Strony: [1]

EGIPSKIE ODKRYCIA.

  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
EGIPSKIE ODKRYCIA.
« : Czerwiec 14, 2010, 11:17:42 »

Elzbieta napisala.

http://ca.news.yahoo.com/s/afp/100110/world/egypt_archaeology_discovery_2
Najnowsza wiadomosc z Egiptu .Dzisiejsza.Jest w jezyku angielskim.
Kair (AFP) - Egyptian archeolodzy odkryła szereg grobowców pracowników którzy przyczynili się do budowy największych w kraju piramid, minister kultury Faruk Hosni powiedział w oświadczeniu w niedzielę.
REKLAMA

Starożytności Zahi Hawass naczelny prowadził zespół "odkrył nową grupę grobów sięga okresu czwartej dynastii (2694-2513 pne), który należał do pracowników, którzy przyczynili się do budowy Wielkiej Piramidy", Hosni powiedział.

Pierwszy z tych grobów została odkryta w 1990 roku.

Hawass powiedział, że nowe odkrycia w piramidzie Cheopsa była szczególnie ważna, ponieważ "zadaje kłam wszystkim, co powiedział na temat budowy piramidy przez związanie pracowników ... i przeczy idei, że zostały wybudowane przez niewolników.

Przytoczył jako dowód, że "groby znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie piramidy, a nawet go przeoczyć. Jeśli byli niewolnikami, nie byłby w stanie zbudować swoje groby w tej dziedzinie".

Hawass wspomniano również "dowodów", wskazując, że bogatych rodzin z Górnego Egiptu i Delty Nilu pod warunkiem, że pracownicy z 11 cieląt, w zamian za zwolnienia podatkowe 23 owiec na dobę.

Uważa on, liczby pracowników, którzy budowali piramidy Cheopsa nie przekracza 10.000.
Tlumaczenie na polski

http://www.tvn24.pl/-1,1637518,0,1,nowa-teoria-na-temat-piramid,wiadomosc.html
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #1 : Czerwiec 14, 2010, 11:24:33 »

tom1ek z innego forum.

Zahi Hawass: "Piramidy w Gizie nie były budowane przez niewolników".

Kto zbudował piramidy w Gizie? - do tej pory odpowiedź na to pytanie wydawała się oczywista. To niewolnicy - powiedziałby niemalże każdy z nas. Jednak naczelny archeolog Egiptu właśnie przedstawił nowe informacje na ten temat. "Odkryte w Gizie w ostatnim dwudziestoleciu groby budowniczych Wielkich Piramid świadczą o tym, że były one wznoszone nie przez niewolników, jak do niedawna wielu sądziło, lecz przez wolnych robotników" - oświadczył w niedzielę Zahi Hawas, naczelny archeolog Egiptu.

- "Groby te znajdują się bezpośrednio przy piramidzie królewskiej. To każe nam sądzić, że pochowani w nich ludzie nie mogli być niewolnikami."

Cmentarz ten odkrywany jest stopniowo od lat 1990. Zdaniem naukowca to jedno z najbardziej znaczących odkryć XX i XXI wieku. Groby należą do robotników, którzy budowali piramidy Cheopsa i Chefrena.

Ale Hawas miał jeszcze jeden dowód na to, że budowniczy piramid nie byli niewolnikami. Mianowicie, archeolog znalazł napisy na ścianach nekropolii, według których chowani tam ludzie nazywali siebie "przyjaciółmi Cheopsa".

Kolejnym faktem potwierdzającym teorię są - według Hawasa - odnalezione zapiski gospodarcze, z których wynika, że chłopi z Delty Nilu i Górnego Egiptu codziennie wysyłali na wyżywienie budowniczych piramid 21 wołów i 23 owce. Na tej podstawie dochodzi do wniosku, że liczba robotników wynosiła 10 tysięcy, co oznaczałoby, że była dziesięciokrotnie niższa aniżeli sądził grecki dziejopis Herodot, który określał ją na 100 tysięcy.

Chłopi ci byli zwolnieni w starożytnym Egipcie z płacenia państwu podatków, co świadczyłoby, że byli uczestnikami wielkiego narodowego przedsięwzięcia.
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #2 : Czerwiec 14, 2010, 11:28:05 »

sarach 54 z innego forum.

