[Syria-Palestine g?ówna] Inne królestwa i miasta:
Edomici [kluczowe Króli]
[Do??cz do nas] [Ogólna mapa witryny]
Musimy ci?
streszczenie
▪ Origin
▪ Lokalizacja
▪ Firma i handlu
▪ Religia
▪ Historia
▪ Archeologia
▪ Bibliografia
Wadi Zered, granicznym
mi?dzy Moabu i Edomu
pochodzenie
dom e (lub hebrajski : אֱדוֹם Edom "czerwone lub czerwone", w Syryjski: ܐ ܕ ܘ ܡ w j?zyku greckim : "lδουμαία IdoumaÃa w j?zyku ?aci?skim: Idumaea lub Idumea lub Edomu) by?a nazwa nadana Ezawa w Tanach ( albo Biblia hebrajska), a naród, nieistniej?cego ju?, kto by? w dó?. Region z du?? ilo?ci? czerwonego piaskowca, skutkowa?oby nazw? "Edom?". Inny wariant pochodzenia tej nazwy pochodzi Ezaw, pierworodny bli?niaków z Izaaka i Rebeki, urodzonych pokryta czerwon? polaru. Wreszcie, zgodnie z inn? etymologi?, Ezaw otrzyma?by ten przydomek po sprzeda?y jego pierworództwo przeciwko danie z czerwonej soczewicy. W?ród Asyryjczyków , Edomici jego mianowany Udumi i s? czasami nazywane Edomici w tekstach grecko-rzymskich.
lokalizacja
T o jest obecny ziemia Izraela. Edomici mówi? j?zyk semicki. Byli plemienny grupa ?yj?cych na pustyni Negew i Araby Valley, która jest obecnie po?udniowa Martwe morze i s?siednie Jordan. Zaj?li regionu le??cego na po?udnie od Morza Martwego do brzegów Zatoki Akaba. Specjali?ci zgadzaj? si?, ?e Edomici przyszed? zaj?? miejsce dalej na po?udnie od Petra od pierwszego tysi?clecia. Jednak niewiele wiemy o ich zaj?ciu miasta. Zaj?li tak?e szczyty Umm el Biyara gdzie znaleziono szcz?tki domów i czo?gów z okresu od VII wieku pne narodu Edomskiego wiadomo, ?e istnia? w IX wieku pne, Biblia przed daty jego istnienia wieków. Jednak ostatnie dowody archeologiczne pokazuje ?lady Edomitów w XIII wieku pne, ale problem pozostaje kontrowersyjne. Naród przesta? istnie? jako pa?stwo z ?ydowsko-rzymskiej wojen. To by? historyczny wróg Izraela z Moab i Ammon . Kilka fragmentów Starego Testamentu potwierdzaj? upartego nienawi?ci mi?dzy tymi dwoma narodami (II Królów, II Ksi?ga Kronik, Psalmy CXXXVII, Obadyjasz Jeremiasza).
[Kliknij aby powi?kszy? obrazek]
Edomici groby przy wej?ciu do Petra
Trade Company
T on lista królów Edomu wymienionych w Ksi?dze Rodzaju sugeruje, ?e jest to wi?cej ni? konfederacj? ka?dy ksi???t panuj?cych nad ich miasta jako linii monarchów w sobie. Niewiele wiemy o Edomitów, ale opu?cili wspomnienie niewojenne ludzi, znanych ze swej m?dro?ci, której g?ównym przedmiotem dzia?alno?ci by?a produkcja jako?ci tkanin i ceramiki. Mieli tak?e pewn? kontrol? w obróbce metali. Królestwo Edomu zwróci? du?o jego utrzymania karawan handlowych mi?dzy Egipcie , na Bliskim Wschodzie, w Mezopotamii , Arabii i na trasie kadzenia. Jest równie? za?wiadcza si?, ?e szlaki handlu morskiego a? do Indii, opu?ci? port Esjon-Geber.
Edomici prawdopodobnie równie? eksportowane sól i balsamea balsam (drzewa i krzewy pochodz?ce z obszaru Morza Martwego) wykorzystywane do perfum i kadzid?a ?wi?ty? staro?ytnego ?wiata. Najbardziej znanym zabytkiem pozostawione przez ten lud jest twierdza Sela. S?owo hebrajskie "Sela lub Selah" oznacza "kamie?" i odnosi si? w Biblii (II Królów, XIV, 7; Iz XVI, 1) twierdza Edomczyk ?e historycy od dawna uznaje miejsce Petra gdzie Bosra (lub Bostra, na po?udniu Syrii, stolica regionu Chauranu). Eksperci s? teraz jednomy?lni wesz Sela zlokalizowa? dalej na pó?noc, oko?o 10 km. Na po?udnie od Tafila.
