cd.....
Symbolika.Dok?adne prze?ledzenie obrz?du po?wi?cenia ko?cio?a a szczególnie namaszczenia o?tarza i ?cian ?wi?tyni, ukazuje analogi? do sakramentu chrztu ?wi?tego, w którym ryty namaszczenia krzy?mem i zanurzenia w wodzie chrzcielnej, s? istotnymi znakami sakramentalnymi.
Namaszczenie ju? w judaizmie by?o wyrazem bo?ego wybra?stwa, zewn?trznym znakiem bo?ego immunitetu udzielanego powo?anym oraz legitymizacj? sprawowanych przez nich, w imieniu Boga i dla dobra wspólnoty, funkcji i urz?dów. Namaszczenia królów, s?dziów, przywódców, posiada?y zawsze aspekt religijny i z regu?y przyjmowa?y wymiar wspólnotowy. Obrz?d pomazania, naznaczenia, wybrania, rozpoczyna? drog? realizacji szczególnego powo?ania, a osoba realizuj?ca je cieszy?a si? odt?d szeroko rozumian? nietykalno?ci?. Namaszczenie by?o tylko zewn?trznym znakiem ale poci?ga?o za sob? szereg konsekwencji. By?o znakiem duchowej mocy i ?aski, Bo?ej asystencji.
Najbardziej wymowny jest przyk?ad Chrystusa, który b?d?c Synem Bo?ym równie? zosta? namaszczony przez kobiet?, która rozpozna?a jego godno?? i wybra?stwo. ?ród?a staro?ytne wspominaj? zwyczaj namaszczania cia? zmar?ych, którzy zgodnie z paw?ow? teologi? potykali si? w bojach i zyskali sobie wieniec zwyci?stwa. Chrze?cija?stwo przejmuj?c symbolik? starotestamentowych namaszcze?, w??czy?o j? w teologiczn? wymow? znaków liturgicznych dokonywanych podczas udzielania sakramentów: chrztu, bierzmowania, prezbiteratu, chorych oraz podczas dedykacji ko?cio?a.
Namaszcze? dokonuje si? olejem krzy?ma, b?d?cym mieszanin? naturalnej oliwy lub oleju ro?linnego z wonno?ciami (najcz??ciej z balsamem). Symbolika oleju jest niezwykle bogata, powszechna zarówno w ?wiecie staro?ytnym jak i biblijnym. Wyra?a takie rzeczywisto?ci ludzkiej egzystencji jak: p?odno??, czysto??, oczyszczenie, dobrobyt, rado??, energi?, przyja??, pi?kno, powodzenie, urodzajno?? ziemi, syto??, b?ogos?awie?stwo, si?? ducha, ?wiadomo?? i prawd?. Tak szeroka symbolika oleju sprawi?a, ?e by? on nieodzowny przy sk?adaniu ofiar, u?ywano go do po?wi?ce?, namaszcze?, przy nadawaniu godno?ci i podkre?laniu autorytetów. Stanowi? te? pod?o?e dla wielu specyfików leczniczych i kosmetycznych. Wykorzystywano go równie? do walk zapa?niczych oraz, w postaci wrz?tku, jako ?rodek obronny przy obl??eniu twierdz.
Biblia potwierdza praktyczne znaczenie oliwy jako sk?adnika wielu potraw, lekarstw, a tak?e jako podstawowego ?rodka higieny i ?ród?a ?wiat?a. Przede wszystkim jednak oliwa otrzyma?a wymiar sakralny. Namaszczenie oliw? rzeczy czyni?o je ?wi?tymi, po?wi?conymi Bogu, oddanymi Bogu na w?asno??.
"A gdy Jakub zbudzi? si? ze snu, pomy?la?: Prawdziwie Pan jest na tym miejscu, a ja nie wiedzia?em. I zdj?ty trwog? rzek?: O, jak?e miejsce to przejmuje groz?! Prawdziwie jest to dom Boga i brama do nieba! Wstawszy wi?c rano, wzi?? ów kamie?, który pod?o?y? sobie pod g?ow?, postawi? go jako stel? i rozla? na jego wierzchu oliw?".