Archeologia:

Teoria o istnieniu dwóch odrębnych państw Górnego i Dolnego Egiptu a najnowsze odkrycia Polaków.
120 km od Kairu w Tell el-Farcha prof. Krzysztof Ciałowicz z UJ w Krakowie i dr Marek Chłodnicki z Muzeum Archeologicznego w Poznaniu badając wraz z zespołem (od 1998r) te tereny, odkryli istnienie osady, datowanej na ok.3600 r. p.n.e., która dotrwała do ok. 2600 r. p.n.e. Ta osada istniała wiele setek lat przed powstaniem państwa faraonów.
Odkryto m.in.:
-kompleks najstarszych na świecie browarów(!)
-ozdoby ze złota i kamieni:
-zagadkową budowlę o pow.400m.kw. i ścianach grubości 2m:
-grobowce, naczynia, maski, pionki do gier(!), pieczęcie. tajemnicze ceramiczne kręgi.
Figurki- wąż z twarzą kobiety, postać z głową sokoła, ludzkimi rękami, tułowiem i tylnymi nogami lwa.
Wiele z tych przedmiotów nie ma analogii.
Wg naukowców piramidy zaczęto budować ok 3000 r. p.n.e.
"Najważniejsze dla nas jest to, żeby skończyć z utrzymywaniem teorii o istnieniu różnych królestw Dolnego i Górnego Egiptu"- mówi prof. Ciałowicz.

Zródło N.G. bieżący numer
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #3 : Czerwiec 14, 2010, 11:31:03 »

blad z innego forum.

Archeolodzy znaleźli starożytną biżuterię w grobowcu z epoki faraonów - poinformowali przedstawiciele władz Egiptu. Klejnoty należały urzędnika państwowego, który sprawował swoją funkcję w trakcie panowania królowej Hatszepsut.
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80269,6366761.html

 Rosyjscy archeolodzy prowadzący wykopaliska w północnym Egipcie odkryli kilka grobów zawierających mumie ozdobione złotymi maskami pośmiertnymi i inne artefakty - donosi serwis internetowy RIA Novosti.
Odkrycia dokonano na stanowisku w oazie Fajum na Pustyni Libijskiej, na terenie nekropoli Deir Al-Banat, w odległości około 80 kilometrów na południowy-zachód od Kairu.

Zespół rosyjskich archeologów, prowadzący od dwóch lat prace wykopaliskowe na cmentarzysku Deir Al-Banat, odkrył kilka grobów zawierających mumie z przyczepionymi maskami pośmiertnymi zmarłych, wykonanymi ze złota.
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80269,6492390,Mumie_ze_zlotymi_maskami_posmiertnymi_odkryto_w_Egipcie.html
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #4 : Czerwiec 14, 2010, 11:32:51 »

Betti z innego forum.

Miniaturowe Stonehenge w Egipcie


Czwartek, 9 lipca

Na południu Egiptu, ok. 100 km na zachód od Abu Simbel, w rejonie Nabta Playa odkryto ruinu obserwatorium astronomicznego z kamienia. Ta miniaturowa wersja Stonehenge powstała ok. 6 tys. 800 lat temu.





Prace archeologiczne w Nabta Playa prowadzone są już od lat. Natrafiono tam na wiele śladów cywilizacji, które w tym regionie kwitły w okresie pomiędzy 11 tys., a 5,5 tys. lat temu.

To tutaj odkryto jedne z najstarszych na świecie naczyń z ceramiki, a także równie wiekowe dowody na to, że mieszkańcy tego regionu prowadzili w neolicie hodowlę bydła.
czytaj dalej
 

Centra religijnych ceremonii

W Nabta Playa natrafiono w minionych latach na ruiny kamiennych konstrukcji, które archeolodzy uznali za centra religijnych ceremonii. Najnowsze odkrycie kalendarza z kamienia dowodzi, że mieszkańcom tego regionu już prawie

    * Znamy tajemnicę Stonehenge!

      Do czego służyła kamienna konstrukcja Stonehenge? Od lat głowią się nad tym zarówno naukowcy, jak i amatorzy. więcej »

7 tysięcy lat temu

była też znana wiedza astronomiczna. Precyzyjne datowanie niezwykłego obiektu było możliwe dzięki odkryciu w tym miejscu pozostałości palenisk z węglem drzewnym.

Dziś z obserwatorium sprawiającego wrażenie miniaturowej kopii słynnego Stonehenge, bo mającego średnicę zaledwie kilku metrów, pozostały tylko niewielkie kamienie.

Jak jednak wykazały analizy archeologiczne, 6 tys. 800 lat temu część tej konstrukcji stanowiły także wielkie kamienne płyty, które w minionych tysiącleciach gdzieś przeniesiono. Gdzie i dlaczego? To kolejna zagadka Nabta Playa.

