Strony: [1]

Mitra i Mitryzm....

  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Mitra i Mitryzm....
« : Pa¼dziernik 30, 2010, 19:33:36 »

Warto poswiecic temu tematowi troche czasu , gdyz laczy sie z historia chrzescijanstwa , wspolczesnego judaizmu i nasza przyszloscia.
Zatem zacznijmy od poczatku od informacji oficjalnych.

MITRA

http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Mithra&ei=MWPMTJaxDZi8jAefyODWBw&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCUQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dmitra%2Bi%2Bmitryzm%2Bwikipedia%26hl%3Dpl%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DoCw%26sa%3DG%26rls%3Dorg.mozilla:pl:official%26channel%3Ds



inaczej;

http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Mitre&ei=MWPMTJaxDZi8jAefyODWBw&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=3&ved=0CC8Q7gEwAg&prev=/search%3Fq%3Dmitra%2Bi%2Bmitryzm%2Bwikipedia%26hl%3Dpl%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DoCw%26sa%3DG%26rls%3Dorg.mozilla:pl:official%26channel%3Ds



i jeszcze cos....


MITRA , TO KOBIETA.




Mala przerwa spowodowana jest w znalezieniu polaczenia religji minoteistycznych ( judaizm , chrzescijanstwo) z ich pierwowzorem Mirtyzm. Ale mirtyzmem bardzo wczesnym nie przerobionym na zaratrustranizm. O dziwo Mitra to nie mezczyzna, Mitra to kobieta , wiele na to wskazuje.W Iranie Mitra jest bardzo starym imieniem zenskim, wcale ich to nie dziwi ze byla to kobieta, posiadaja taka wiedze ( ostatnio wymienialam wiedze z historykami Iranskimi). Poza tym swiatynie wspolczesne poswiecone tej religji na wiezy umieszczona maja piecioramienna gwiazde Wenus,a Wenus jest zenska , jest pierwowzorem aspektu zenskiego.Natomiast aspekt zenski (kazdy embrion w lonie matki przez kilka dni jest wylacznie zenski). Dopiero po kilku dniach z cech zenskich przeksztalcane sa cechy meskie nie zas odwrotnie. Dowodzi to iz Adam nie mogl byc pierwowzorem genetycznym naturalnym dla Ewy. Owszem mogl byc gdy z jego "kosci" DNA sklonowano po wielu trudach kobiete. Ale ta linia genetyczna jest niekompletna i z racji tego "eksprymetu" do dzisiaj istnieje wiele chorob genetycznych przekazywanych tylko w niektorych rodach ( to jest znay fakt w medycynie i genetyce). Czyli cala wiedza, absolutnie calkowita zawarta jest w aspekcie zenskim nie meskim. Aspekt meski posiada czesc wiedzy wydzielonej z zenskiego , oraz wieksza moc( sile dzialania) , ktora to "uzupelnila miejsce", wiedzy zenskiej.
Bardzo ciekawa jest cala symbolika zwiazana z Mitra , ktora od wiekow istnieje wyryta na scianach starych sankktuariow mitryjskich w Europie , ale nie tylko. Mitra to litera M. otoczona gwiezdzistym plaszczem ,glowa jej okolona 12 znakami zodiaku, obok dwie istoty prowadzace ja, oswietlajace jej droge pochodniami.
Mitryjskie sanktuaria zawsze byly pod ziemia w grotach, tam tez w nocy odbywaly sie mistyczne spotkania na ktorych przekazywano wiedze jak dusza ma sie uwolnic z materii i wrocic do domu w gwiazdach.Poniewaz w dalszym ciagu odkodowywania bede pisala o kobiecie noszacej podwojne M.M. ( czyli o Marii Magdalenie , bezposrednio powiazanej z Mitryzmem i Mitra), mosialam zatrzymac sie na odkodowaniu wiedzy na ten temat, bo Barbara Thiering nie robi tego.Byc moze nie posiada informacji zwiazanych z Mitryzmem, a byc moze wylacznie odczytuje tresc ze zwojow , a nie zawsze mozna odkodowac ta tresc bez szerszej wieloaspektowej wiedzy.
Powiem Wam iz jest to bardzo interesujaca praca.Bede kolejno wpisywala moje refleksje. Mysle ze Was to zainteresuje.
Kiara

Postanowilam zamiescic kilka adresow pod ktorymi jest informacja na temat Mitry i mitryzmu.

Mitra ( moim zdaniem postac kobieca) okryta jest wielka tajemnica. Potrzeba wielkiego wyczucia i bystrosci umyslu zeby to zauwazyc jednak coraz wiecej ludzi zaczyna myslec samodzielnie nie zas powielac wzorce myslowe innych, zaczyna odkrywac prawde.
http://www.opoka.org.pl/slownik/ltk/mitra.html
http://okultura.pl/texts/novum/001.php
http://www.arsregia.pl/?m=artykuldruk&id_artykulu=167
http://wiadomosci.onet.pl/1,15,11,47939 ... forum.html

http://www.taraka.pl/index.php?id=mithreum.htm

http://www.geocities.com/judaizm_humanistyczny/boe.htm
Postaram sie uzupelnic i wyjasnic wiecej na temat Mitry oraz wiedzy jaka przekazuje.
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 30, 2010, 19:52:20 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Mitra i Mitryzm....
« Odpowiedz #1 : Listopad 20, 2010, 19:55:20 »

Ciekawostki perskie po mitryjskie , wspolne korzenie monoteizmu.


http://www.eioba.pl/a2545/klasyczne_religie_wiata_zaratusztrianizm_zoroastryzm
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Mitra i Mitryzm....
« Odpowiedz #2 : Grudzieñ 05, 2010, 18:31:17 »

Narodziny Jezusa , dzien narodzin Mitry.

http://www.ungern.fora.pl/wiedza-i-nauka,8/dokladna-data-urodzin-jezusa,2282.html

Trzeba miec duzo dystansu do tych informacji , mnie zainteresowaly jedynie pewne szczegoly , dlatego ja umiescilam w moim publicznym "notesie".
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 05, 2010, 18:35:56 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Mitra i Mitryzm....
« Odpowiedz #3 : Kwiecieñ 13, 2015, 00:57:43 »



Kult Mitry wed?ug pism wczesnochrze?cija?skich

13) Bacchiocchi sugeruje, ?e mitraizm I i II wieku móg? mie? wp?yw na chrze?cijan, czego skutkiem by?o przyj?cie w pierwszej po?owie II wieku niedzieli na ich dzie? kultu ("Od soboty do niedzieli" W-wa 1985, s. 264). O ile Bacchiocchi tylko 'sugeruje', to polski adwentysta Z. ?yko wr?cz stwierdza:

"Kult Mitry wywar? olbrzymi wp?yw na obrz?dowo?? chrze?cija?sk?. Najpowa?niej uzewn?trzni?o si? to w kulcie niedzieli, a nawet w jej nazwie jako 'dniu Pa?skim'." ("Nauki Pisma ?wi?tego" W-wa 1989, s. 211).

Na pocz?tek kilka s?ów o tej religii perskiej przyniesionej do Rzymu przez legiony.

"Mitra by? pocz?tkowo por?czycielem wierno?ci i sk?adanych przysi?g. Pó?niej sta? si? zwiastunem i bogiem ?wiat?a. Przypisywano mu zreszt? i szereg innych jeszcze funkcji: by? uwa?any nawet za s?dziego umar?ych, karz?cego nieszczero?? i k?amstwo. Najbardziej wszak?e jest on znany jako bóg wojny. W tym charakterze pozna?y go rzymskie legiony przebywaj?ce na Wschodzie, i kult jego roznios?y szeroko po ówczesnym ?wiecie. Mitra, bóg ?wiat?a i wojny, dzi?ki legioni?cie rzymskiemu dociera? wsz?dzie, gdzie tylko zjawia?y si? or?y rzymskie, jako legionów towarzysz i obro?ca. Mitra znaczy 'ugoda', tak ?e ju? w samej nazwie podkre?lony jest charakter tego bóstwa. W hymnach Rig-Wedy rola jego jest raczej drugorz?dna. Wydaje si?, ?e patronowa? on wszelkim kontraktom i by? m?cicielem ich niedotrzymywania. W niektórych traktatach pokojowych nawet poza granicami wzywany jest na por?czyciela. Jest bogiem ?wiat?a i jasno?ci dnia, co nie znaczy, ?e by? 'bogiem s?o?ca' w sensie semickiego Szamasza. I je?eli pó?niej Rzymianie uwa?ali go za Sol Invincibilis - to jest to ju? ewolucja dalsza, poza granicami Iranu. Jako bóg wojny s?awiony jest przez hymny w Khorta Awesta. Legiony rzymskie uchwyci?y g?ównie ten jego rys i im to zawdzi?cza Mitra sw? pó?niejsz? popularno??. Na pomnikach archeologicznych widzimy go w czapce frygijskiej zabijaj?cego no?em le??cego u jego stóp byka. Ta symbolika jest pe?na wyrazu, je?li si? zwróci uwag?, ?e z wn?trza zabitego zwierz?cia wyszed? ?wiat ro?linny i zwierz?cy, tak ?e Mitra dokonywa ofiary w roli Demiurgosa. Ma to równie? i odcie? soteriologiczny, bo sp?ywaj?cej krwi przypisywano moc oczyszczaj?c?. St?d tzw. taurobolium, tj. poddawanie inicjowanego w mysteria mithraica ablucji w krwi sp?ywaj?cej z zabitego zwierz?cia. Wszystkie powy?sze funkcje: boga przymierza i kontraktu, boga ?wiat?a i jasno?ci dnia, boga wojny i Demiurgosa, sprawi?y, ?e Mitra, i to pomimo wyra?nej niech?ci Zaratustry, przetrwa? w religii ludowej, aby w czasach pó?niejszych rozpocz?? swój pochód po Imperium Rzymskim. Jeszcze Julian Apostata (331-363) szuka? b?dzie w mitraizmie przeciwwagi dla wp?ywów chrze?cija?skich i or??a w swej nieub?aganej z nim walce. Pó?niejsze dzieje religii ira?skiej nie odznaczaj? si? ju? niczym szczególnym" ("Religie Wschodu" Ks. E. D?browski, Pozna?-Warszawa-Lublin 1962, s. 206-7).