[Kliknij aby powi?kszy? obrazek]
Edomici grobów na drodze do Petry.
religia
T on charakter Edomczyków religia jest w du?ej mierze nieznane. Podobnie jak jego bliskich krewnych innych królestwach Lewanty?skim Semitów czcili bogów, takich jak El, Baal i lokalna bogini Athirat (lub Aszery). Wiemy, ?e od VIII wieku pne, Edomici narodowego imienia Bo?ego, JRD (QoS lub Qaush lub QoS qaus lub Kaush lub KO). Jest mo?liwe, ?e kobieta bogini Astarte by? mo?e, by? obiektem kultu, a Sin Bóg (lub Sin) z Harran (lub Carrahes lub Karrami). Odwo?anie do kultowego Edomczyk pojawia si? w Drugiej Ksi?dze Kronik 14 wersecie 25, ale ten sk?ad jest pó?no, a autor tego tekstu by? na pewno troch? wiedzy o religiach praktykowany dwa wieki temu.
Bóg Kaus (QoS lub Qaush lub QoS qaus lub Kaush lub KO), pojawia si? w tekstach zarówno Edomici i Asyryjczyków . By? g?ównym Edomczyk bóstwem. Nazwa jego ma??onka nie jest znane. Cho? Tanach (Biblia Hebrajska lub) pot?pia bogom narodów Moabicki i amonit s?siadów, Bóg Kaus nie pojawia si? jako takie. W królestwie cieszy? oficjalny status i jest obecny jako element imion. Tak wi?c wydaje si? w nazwach Królów i zwrotów takich jak "B?ogos?awi? Ci? kaus" zawarte w korespondencji administracyjnej szóstego wieku pne Znamy kilka uszczelnienia nale??ce do Ksi??y JRD i co najmniej jedna uszczelka potwierdzaj?ce kult Baala. VIII wieku pne w okresie perskim Achemenidów , nazwa pojawia si? w pi??dziesi?ciu Kaus imion na tabliczkach glinianych, fok i ostraca w Tanach (Biblii Hebrajskiej lub). Kult kaus dominowa? a? do ówczesnego Persji .
W rzeczywisto?ci Kaus by? Bóg z pó?nocnej Arabii. Przed pojawieniem si? królestwa Edomu, ?e pojawi?y si? ju? w XIII wieku, w wykazie nazw Egipski klany Beduinów Shasous (lub Shasus, Beduin Pierwszy znajduje si? w Transjordanii, które nast?pnie s? wymieniane jako Po?udniowej Palestyny ). Kaus jest bogiem wojny i burzy. Jego rosn?ca popularno?? w Edom wydaje si? pokrywa? z pojawieniem Królestwa Edomczyk w ósmym wieku. Warunki wprowadzenia kultu w kraju s? dobrze znane. Wed?ug W.Porter Beniamina, jego kult jako krajowy bóstwa zosta?y wykorzystane do konsolidacji politycznej organizacji pa?stwa Edomczyk w populacji z?o?onej z niezale?nych klanów. Odt?d Persji , odniesienia do JRD s? jeszcze bardziej liczne. Eksperci podkre?laj?, pewn? blisko?? mi?dzy nim a Izraelita Boga Jahwe. Ten ostatni jest opisane jako pochodz?ce od Edom, Paran lub Temanu. Ta blisko?? wyja?nia non pot?pienie kaus przez Tanach (Biblii Hebrajskiej lub). W trzecim wieku, zosta? nawet wspomniany w literaturze rabinackiej.
Historia .......
T on Edomici lub Edomici s? potomkowie Ezawa, brata bli?niaka Jakuba , grand-syn Abraham . Jakuba sp?odzi? Izraelitów po Bogu (Rodzaju 35:10) i przemianowany na "Izrael". Tak wi?c Ezaw by? za?o?ycielem narodu izraelskiego. Oko?o 1300 roku pne, osiedlili si? w po?udniowej cz??ci Morza Martwego. Dokumenty Egipcjanie z ko?ca XIII i na pocz?tku XII wieku wspominaj?c o ich istnieniu. Wydaje si?, ?e by?y one zwi?zane z Shasous (lub Shasus, Beduina najpierw umieszczony w Transjordanii, które nast?pnie s? wymieniane jako Po?udniowej Palestyny) i Shutu, koczownicze Raiders wzmianka w ?ród?ach egipskich . List od pisarza egipskiego z XIX dynastii znaleziony w twierdzy Wadi Tumilat (Delta Nilu), pochodz?cy z czasów panowania faraona Merenptah (lub Merenptaha, 1213-1203), donosi kr??enie nomadów " Shasous pokolenia Edom ".
Kliknij na wybrane miasto lub region
Kraj pochodzenia Edomczyków wed?ug Tanach (Biblii Hebrajskiej lub) rozci?ga?o si? od Pó?wyspu Synaj do miasta Kadesz-Barnea (South staro?ytnego Izraela). Na po?udniu dotar? Eilat (od Morza Czerwonego, Zatoki Akaba), który port Edomu. Na pó?nocy terytorium Edomu wzruszony, ?e z Moabu i Judy . Granica mi?dzy Moabu i Edom by? Wadi Zered. W staro?ytnej stolicy Edom by? Bozrah (Bozrah lub Botzrah lub w j?zyku hebrajskim : בצרה) w po?udniowej Jordanii dzi?, na po?udniowy wschód od Morza Martwego. Królewsko?ci Edomu, przynajmniej na pocz?tku, nie by? dziedziczny.