Tadeusz Oszubski

źródło informacji: MWMedia
 Coś

http://facet.interia.pl/ciekawostki/news/miniaturowe-stonehenge-w-egipcie,1334960,4822

-----------

Piramida Cheopsa w Gizie
Piramida Cheopsa

Badania wahadełkiem w Piramidzie Cheopsa i Mykerynosa, wskazują na istnienie bardzo silnej energii. Wahadełko niemal natychmiast wpadło w silny ruch obrotowy i odczuwało się energię całym ciałem. Dałem wahadełko znajomemu (uczestnikowi wycieczki), który nigdy się nie interesował radiestezją i ku jego zdumieniu wahadełko tak samo gwałtownie zaczęło się obracać i czuł, że po nogach przechodzą mu jakieś "mrówki". Niestety nie byłem w Sakkarze, więc nie miałem możliwości zobaczenia piramidy Dżesera.
~:~

Hathor - bogini Nieba Zespół świątynny Dendery poświecony jest w głównej części bogini Nieba Hathor. W najdawniejszym okresie uważano ją za boginię Nieba i matkę Horusa, boga słońca. Ponieważ Egipcjanie widzieli w gwiazdach wielką krowę, bogini Hathor otrzymała dodatkowo do swojej ziemskiej postaci także postać krowy. Zawsze przedstawia się ją z krowimi rogami i słoneczną tarczą.
~:~

Podobno z tej świątyni zostały skradzione tablice opisujące właśnie uzyskanie taniej energii elektrycznej (zostały tylko dwie i powyżej jest zdjęcie z jednej z tablic). Sprawa jest o tyle tajemnicza, że aby wykuć te tablice naprawdę potrzeba sporo czasu i niemożliwe jest, aby nikt nie zauważył prowadzonych prac. Była sugestia, że ślad prowadził do Francji i być może decydenci egipscy po cichu dali przyzwolenie na demontaż płyt. Jak wszystkie świątynie, ta również ma sfotografowane wszystkie reliefy, ale podobno nikomu nie są udostępniane właśnie te skradzione. Jedna ze skradzionych tablic pokazała się na tzw. czarnym rynku, ale władze egipskie nie wystąpiły o zwrot, co jeszcze bardziej daje dużo do myślenia (być może jest to tylko plotka zasłyszana w Egipcie, ale i tak te zdjęcia uważam za niezwykle intrygujące i zastanawiające, czy może jednak Egipt miał kontakt z inną cywilizacją, albo mieli styczność z technologią lub wiedzą, którą inna cywilizacja zostawiła i częściowo potrafili ją wtedy wykorzystać - może Imhotep, tak wielki uczony też potrafił korzystać z tej wiedzy, albo miał "znakomitych" nauczycieli)
a takze inne ciekawostki
http://www.umysl.pl/podroze/180.php
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 14, 2010, 11:34:31 wysłane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #5 : Czerwiec 14, 2010, 11:38:21 »

Bardzo dobra stronka o wszystkich odkryciach archeologicznych w Egipcie i nie tylko:

http://archeowiesci.wordpress.com/category/afryka/egipt/
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #6 : Czerwiec 14, 2010, 11:48:46 »

Thotal na innym forum.

Nowe znalezisko w Egipcie.

Odnaleziono głowę najpotężniejszego z faraonów

http://www.sfora.pl/Odnaleziono-glowe-najpotezniejszego-z-faraonow-a17609

Wielka głowa Amenhotepa III

Gigantycznych rozmiarów głowa Amenhotepa III (ok. 1390-1352 begin_of_the_skype_highlighting              1390-1352      end_of_the_skype_highlighting p.n.e.) wykuta w czerwonym granicie to najnowsze znalezisko, o którym poinformowali archeolodzy pracujący w Egipcie. Odkrycia dokonał egipsko-europejski zespół badawczy, który pracuje w świątyni grobowej tego władcy w Kom El-Hettan w Luksorze.
Kolosy Memnona to najbardziej znana pozostałość po świątyni grobowej Amenhotepa III w Kom El-Hettan. Budowla runęła jeszcze w starożytności w wyniku trzęsienia ziemi.

 Zdjęcie na licencji Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5. Autor: Przemysław “Blueshade” Idzikiewicz



Głowa jest prawie nietknięta i ma 2,5 m wysokości. Jak podkreśla Zahi Hawass, szef egipskiej Najwyższej Rady Starożytności jest to wysokiej klasy dzieło sztuki i pokazuje władcę jako młodzieńca.