Pisma wczesnochrze?cija?skie wbrew twierdzeniom adwentystów odcinaj? si? od mitraizmu i atakuj? go za przejmowanie niektórych chrze?cija?skich zwyczajów (chodzi o odmian? rzymsk? mitraizmu, a nie ira?sk?). Synkretyzm religijny w tym czasie dotyka? wszystkie religie poga?skie, a wi?c i mitraizm. Rzymskie odmiany wielu kultów ró?ni?y si? od pierwotnych ich wierze? (dzi? te? np. zachodni ruch Hare Kryszna w du?ym stopniu ró?ni si? indyjskiego Wisznuizmu). Nieprawdopodobne jest wi?c aby chrze?cijanie korzystali z dorobku "podobnej" w pewnych elementach religii, która istnia?a te? Rzymie, w tym samym czasie.

Oto opinie pisarzy wczesnochrze?cija?skich o mitraizmie i Mitrze:

Justyn M?czennik (ur. 100) - "Jezus wzi?? chleb, dzi?ki sk?ada? i mówi?: 'To czy?cie na pami?tk? Moj?. To jest Cia?o moje' [?k 22:19-20]. I podobnie wzi?? kielich, dzi?ki sk?ada? i mówi?: 'To jest Krew Moja' [Mt 26:28]. I rozdawa? im tylko samym. I to z?e demony podrobi?y w Mitry misteriach, które wed?ug ich podania, w?a?nie tak si? odbywa? maj?. Otó? przy obrz?dach wtajemniczania stawia si? chleb i kielich z wod?, a potem wymawia si? s?owa, które znacie, albo si? o nich dowiedzie? mo?ecie" ("Apologia" I:66,3-4).

Wydaje si?, ?e i dalsze s?owa o niedzieli s? kontynuacj? 'polemiki' z mitraizmem, bowiem opisuj? Eucharysti?, o której mowa by?a i wcze?niej:

"W dniu za?, zwanym Dniem S?o?ca odbywa si? zebranie w jednym miejscu wszystkich razem, i z miast i ze wsi. (...) gdy modlitwa si? sko?czy, przynosz? chleb oraz wino i wod?, a prze?o?ony zanosi modlitw? a tak?e dzi?kczynienie. (..) Zgromadzenia za? nasze dlatego odbywaj? si? w Dniu S?o?ca, poniewa? to pierwszy dzie?, w którym Bóg przetworzy? ciemno?ci oraz materi? i ?wiat uczyni?, poniewa? i Jezus Chrystus, nasz Zbawiciel, tego samego dnia zmartwychpowsta?" ("Apologia" I:67,3-7).

"A dalej, gdy ci, co sprawuj? Mitry misteria, powiadaj?, ?e Mitra si? narodzi? z kamienia, jako ?e jaskini? nazywaj? owo miejsce, gdzie udzielaj? wtajemniczenia wiernym jego, czy mia?bym nie wiedzie?, ?e to na?ladownictwo owego s?owa Danielowego: 'Kamie? bez pomocy r?k ludzkich odci?to z góry wielkiej' [Dn 2:34]', ?e to równie? na?ladowanie wyra?enia Izajasza [Iz 33:16], którego zreszt? wszystkie s?owa na?ladowa? usi?owano? Sztuk? sw? bowiem wysilili, by zagarn?? dla siebie s?owa, dotycz?ce ?ycia sprawiedliwego" ("Dialog z ?ydem Tryfonem" I:70,1).

"Tymczasem Dzieci? narodzi?o si? w Betlejem. Poniewa? Józef w owej miejscowo?ci nie znalaz? ?adnego schroniska, stan?? w jaskini, znajduj?cej si? tu? w pobli?u miasteczka. (...) Powtórzy?em wi?c wy?ej wypisany urywek z Izajasza [Iz 33:13-19] i powiedzia?em, ?e to dla tych w?a?nie s?ów ci, co sprawuj? Mitry misteria, za podpuszczeniem diabelskim g?osz?, i? wtajemniczenia udzielaj? w miejscu, które nazywaj? jaskini?" ("Dialog z ?ydem Tryfonem" II:78,5-6).

Jak widzimy, Justyn tu mówi, ?e niektóre elementy w kulcie Mitry s? imitacj? Eucharystii czy na?ladownictwem epizodów z ?ycia Jezusa. Mo?e i mia? te? analogicznie na my?li niedziel?, która wed?ug tego przekazu mog?a by? przez mitaristów przej?ta od chrze?cijan.

Tertulian (ur. 155) w swym pi?mie przedstawia imitacj? chrztu w wykonaniu mitraistów:

"Ale nawet poganie, nie rozumiej?c zupe?nie duchowych rzeczywisto?ci, przypisuj? t? sam? moc skuteczn? swoim bo?kom. Ok?amuj? si? jednak bezp?odnymi wodami. Obmycie bowiem jest rytem wprowadzaj?cym w niektóre religie, jak np. Izydy, czy Mitrasa [Mitry]. Nawet samych bogów ustanawiaj? podczas rytualnych obmy?. (...) uczestnicy zanurzaj?c si? w wodzie, odradzaj? si? i odzyskuj? bezkarno?? po dokonanych krzywoprzysi?stwach. Równie? nasi przodkowie wod? oczyszczaj?c? udzielali mordercom rozgrzeszenia" ("O chrzcie" 5).

"Powstaje jednak pytanie: pod czyim kierunkiem rodzi si? fa?szywa interpretacja tych cz??ci Pisma ?w., które przyczyniaj? si? do powstania herezji? Oczywi?cie, ?e jest to sprawa diab?a. Jemu w?a?nie zale?y na obalaniu prawdy. On nawet boskie sakramenty na?laduje w obrz?dach poga?skich. On przecie? chrzci tych, którzy wierz? w niego i do niego nale??; przyrzeka uwolnienie od grzechów przez chrzest, a nadto, o ile dobrze pami?tam, Mitras [Mitra] na czo?ach ?o?nierzy wyciska znak przynale?no?ci do siebie. Sk?ada si? te? u niego ofiar? z chleba; obchodzi si? uroczysto?ci zmartwychwstania, a pod mieczem zdobywa si? wieniec chwa?y. Wi?cej, czy nie posiada najwy?szego kap?ana, zadawalaj?cego si? jednorazowym tylko ma??e?stwem? Posiada i dziewice a tak?e i swych wstrzemi??liwych" ("Preskrypcja przeciw heretykom" 40).

"opini? maj? o nas i s?o?ce uwa?aj? za naszego boga. Mo?e nawet do Persów b?dziemy zaliczeni, chocia? s?o?ca na p?ótnie wymalowanego nie czcimy, poniewa? je mamy zawsze na jego drodze niebieskiej. (...) Podobnie, je?li dzie? s?o?ca po?wi?camy rado?ci, ale z ca?kiem innego powodu ani?eli ze czci dla s?o?ca" ("Apologetyk" 16:9-11). Inne zapo?yczenia mitraistów od chrze?cijan Tertulian opisa? w swym dziele "O wie?cu".

Orygenes (ur. 185) w swym dziele "Przeciw Celsusowi" oburza si?, ?e chrze?cijan przyrównuje si? do mitraistów czy innych pogan:

"I tych, którzy 'wierz? bez dowodów' [chrze?cijan], przyrównuje [Celsus] do '?ebrz?cych kap?anów Kybeli i wieszczków, do mitraistów, czcicieli Sabazjosa oraz ludzi wierz?cych w jakie? widma - Hekad? czy innego demona albo demony. Bo - powiada - przewrotni ludzie wykorzystuj?c ich ?atwowierno?? i g?upot? robi? z nimi, co chc?, a to samo dzieje si? równie? w?ród chrze?cijan'. (...) A zastanówmy si?, co by?o korzystniejsze dla ludzi wierz?cych, wyrwanych z bagna grzechu, w którym si? przedtem tarzali: wierzy? 'bez dowodów', ale naprawi? swe obyczaje i znale?? oparcie w zaufaniu nauce o karze za grzechy i nagrodzie za dobre uczynki, czy te? od?o?y? swoje nawrócenie na s?uszn? wiar? do czasu, gdy dok?adnie wnikn? w sens nauki?" (1:9).

