Strony: [1]

Cmentarze ?ydowskie.

  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Cmentarze ?ydowskie.
« : Pa¼dziernik 31, 2015, 20:05:16 »


Wiedza

2015-10-30
Cmentarze ?ydowskie. Co warto o nich wiedzie??

JAK NAZYWAMY ?YDOWSKI CMENTARZ?

W przypadku cmentarzy ?ydowskich mo?emy spotka? si? z kilkoma okre?leniami. W j?zyku hebrajskim b?d? to: beit chaim (dom ?ycia), beit kwarot (dom grobów) czy beit olam (dom ?ycia wiecznego); w j?zyku jidysz – hajlike ort (?wi?te miejsce) oraz gute ort (dobre miejsce).

W Polsce powszechnie przyj?te jest wywodz?ce si? prawdopodobnie z j?zyka niemieckiego s?owo „kirkut”. Warto wiedzie?, ?e dla niektórych osób – zw?aszcza cz??ci ?ydów urodzonych przed wojn? – okre?lenie „kirkut” ma zabarwienie pejoratywne.

TRAKTOWANIE GROBU I CMENTARZA

Istotna jest zasada nienaruszalno?ci grobu. Szcz?tki ludzkie maj? oczekiwa? na nadej?cie Mesjasza. Cmentarzy ?ydowskich nie wolno rozkopywa?, a ekshumacja dopuszczalna jest tylko w ?ci?le okre?lonych przypadkach. Najwa?niejsze jest to, co kryje ziemia. ?ydowski grób nie mo?e by? ponownie wykorzystany. Nie istnieje te? poj?cie „likwidacji” cmentarza.

Ilustracja

Cmentarz ?ydowski w Krynkach (foto: Krzysztof Bielawski)   



Cmentarze s? miejscem ?wi?tym, ale te? rytualnie nieczystym, dlatego przy wyj?ciu znajduje si? uj?cie wody, przy którym dokonuje si? ablucji.

Przez szacunek dla zmar?ych na cmentarzu nie wolno spo?ywa? jedzenia, pi?, wnosi? Tory, a wi?c wykonywa? czynno?ci niedost?pnych dla nieboszczyka. Nie wolno wypasa? zwierz?t czy zbiera? siana. Nie mo?na te? traktowa? cmentarza jako skrótu drogi.

FORMY ?YDOWSKICH NAGROBKÓW

W Polsce groby oznacza si? z regu?y pionow? p?yt?, z j?zyka hebrajskiego zwan? macew? (hebr., pomnik). Na cmentarzach spotyka si? te? niewielkie budynki, tak zwane ohele (hebr., namiot). Kryj? one groby powszechnie szanowanych rabinów i cadyków.

Ilustracja

Chasydzi w drodze do ohelu w Nowym S?czu (foto: Krzysztof Bielawski)   

 


Przenikanie kultur sprawi?o, ?e – zw?aszcza na wielkomiejskich nekropoliach – nierzadko dostrze?emy te? pomniki o bardzo zró?nicowanej formie, przypominaj?ce nagrobki innych wyzna?.

Na ?ydowskich grobach cz?sto widuje si? u?o?one kamyki. Prawdopodobnie obyczaj pochodzi z dawnych czasów, gdy zw?oki grzebano na pustyni. Zabezpieczenie przed zwierz?tami miejsca pochówku poprzez u?o?enie na nim kamieni by?o wyrazem szacunku dla zmar?ego.

EPITAFIA NAGROBNE

Przez setki lat napisy na macewach by?y wykonywane wy??cznie w j?zyku hebrajskim. Od XIX w. zacz??y pojawia? si? epitafia w j?zykach u?ywanych w danym kraju. Nierzadko napisy sporz?dzano w dwóch j?zykach, po hebrajsku z jednej strony macewy; po polsku, rosyjsku czy niemiecku – z drugiej.