Na głowie i ureuszu naukowcy dostrzegli ślady czerwonej farby.

Dr Hourig Sourouzian, która kieruje badaniami, powiedział, że głowa należała do posągu stojącego władcy.Amenhotep III ma na głowie białą koronę Górnego Egiptu. Charakterystyczna dla przedstawień faraonów broda odłamała się od posągu, ale archeolodzy mają nadzieję, że znajdą ją podczas dalszych badań.

W poprzednich latach archeolodzy znaleźli wiele fragmentów posągu władcy z czerwonego granitu.

Na podstawie informacji prasowej na stronie Zahi Hawassa. Znajdziecie tam zdjęcia głowy.

Jak potwierdziły niedawne badania genetyczne Amenhotep III to ojciec Echnatona i dziadek Tutanchamona.

żródło;http://archeowiesci.wordpress.com/2010/03/02/wielka-glowa-amenhotepa-iii/#more-4875
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 14, 2010, 11:50:36 wysłane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #7 : Czerwiec 14, 2010, 11:51:32 »

chanell z innego forum.

Posąg Thota sprzed ponad 3300 lat w Luksorze

Egipscy archeolodzy odkryli na stanowisku w Luksorze trzy posągi sprzed ponad 3000 lat - informuje serwis internetowy Straits Times.
 

Odkrycia dokonano w pobliżu świątyni faraona Amenhotepa III, jednego z władców XVIII Dynastii (1570-1292 begin_of_the_skype_highlighting              1570-1292      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              1570-1292 begin_of_the_skype_highlighting              1570-1292      end_of_the_skype_highlighting      end_of_the_skype_highlighting r. p.n.e.), w Luksorze w południowym Egipcie.

Podczas prac ziemnych zmierzających do obniżenia poziomu wód gruntowych, prowadzonych w celu zabezpieczenia starożytnych budowli w kompleksie świątyń w Luksorze, odkryto duży posąg przedstawiający Thota - egipskie bóstwo mądrości, księżyca i czasu - oraz dwa mniejsze posągi.

Jak poinformował Mansur Boraik, szef Biura Starożytności w Luksorze, posąg Totha przedstawionego pod postacią pawiana o wysokości 4 metrów został odnaleziony w czterech częściach i jest pierwszym tej wielkości posągiem bóstwa pod postacią małpy.

Jak poinformował dr Zahi Hawass, Sekretarz Generalny Rady Najwyższej ds. Starożytności Egiptu, drugi odnaleziony posąg przedstawiał Horusa, egipskiego boga nieba i opiekuna monarchii, przedstawionego pod postacią sokoła, ale zachowała się tylko górna połowa posągu.

Trzeci posąg wykonany z granitu przedstawia faraona Ramzesa III z XX Dynastii (ok. 1186-1070 r. p.n.e.), panującego w latach ok. 1183-1152 r. p.n.e.

Archeolodzy odnaleźli też na stanowisku alabastrową podstawę posągu, który prawdopodobnie przedstawiał postać faraona Amenhotepa III z XVIII Dynastii, panującego w latach ok. 1388-1351 begin_of_the_skype_highlighting              1388-1351      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              1388-1351 begin_of_the_skype_highlighting              1388-1351      end_of_the_skype_highlighting      end_of_the_skype_highlighting p.n.e.

 

onet.pl

http://www.przyszloscwprzeszlosci.info/historia/89-archeologia/1438-posg-thota-sprzed-ponad-3300-lat-w-luksorze
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #8 : Czerwiec 14, 2010, 11:52:50 »

chanell z innego forum.

Odkryto "drzwi do zaświatów" sprzed ponad 3 tys. lat

Egipscy archeolodzy odkryli w Luksorze kamienną płytę tzw. fałszywych drzwi z grobowca wysokiego dostojnika z czasów panowania XVIII Dynastii (1550-1292 begin_of_the_skype_highlighting              1550-1292      end_of_the_skype_highlighting r. p.n.e.) - poinformowała agencja AFP. Była fragmentem ściany innej budowli.
Jak powiedział minister kultury Egiptu Faruk Hosni, odkrycia rzeźbionej kamiennej płyty z czerwonego granitu dokonano w pobliżu kompleksu świątyń w Karnaku, a znalezisko pochodzi z grobowca Usera - doradcy jedynek kobiety-faraona - Hatszepsut, panującej w latach ok. 1479-1458 p.n.e.

