take jak grzmot, uprawy lub wiatr. Pozostałe duchy, które zamieszkują w Nkisi to Nfuri (wędrujące duchy lub zjawy), Bakalu (duchy przodków), a Nfumbe (anonimowe duchy).

Najwyższe bóstwa:

* Nzambi (Nsambi, Zambia, Nsambiampungo, Pungun Sambii, Sambii Liri, Sambii Surukuru, Sambi Bilongo) - nierzeczywiste "Mpungu", ale wyższy bóg, stwórca wszechświata. Odpowiednik joruba Olodumare.
* Lungombe (Lukankanse, Kadiampembe) - wynik negatywny aspekt Nzambi

Kimpungulu

* Kobayende (Cobayende, Pata Llaga, Tata Pansua, Tata Nfumbe, Tata Funde, Tata Fumbe, Pungun Futila, Tata Kanene) - król śmierci, bóg chorób, powiązany z San Lazaro, np. Babalu Aye.
* Mariguanda (Pungu Mama Wanga, Centella Ndoki, Yaya Kengue, Mariwanga, Mama Linda, Campo Santo) - strażniczka pomiędzy życiem i śmiercią. Powiązana ze świętą Teresą i Oya Iansan.
* Gurunfinda - bóg lasów i ziół. Związany ze św. Nobertem non Nato nie lub św. Sylwestrem, np. Ozain.
* Nkuyu (Nkuyo, Manunga, Lubaniba, Lucero) - bóstwa lasów i dróg, przewodnictwa i równowagi. Powiązane z św. Antonim, np. Elegua.
* Ma Lango (Madre de Agua, Kalunga, Mama Kalunga, Pungo Kasimba, Mama Umba, Mbumba Mamba, Nkita Kiamasa, Nkita Kuna Mamba, Baluande) - bogini wody i płodności. Znana także jako Virgen de Regla, patronka portu w Hawanie, np. Yemaya.
* Chola Wenguere (Mama Chola, nengue Chola, Chola Wengue) - bogini bogactwa i przyjemności. Powiązana z La Caridad Virgin de la del Cobre, patronką Kuby, np. Oshun.
* Kimbabula (Kabanga, Madioma, Mpungo Lomboan Fula, Nsambia Munalembe, Tonde, Daday, Munalendo Ojciec Tiempo) - bóg wróżb i wiatru. Powiązany ze św. Franciszkiem, np. Orunmila.
* Watariamba (Watariamba, Nkuyo Lufo, Nguatariamba Enfumba Bata, Saca Empeno, Cabo Rondo, Vence Bataya) - bóg polowań i wojny. Powiązany z Janem Chrzcicielem, eq. Ochosi.
* Nsasi (Nsambi Munalembe, Siete Rayos, Mukiamamuilo, Nsasi) - bóg piorunów i ognia, co odpowiada św. Barbarze, np. Shango.
* Ma Kengue (Yola, Tiembla Tierra, Pandilanga, Mama Kengue) - duch mądrości i sprawiedliwości. Ten Mpungu jest powiązany z La Virgin de las Mercedes i Obatala.
* Sarabanda (Zarabanda, Rompe Monte) - bóstwo pracy i wytrzymałości. Powiązane z Saint Peter, np. Oggun.

Profanacja grobów.

Palo jest związane z licznymi kradzieżami nagrobków w Wenezueli. Mieszkańcy donoszą, że wiele spośród grobów na cmentarzach Caracas General del Sur zostało podważonych, aby ich zawartość usunąć na użytek uroczystości Palo. W Newark, NJ, okazało się, że zwolennicy Palo przetrzymują w naczyniach w piwnicach szczątki co najmniej dwóch zmarłych wraz z przedmiotach zrabowanych z jednego z grobów.

[tłumaczenie z en.wikipedia.org => przejdź]



http://cubana.katowice.pl/wierzenia.php?ktory=palo


Tytuł: Odp: RELIGIE SWIATA....
Wiadomość wysłana przez: Kiara Październik 08, 2017, 09:24:29


To jest przykład jak religie wykorzystują pradawną wiedzę związku kosmosu ze światem fizycznym.. tworząc w oparciu o nią swoje święta ale już z innym uzasadnieniem ich znaczenia.