SYMBOLIKA NAGROBNA

Na tradycyjnych macewach nie ma zdj?? czy podobizn zmar?ych. Mo?emy natomiast spotka? si? z bogat? symboliczn? ornamentyk?. Poni?ej podajemy powszechnie przyj?te znaczenie niektórych symboli:

    R?ce z??czone w ge?cie b?ogos?awie?stwa – symbol umieszczany na grobach zmar?ych z rodu Kohenów.
    Przechylony dzban lub misa – symbol zdobi?cy groby zmar?ych pochodz?cych z rodu Lewiego (ha–Lewi).
    Podwójne krzes?o lub r?ka trzymaj?ca lancet – oznaczenie grobu mohela, czyli osoby zajmuj?cej si? obrzezaniem.
    Skarbonka lub r?ka wrzucaj?ca monet? do skarbonki – relief umieszczany na macewach osób znanych ze swej dobroczynno?ci.

Ilustracja

Macewy na cmentarzu w Satanowie (foto: Krzysztof Bielawski)   

 

    ?wiece lub ?wieczniki – p?askorze?by na macewach kobiet. To w?a?nie kobieta zapala szabatowe ?wiece. Z?amana ?wieca stanowi te? odniesienie do przerwanego ?ycia.
    Korona – t? p?askorze?b? umieszcza si? na grobach osób darzonych du?ym szacunkiem.
    Lew – znak plemienia Judy, ludu Izraela; symbol pot?gi, si?y, wyzwolenia i odkupienia.
    Ksi?gi lub szafy z ksi?gami – oznaczenie grobu osoby uczonej w Torze i Talmudzie lub sofera, czyli osoby przepisuj?cej ?wi?te ksi?gi.
    Tablice przykaza? i Zwoje Tory – symbole odwo?uj?ce si? do religijno?ci zmar?ego.

PAMI?TAJ!

M??czy?ni na cmentarzu ?ydowskim powinni nosi? nakrycie g?owy. Pami?taj o tym – oka?esz w ten sposób szacunek zmar?ym i nie urazisz innych osób odwiedzaj?cych to miejsce.

http://www.sztetl.org.pl/pl/cms/wiedza/4912,cmentarze-zydowskie-co-warto-o-nich-wiedziec-/

Autor: Krzysztof Bielawski
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Cmentarze ?ydowskie.
« Odpowiedz #1 : Pa¼dziernik 04, 2019, 15:25:42 »

SYMBOLIKA POCHÓWKOWA NA CMENTARZACH ?YDOWSKICH.


II.  44.  Orze? jednog?owy  na  nagrobku  kobiety. Tarnów Monika   Krajewska   SYMBOLIKA  P?ASKORZE?B  NA  CMENTARZACH ?YDOWSKICH  W POLSCE1  „Na  ziemiach  naszych  widzi si? nieraz  po  cmentarzach  ?ydowskich   przedziwne  ka­mienie grobowe,  pomniki swoi?cie rze?bio­ne  i  karbowane  d?ugimi  napisami, jakby jaki?   stronice   ksi?gi   skalnej  —  a   tak?e   ozdobione  rze?bami   symboli  i  obrazów. 

Oprócz powik?anych  linii  i ornamentów, co zda  si? rysuj?  odbicie  zawi?ych  dróg  my?li  i t?sknot,  spotyka si? tak?e  rze?by  symboli  tradycyjnych. Czasem jakie? pot??ne  ki?cie  winogron, czasem wieloramienne ?wieczni­ki, to znów postacie jeleni i lwów. Ale tak?e gryfy  i jednorogi  — a  niekiedy  zrywaj?cy  si?  do  lotu   orze?  —  zdobi?   te  zapisane  stronice  pomników. 

Jednak g?ównie  same  napisy,  poza  tre?ci?,  ju?  sw?  zewn?trzn?  form?  daj?  wyraz tym  kamieniom.  St?d  taki  kamie?  cmentarny  wita cza­sem przechodnia  bardziej wymownym  ob­liczem ni? niejedna twarz ?yj?cego  cz?owie­ka." Stanis?aw  Vincenz, Opowie??  o  ?ydows­kim kamieniu Sztuka  nagrobków  ?ydowskich,  która  rozwija?a  si? przez wiele wieków   wsz?dzie   tam,  gdzie  rozproszony   by?  naród   ?ydowski,   dostarcza  nam  niema?o  przyk?adów  zapo?ycze?  ze  sztuki lokalnej otaczaj?cych  narodów  oraz  wp?ywu  stylów  obowi?zuj?cych  w sztu­ce  danej   epoki. 