Według dr. Zahi Hawassa, szefa Rady Najwyższej ds. Starożytności Egiptu, kamienna płyta o wysokości 1,75 metra i grubości 50 centymetrów pokryta jest egipskimi religijnymi tekstami oraz zawiera liczne tytuły noszone przez Usera, w tym zarządcy miasta, wezyra i księcia.

Kamienne rzeźbione fałszywe drzwi umieszczane w grobowcach pełniły - według wierzeń starożytnych Egipcjan - rolę progu zaświatów.

Jak poinformował Mansur Boraik, kierujący zespołem egipskich archeologów prowadzącym wykopaliska na stanowisku, odkryta płyta była ponownie wykorzystana w czasach rzymskich.

Została ona wyjęta przez Rzymian z grobowca Usera i wykorzystana jako element konstrukcji jednej ze ścian w rzymskiej budowli, gdzie odnaleźli ją archeolodzy.

 

gazeta.pl
http://www.przyszloscwprzeszlosci.info/historia/89-archeologia/1547-odkryto-qdrzwi-do-zawiatowq-sprzed-ponad-3-tys-lat
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #9 : Czerwiec 14, 2010, 11:53:47 »

Linda z innego forum.

Ciekawy artykuł na temat chorób panujących w starożytnym Egipcie...

Śmierć na prędkich skrzydłach dosięgnie każdego..."

Amerykański autor tej „starożytnej klątwy Tutanchamona”, niechcący powiedział prawdę. Śmierć w Egipcie dotykała tak samo jak w każdym innym miejscu i czasie, demokratycznie i bez wyjątku wszystkich, od faraona-boga do najuboższego wieśniaka. I była to rzeczywiście śmierć na prędkich skrzydłach, skoro średnia długość życia w starożytnym Egipcie wynosiła nieco ponad 40 lat. Ale i tak ta średnia wydaje się zawyżona, choćby z powodu ogromnej śmiertelności dzieci i kobiet w połogu, co jest cechą wszystkich starożytnych społeczeństw.
.http://www.herhor.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=82:smierc-nad-nilem&catid=44:religia-mumifikacja&Itemid=88
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #10 : Czerwiec 14, 2010, 11:56:21 »

Robin z innego forum.

Archeolodzy odkryli w północno-wschodnim Egipcie grobowiec sprzed ponad 3200 lat, należący do królewskiego pisarza z czasów panowania XIX Dynastii w starożytnym Egipcie - informuje serwis internetowy Discovery News
Wewnątrz grobowca archeolodzy odnaleźli duży kamienny sarkofag z wapienia, pokryty inskrypcjami /AFP

Odkrycia dokonał zespół naukowców prowadzący wykopaliska na stanowisku w pobliżu miasta portowego Ismailia nad Kanałem Sueskim, w odległości około 120 kilometrów na wschód od Kairu.

Według dr Zahi Hawassa, Sekretarza Generalnego Rady Najwyższej ds. Starożytności Egiptu, kunsztownie wykonany grobowiec pochodzący z czasów XIX Dynastii (ok. 1315-1201 begin_of_the_skype_highlighting              1315-1201      end_of_the_skype_highlighting r. p.n.e.) jest pierwszym grobowcem z tego okresu odnalezionym w Dolnym Egipcie.1315-1201
begin_of_the_skype_highlightingend_of_the_skype_highlighting

Grobowiec został zbudowany z cegieł i składa się z prostokątnej sali z kopulastym stropem, wykonanym z kamieni, oraz głębokiego szybu o kwadratowym kształcie.

Wewnątrz grobowca archeolodzy odnaleźli duży kamienny sarkofag z wapienia, pokryty rozmaitymi inskrypcjami.

Jak poinformował dr Mohamed Abdel Maqsud, kierujący Biurem Starożytności Dolnego Egiptu, grobowiec należy do Ken Amuna, królewskiego pisarza i nadzorcy rejestrów władcy w czasach XIX Dynastii.

Na ścianach grobowca znajdują się inskrypcje z różnymi tytułami zmarłego, a także informacja o tym, że jego żona Izis była śpiewaczką w świątyni Atuma - jednego z najstarszych bóstw starożytnego Egiptu - boga słońca i stworzenia.