(Rdz 28,16-18)
"Wtedy we?miesz olej namaszczenia i nama?cisz przybytek i wszystko, co w nim jest; po?wi?cisz go i wszystkie jego sprz?ty, i b?dzie ?wi?ty. I nama?cisz o?tarz ca?opalenia ze wszystkimi jego przyborami, i po?wi?cisz go, i b?dzie bardzo ?wi?ty. Nama?cisz równie? kad? i podstaw? jej i po?wi?cisz j?. Wtedy przyprowadzisz Aarona i jego synów przed wej?cie do Namiotu Spotkania i obmyjesz ich wod?. Nast?pnie ubierzesz Aarona w ?wi?te szaty i nama?cisz go, i po?wi?cisz go, aby Mi s?u?y? jako kap?an".
(Wj 40,9-13)
W odniesieniu do osób, namaszczenie potwierdza?o Bo?y wybór i mimo tego, i? czynione by?o przez cz?owieka uwa?ano je za dzie?o samego Boga.
"Samuel wzi?? wtedy naczynko z olejem i wyla? na jego g?ow?, uca?owa? go i rzek?: Czy? nie nama?ci? ci? Pan na wodza swego ludu, Izraela? Ty wi?c b?dziesz rz?dzi? ludem Pana i wybawisz go z r?ki jego wrogów doko?a".
(1 Sm 10,1)
Namaszczenie oznacza?o wi?c b?ogos?awie?stwo, po?wi?cenie, wyraz uznania przez Boga i wyró?nienia wobec ludzi. W pewnych sytuacjach ??czy?o si? równie? ze sta?? asystencj? Ducha Bo?ego, i darem m?dro?ci, którego udziela?.
"Ka?dego czasu niech szaty twe b?d? bia?e, olejku te? niechaj na g?ow? twoj? nie zabraknie!"
(Koh 9,8)
Z kolei niedobór oliwy, albo jej ca?kowity brak, oznacza? nieszcz??cie, brak Bo?ego b?ogos?awie?stwa, kar? za pope?niane grzechy lub dopust Bo?y wzywaj?cy do nawrócenia.
"Wyniesiesz na swoje pola wiele ziarna, a zbierzesz ma?o, gdy? je po?re szara?cza. Zasadzisz i uprawisz winnic?, a nie b?dziesz pi? wina i niczego nie zbierzesz, bo wszystko po?re robactwo. B?dziesz posiada? we wszystkich swoich granicach drzewa oliwne, a nie nama?cisz si? oliw?, gdy? oliwki opadn?. Wydasz na ?wiat synów i córki, a nie zostan? u ciebie, bo pójd? w niewol?".
(Pwt 28,38-42)
Tych jednak, którzy s? mu wierni potrafi doceni?, wyró?ni? i wynie?? nad innych.
"Mi?ujesz sprawiedliwo??, wstr?tna ci nieprawo??, dlatego Bóg, twój Bóg, nama?ci? ciebie olejkiem rado?ci hojniej ni? równych ci losem; wszystkie twoje szaty pachn? mirr?, aloesem; p?yn?cy z pa?aców z ko?ci s?oniowej d?wi?k lutni raduje ciebie".
(Ps 45,8-9)
W okresie niewoli Asyryjskiej, a wi?c w czasach rodz?cego si? mesjanizmu, synonim s?owa pomazaniec, maschiach (namaszczony) sta? si? atrybutem mesjasza – wybawiciela, który obficie udziela swojego mi?osierdzia a oliw? zalewa rany grzechu.
"Pewien za? Samarytanin, b?d?c w podró?y, przechodzi? równie? obok niego. Gdy go zobaczy?, wzruszy? si? g??boko: podszed? do niego i opatrzy? mu rany, zalewaj?c je oliw? i winem; potem wsadzi? go na swoje bydl?, zawióz? do gospody i piel?gnowa? go'.
(?k 10,33-34)
Sam Chrystus zosta? namaszczony przez kobiet?, jedynie dla wype?nienia prawa i dla objawienia swojej godno?ci przed ludem, jako Syn Boga nie potrzebowa? bowiem tego znaku wybra?stwa. Namaszczenie to sta?o si? jednak widzialnym znakiem Bo?ej godno?ci i ?aski. W liturgii i sakramentologii Ko?cio?a urasta do znaku sakramentalnej obecno?ci Chrystusa.