Kroniki wspomnie? zarówno seri? Królów i Ksi???t szefów (lub). Nazwy Edomici Królów wymienionych w Tanach (Biblii Hebrajskiej OR): Bela, Jobab Chuszam, Hadad, Samla Saula, Baal-Hanan Hadad, s? uwa?ane przez wielu badaczy za w?tpliwe i prawdopodobnie wynikaj? z pomylenia Edomici i nazwy Aramejczycy . Rzeczywi?cie, wiele z tych nazw s? Syryjczycy i ?aden zawiera nazw? narodowego bóstwa Edomitów, JRD (QoS lub Qaush lub QoS qaus lub Kaush lub Kos), dobrze potwierdzone element epigrafice asyryjskiej szczególno?ci.
Pierwszy cytuje Tory (Ksi?ga Rodzaju 36) jest Bela ben Beor (W j?zyku hebrajskim : בלע). "Syn Bela Beor" Jego daty jego panowania, a jego nast?pcy nie s? znane, ale ca?y okres istnienia królestwa Edomu trwa?a podobno oko?o 150 lat, a? do jej podboju przez króla Dawida ( 1010-970). Panowa? w Edom, zanim wi?c nie jest królów Izraela . By? rodem z Dynhaba. Jego nast?pc? zosta? (Rodzaju 36:33) przez Jobab ben Zary (W j?zyku hebrajskim : יובב) "Jobab syna Zare", który zosta? od niego Bozrah (Bosry lub Botzrah lub w j?zyku hebrajskim : בצרה). Chocia? Adam Clarke utrzymuje si? na inn? pozycj?, wiele znacz?cych bibli?ci identyfikowa? z Jobab biblijne postaci Hioba. David J.Gibson zawiera szczegó?owy obronie tej teorii, w oparciu o wiele pism Ksi?gi Hioba, nazw osobowych, geografii, zawodów i jego wspó?czesnych.
Jego nast?pc? zosta? (Rodzaju 36:34 31-43) przez Chuszam który jest wymieniony jako "krainy Temanitów", które mog? odnosi? si? do klanu Edomczyk Teman (W j?zyku hebrajskim : תמין). Jego nast?pc? zosta? (Rodzaju 36:35; 1 Kronik 01:46) przez Hadad ben Bedada (W j?zyku hebrajskim : חדד "ostro??") "Hadad, syn Bedada". On jest opisany jako ?e przeniós? stolic? do Edomu Hawid (Jego lokalizacja nie jest znana, ale prawdopodobnie by?o to, co jest teraz po?udniowym Izraelu i Jordanii), a on pobi? Madianici (Tribe zainstalowany na wschód od Jordanu mi?dzy morza Martwego iw gór? pó?wyspu Synaj na po?udnie) od Moabu . Jego nast?pc? zosta? (Rodzaju 36:36) przez Samla z Masrekah nie zlokalizowanej. Jego nast?pc? zosta? (Rodzaju 36:37) Saula (Sha'ul lub lub lub ?ā'ûl Szaul hebr שאול "Desire"). On jest opisany jako "Rechobot rzeki" (lub Rehovot, hebrajski : רְחוֹבוֹת), których lokalizacja jest wci?? dyskutowane. Mo?e rzeka Zered (lub Wadi al-Hasa). To by? chyba mu król Edomu, który odmówi? synowie Izraela , aby przej?? przez jego ziemi? w drodze do Kanaanu . On stworzy? pierwszy konflikt mi?dzy dwoma narodami, cho? nie zaatakuje Izraelitów, ale on gotów oprze? si? agresji od nich.
ceramiki Edomczyk znale?? pod adresem
W Haẕeva - Izrael
Jego nast?pc? zosta? (Rodzaju 36:38) przez Balanan ben Achborowy (lub Baal Hanan w j?zyku hebrajskim : בָּעַל חָנָן "Baal jest mi?osierny") "Baal-Hanan syn Achborowy". By? synem Achborowy i Mehetabel córk? Matredy i wnuczka Mezahaba (lub Me-Zahab). Nale?y pami?ta?, ?e istniej? dwa ludzie z t? nazw? w Tanach (Biblii Hebrajskiej lub). Jest on równie? wymieniony w wykazie Królów w pierwszej Ksi?dze Kronik, gdzie znajduje si? równie? drugi m??czyzna nazwy, z miasta Gederu. Nie znamy nazwy swojego rodzinnego miasta. Z tego powodu, Joseph Marquart (lub Josef Markwart) zak?ada, ?e "syn Achborowy" jest duplikatem "syn Beorowego" (Rodzaju 36:32) i Baal-Hanan w oryginalnym tek?cie podano jako imi? ojca nast?pny król Hadad. W pierwszej Ksi?dze Kronik, jest opisany jako odpowiedzialny króla Dawida (1010-970), piel?gnacji drzew oliwnych i jawory.
cd...