Ściany komory grobowej zdobione są przedstawieniami scen z Księgi Umarłych - z kulminacyjną sceną ceremonii sądu ostatecznego - oraz innymi obrazami, w tym bogini nieba Hathor pod postacią krowy wydostającej się z bagien Delty Nilu, a także czterech synów boga nieba Horusa - Imsety, Duamutefa, Hapiego i Qebehsenuefa - opiekunów poszczególnych części zmumifikowanego ciała zmarłej osoby; żołądka, wątroby, jelit i płuc.

Po odkryciu grobowca Ken Amuna na stanowisku archeolodzy prowadzący równolegle dalsze wykopaliska odnaleźli w pobliżu jeszcze 35 grobowców z okresu rzymskiego.




źródło informacji: INTERIA.PL/PAP
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #11 : Czerwiec 20, 2010, 21:38:52 »

chanell  na innym frum.

Egipt: Odkryto miasto sprzed 3,5 tysiąca lat

Grupa austriackich archeologów natrafiła podczas wykopalisk w egipskiej prowincji Szarkija, w Delcie Nilu, na ruiny miasta sprzed trzech i pół tysiąca lat - ogłosiła egipska Najwyższa Rada Starożytności.

Według komunikatu Rady miasto, odkryte m.in. dzięki zastosowaniu urządzeń działających na zasadzie radaru, stanowiło część zespołu miejskiego pod nazwą Afaris, który był stolicą Egiptu w latach 1664-1569 begin_of_the_skype_highlighting              1664-1569      end_of_the_skype_highlighting przed naszą erą.

Na zdjęciach wykonanych wspomnianą techniką można odróżnić ulice, domy, świątynie i groby, jak również odtworzyć plan urbanistyczny starożytnego miasta.

 


Archeolodzy zlokalizowali także port, kilka studni o różnym kształcie, dwie wyspy w obrębie miasta i jedno z odgałęzień Nilu, który niegdyś przepływał przez miasto.

Sekretarz generalny Najwyższej Rady Starożytności Zahi Hawas, zapowiedział, że na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez austriackich archeologów podjęte zostaną prace wykopaliskowe.

PAP
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #13 : Listopad 04, 2010, 16:14:04 »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: EGIPSKIE ODKRYCIA.
« Odpowiedz #14 : Listopad 07, 2010, 20:49:10 »