Jak wielki wpływ na wzorce życia biologicznego ma GWIAZDOZBIÓR ŁABĘDZIA ( oś pierwotnego ustawienia  WIELKIEJ PIRAMIDY W GIZIE WYZNACZA POŁĄCZENIE Z GWIAZDOZBIOREM ŁABĘDZIA, przesunięcie sarkofagu w komorze króla.. nie zmieniło tego wpisu. ), pomimo,że nastąpiło przesunięcie osi magnetycznej ziemi i usiłowano połączyć oś piramidy z GWIAZDOZBIOREM ORIONA.
Jednak kod genetyczny biologicznych stworzeń na Ziemi nadal jest aktywny w oparciu o GWIAZDOZBIÓR ŁABĘDZIA!

DOTYCZY TO ZARÓWNO ZWIERZĄT JAK I LUDZI... BOCIAN OCZYWIŚCIE JEST SYMBOLEM RODOWYM .. SYMBOLEM ZACHODZĄCYCH ZMIAN W TRAKCIE ROCZNEGO CYKLU ŻYCIA.

Kiara



(http://www.maribert.com/tl_files/moastro/Grafika/Gwiazdozbiory/labedz.gif)


PRZYKŁADY ŚWIĄT

2 lutego Matki Boskiej Gromnicznej, jest to czas kiedy Ziemia znajduje się na tle gwiazdozbioru Łabędzia( bogini Łady) i Cefeusza ( asteryzmu Pantery ), skąd płynie w kierunku Ziemi najsilniejsza fala grawitacyjna niosąca „miony”, czyli imiona – cząstki elementarne pobudzające nowe życie. W tym czasie u naszego bociana, a raczej bocianicy zawiązują się zalążki przyszłych jaj, także wśród samic wszystkich ptaków półkuli północnej.

W tradycji Słowiańskiej wtedy zima spotyka się z wiosna i oddawana jest cześć wszystkim bogom uosabianym w gwiazdozbiorach.

9 marca Święto Jaskółki związane z gwiazdozbiorem Ryb, który w tradycji Słowiańskiej nazywał się gw. Jaskółki, lub Jaskółczym Ogonem ( jest to wiązanie bali drewnianych).W czasie tego święta wzywano do powrotu z Nawii, czy też wyraju ptaków, które odleciały ubiegłego roku.

19 marca dzień św. Józefa ojca Jezusa , jest to czas kiedy przylatują samce bocianów, czyli ojcowie. Obecnie św. Józefa przeniesiono na 1 maja.

19-20 marca, w tradycji Słowiańskiej na Ziemię powracają dusze zmarłych.

21 marca, czyli równonoc Jare Święto, w tym czasie Ziemia przekracza Równik Niebieski, zaś Słońce wchodzi w znak Barana , który w tradycji Słowiańskiej nazywał sie gwiazdozbiorem Rolnika , Siewcy, czy też Piasta Oracza, jest to czas rozpoczęcia prac polowych. Święto to nosiło również nazwę Wielkidzień.

25 marca, jest dniem  kiedy przylatują samice bocianów, a w obrządku chrześcijańskim jest to Dzień Zwiastowania , kiedy to Anioł Pański zwiastował Pannie Maryii, ponieważ za 9 miesięcy będzie Boże Narodzenie.

W tym czasie w tradycji Słowiańskiej obchodzono święto Wiosny, gdyż zostały spełnione wszystkie warunki.

22 kwietnia, dzień prawdziwej Wielkanocy, ponieważ w tym czasie samica bociana rozpoczyna znoszenie jaj pod przyszły wyląg, w tym czasie niosą jaja inne ptaki. Stąd w tradycji pojawiają się jaja w postaci pisanek i kraszanek, zaś gospodynie nasadzają kwoki. W tym czasie Ziemia znajduje się poniżej równika niebieskiego na tle gwiazdozbiory Feniksa, dając mu szansę na odrodzenie.

Czas znoszenia jaj przez bocianicę jest w tradycji Słowiańskiej dniem Wielkiej Mokoszy – Matki, bo gwiazdozbiór Łabędzia jest już wysoko na Niebiosach.

W chrześcijaństwie aby zamotać sprawę w celu ustalenia daty Wielkanocy włączono kalendarz księżycowy, z wyraźnym zaleceniem, że musi to być po pierwszej pełni , po równonocy.