By?o  jednak   co?,  co   zawa?y?o   na   niej  trwale  i   zdecydowa?o   o  jej  odr?bno?ci:   to  zasady   religii    moj?eszowej    i  wywodz?ca  si? z nich  tradycja, strze?ona  przez  kolejne pokolenia. Jednym  z  najwa?niejszych  czynników  by? biblijny  zakaz  przedsta­wiania postaci, uj?ty  w s?owa: „Nie czy? sobie podobizny  rze?bionej  czegokolwiek,  co jest  na  niebie  w  górze  i  co jest  na  ziemi  w dole, i  tego, co jest w wodzie pod ziemi?" (Pwt 5:8; por. te? Wj 20:4 i Pwt 4: 16—18)2.

Uproszczeniem  czy zgo?a  fa?szem  by?oby  twierdzenie, ?e zakaz  ten  by?  traktowany  dos?ownie.   Przecz?   temu  niezliczone  przejawy  sztuki ?ydowskiej, od mozaik i malowide?  w  staro?ytnych  synagogach  Azji  Mniejszej, przez  zdobione  groteskami  ?redniowie­czne  r?kopisy,  tarcze  na  Tor?  z  postaciami  Moj?esza   i  Aarona,  srebra  szabasowe  i  paschalne  z  przedstawieniami  scen  biblijnych  i   obyczajowych,  po  zachowan?  jeszcze  tu  i  ówdzie   polichromi?   polskich  bó?nic,  pe?n?  realistycznych  i  fantastycznych   zwierz?t.   

Zawsze  jednak  towarzyszy?a  temu  ?wiadomo??  zakazu;  cz?sto  te?  d??no??  do  jego  —  cho?by  cz??ciowego  —  poszanowania.   Tak   powsta?y  ró?ne  iluminowane r?kopisy,  mi?dzy  innymi  tzw.  „ptasia  Hagada"  z XIII/XIV  w., w której  g?owy ludzkie zast?piono ptasimi. W  polichromii  bó?nicy  w ?a?cucie  ga??zie  drzew zas?aniaj?  twarze  w  scenie  ofiarowania  Izaaka. 

Takich przyk?adów  jest  wiele.   By?o   i   tak,  ?e  twarze  postaci   biblijnych   i  alegorycznych  na   sprz?cie   bó?niczym   wgniatano,   co   Ba?aban   nazywa?    „obskurantyzmem    religijnym".3  Spory o to, co jest dozwolone, trwaj?  od  staro?ytno?ci  po  dzi?  dzie?.  Czerpi?  one  argumenty  z  ró?nych  interpretacji: dla jednych  zakaz  skierowany  by?  tylko  przeciwko  przedstawieniom  plastycznym, mog?cym  s?u?y? ba?wochwalstwu,  inni za? rozszerzali go   na   ka?d?   rze?b?,   a   nawet   wszelk?   sztuk?    figuratywn?,    ze    szczególn?  podejrzliwo?ci?  traktuj?c  podobizn?  twarzy  ludzkiej.  Sztuka  cmentarnych  kamieni  odzwierciedla  te  kontrowersje. 

Diamant  wspomina przypadek  obrazoburstwa,  który  spowodowa?  „niewinny"   nagrobek   na   cmentarzu   w  Bia?ymstoku.4   
Problem   dobrze  obrazuje  walka o rze?by  nagrobne  na  cmentarzu  przy  ulicy  G?siej   w  Warszawie   opisana   przez  I.  Schipera5:   „Zwyci?stwo   odniesione  przez  asymilatorów  w sprawie  napisów  nagrobkowych,  zach?ci?o  niektórych  z nich  do  uczynienia wy?omu  równie?  w  spra­wie  rze?bionych  dekoracji  na  pomnikach.

Wedle przepisów  religij­nych i ?ci?le obserwowanych przez ortodoksj?  zwyczajów  mog?y by? na  nagrobkach  umieszczane  u?wi?cone  tradycj?  dekoracje  o moty­wach  zaczerpni?tych  ze  ?wiata  zwierz?cego  (lwy, jelenie,  nied?wie­dzie,  owce,  ptactwo  itp.)  i  ro?linnego  (kosze  z  owocami,  winne  grona,  listowie  etc.) oraz powtarzaj?ce  si? od wieków  w  ?ydowskiej  sztuce  cmentarnej  symbole, jak  r?ce  b?ogos?awi?ce,  dzbanek   lewitów  , tarcza Dawida, ?wiecznik siedmioramienny, gasn?ce ?wieca itp.