"Potem zwróci? si? do kobiety i rzek? Szymonowi: Widzisz t? kobiet?? Wszed?em do twego domu, a nie poda?e? Mi wody do nóg; ona za? ?zami obla?a Mi stopy i swymi w?osami je otar?a. Nie da?e? Mi poca?unku; a ona, odk?d wszed?em, nie przestaje ca?owa? nóg moich. G?owy nie nama?ci?e? Mi oliw?; ona za? olejkiem nama?ci?a moje nogi".
(?k 7,44-46)
St?d te? liturgia dedykacji ko?cio?a, podczas której dokonuje si? namaszczenia ?cian ?wi?tyni, odwo?uje si? wprost do starotestamentowego wydarzenia jakim by?o po?wi?cenia Bogu namiotu spotkania oraz do sakramentu chrztu ?wi?tego. ?ciany ko?cio?a, analogicznie jak cia?o cz?owieka, zostaj? naznaczone znakiem krzy?a, niezatartym „pi?tnem chrzcielnym”, do którego tak cz?sto odwo?ywa? si? ?w. Pawe?.
"W Nim tak?e i wy us?yszeli?cie s?owo prawdy, Dobr? Nowin? o waszym zbawieniu. W Nim równie? uwierzyli?cie i zostali?cie opatrzeni piecz?ci? Ducha ?wi?tego, który by? obiecany. On jest zadatkiem naszego dziedzictwa w oczekiwaniu na odkupienie, które nas uczyni w?asno?ci? [Boga], ku chwale Jego majestatu".
(Ef 1,13-14)
W ten sposób zacheuszki staj? si? widzialnym znakiem domu bo?ego, wyznacznikiem miejsca po?wi?conego Bogu, miejsca ?wi?tego. Sam ko?ció? za? wy??czn? Bo?? w?asno?ci?.
"Wtedy ukaza? mu si? Anio? Pa?ski w p?omieniu ognia, ze ?rodka krzewu. Moj?esz widzia? jaka krzew p?on?? ogniem a nie sp?on?? od niego. Wtedy Moj?esz powiedzia? do siebie: Pójd?, ?eby si? przyjrze? temu niezwyk?emu zjawisku. Dlaczego krzew si? nie spala? Gdy za? Pan ujrza?, ?e Moj?esz podchodzi ?eby si? przejrze?, zawo?a? do niego ze ?rodka krzewu: Moj?eszu, Moj?eszu! On za? odpowiedzia?: Oto jestem. Rzek? mu Bóg: Nie zbli?aj si? tu! Zdejm sanda?y z nóg, gdy? miejsce, na którym stoisz, jest ziemi? ?wi?t?".
(Wj 3,2-5)
W wi?kszo?ci przypadków, sk?adowymi zacheuszek s? znaki krzy?a i ko?a. O ile krzy? mo?e wyst?powa? samodzielnie w ró?nej formie, to samodzielnie wyst?puj?cego ko?a si? nie spotyka. Krzy? opisany ko?em by? bardzo popularnym znakiem solarnym w symbolice wielu ludów indoeuropejskich. Wydaje si?, ?e na form? pomorskich zacheuszek bezpo?redni wp?yw mog?a mie? kultura iroszkocka i skandynawska. Najwi?cej analogii odnie?? mo?na do tzw. krzy?a celtyckiego.
W pomorskich zacheuszkach ramiona krzy?a mog?y wychodzi? nieco poza ko?o lub ko?czy?y si? na jego obwodzie. Pocz?tkowo by? to prosty krzy? grecki. Z czasem przy wykre?laniu znaku zacz?to pos?ugiwa? si? prostymi zasadami geometrycznymi. Najpierw wytyczano g?ówny okr?g a nast?pnie wpisywano we? centralnie krzy?. W punktach stycznych z okr?giem osadzano cyrkiel i rysowano nast?pne cztery okr?gi o nieco mniejszym promieniu . W ten sposób powstawa? krzy? o rozszerzonych ramionach przyjmuj?cy form? krzy?a malta?skiego. Najcz??ciej malowano jedynie kontury, niekiedy wype?niano farb? ramiona krzy?a. W niektórych rozwi?zaniach krzy? wpisywany by? w podwójny okr?g.