"Z kolei, pragn?c popisa? si? wielk? erudycj?, Celsus opowiada równie? o jakich? misteriach perskich: 'Wzmiank? na ten temat, powiada, znajdujemy w naukach perskich, a zw?aszcza w misteriach odprawianych przez Persów ku czci Mitry. Zawieraj? one symbol dwóch sfer niebieskich - sfery gwiazd sta?ych i sfery planet, przez które przechodzi dusza. Symbol ten przedstawia si? nast?puj?co: Jest to drabina zawieraj?ca siedem bram (...) Uwa?aj?, ?e pierwsza brama nale?y do Kronosa (Saturna) (...) szósta, srebrna, do ksi??yca, a siódma z?ota, do s?o?ca, albowiem metale te imituj? barw? ksi??yca i s?o?ca'. (...) Gdybym przytoczy? tu [dalsze] s?owa Celsusa odnosz?ce si? do tego zagadnienia, post?pi?bym, jak s?dz?, bezsensownie i pomiesza?bym ró?ne sprawy tak samo jak on, skoro niedorzecznie w??cza do oskar?enia ?ydów i chrze?cijan nie tylko Platona, lecz te? perskie misteria Mitry i ich interpretacje. Nie wnikaj?c w to, czy Persowie w swoich misteriach g?osz? prawd?, czy te? k?ami?, zapytam, dlaczego Celsus opowiada w?a?nie o misteriach Mitry i stara si? je obja?ni?, zamiast zaj?? si? jakimkolwiek innymi? Przecie? Grecy, jak si? wydaje, wcale nie cenili wy?ej misteriów Mitry ani?eli misteriów eleuzy?skich albo tych, które odprawiano ku czci Hekady na Eginie. Skoro jednak wola? mówi? o misteriach barbarzy?skich i o ich wyja?nieniach, czemu nie oceni? wy?ej misteriów egipskich, które znajduj? wielu zwolenników, albo misteriów kapadockich odprawianych w mie?cie Komana ku czci Artemidy, misteriów trackich albo w ko?cu rzymskich, w których bywaj? wtajemniczani nawet najznakomitsi senatorowie? Je?eli nie chcia? mówi? o nich, bo nie dostarczaj? one ?adnych argumentów przeciw ?ydom i chrze?cijanom, czemu nie wydawa?o mu si? równie niestosownym opowiadanie o misteriach o perskich?" (6:22).

"O Persach powiedzieli?my ju? wy?ej, ?e nie buduj? ?wi?ty?, lecz czcz? s?o?ce i stworzenia Bo?e. Nam tak post?powa? nie wolno, albowiem nauczono nas nie s?u?y? stworzeniu, lecz Stwórcy" (7:65).

Tak na marginesie czytaj?c s?owa Orygenesa mam niekiedy wra?enie, ?e do poziomu Celsusa zni?aj? si? czasem w swej argumentacji czy to ?wiadkowie Jehowy, czy sabatarianie. Sumuj?c za? zarzuty Celsusa wspó?czesny historyk chrze?cija?stwa A. G. Hamman napisa?:

"Poza ironi? Celsus stosuje wobec Objawienia chrze?cija?skiego krytyk?, któr? ws?awi si? w XIX wieku Dawid Strauss. Nie wykazuje si? ?adn? wiedz? egzegetyczn?, nie odró?nia rodzajów literackich Biblii, stosuje prymitywn? metod? porównawcz?, sprowadzaj?c opisy biblijne do legend poga?skich, do niezr?cznie wy?o?onych tez plato?skich lub zapo?ycze? ze wschodnich religii Mitry czy Ozyrysa" ("?ycie codzienne pierwszych chrze?cijan (95-197)" W-wa 1990, s. 151).

Jak widzimy opinie adwentystów dotycz?ce pochodzenia niedzieli przypominaj? zarzuty poganina Celsusa.

W zwi?zku te? z powy?szym adwentysta Z. ?yko powinien uwa?a?, by si? nie okaza?o, ?e to mitrai?ci przyj?li od chrze?cijan okre?lenie "Dzie? Pa?ski" dla swego dnia (niedzieli), bo przecie? zawiera?a je Ap 1:10.

Nadmie?my jeszcze, ?e wcze?niejsi pisarze chrze?cija?scy nie zajmowali si? mitraizmem, a to pewnie z powodu tego, ?e nie by? on jeszcze na tyle rozwini?ty w Cesarstwie Rzymskim, by by? wystarczaj?co zauwa?alnym.

Sam Bacchiocchi w?a?ciwie tylko prze?lizguje si? nad pó?niejszym oficjalnym wprowadzeniem kultu s?o?ca jako najwy?szego boga przez cesarza Heliogabala (Elagabala), który sprawowa? w?adz? w latach 218-222 (patrz "Tertulian. Czasy - ?ycie - dzie?a" dr J. Sajdak, Pozna? 1949, s. 3). Jest tak zapewne dlatego, bo lata te nie pasuj? mu do jego koncepcji wp?ywu kultu s?o?ca na chrze?cija?stwo ju? na pocz?tku II wieku. Ale zacytujmy jego s?owa by samemu wyrobi? sobie zdanie na ten temat:

"przekonywuj?ce jest to zró?nicowanie mi?dzy dwoma kultami [s?o?ca]: prywatnym i publicznym. Mitraizm by? pocz?tkowo kultem prywatnym [Sol Invictus Mithra], chocia? mia? w?ród swoich zwolenników tak?e s?dziów i cesarzy. Sol Invictus Elagabal, z drugiej strony, by? kultem powszechnym, ze wspania?ymi ?wi?tyniami, a podczas panowania m?odego cesarza Elagabala (218-222) sta? si? oficjalnym kultem ca?ego Imperium" (s. 264).

Jak widzimy, ze zrozumia?ych dla nas wzgl?dów, nasz analityk adwentystyczny po?wi?ci? cesarzowi, który wprowadzi? oficjalny kult s?o?ca w latach 218-222 tylko jedno zdanie! Wiemy te?, ?e wi?kszo?? pism wczesnochrze?cija?skich mówi?cych o niedzieli, jako dniu kultu chrze?cijan, powsta?o przed tym wprowadzeniem do Rzymu kultu s?o?ca. Jak?e wi?c chrze?cijanie mieliby wcze?niej przypodobywa? si? poganom, których kult s?o?ca by? nieoficjalny, prywatny, a wi?c i jeszcze embrionalny, albo nawet rozbity na wielu bogów uto?samianych ze s?o?cem? Kult ten rozwija? si? równolegle do chrze?cija?stwa, a nie wewn?trz niego.

O dalszym rozwoju kultu s?o?ca patrz poni?ej rozdzia? "Czy data ?wi?ta Narodzin Niezwyci??onego S?o?ca wp?yn??a na termin obchodzenia Bo?ego Narodzenia?". O wielo?ci bogów uto?samianych ze s?o?cem patrz rozdzia? poni?ej "S?o?ce i jego kult, a chrze?cijanie".

Na koniec, aby pokaza?, ?e nie tylko od chrze?cijan poganie adoptowali pewne zwyczaje, ale te? i od ?ydów, przytoczymy s?owa Tertuliana, który pisze, ?e niektórzy poganie 'sabatyzowali' po swojemu w dzie? Saturna (sobota):

"Inni bardziej po ludzku s?dz?, ?e s?o?ce jest bogiem chrze?cijan, jako, ?e jest rzecz? znan?, i? podczas modlitwy zwracamy si? na wschód, albo ?e cieszymy si? w dniu s?o?ca. Czy inaczej post?pujecie? Czy wielu spo?ród was uwielbiaj?c niekiedy cia?a niebieskie nie porusza wargami o wschodzie s?o?ca? Faktycznie jeste?cie tymi, którzy do spisu tygodnia przyj?li?cie s?o?ce, jako podstaw? siedmiodniowego tygodnia, a... [przypis: Tekst zepsuty] z samych dni wybrali?cie jeden, w którym unikacie k?pieli, lub odk?adacie j? na wieczór, wzgl?dnie dbacie o odpoczynek, lub posi?ek. Czyni?c to, odst?pujecie sami od w?asnej, a przechodzicie do obcej religii. ?ydowskimi bowiem ?wi?tami s? szabaty i czyste potrawy i ?ydowski kult ?wiec i posty razem z chlebami prza?nymi, oraz modlitwy nad brzegami rzek. Przecie? to wszystko obce jest dla waszych bogów. Dlatego, - ?e nie odst?pi? od obranej drogi - zauwa?acie podobie?stwo wy, którzy zarzucacie nam kult s?o?ca i jego dnia, ?e nie jeste?my zbyt daleko od Saturna i waszych szabatów!" ("Do pogan" I:13).

"opini? maj? o nas i s?o?ce uwa?aj? za naszego boga. Mo?e nawet do Persów b?dziemy zaliczeni, chocia? s?o?ca na p?ótnie wymalowanego nie czcimy, poniewa? je mamy zawsze na jego drodze niebieskiej. Ostatecznie podejrzenie to st?d pochodzi, poniewa? jest rzecz? wiadom?, ?e my modlimy si? zwróceni ku wschodowi. Ale i z was wielu nieraz pragn?c pomodli? si? do swoich niebian, porusza wargami ku wschodowi s?o?ca. Podobnie, je?li dzie? s?o?ca po?wi?camy rado?ci, ale z ca?kiem innego powodu ani?eli ze czci dla s?o?ca, bo stoimy chyba zaraz za tymi, którzy dzie? Saturna na pró?nowanie i uczty po?wi?caj?, przy czym naturalnie odst?puj? od ?ydowskich zwyczajów, nie znaj?c ich dobrze" ("Apologetyk" 16:9-11).

[Wstecz: strona g?ówna]

   


http://www.piotrandryszczak.pl/niedzie16.html
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Mitra i Mitryzm....
« Odpowiedz #4 : Kwiecieñ 28, 2015, 07:40:37 »

Mitraizm, mithra
Informacje ogólne

Mitraizm, kultu staro?ytnych indo-ira?skiego boga ?wiat?a, mithra, wczesnego chrze?cija?stwa sta? si? najbardziej powa?ny rywal w tajemnicy kultu szybko rozprzestrzenia? si? z Syria i Anatolii w ca?ej zachodniej cz??ci Morza ?ródziemnego i na Galia i Wielkiej Brytanii.