Malarstwo starożytnego Egiptu

Malarstwo egipskie nie jest artystyczną wizją otaczającego świata. To rodzaj specyficznego "pisma", które symbolem postaci, zdarzenia i koloru ma wyczarować świat, w którym zmarły ma zaistnieć w otoczeniu bogów.
Technika malarska
Malarstwo egipskie powstawało bezpośrednio na materiale, z którego wzniesiono budowlę. Kamień, cegła, drewno były pokrywane cienką warstwa wygładzonej zaprawy wapiennej. Na niej czerwoną linią nanoszony był szkic przedstawianej sceny. Kontury zaznaczano mocną, czarną linią. Powstałe pola wypełniano kolorem. Do malowania używano pędzelków z rozgniecionej trzciny, do wypełniania większych powierzchni służyły pędzelki zrobione z połączonych trzcin, traw i włókien liści palmowych. Farby mieszano w skorupach morskich
muszli. Stosowane barwniki były pochodzenia naturalnego
: np. czarny z sadzy lub węgla, biały z wapienia lub gipsu, żółtopomarańczowy z ochry, zieleń i niebieski z malachitu i lazurytu albo kobaltu i tlenku żelaza. Jako spoiwa używano roztworu z gumy arabskiej zmieszanej z białkami jaj i odrobiną wody (farba ta nazywana była to temperą). W czasach XVIII dynastii jako spoiwo zaczęto używać wosku pszczelego.
Malowidła pokrywały ściany, sufity grobowców i świątyń. Wnętrza domów dekorowano znacznie skromniej (wyjątek stanowiły pałace faraona w okresie Nowego Państwa przeznaczone dla Amenhotepa III i Amenhotepa IV). Dekoracja domów służyła zapewnieniu im magicznej ochrony i bezpieczeństwa. Była umieszczana tylko na niektórych kolumnach, portalach i fryzach. Malowano także zewnętrzne powierzchnie budowli, detale architektoniczne, rzeźby, reliefy. Barwy stosowane na zewnątrz były zawsze intensywniejsze od tych stosowanych wewnątrz.Ewolucja Najstarsze, zachowane przykłady malarstwa to fragmenty ceramiki, płóciennej tkaniny, dekoracja ściany grobu z czwartegotysiąclecia p.n.e.. Przedstawione sceny wyobrażają krajobraz Nilu, obfitujący w ptaki, zwierzęta, ryby. W tym otoczeniu ukazany jest człowiek. Egipskie malarstwo jest podporządkowane nakazom religijnym. Przy minimalnej ilości środków ma oddać istotę zdarzenia, kształtu, postaci. Twarz człowieka przedstawiana jest z profilu, bo taki sposób najtrafniej oddaje jej cechy charakterystyczne. Oko rysowane jest en face by ożywić spojrzenie, w nim odbija się światło bóstwa. Ramiona pokazywane są z przodu oddając prawdziwą szerokość pleców, ręce i nogi z profilu, pokazując ruch postaci, biodra w pozycji trzy czwarte. To kod, który pozwala stworzyć wyobrażenie przestrzeni w tym dwuwymiarowym pokazaniu postaci. Kolorystyka także jest symboliczna: czerń to kolor ziemi dającej życie, zieleń jest barwą papirusu, wiecznej młodości, czerwonawy kolor, barwa pustyni to symbol bezpłodnego Seta, biel – oznacza świt, uwolnienie od mocy demonów, intensywna żółć, kolor złota, niezniszczalne ciało bogów i symbol wieczności, żywa czerwień to kolor krwi i życia, barwa niebieska symbolizuje nowe życie, tak wygląda brzask nieba przed świtem – ponownym narodzeniem się słońca, woda zmywająca brud przed ponownym narodzeniem się boga. Jednocześnie malarstwo egipskie żyje poprzez wprowadzenie zróżnicowanych obrysów, ciemniejszych tonów podkreślających szczegół, kilka dodatkowych smug, falistych linii itp. Nie ma na freskach egipskich chmur na niebie, czerwieni zachodzącego słońca. Te widoki były dla wierzeń egipskich wyrazem działania sił demonów przynoszących zamęt. Zatem nie należało ich utrwalać w obrazie. Wybór tematu, nawet miejsca, w którym został przedstawiony też nie jest dziełem przypadku czy indywidualnej wizji twórcy. Ściany grobowców i świątyń pokrywane są pasami scen następujących jedna po drugiej. Poszczególne pasy oddziela tylko linia. To kapłani decydowali o kolejności fresków, układzie grup, wyborze ściany i tematu dla sceny głównej. W pomieszczeniach, na jednej ze ścian pasmowa kompozycja była łamana wyobrażeniem dużej symbolicznej sceny, w której zmarły najczęściej poluje. Uśmiercone zwierzęta symbolizują pokonane demony. W kolejnej scenie połowu złowione ryby: okoń (symbol cielesności) i tilapia (Tilapia nilotica) (symbolizuje kosmos) ukazują łączące więzy go jeszcze z światem cielesnym i rodzące się powiązania z światem wieczności. Dopiero w okresie Nowego Państwa wprowadzono nową tematykę, batalistyczną. Faraon zawsze zwycięża wrogów swojego państwa, symbolizując w ten sposób swoją opiekuńczą rolę. Chroni kraj też przed żywiołami, konfliktami, agresją wyzwalaną przez demony. Zatem zwycięża dzikiego byka i lwa symbole zamętu. Od kanonów malarstwa oczywiście były robione pewne odstępstwa. Dotyczyły one wyobrażeń zwierząt, ludzi niższego stanu. Zmarły i otaczający go bliscy, bogowie oddawani byli w całym majestacie, czyli z poszanowaniem obowiązujących symboli. Ewolucja dotycząca malarstwa ujawniła się już w Starego Państwa. Do najciekawszych znanych zabytków tego okresu pochodzi fresk przedstawiający "Gęsi z Meidum" z grobu Nefermant i Atet. (Fresk znajduje się w Muzeum Egipskim w Kairze.) Fresk datowany jest na czas panowania Snorfu. Gęsi nilowe zostały przedstawione z graficzną dokładnością wśród rozsypanych roślin maskujących siatkę, do której mają zostać złowione. Realizm malowidła, mocno odbiegający od wcześniejszych przedstawień fresków w Gizie i Sakkara, każe uznać