Symbolika krzy?a i ko?a zostanie omówiona obszerniej w ha?le – Typy ukszta?towania przestrzennego – plan, bry?a, uk?ad, za?o?enie ....
Sama nazwa znaku odwo?uje si? do ewangelicznej postaci Zacheusza, który w swym domu podj?? Jezusa. Obecno?? Zbawiciela, wydawa? by si? mog?o nazbyt prozaiczna, ca?kowicie odmieni?a ?ycie celnika.
"Potem wszed? do Jerycha i przechodzi? przez miasto. A by? tam pewien cz?owiek, imieniem Zacheusz, zwierzchnik celników i bardzo bogaty. Chcia? on koniecznie zobaczy? Jezusa, kto to jest, ale nie móg? z powodu t?umu, gdy? by? niskiego wzrostu. Pobieg? wi?c naprzód i wspi?? si? na sykomor?, aby móc Go ujrze?, tamt?dy bowiem mia? przechodzi?. Gdy Jezus przyszed? na to miejsce, spojrza? w gór? i rzek? do niego: Zacheuszu, zejd? pr?dko, albowiem dzi? musz? si? zatrzyma? w twoim domu. Zeszed? wi?c z po?piechem i przyj?? Go rozradowany. A wszyscy, widz?c to, szemrali: Do grzesznika poszed? w go?cin?. Lecz Zacheusz stan?? i rzek? do Pana: Panie, oto po?ow? mego maj?tku daj? ubogim, a je?li kogo w czym skrzywdzi?em, zwracam poczwórnie. Na to Jezus rzek? do niego: Dzi? zbawienie sta?o si? udzia?em tego domu, gdy? i on jest synem Abrahama. Albowiem Syn Cz?owieczy przyszed? szuka? i zbawi? to, co zgin??o".
(?k 19,1-10)
Podziwiaj?c architektur? ?wi?ty? i pi?kno ich wyposa?enia warto zwróci? uwag? na zacheuszki, jak?e wymowne znaki po?wi?cenia miejsca i przestrzeni Bogu, znaki u?wi?cenia nie tylko kamieni i cegie? ale tak?e u?wi?cania nas samych.

Koniewo.

Tropie.

Etap tworzenia I.

Etap tworzenia II.

etap tworzenia III.

Dzie?o uko?czone.
http://www.architektura.pomorze.pl/?id=51Jaka jest konkluzja na podstawie etapów tworzenia tego szczególnego krzy?a równoramiennego? Powsta? on z graficznego przedstawienia podzia?u wiedzy ca?kowitej ( kropka w kole) , tworz?cej ziarno ?ycia i przechodz?cej w kwiat ?ycia.
Wszystkie elementy tej wiedzy symbolicznie wskazuj? na jej pochodzenie w tzw. " kosmicznym jaju ?ycia" ( w odniesieniu materialnym , wymiaru ziemskiego) odpowiednikiem s? ?e?skie jajeczka w których istnieje depozyt mo?liwo?ci korzystania z wiedzy ( kod DNA) dla wcielaj?cej si? we? Energii/Duszy.
Zatem czym jest to szczególne namaszczenie z zastosowaniem w?a?ciwego oleju przez na?o?enie r?k o odpowiednim uk?adzie ( nie stosuje si? ju? namaszczania w?osami ,- jest to wy??czna domena kobiet,, wyj?tkowo silnie ??cz?cymi energi? namaszczanego z energi? namaszczaj?cego wr?cz podporz?dkowuj?c sobie namaszczanego-. Polecam uwa?ny ogl?d "Awatara" , w tym filmie przepi?knie pokazano rol? w?osów jako anten energetycznych DNA), wzmacniaj?cym przep?yw energii?
na marginesie.... czym s? w?osy kobiet? Otó? s? one ludzkimi antenami energetycznymi odbieraj?cymi i przekazuj?cymi po??czenia wibracyjne naszego DNA z Gwiazd? Matk?, Sercem ?ycia. Poniewa? kobieta niesie w sobie ( w jajowodzie , w jajeczkach ca?y depozyt wiedzy identyczny jak w kodzie stworzenia) , odbiór energii pobudzaj?cy i wzmacniaj?cy pierwotny kod ( a nie ten zmanipulowany przez trzeciowymiarowych genetyków) jest
stymulowany przez kobiety w trakcie namaszczania wybranego m??czyzn?.