Jej pocz?tki cultic pozostaje niejasny.

Chocia? Perski bóg mithra, g?ównego sojusznika w Ormuzd, dobre ?ycie w pó?niejszym Zoroastrianizm, jest identyczna z rzymskiego bóstwa, Western kultu mithra mia? kilka po??cze? z Zoroastrianizm niezale?nie od jego nacisk na wieczn? walk? mi?dzy dobrem i z?em.

By?o siedem klas o wszcz?ciu post?powania w kultu, który zako?czenia nie?miertelno??.

Najwa?niejszy by? rytua? zabijaniu z byka, reenactment z mithra's zabijania byka na kosmiczne stworzenia, które symbolizuje w podboju z?a i ?mierci.

Astrologia i kultu s?o?ca równie? odegra?y rol? w Mitraizm.

Wprowadzony do Zachodniego w 1 wne przez rzymskich ?o?nierzy, którzy mieli walczy? przeciwko Partowie, kult pozosta? szczególnie popularne w?ród wojskowych - boga wciela? soldierly takich warto?ci, jak zwyci?stwo, odwaga i lojalno?? - kupca i klas.

Kobiety by?y wy??czone z kultem.

Jeden z najbardziej wp?ywowych ruchów religijnych w Imperium Rzymskiego w wieku 4, Mitraizm, wraz z innymi nie-chrze?cija?skiej sekty, prze?ladowa? poniós? po konwersji Konstantyn i stopniowo zmar?.

Znacz?co, mithra narodzin upami?tnione zosta?o w dniu 25 grudnia.

Uwierzy?
Religijny
Informacja
?ród?owy
stronie internetowej
Uwierzy? Religijny Informacja ?ród?o
Nasze lista 2.300 religijna Przedmioty
E-mail
Tamara M. Green

Bibliografia:


Cumont, Franz, Tajemnice mithra, 2d rev.

ed., trans.

Thomas J. McCormack (1956); Hinnells, JR, wyd., Mithraic Studies 2 vols.

(1975); Laeuchli, Samuel, ed., Mitraizm w Ostia: Tajemnica religii i chrze?cija?stwa w staro?ytnym Port Rzym (1967); Vermaseren, MJ, Mitra: Tajemnica Boga, trans.

przez Therese i Vincent Megaw (1963); Wynne-Tyson, Esme, Mitra (1958; repr. 1985).

Mitraizm
Informacje Katolicki

A poga?skich religii sk?adaj?ce si? g?ównie z kultu staro?ytnych indo-ira?skiego boga-S?o?ca mithra.

Jest wpisane Europa: Azja-moll po Alexander's podboju, szybko si? w ci?gu ca?ego Imperium Rzymskiego na pocz?tku naszej ery, osi?gn??a swój zenit w trzecim wieku, i znikn?? pod represyjnych regulacji Teodozjusz pod koniec IV wieku.

Pó?nego badania z Cumont przynios?y go do rangi g?ównie ze wzgl?du na swoje rzekome podobie?stwo do chrze?cija?stwa.

POCHODZENIE

Pochodzenie kult mithra pochodzi z czasu, ?e Persowie i Hindusi nadal tworz? jeden osób, dla boga mithra wyst?puje w religii oraz ?wi?tych ksi?g obu wy?cigach, czyli w Vedas oraz w Avesta.

W Vedic hymnów cz?sto jest on wymieniony i jest niemal zawsze w po??czeniu z Waruna, ale poza urodzi?a wyst?pienia jego nazwisko, niewiele wiadomo o nim (Rygweda, III, 59).

onjectured (Oldenberg, "Die" Religia des Veda ", Berlin, 1894) mithra, ?e by? wschodz?cego s?o?ca, Waruna na s?o?ce, lub mithra, niebo w ci?gu dnia, Waruna, niebo w nocy, lub jednej s?o?ce, ksi??yc innych. mithra W ka?dym przypadku jest ?wiat?o s?oneczne lub pewnego rodzaju diety, ale w vedic razy niejasne i ogólne wzmianki o nim wydaje si? wskazywa?, ?e jego nazwisko by?o niewiele wi?cej ni? pami?ci. W roku Avesta jest o wiele bardziej ?ywy i orzeczenia bóstwa ni? w Indiach pobo?no?ci, niemniej jednak, jest on nie tylko do wtórnego Ormuzd, ale nie nale?? do siedmiu Amshaspands lub uosobieniem cnót, które natychmiast otaczaj? Ahura; on jest tylko Yazad, popularne demigod lub geniusz. Avesta jednak daje nam swoje stanowisko dopiero po reformacji Zoroastrianin; napisy z Achaemenidae (siódma do czwartego wieku pne) przypisa? mu amuch wy?sze miejsce, nazywaj?c go natychmiast po Ormuzd i ??cz?ce go z bogini Anaitis (anahata ), Którego nazwisko czasami poprzedza w?asnej. Mithra ma boga ?wiat?a, Anaitis bogini wody. Niezale?nie od Zoroastrianin reformy, mithra zachowa? swoje miejsce przede wszystkim jako bóstwo w pó?nocno-zachodniej cz??ci Iranu wy?yna. Po podboju Babilonu Perski kult tego wesz?a w kontakt z Chaldejczyków i astrologi? z krajowymi kultu Marduk. W czasie dwóch priesthoods z mithra i Marduk (magi i chaldaei) coexisted w stolicy i wiele Mitraizm wypo?yczony z tego stosunku. zmodyfikowano Mitraizm podró?owa? dalej pó?nocno-zachodnim i sta?o si? Pa?stwo kult Armenia. Jej w?adcy, pragn? roszczenia zej?cie z królów chwalebnej przesz?o?ci, Mithradates przyj??a ich jako imi? królewskie (wi?c pi?ciu królów Gruzja, Eupator z Bosfor). Mitraizm nast?pnie wpisuje Azja Mniejsze, zw?aszcza Pontu i Kapadocji. Oto ona wesz?a w kontakt z Phrygian Attis i kult Cybele z któr? przyj??a szereg idei i praktyk, cho? pozornie nie brutto obscenities z Phrygian kultu. Phrygian-chaldejski indo-ira?skie religii, w którym pozosta? dominuj?cy element Iranu, przyszed?, po Alexander's podboju, w kontakcie z zachodnich ?wiat. Hellenism jednak, a zw?aszcza Grecja sam pozosta? zadziwiaj?co wolne od jej wp?ywu. Kiedy wreszcie wzi?? w posiadanie Rzymian Królestwa Pergamum , Zajmowane Azja-moll i dwóch legionów stacjonuj?cych ?o?nierzy na Eufrat, Mitraizm sukces na Zachodzie zosta?a zabezpieczona. Rozpowszechnia?a si? szybko z Bosfor do Atlantyku, z Iliria do Wielkiej Brytanii. Jego aposto?ami przede wszystkim byli legioni?ci; tym samym rozprzestrzenianiu pierwszy stacji do granicy z rzymskich armii.

Mitraizm by? zdecydowanie ?o?nierz wyznania: mithra, jego bohater, by?o zw?aszcza bosko?? wierno?ci, manliness, i odwag?, stres go okre?li? na dobre stypendium i brotherliness, wykluczenia kobiet, a tajne wi?? mi?dzy jej cz?onkami s? sugerowane pomys? Mitraizm murarski, ?e by? w?ród Roman wojsko.

Jednocze?nie Wschodniej niewolników i zagranicznych handlowców utrzyma?a swoj? propagand? w miastach.

Gdy M?drcy, pochodz?cych z król Tiridates z Armenia, czczony by? w Nero jeden emanacj? mithra, cesarz chcia? by? wszcz?te w ich tajemnice.

W Mitraizm przeszed? jako Phrygian kult zacz?? go do udzia?u w oficjalne uznanie Phrygian kultu, który mia? d?ugie przys?uguje w Rzym.

Cesarz Kommodus zosta? publicznie wszcz?te.

Jego najwi?kszym stylu jednak by? syn cesarskiej z kap?anka z boga-s?o?ca w Sirmium w Panonii, Waleriana, którzy zgodnie z zezna? Flavius Vopiscus, nigdy nie zapomnieli o jaskini, gdzie jego matka wszcz??a go.

W Rzym, za?o?y? kolegium kap?anów w s?o?ce i jego monety legendy "Sol, Dominus imperii Romani".

Dioklecjan, Galerius i Licyniusz zbudowany w Carnuntum na Dunaju do ?wi?tyni mithra z dedykacj?: "Fautori Sui imperii".

Ale z triumfem chrze?cija?stwa Mitraizm skierowa? do nag?ego ko?ca.

Zgodnie Julian mia? go z innymi poga?skie kulty krótkie o?ywienie.

W pogan z Aleksandria lynched Jerzego Arian, biskup miasta, do próby zbudowania ko?cio?a w Mitra jaskini w pobli?u miasta.

Przepisy prawne Teodozjusz I podpisane jego ?mierci aresztowania.

M?drcy zamurowano swoich ?wi?tych jaski? i mithra nie ma m?czenników z rywalem m?czenników którzy zgin?li dla Chrystusa.

NAUKI

Pierwsz? zasad? lub najwy?szego Boga by? wed?ug Mitraizm "Infinite Time"; ten by? nazywany Aion lub Saeculum, Kronos lub Saturn.

Kronos nie jest to inne ni? Zervan, staro?ytnego Iranu koncepcji, które przetrwa?y ostry dualizm w Zaratusztra; Zervan by? ojcem zarówno Ormuzd i Ahriman i po??czone dwoma przeciwie?stwami w wy?sz? jedno?? i czczony by? jeszcze tysi?c lat pó?niej przez Manichees .