II.  45. Orze? dwug?owy,  w „sercu", po?rodku,  litery  rozpoczynaj?ce  epitafium, nad nim korona; w ro?linny ornament okalaj?cy  inskryp­cj?  wplecione sylwetki  jeleni.  Piotrków,  pocz. XIX w.

Nie  by?y natomiast  dopuszczalne  dekoracje  figuralne, przedstawia­j?ce   posta?   ludzk?   lub  anio?ów   na   podobie?stwo   cz?owiecze".   Walka   ta,   przynajmniej  formalnie,  sko?czy?a   si?  tym,  ?e  „na  nagrobkach  —  chocia?by  sta?y  na  ,grobach  post?powych'  —  nie  wolno by?o w my?l regulaminu cmentarnego  z 1913 r. ustawia?  figur.  Zabronionym  te?  by?o  przyozdabianie  nagrobków    fotografiami    zmar?ych   lub  symbolami  sprzecznymi  z  ?ydowskimi   poj?ciami   religijnymi." 

Bod?cem  do wydania tego zakazu  by?y  — jak przypu­szcza  Schiper  —  „przemycone  odchylenia  od  tradycji".   Jednym   z  tych  wyj?tków,  do  dzi?  zachowanym  na  cmentarzu, jest  zdobny  w rze?by amorków  nagrobek  Bergsonów. Nie dopi?? jednak celu M. Fajans,  który ju? w 1987 r. próbowa? postawi? na grobie swojej ?ony Pauliny  okaza?y  nagrobek  z dekoracj?   figuraln?.   
Projekt pomnika przedstawiaj?cy   m.in.  anio?a   zosta?   pocz?tkowo   przyj?ty   przez   Dozór  cmentarza, jednak  gdy sprawa  opar?a  si? o rabinat6 zezwole­nie   cofni?to   i  na   gotowym  ju?  pomniku   anio?ka   przekuto   na   klepsydr?,  zostawiaj?c  zreszt?  skrzyd?a. 

Najwi?kszy  sprzeciw, posuni?ty  nawet do niszczenia i usuwania, wywo?a?y w latach dwudziestych pe?noplastyczne  rze?by Abrahama Ostrzeg?, który  „o?mieli?  si? zaludni? cmentarz ?ydowski  anio?ami"  —jakkolwiek  twarze ich by?y ukryte w d?oniach,  w zgi?ciu  r?ki lub os?oni?te skrzyd?ami7 (ii  4).

W ko?cu jednak przyzwyczajono si? do rze?b Ostrzeg?. Te przejawy d??enia  do nieskr?powanej  wypowiedzi  artystycznej nie nale?? jednak do tradycji  ?ydowskiej  sztuki nagrob­nej.  Na  tradycyjnych nagrobkach  ?ydów  aszkenazyjskich,  a  wi?c  tak?e  i  polskich,  nie  spotykamy  prawie  nigdy  postaci   ludzkiej.   

W?ród  tysi?cy  tradycyjnych macew  o  przebogatych  motywach na cmentarzu  warszawskim  autorka  znalaz?a  dot?d  zaledwie  cztery  p?askorze?by  przedstawiaj?ce  posta?  ludzk?,  i to  za ka?dym  razem  odwrócon?  ty?em.  W dwu przypadkach posta? jak gdyby unosi si? ku  niebu  i  jest  uzupe?nieniem  popularnej  sceny  z  trzod?  owiec  u  studni (il.  25). Kiedy  indziej jest  to rybak nad  rzek?  wyposa?ony  w sie? i koszyk8, raz za? posta? na mostku — mo?e te? rybak a mo?e pasterz.  S? to  nagrobki z I  po?owy XIX w.


http://cyfrowaetnografia.pl/Content/3326/Strony%20od%20PSL_XLIII_nr1-2-8_Krajewska.pdf
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 04, 2019, 15:33:11 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
Strony: [1]
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

rozmowcy sith darzlubie wrzeciono pomorska