początek panowania IV dynastii za pierwszy, ważny etap ewolucji malarstwa. Odkryte freski z czasów panowania V dynastii nie kopiują otaczającej przyrody, lecz pokazują jej kształt uwypuklając niezbędne szczegóły. W okresie Starego Państwa dochodzi ono do mistrzostwa w ukazywaniu postaci zwierzęcych. Sylwetka człowieka nadal poddana jest surowym zasadom. W okresie Średniego Państwa można zaobserwować te same tendencje. Postacie ludzi niższego stanu cechuje już większa swoboda, lekkość w ukazaniu ruchu, zaznaczona zostaje kompozycja pierwszego planu. Budowa nowej stolicy i nekropoli w czasach Nowego Państwa przyczyniła się do szybszego rozwoju
malarstwa. Zwłaszcza pewne wyzwolenie się od wpływów Memfis, pozwala na większą swobodę twórczą. Z tego okresu zachowało się także więcej zabytków pozwalających prześledzić rozwój tej sztuki. Od tego czasu wdzięk zaczyna się liczyć również w przedstawieniach postaci człowieka. Kształty stają się mniej toporne, ciała tracą swoją sztywność, sylwetki są smuklejsze. Pojawia się bogactwo strojów, peruk, kolorów przez dobór półtonów, mieszanie farb. W zachowanych grobach można zaobserwować pewną różnorodność "szkół". Freski były malowane przez różnych mistrzów i mimo, że jest to malarstwo anonimowe, można odróżnić poszczególnych twórców przez ich indywidualizm w przedstawianiu dzieł. Są malowidła rysowane kilkoma kreskami, przypominające szkic, ale oddające nastrój pokazywanej sceny; groby zdobione freskami o mocno zaznaczonych, ozdobne w każdym detalu; sceny pokazujące żartobliwie ludzi przy pracy (np. scena mężczyzn zbierających winogrona i tłoczących wino ukazuje coraz większą niepewność ruchu w miarę postępu prac). Za panowania Amenhotepa IV dokonała się reforma państwa i sztuki. Freski odchodzą od umownych przedstawień. Ciało faraona przedstawione jest z realizmem, mimo zachowania niektórych kanonów (twarz z profilu, oko od frontu) sylwetka pokazana jest zgodnie z rzeczywistością. Wielość odcieni wywołuje efekt ekspresji. Do znanych malowideł tego okresu należy fresk przedstawiający córki Amenhotepa (w zbiorach Ashmolean Museum w Oksfordzie). Ciała córek o czerwonawym zabarwieniu (dla kobiet
był rezerwowany odcień żółtego oznaczający płodność) przedstawione są z uwidocznieniem ich mankamentów urody
(nieproporcjonalnie szczupłe łydki, potężne uda, zwiotczenie mięśni, wydłużenie głowy itp.). Córki i ich matka Nefertiti zasiadają pod baldachimem tworząc grupę pełną ruchu, ekspresji w gestach pomiędzy poszczególnymi osobami. Twarze dzięki podkreśleniu delikatną kreską stają się bardziej wyraziste. Kolor poduszek-siedzisk to także odcień czerwieni. Jest to pierwsze znane dzieło monochromatyczne. Przedstawienia przyrody też pozbawione zostają resztek sztywności. Roślinność na freskach tego okresu tworzy plątaniną naturalnie przygiętych ciężarem kwiatów roślin, pąki kwiatów pokazane są w różnym stopniu rozwinięcia, różnorodność pastelowych odcieni wprowadza do kompozycji element ekspresji. W okresie panowania XIX dynastii następuje powrót do wzorców bardziej klasycznych przy zachowaniu indywidualności już osiągniętej w poprzednim okresie. Po raz drugi malarstwo przeżywa okres niezależności pod koniec okresu Nowego Państwa, za panowania dynastii Ramzesów. Odejście to uwidacznia się najpełniej w obrazach wykonywanych na wapiennych skorupkach – ostrakonach. Większość z nich została wykonana przez rzemieślników z Deir el-Medina. Najbardziej znane to: tancerka wykonująca mostek (Muzeum Egipskie w Turynie) i wilk i koziołek (Luwr). Sceny ukazywane w grobowcach także stają się bardziej rzeczywiste i swobodne. Do tematyki wprowadzone zostają sceny batalistyczne z prowadzonych przez faraonów wojen. Po upadku Nowego Państwa osiągnięta swoboda zostaje zaprzepaszczona przez nawrót do kanonów obowiązujących w okresach wcześniejszych, do ilustracji Księgi Umarłych, do rytualnej kolorystyki, gdzie nie ma miejsca dla realizmu świata żywych.
http://www.zgapa.pl/zgapedia/Malarstwo_staro%C5%BCytnego_Egiptu.html
Zapisane
Strony: [1]
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

world-of-dogs bbyfun pilsudskiegodietricha oceana magiaslonca