To uosobieniem czasu, niepoj?ty, sexless, passionless, by?a reprezentowana przez ludzi potworem, z g?ow? lwa i w??a w zwojach o swoje cia?o.

On przeprowadza jeden ber?o i jak b?yskawica suwerenne boga i ka?dej strony, która odby?a si? w kluczowym jako kapitan niebios.

On mia? dwie pary skrzyde? do symbolizuj? szybko??.

Jego cia?o by?o pokryte zodiacal znaków i symboli z sezonów (tj. astrologii chaldejski w po??czeniu z Zervanism).

Ten pierwszy mia? zasad? nieba i ziemi, który z kolei by? ojcem ich syna i równe, Ocean.

Podobnie jak w europejskiej legendy, niebie i Jowisza (Oromasdes) Kronos powiedzie.

Ziemia jest Speñta Armaiti z Persami lub Juno z Westerns, Ocean jest Apam Napat-lub Neptun.

W Perski nazwy nie zosta?y zapomniane, chocia? Grecki i Roman nie by?y zwyczajowo wykorzystywane.

Ormuzd i Spenta Armaiti urodzi?a wiele mniejszym bóstw i herosów: Artagnes (Hercules), Sharevar (Mars), Atar (Vulcan), Anaitis (Cybele), i tak dalej.

Z drugiej strony Pluton nie by?o, lub Ahriman, równie? zrodzi? wladca czasu.

Evil wcielony do armii wzros?a z ciemno?ci do ataku i dethrone Oromasdes.

Zosta?y one jednak wrzuca si? z powrotem do piek?a, sk?d oni ucieczki, wander ponad powierzchni? ziemi i po?ci? cz?owieka.

To jest cz?owiek, obowi?zek kultu czterech prostych elementów, wody i ognia, powietrza i ziemi, które w g?ównej s? przyjació?mi cz?owieka.

Siedem planet równie? by?y beneficent bóstw.

Dusze ludzi, które by?y tworzone razem od pocz?tku i które w chwili urodzenia mia?a, ale pochodz? z nieba empyrean do organów przygotowane dla nich, otrzymanych od siedmiu planet swoje pasje i w?a?ciwo?ci.

St?d siedem dni w tygodniu by?y dedykowane do planet, siedem metali by?y dla nich sacrum, siedem obrz?dy o wszcz?ciu post?powania zosta?a dokonana w celu udoskonalenia Mithraist, i tak dalej.

Jako z?e duchy kiedykolwiek le?? w poczeka? na hapless cz?owiek, on potrzebuje przyjaciela i Zbawiciela, którzy s? mithra.


cd....


http://mb-soft.com/believe/tphm/mithrais.htm
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 28, 2015, 07:42:36 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Mitra i Mitryzm....
« Odpowiedz #5 : Kwiecieñ 28, 2015, 07:41:21 »

cd...


Mithra urodzi? si? z matki-rock przez rzek? pod drzewem.

On przyszed? na ?wiat z Czapka frygijska na g?ow? (st?d jego oznaczenie jako Pileatus, Capped One), a nó? w r?ku.

Mówi si?, ?e pasterze ?ledzili jego urodzenia, ale jak to mo?e by?, bior?c nie by?o ludzi na ziemi, nie da si? wyt?umaczy?.

Bohater-boga pierwszy do bitwy daje s?o?ce, zwyci??a go, korony go promieniami i czyni go swoim znajomym i kolegom wieczne; Tak, s?o?ce staje si? w pewnym sensie mithra w podwójnej, czy te? jego ojciec, ale Helios Mitra jest jeden Bóg.

Potem nast?puje walka mi?dzy mithra i byka, centralny dogmat o Mitraizm.

Ormuzd doprowadzi?y do dzikiego byka, który wykonywa? mithra, pokonali?my i przeci?gni?ty na jego jaskini.

Ta podró? wearisome walcz?cych z byka w kierunku jaskini jest symbolem cz?owieka na ziemi k?opotów.

Niestety, byk ucieka z jaskini, po czym wysy?a Ormuzd kruk z wiadomo?? do mithra znale?? i zabi? go.

Mithra niech?tnie slucha, plunges a jego sztylet do byka, gdy? wraca do jaskini.

Strange do powiedzenia, z cia?a umieraj?cego byka wp?ywy wszystkich zdrowych ro?lin i zió?, które pokrywaj? ziemi?, z jego szpiku kostnego zbo?e, z jego krwi winoro?li, itp. moc z?a wysy?a swoje nieczyste stworze?, aby zapobiec lub te trucizn? produkcje, ale na pró?no.

Od byka przej?? wszystkie przydatne zwierz?t, a byka, rezygnacj? si? do ?mierci, jest transportowany do sfer niebieskich.

M??czyzna jest teraz tworzony i poddawane do malign wp?yw Ahriman w postaci suszy, deluges i conflagrations, ale jest zapisywany przez mithra.

Wreszcie cz?owiek ma ugruntowan? pozycj? na ziemi i mithra wraca do nieba.

On celebruje ostatni? wieczerz? z Helios i innych jego towarzyszy, jest w jego rydwanie fiery ca?ej oceanu, a teraz w niebie, chroni jego zwolenników.

Do walki mi?dzy dobrem i z?em nadal w niebie mi?dzy planet i gwiazd, i na ziemi w sercu cz?owieka.

Mithra jest po?rednikiem (Mesites) mi?dzy Bogiem i cz?owiekiem.

Funkcja ta pierwsza wynik?y z faktu, ?e w ?wietle boga-on ma p?ywak w górnej po?owie drogi mi?dzy niebem a ziemi?.

Podobnie z sun-boga, jego planety mia? posiada? centralne miejsce w?ród siedmiu planet.

W moralny aspekt jego mediacji mi?dzy Bogiem i cz?owiekiem nie mo?e by? okaza?y si? staro?ytnych.

W Mazdean dualists w Mithraists by?y silnie pochylona w kierunku asceza, wstrzymali si? od ?ywno?ci i bezwzgl?dny Kontynencja wydawa?o im szlachetne i chwalebne, cho? nie obowi?zkowe.

Mithra battled one na wszystkie strony przed zanieczyszczeniami, przed wszystkim z?em wewn?trz i na zewn?trz.

Oni wierzyli w nie?miertelno?? duszy z, grzesznicy po ?mierci zosta?y przeci?gni?ty off do piek?a, tylko przeszed? przez siedem sfer planet, siedem bram poprzez otwarcie na mistyczne s?owo Ormuzd, pozostawiaj?c na ka?dej planecie cz??? ich ni?sze do ludzko?ci, jako czysty spirytus, stan?? przed Bogiem.

Na koniec w ?wiat mithra b?dzie descend do innego byka na ziemi?, któr? b?dzie ofiara, t?uszczu i mieszanie jej z sacrum wina on uczyni wszystko pi? napój nie?miertelno?ci.

On w ten sposób okaza?y si? Nabarses, czyli "nigdy nie podbi?".

Kultu

Nie by?o siedmiu stopni o wszcz?ciu post?powania w mithraic tajemnic.

Konsekrowanego jeden (mystes) sta? si? kolejno Crow (corax), Occult (cryphius), ?o?nierz (mila), Lew (Leo), Perski (Perses), s?oneczna pos?aniec (heliodromos), i ojciec (pater).

Na uroczyste okazje one ubrana w Garb stosownie do ich nazwy, i wypowiedzia? d?wi?ków lub gestów wykonywanych zgodnie z tym, co oni uosobieniem.

"Niektóre po?y ich skrzyde? jak ptaki na?laduj?c d?wi?k kruk, inni szumi jak lwy", mówi Pseudo-Augustyn (Quaest. Vet. N. Test. W Polsce, XXXIV, 2214).

Crows, occults i ?o?nierzy tworz?cych ni?sze zamówie?, rodzaj katechumenów, lwy i te dopuszczone do innych stopni by?y uczestników tajemnic.

Ojcowie prowadzone kultu.