26-27 maja, w tradycji Słowiańskiej jest to święto Rodnej Pani, w tym to czasie wylęgają sie młode bocianięta, czas ten to również Zielone Świątki, zaś w tradycji chrześcijańskiej to święto zesłania Ducha Świętego.

Do czasów obecnych w tym rytmie obchodzimy dzień Matki, czyli 26 maja,   ponieważ miesiąc maj jest miesiącem wylęgu wszystkich ptaków i jego nazwa pochodzi od słowiańskiego słowa Majka, co oznacza Matkę.

1 czerwca,  czyli Dzień Dziecka jest świętem zwyczajowym, jednak upływające 7-8 dni od momentu wylęgu małego bocianiątka zachowało się w obrządkach niektórych religii jako chrzest, czy obrzezanie.

21-29 czerwca, Święta Bożego Ciała wraz z tzw. oktawą Bożego Ciała, jest to ośmiodniowe święto, którego nazwa wzięta jest od jednej z gwiazd gwiazdozbioru Łabędzia ( P Cygni), o nazwie Boże Ciało. Czas tych świąt obejmuje połączenie górowania Słońca, które ma miejsce w dniu 21 czerwca do czasu górowania gwiazdozbioru Łabędzia, co z kolei ma miejsce 29 czerwca . Apogeum świąt to 24 czerwca, czyli Słowiańskie Święto Kupały, kiedy to Słońce wraz z gwiazdozbiorem Łabędzia są najwyżej. Możemy przyjąć, że osiem dni tego święta to odnowienie ośmiu ciał subtelnych człowieka.

Następujące po oktawie Bożego Ciała święta Serca Jezusowego w dniu 30 czerwca, to święto kiedy dokładnie góruje gwiazda centralna gwiazdozbioru Łabędzia o nazwie Sadr, czyli Serce.

22 lipca nasze młode bociany stają się samodzielne i opuszczają gniazdo, jest to czas kiedy Słońce opuszcza znak Raka, który poświecony jest Domowi Rodzinnemu  i przechodzi do znaku Lwa.

15- 28  sierpnia, to czas odlotu bocianów. W dniu 15 sierpnia obchodzone jest święto Wniebowzięcia NMP, czy też Matki Boskiej Zielnej,  jest to czas kiedy Słońce ze znaku Lwa przechodzi do znaku Panny, co ma miejsce 22-23 sierpnia.

W zagarnięciu rządu na duszami wic polega na tym, że w każdym ze świąt musi być zawarty jakiś element związany z Niebiosami, także czas świąteczny musi być zbliżony do rzeczywistego zachodzenia określonego zjawiska astronomicznego. Także przebieg obrzędu musi być w swojej formie zbliżony do obrzędu jaki był przeprowadzany w Obrządku Słowiańskim, wówczas nasza pamięć genetyczna nie sprzeciwia się i przyjmuje takie działanie za dobrą monetę. Takie zwodzenie odbywa sie od roku 322 i w przemyślany sposób trwa do dnia dzisiejszego.

Znamiennym jest, że Inkowie swoje najważniejsze dziewięciodniowe święto o nazwie INTI RAYMI obchodzili w tym samym czasie co Słowianie czyli w naszym czerwcu,, mimo tego że w tym czasie na półkuli południowej mamy do czynienia z dołowaniem Słońca.

Na koniec dwie ciekawostki:

Bociany na żerowiskach w Afryce przebywają 2 miesiące, które w zasadniczym czasie pokrywają się z czasem, kiedy gwiazdozbiór Łabędzia jest niewidoczny na naszej szerokości geograficznej.

Drogę przelotu mają zakodowaną w genach: przeprowadzono eksperyment polegający na zamianie jaj w gniazdach par z populacji zachodniej i wschodniej. Rodzice z zachodu wychowywali pisklęta pary wschodniej i na odwrót. Podczas migracji jesiennej okazało się, że pisklęta wybrały drogę „na krzyż” to znaczy poleciały tą samą trasą co ich biologiczni rodzice, a nie ci przybrani.

Tadeusz Pruss Mroziński

Trzebnicea 11.09.2017r


Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

fifa11 pytamy fenixbydgoszcz lyl wojnawatah