Wiele kultur i religij zna?o i zna ta prawd? , chc?c dominowa? na ziemi zarówno nad kobietami jak i nad nie znaj?cymi prawdy m??czyznami, doprowadzi?o wieloma dawnymi sposobami ( tradycjami) do obcinania kobietom w?osów w dniu ?lubu ( Judaizm) absolutne podporz?dkowanie si? m??owi. Lub ca?kowite chowanie w?osów pod ró?nymi chustami i turbanami ( Islam), obcinanie w?osów i golenie g?ów, moda na ro?ne krótkie m?skie fryzury...

:lol: , a chodzi tylko o zatrzymanie rozwoju , blokuj?c przekaz energii pobudzaj?cej dost?p do pe?nej wiedzy zdeponowanej w kobiecie.
Jeszcze raz Duch ?wi?ty / Szechina / Sophia / Bia?a Go??bica ( jeszcze wiele nazw) jest aspektem ?e?skim Stwórcy Wszechrzeczy, On przez Ni? , przez wiedz? MI?O?CI ( ale nie mi?ostek opartych na seksie) przekazuje swoj? M?DRO?? SERCA ca?emu swojemu stworzeniu w kosmosie ( w ?wiatach materialnych i nie materialnych), zawsze dzieje si? to przez ASPEKT ?E?SKI- KOBIET?. w odniesieniu do tej informacji wróc? do tematu Joanici - dawni Jonowie ( nie kojarzy si? wam z Janami?) Jonowie , pochodz? z Azji Mniejszej -http://pl.wikipedia.org/wiki/Jonowie , a to dok?adnie to samo co EFEZ.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Efez.
Efez to kult Bogini Matki ( czyli przekaz wiedzy aspektu ?e?skiego kobieco?ci), zatem co si? przed nami ukrywa?
Jeszcze jedna dygresja zwi?zana z tematem, uk?ad r?k przy namaszczeniu.... i tak i nie , bo ten uk?ad r?k dotyczy "CHRZTU", ale CHRZEST , to nie zupe?nie namaszczenie, to wst?p przed nim.Jest to absolutne duchowe energetyczne i fizyczne oczyszczenie wybranka ( zrobi?a to Maria Magdalena ( JAN tamtych czasów) w stosunku do swojego wybranka -ukochanego, którym by? Jeszua - Jezus. Oczy?ci?a go rytualnie w Jordanie ( Jordan mia? wówczas szczególne w?a?ciwo?ci energetyczne zwi?zane z nurtem jego wód), przez na?o?enie na? swoich r?k i zanurzenie Jezusa w wodzie.

Ten uk?ad r?k jest symbolem Trójcy ( bardzo stary znak) przekazuje ca?? moc energetyczn? tworz?c? ?ycie w ?wiatach materialnych , rozpalaj?c ogie? ?ycia ( wiedz?) wy?szej wibracji w chrzczonym ogniem Cz?owieku. dopiero tym uk?adem r?k rysuje si? znak ?ycia.
Na koniec doda? wypada i? w?a?ciwe dzia?anie znaku powoduje tylko osoba ,
która osi?gn??a w?a?ciw? moc energetyczn? i czysto?? w?asn? mo?e pos?ugiwania si? nim.W innym wypadku zwyczajnie nie posiada mocy twórczej, nie mo?na go wykorzysta? w ?aden sposób z intencj? czynienia z?a.
Ale mo?na wiele mówi? tym , którzy sprawdzi? w?a?ciwo?ci symbolu nie potrafi? , gdy? przez wiele tysi?cleci byli odcinani od wiedzy prawdziwej i karmieni pó?prawdami.
Kiara.