ników rodów, rodzaj papie?a, którzy zawsze ?yli w Rzym, by? nazywany "Pater Patrum" lub Pater Patratus. "Cz?onkowie poni?ej stopnia pater wezwa? jednego innego" brata ", spo?ecznych i wyró?nienia zosta?y zapomniane w jedno?ci Mithraic . Uroczysto?ci o wszcz?ciu post?powania dla ka?dego stopnia musz? by? zaplanowane, ale s? one znane tylko niejasno - lustrations i bathings, marki z czerwono-gor?cy metal, namaszczenie z miodem, i inni. ?wi?ty posi?ek by? obchodzony chleba i soku dla haoma które na Zachodzie zosta? zast?piony wina. posi?ek mia? da? uczestnikom super-mocy naturalnych. Mithraists czczony w jaskiniach, z których du?a liczba zosta?y znalezione. pi?ciu w Ostia, lecz by?y one ma?e i by? mo?e posiadaj? co najwy?ej 200 osób. W apsyda z jaskini stan?? kamie? reprezentacji mithra zabijaniu byka, fragment rze?by zwykle mediocre zas?ug artystycznych i zawsze si? po tej samej Pergamean modelu. ?wietle zwykle spad? poprzez otwory w gór?, jak jaskinie by?y w pobli?u powierzchni ziemi. hideous MONSTROSITY reprezentuj?cych Kronos by? równie? podana. po?aru by? stale spalanie w sanktuarium. Trzy razy dziennie modlitwa by?a oferowana s?o?ce w kierunku na wschód, po?udnie, zachód lub w zale?no?ci od godziny . Niedziela by?a przechowywana w ?wi?tym zaszczyt mithra i szesnastego dnia ka?dego miesi?ca by? ?wi?ty do niego jako mediatora. 25 grudnia zaobserwowano w jego urodziny, natalis invicti, odrodzenie-zimowym s?o?cu, unconquered przez rygorów narzucanych z sezonu. Mithraic spo?eczno?ci nie tylko spo?eczno?ci religijnych; by?a spo?ecznych i prawnych z jego cia?a decemprimi, magistri, curatores, defensores i Patroni. spo?eczno?ci nie dopuszcza kobiet jako cz?onkowie. Kobiety mog? konsoli poprzez formowanie associtions do kultu Anaitis - Cybele, ale czy by?y one zwi?zane z Mitraizm wydaje si? w?tpliwe. Rozpusty nr dowodu lub obscenicznych praktykach, tak cz?sto zwi?zane z ezoteryczne kulty poga?skie, nigdy nie zosta? ustalony przed Mitraizm, jak i ile mo?na to stwierdzi?, czy raczej conjectured go mia? podno?nikowo i o?ywczy wp?yw na jego na?ladowców. Z uwagi na szans? Tertuliana (De Praescriptione, XL) b?dziemy gromadzi?, ?e ich "Pater Patrum" by?a tylko raz si? o?eni?, i ?e mia? swój Mitraizm virgines i continentes, takie przynajmniej wydaje najlepsz? interpretacj? przejazd. Je?li jednak, Dieterich's Mitra w liturgii jest naprawd? liturgii tej sekty, jak on ably twierdzi, jego liturgii tylko strajk mo?e nam jako mieszanina bombast i szarlataneri?, w którym mystes musi posiada? jego strony, i szumi w najwy?szym stopniu jego moc a? zostanie wyczerpana, whistle, smack jego wargi i wymawia barbarzy?skie aglomeracji sylab w ró?nych mistycznych znaków na niebie konstelacje i s? ods?oni?ty do niego.

ODNIESIENIU DO CHRISTIANITY

A podobie?stwo mi?dzy mithra Chrystusa i uderzy? nawet wczesnych obserwatorów, takich jak Justyn, Tertulian, i innych Ojców, aw ostatnim czasie zosta? wezwany do udowodnienia, ?e chrze?cija?stwo jest jednak dostosowanie Mitraizm, lub co najwy?ej w wynikach tych samych pomys?ów i religijnych aspiracji (np. Robertson, "Pagan Christs", 1903).

W zwi?zku z tym b??dne i unscientific procedury, która nie jest zatwierdzona przez organ najwi?kszych ?yj?cych na Mitraizm, nast?puj?ce okoliczno?ci musz? zosta? przyspieszone.

(1) Nasza wiedza w zakresie Mitraizm jest bardzo niepe?ne; oko?o 600 krótkie napisy, g?ównie dedicatory, oko?o 300 cz?sto fragmentaryczne, exiguous, niemal identyczne pomniki, kilka casual odniesienia w Ojcowie lub Acta martyrum, a tak?e krótki polemik? wobec których Mitraizm Ormia?ski w Eznig prawdopodobnie oko?o 450 kopiowane z Theodore of Mopsuestia (zm. 428) którzy mieszkali przy Mitraizm by? prawie do przesz?o?ci - s? to tylko nasze ?ród?a, chyba ?e zawieraj? Avesta, w której jest rzeczywi?cie mithra wymienione, ale które nie mo?e nale?y do organu Roman Mitraizm z których chrze?cija?stwo jest porównywane.

Nasza wiedza jest g?ównie genialnego domys?ów pracy; z rzeczywistym pracy Mitraizm wewn?trznej i poczucia, w którym by? on rozumiany przez tych, którzy go profesów na nadej?cie chrze?cija?stwa, nic nie wiemy.

(2) Niektóre istniej? oczywiste podobie?stwa, ale w wielu szczegó?ach jest ca?kiem prawdopodobne, ?e zosta? Mitraizm kredytobiorcy z chrze?cija?stwem.

Tertulian oko?o 200 mo?e powiedzie?: "hesterni sumus et omnia vestra implevimus" ( "jeste?my, ale wczoraj, ale ca?y ?wiat jest pe?en nas").

Nie jest to nienaturalne, aby podejrzewa?, ?e religia, która nape?ni?a ca?y ?wiat, powinny zosta? skopiowane przynajmniej w niektórych szczegó?ów przez inn? religi?, która by?a bardzo popularna w trzecim wieku.

Ponadto wskaza? resemblances s? powierzchowne i zewn?trznych.

Podobie?stwo w s?owa i nazwy ma nic, jest poczucie, ?e sprawy.

Podczas tych wiekach chrze?cija?stwa by?o coining w?asnej technicznego punktu widzenia, i oczywi?cie mia?o nazwiska, terminy i wyra?enia obecnych w tym dniu i tak nie Mitraizm.

Ale na identycznych warunkach ka?dy system my?li w?asnych my?li.

Mithra nazywany jest mediatorem i tak jest Chrystus, ale mithra pocz?tkowo tylko w sensie astronomicznym lub cosmogonic; Chrystus, b?d?c Bogiem i cz?owiekiem, jest z natury Po?rednika mi?dzy Bogiem i cz?owiekiem.

I tak w podobnych przypadkach.

Mitraizm mia? Eucharystii, ale pomys? na bankiet ?wi?ty jest tak stary, jak i ludzkiego istniej? w ka?dym wieku i w?ród wszystkich narodów.

Mithra zapisane na ?wiat poprzez po?wi?cenie byka; Chrystusa poprzez po?wi?cenie Siebie.

To nie jest mo?liwe wyobrazi? bardziej radykalny ni? ró?nica mi?dzy mithra taurochtonos i ukrzy?owanego Chrystusa.

Chrystus urodzi? si? z Dziewicy, nie ma nic do udowodnienia, ?e by? taki sam uwierzy? w mithra ur. ze ska?y.

Chrystus urodzi? si? w jaskini; Mithraists i czczony w jaskini, ale mithra urodzi? si? pod drzewem w pobli?u rzeki.

Tak jak zosta?y wykonane w obecno?ci adoring pasterzy, ale ich istnienie na rze?by nie zosta?a udowodniona, i bior?c pod uwag?, ?e cz?owiek jeszcze nie pojawi? si?, ?e jest to anachronizm, aby podejrzewa? ich obecno?ci.

(3) Chrystus by? historycznych personage, niedawno urodzony w dobrze znanym mie?cie Judei, i ukrzy?owany jako rzymskiego gubernatora, którego nazwa wyobra?a? w oficjalnych listach zwyk?ych.

Mithra by? abstrakcji, personifikacja nie nawet s?o?ce, ale w ?wietle dziennym diffused; Jego wcielenie, je?eli takie mo?e by? nazywany, mia? si? sta?o przed stworzenie rodzaju ludzkiego, przed ca?? histori?.

W ma?ych Mithraic zgromadzenia by?y jak Masonic sk?adanych przez kilka, a tylko dla m??czyzn, a nawet te w wi?kszo?ci z jednej klasy, wojskowych; religii wyklucza, ?e po?owa ludzko?ci nie ma ?adnego porównania do religii Chrystusa.

Mitraizm by? wszystkim kompleksowe i tolerancyjna wobec ka?dego innego kultu, Pater Patrum sam by? du?? bieg?o?? w wielu innych religii, chrze?cija?stwo by?o istotne wy??czno?ci, pot?piaj?c wszelkie inne wyznania w ?wiat, samodzielnie i wyj?tkowe w swoim majestacie.

Publikacja informacji w formie pisemnej przez JP Arendzen.

Przepisywane przez Johna Looby.

W Encyklopedii Katolickiej, Tom X. wydania 1911.

New York: Robert Appleton Company.

NIHIL OBSTAT, 1 pa?dziernika 1911.

Remy Lafort, STD, cenzor.

Imprimatur. + John Murphy Farley, Archbishop of New York

Bibliografia

CUMONT, "zauwa?a, sur un ?wi?tyni Mithraique d'Ostie" (Ghent, 1891); Tam?e, "Textes et Zabytków dane relat. Aux Mysteres de mithra" (2 vols., Bruksela, 1896-1899); Tam?e, "Les Mysteres de Mithra "(2nd., Pary?, 1902), tr.

McCormack (Londyn, 1903); Tam?e, "Religie Wschodni dans le Romain Paganisme" (Pary?, 1906); Martindale, "religia mithra" w "Miesi?c" (1908, pa?dziernik, listopad, grudzie?); IDEM , "Religia mithra" w "Wyk?ady na Hist. Religii", II (WST, Londyn, 1910); koper, "Roman do spo?ecze?stwa z Nero M. Aureliusz" (Londyn, 1904); St-Clair - Tisdall, "Mythic Christs i Prawda"; Dieterich, Eine Mithrasliturgie (Lipsk, 1903); Ramsay, "Grecki Ko?ció? od pocz?tku i Pagan Ritual" (Edynburg, 1898-9); BLOTZER, "Das hedn. Mysterienwesen und die Hellenisierung des Christenthums "w" Stimmen aus Maria-Laach "(1906-7); Sierpie?," Mithraicisme et Christianisme "w" Revue pratique d'Apologétique "(pris, 1906-7); WEILAND" Anklange der Christl. Tauflehre jeden umiera Mithraischen Mystagogie "(Monachium, 1907); Gasquet," Essai sur le culte et les mysteres de mithra "(Pary?, 1890.

Ta prezentacja tematu w oryginalnym j?zyku angielskim

Wy?lij e-mail pytanie lub komentarz do nas: E-mail

G?ównym BELIEVE stronie internetowej (i tematy do indeksu) jest
http://mb-soft.com/believe/belieplm.html




http://mb-soft.com/believe/tphm/mithrais.htm
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 28, 2015, 07:42:56 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Mitra i Mitryzm....
« Odpowiedz #6 : Kwiecieñ 28, 2015, 08:10:40 »


Mitraizm - siedmiostopniowa drabina do Empireum


Hierarchia mitrejska by?a siedmiostopniowa. Geneza tej drogi ginie w dalekiej przesz?o?ci si?gaj?c nawet szamanizmu i jest powszechna dla organizacji inicjacyjnych z ró?nych zak?tków ?wiata. Siódemka ma zreszt? g??bokie znaczenie uniwersalne dla wszystkich kultur, obrazuje pe?nie. Siedem szczebli wtajemniczenia pozostaje w relacji do Siedmiu Sfer staro?ytnej kosmologii i astrologii1.
Ka?demu stopniowi patronowa?a odpowiednia planeta. ?wiadczy o tym nie tylko ikonografia, ale i zachowane relacje. Celsus, poga?ski adwersarz chrze?cija?stwa przekazuje informacje o misteriach perskiego boga Mithry, których znakiem jest litera X, symbol przeci?cia si? ekliptyki z równikiem niebieskim, a ich istot? jest w?drówka po drabinie siedmiu stref planetarnych i dotarcie do ósmej, ostatniej bramy.
O tym, jakie by?y kolejne stopnie wtajemniczenia w inicjacje mitrejskie dowiadujemy si? od ?w. Hieronima z jego listu do Lety. „Przed paru laty” pisze on „wasz powinowaty Grakchus (...) zniszczy? jaskini? Mitry i wszystkie jego potworne podobizny, którymi daj? si? wtajemniczy?; Kruk (Corvus), Skryty (Cyphrus), ?o?nierz (Miles), Lew (Leo), Pers (Persa), Biegacz S?oneczny (Heliodromus) i Ojciec (Pater)”2
Odpowiednie stopnie inicjacji odpowiada?y nast?puj?cym planetom i bogom; Kruk (Corax) Merkuremu, Narzeczona (Nymphus) Wenus, ?o?nierz (Miles) Marsowi, Lew (Leo) Jowiszowi, Pers (Perses) Ksi??ycowi, Pos?aniec S?o?ca (Heliodromus) S?o?cu i wreszcie Ojciec (Pater) Saturnowi.
Niestety, nie potrafimy dzi? odtworzy? dok?adnie wszystkich obrz?dów na kolejne stopnie wtajemniczenia. W wielu wypadkach, wobec braku jakichkolwiek ?róde? pisanych pozostaj? jedynie domys?y oparte na enigmatycznych symbolach sakralnej sztuki mitrejskiej. Nieznane s? teksty, ?piewanych czy recytowane podczas ceremonia?ów i ?wi?t modlitw. Wiadomo, ?e uczestnicy misteriów, którymi mogli by? tylko m??czy?ni przechodzili, jak ju? by?o wspomniane przez siedem poziomów wtajemniczenia. Przej?ciu z jednego na drugi towarzyszy? specjalny ceremonia?. Kandydaci musieli podj?? si? szeregu prób i podda? si? ablucjom oczyszczaj?cym, rodzajowi chrztu uwalniaj?cego od grzechów. Dokonywano go zazwyczaj za pomoc? wody, o czym ?wiadcz? liczne w ?wi?tyniach mitrejskich fontanny, sadzawki, czy strumienie. Natomiast, przy dopuszczeniu do wtajemniczenia na poziom Lwa czy Persa, oczyszczenia dokonywano polewaj?c r?ce i j?zyk miodem3. Ciekawy ceremonia? stosowano przy inicjacji na ?o?nierza. Do kandydata zbli?ano zawieszony na mieczu wieniec, ten za? odsuwa? go mówi?c, ?e jego jedyn? ozdob? jest Mitra. Odt?d nigdy nie nosi? ju? wie?ca, oraz odmawia? jego zak?adania nawet podczas wa?nych uroczysto?ci, jak na przyk?ad przyjmowania odznacze? wojskowych, mówi?c; „on nale?y do mojego boga”, b?d? „Mitra jest moj? prawdziw? koron?”.4 Poza tym wiele inicjacji, jak zreszt? ?wiadcz? zachowane gdzieniegdzie freski dotyczy prób odwagi i wytrzyma?o?ci na ból.
Najwy?szym stopniem wtajemniczenia by? Ojciec, który przewodniczy? obrz?dom. Podczas nabo?e?stwa po?wi?ca? chleb i wod? zmieszan? z winem i spo?ywa? go, podczas wspólnego posi?ku wraz z innymi wtajemniczonymi.
Miraizm wystawiony by? przez to na wrogo?? chrze?cijan dostrzegaj?cych zbie?no?? jego doktryny i obrz?dów z w?asnymi. Tertulian, którego ojciec by? wtajemniczony w misteria mitrejskie nazywa je nawet „diabelska parodi? eucharystii”. Obrz?d ten kojarz?cy si? rzeczywi?cie z chrze?cija?sk? eucharysti? budzi do dzi? kontrowersje.
Dopiero przej?cie trzech pierwszych stopni wtajemniczenia, do których przyst?powa? mog?y nawet dzieci dawa?o przywilej uczestnictwa w misteriach. Za? wszyscy ni?si stopniem wyznawcy, podobnie jak katechumeni chrze?cija?scy mieli prawo przebywa? w tym czasie, tylko w przedsionku prowadz?cym do kaplicy w?a?ciwej.
Polski badacz Tadeusz Zieli?ski5 analizuj?c siedmiostopniow? symbolik? misteriów mitrejskich skojarzy? katolicki rejestr grzechów g?ównych z pewnym wierszem Horacego. Jak wiadomo grzechów jest siedem, je?li w ich ?aci?skim brzmieniu przeczyta si? kolejno po pierwszej literze ka?dego z nich otrzymamy wyraz SALIGIA. Bowiem pycha to Superbia, ?akomstwo Avaritia, lubie?no?? Luxuria, gniew Ira, ob?arstwo Gula, zazdro?? Invidia, lenistwo Acedia. Daje to razem w?a?nie ‘Saligia’, s?owo nic nie znacz?ce, acz ?atwe do zapami?tania. Powszechnie uwa?a?o si?, i? ten mnemotechniczny trik pochodzi z Sentencji Piotra Lombardczyka, najwi?kszego teologa XII wieku. Ma wi?c stosunkowo pó?ny, chrze?cija?ski rodowód. Ojcom ko?cio?a przy?wieca?a tu jednak regu?a: ”Cokolwiek, kiedykolwiek, przez kogokolwiek dobrze by?o powiedziane, nale?y do nas chrze?cijan” 6 Dlaczego wi?c i w kwestiach etyki chrze?cija?stwo nie mia?oby si? inspirowa? antykiem, skoro jak wiadomo ?w. Ambro?y zaczerpn?? nauk? o czterech cnotach kardynalnych poprzez Cycerona z etyki stoickiej, a po?rednio z psychologii Platona?
Takie pytanie zada? sobie Zieli?ski wobec nauki o siedmiu grzechach kardynalnych, czy aby i one nie maj?, ??cznie nawet z ich mnemotechniczn? kolejno?ci? ?róde? antycznych? Natkn?? si? bowiem na pewien wiersz Horacego z pierwszego listu,7 w którym przeplataj? si? one, w strofach poematu w tej samej kolejno?ci.
A wi?c nauka o siedmiu grzechach jest, nie tylko starsza ni? chrze?cija?stwo, ale i sam Chrystus. Zieli?ski kojarzy je z astrologi? na podstawie pewnego komentarza Serwiusza (IV w.) do Eneidy Wergiliusza. Jak ju? wiemy stref planetarnych jest w niej siedem co budzi skojarzenia w?a?nie z liczb? owych grzechów. Komentarz Serwiusza to potwierdza: „Filozofowie za? ucz?, co zst?puj?ca dusza w ka?dej sferze traci. W zwi?zku z tym tak?e i astronomowie utrzymuj?, ?e nasze cia?o i nasza dusza s? podw?adne ka?demu z bóstw planetarnych, tak ?e dusze przy swoim zst?pieniu nios? ze sob? lenistwo Saturna, gniewliwo?? Marsa, lubie?no?? Wenery, chciwo?? Merkurego i w?adczo?? Jowisza. Te wp?ywy m?c? dusz? i pozbawiaj? j? zdolno?ci przejawiania w?asnej si?y i zdrowotno?ci” 8
Jak wida? jednak, brakuje dwóch pozosta?ych grzechów i odpowiadaj?cych im planet. Chodzi tu o ‘?wiat?a’ (‘phota’), czyli o S?o?ce i Ksi??yc, odró?niane od planet w?a?ciwych. Im brakuje ob?arstwa i zazdro?ci. Zieli?ski wysuwa tu hipotez?, i? ob?arstwo mo?na przypisa? S?o?cu, z racji jego „wszechpo?eraj?cej si?y ?aru”, a ?ó?ty Ksi??yc ??czy si?
z podw?adn? mu dusz? „oblan? ?ó?ci? zazdro?ci”.9 Tak wi?c ka?dej planecie przypisana by?aby pewna s?abo??, z?a sk?onno??, z któr? inicjowany musia? si? zmierzy? i j? pokona?.
Co oznacza?a ca?a ta enigmatyczna symbolika, czerpi?ca z tak wielu mitologii? Jaki by? sens inicjacji i przechodzenia przez kolejne stopnie wtajemnicze?? A
by odpowiedzie? sobie na te pytania, nale?y, z braku bezpo?rednich przekazów (tekstów liturgiczncych) odwo?a? si? do analogicznego (by nie powiedzie? identycznego) modelu kosmosu u gnostyków, a tak?e pogl?dów na w?drówk? dusz wyra?onych w dialogach Platona i spekulacjach neoplatoników. Jak si? oka?e, te modele i mity z powodzeniem tworz? spójny i jak wszystko wskazuje bliski rzeczywisto?ci obraz sensu inicjacji w te synkretyczne misteria.
Jak by?a o tym mowa, w poprzednim rozdziale gnostycki model ?wiata by? wi?zieniem w którym przysz?o ?y?, ludziom – upad?ym bogom, którzy zapomnieli o swej bosko?ci.
Platon w siódmej ksi?dze Pa?stwa przedstawia Glaukonowi nast?puj?c? wizj?; „Wyobra? sobie ludzi siedz?cych w podziemnym przestworzu, w jakiej? jaskini, z wej?ciem otwartym dla ?wiat?a i d?ug? ?cie?k? przebiegaj?c? przez ca?? d?ugo?? groty”10. Dalej obja?nia, i? obraz ten jest metafor? ludzkiej kondycji w fizycznym ?wiecie, który jest jedynie niedoskona?ym odbiciem ?wiata idei.
Z kolei neoplatonik Porfiriusz w „Grocie nimf”, dziele komentuj?cym pewien ust?p z „Odysei” stwierdza, i? staro?ytni widzieli w jaskiniach „obraz kosmosu”, „symbol wszech?wiata zrodzonego z materii”11. By?y wi?c symbolami kosmosu rozumianego jako ?wiat zmys?owy za spraw? swych w?a?ciwo?ci. S? one bowiem; „ciemne, skalne i wilgotne”12. Te cechy s? antytez? ?wiata umys?owego, a ?ci?lej ?wiata ja?ni, który zawsze kojarzony by? ze ?wiat?em, bezcielesno?ci? i nieuchwytno?ci?.
Dalej pisze on, ?e Persowie (mitrai?ci?) nazywali 'jaskiniami' miejsca wtajemnicze?, gdzie obja?niali zst?puj?c? i wst?puj?c? drog? dusz. Zaratustra mia? po?wi?ci? jedn? z jaski? Mitrze, a przedmioty w niej u?o?one symbolizowa?y elementy i sfery kosmosu13.
Co jest równie? bardzo istotne, sam Mithra przedstawiany by? cz?sto na reliefach jako ten, co narodzi? si? ze ska?y, lub kosmicznego jaja. By? mo?e jednak, jak na to wskazuje powy?szy kontekst i na co zwraca uwag? prof. Ulansey14 nie chodzi tu o fizyczne narodziny, czy w ogóle o narodziny, ale raczej o przekroczenie barier kosmosu. Przedstawienia bowiem zwracaj? uwag? na fakt bycia Mithry poza sferyczn? ska??/jajem. W tym wypadku, o ile mitrejska jaskinia jest kosmosem widzianym od wewn?trz, sferyczna ska?a z której wynurza si? Mithra by?aby jego przedstawieniem od zewn?trz. Tak? interpretacj? potwierdza to, ?e wokó? owej „ska?y” owija si? cz?sto w?? b?d?cy znanym orfickim i gnostyckim wyobra?eniem kosmosu otoczonego przez Lewiatana. W takim wypadku chodzi?oby wi?c nie o narodziny Mithry ze ska?y lecz, co najwy?ej o jego „ponowne narodziny”, jako inicjowanego. O wej?cie w sfer? hiperkosmii, po przekroczeniu bariery kosmosu (ska?? = materia). Co wi?cej Mithra dokonuje owego aktu samodzielnie, o czym ?wiadczy ?opata w jego r?ku (w drugiej r?ce trzyma zazwyczaj nó?).
Mitrejska grota (lub podziemna ?wi?tynia) by?a wi?c miejscem pocz?tku, inicjacji to w niej ?wi?towano 25 grudnia jako dies natalis sol invicti, narodziny boga Mitry ze ska?y. Samo s?owo „inicjacja” wywodzi si? od ?aci?skiego initium – pocz?tek, st?d bierze si? s?owo inicjowa? czyli zapocz?tkowa?. „In ire” oznacza równie? wchodzi? i wi??e si? z Janusem, bogiem opieku?czym pocz?tku. Staje si? wi?c jasna geneza s?owa Janua (od nich januarius – stycze?, a wi?c miesi?c inauguruj?cy pocz?tek roku, oraz drogi wst?puj?cej S?o?ca po ekliptyce) - wej?ciowe wrota, w tym wypadku wrota pó?nocne, otwieraj?ce przestrze? inicjacji stanowi?cej most ??cz?cy niebiosa z ziemi?.
Wrota te Porfiriusz umieszcza w znaku Kozioro?ca: „Rzymianie ?wi?tuj? saturnalia, kiedy S?o?ce jest w sferze Kozioro?ca...w tym festiwalu niewolnicy odgrywaj? role ludzi wolnych... Takie ?wi?ta ukazuj? zamiar ich twórcy, ?e mianowicie ci, którzy stali si? niewolnikami, za przyczyn? bramy nieba s? teraz wyzwoleni przez ?wi?to Kronosa (to jest Kozioro?ca) jako powstali z martwych i maj?c nowe narodzenie. ?cie?ka bior?ca swój pocz?tek u Kozioro?ca jest drog? zst?powania. Dalej, jako ?e bram? nazywaj? Janua to miesi?c otwieraj?cy zw? januarius, kiedy to s?o?ce powraca do Kozioro?ca, czyli ku wschodowi i powoli podnosi si? ku pó?nocy”15.
Saturn jest patronem dusz zst?puj?cych jako ?e sam wedle mitu niesiony nami?tno?ci? seksualn? zst?pi? z nieba za co zosta? ukarany kastracj?. Tu warto wspomnie?, ?e dusze zst?puj?ce na Ziemi? przejmowa?y w zale?no?ci od czasu narodzin tendencje stref planetarnych i znaków zodiaku im patronuj?cych. Tak t?umaczono cechy charakterologiczne, co zreszt? przetrwa?o w modnej do dzi? astrologii.
W tym wypadku miejsca przeci?cia si? zodiaku z ekliptyk?, a wi?c punkty przesilenia s?onecznego letniego i zimowego wyznacza?y kosmiczne wrota. Pó?nocne wej?cie by?o do zst?powania dusz ku Ziemi, za? po?udniowe dla wst?powania ich w sfer? gwiezdn?, a? wreszcie hyperkosmiczn? – Empireum.
Wedle Homera jednak; „Tego wej?cia ludzie przekroczy? nie mog?, nale?y ono bowiem do Nie?miertelnych”16. Czy?by wi?c, wyznawca Mithry dochodz?c do ostatniego stopnia wtajemniczenia stawa? si? „nie?miertelnym” w sensie duchowym, a wi?c równy bogom? Jest to wielce prawdopodobne, gdy?, jak ju? zosta?o wspomniane przez Celsusa celem tych misteriów by?a w?drówka przez siedem sfer planetarnych ku górze, czyli ku wyzwoleniu z „planetarnych” uwarunkowa?, ??dz i sk?onno?ci ni?szego ja.
Jako ?ywo przypomina to gnostyck? koncepcj? sferycznego ?wiata materii stworzonego przez Demiurga i strze?onego przez jego archontów (Eony), stra?ników poszczególnych bram.
Porfiriusz konkluduje; „Powi?zanie Raka i Kozioro?ca z dwoma „wej?ciami” pochodzi z czasów teologów, podczas gdy Platon mówi o dwóch „otworach”, Numeniusz i Kroniusz twierdz?, ?e brama Raka jest t?, przez któr? zst?pili, za? wst?pili bram? Kozioro?ca. nale?y zauwa?y?, ?e Rak jest w kierunku pó?nocnym, to jest w?a?ciwym dla zst?powania, a Kozioro?ec sytuuje si? w kierunku po?udniowym, to jest stosownym dla wst?powania. Pó?nocne sfery nale?? do dusz zst?puj?cych ku narodzeniu i pó?nocne wej?cie do jaskini jest ow? „?cie?k? zst?powania”. Po?udniowe sfery nale?? nie do bogów, ale, ?ci?lej, do tych, którzy wst?puj? do nich”17.
Wygl?da wi?c na to, ?e dusza dopiero przekroczywszy ostatni? barier? wkracza w ?wiat bogów.
Zanim jednak do tego dojdzie musi stan?? twarz? w twarz z ostatnim, tajemniczym i przera?aj?cym bóstwem.

(fragment ksi??ki)
Autor: Pendragon o 07:13


http://nowyeon.blogspot.com/2009/11/mitraizm-siedmiostopniowa-drabina-do.html
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Mitra i Mitryzm....
« Odpowiedz #7 : Maj 21, 2019, 13:28:15 »



Powinni?my wiedzie?,?e PODZIEMNA GROTA .... TO SYMBOL ASPEKTU ?E?SKIEGO.

GÓRA JEJ SZCZYT.. TO SYMBOL ASPEKTU M?SKIEGO.

A,  zatem nie wszystko jest w sposób prawdziwy przekazywany na temat dawnych wierze?  i mistyki.




https://zakon-sufi.blogspot.com/2016/01/manicheizm-gnoza-i-swiat-ciemnosci.html
« Ostatnia zmiana: Maj 21, 2019, 13:31:37 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
Strony: [1]
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

homofriends voters wrzeciono skyworldsv meute-de-loups