JUDAIZM - Mistyka - Mistyka i Ezoteryka ?ydowska cz.3
GWIAZDA DAWIDA
W rzeczywisto?ci nie jest znane ?adne ?ród?o, które okre?li?oby miejsce i czas pojawienia si? heksagramu - jak mistycy nazywaj? gwiazd? o sze?ciu k?tach. Wiadomo tylko, ?e by?a ju? u?ywana w Indiach oko?o roku 4000 przed narodzeniem Chrystusa. Chocia? sta?a si? znana jako symbol judaizmu, to jednak nigdy nie nale?a?a wy??cznie do tej religii. Mo?na j? spotka? równie? w sztuce muzu?ma?skiej i w dekoracjach wielu ?redniowiecznych katedr. Jak twierdzi brazylijski filozof Mário Sérgio Cortella, „heksagram zawsze by? dla wielu ludów symbolem ochrony, przedstawiaj?c jedno?? Nieba z Ziemi?”. Tymczasem nazwa „Gwiazda Dawida” pochodzi z hebrajskiego „Maren David”, co dos?ownie oznacza „Tarcza Dawida”. Wed?ug ?ydowskiej tradycji, ?o?nierze króla Dawida nosili na swoich tarczach heksagram, aby w ten sposób zapewni? sobie Bo?? ochron?. Gwiazda Dawida pe?ni w judaizmie tak? rol?, jak? krzy? w chrze?cija?stwie. To dlatego Gwiazda Dawida znajduje si? nie tylko w nawet najstarszych synagogach i na ?ydowskich nagrobkach, ale równie? na pa?stwowej fladze Izraela. Mistycy chrze?cija?scy pierwszych wieków zajmowali si? objasnianiem i kontemplacj? tego symbolu!
Gwiazda Dawida (מָגֵן דָּוִד - Magen Dawid) zwana te? Tarcz? Dawida - sze?cioramienna gwiazda (heksagram) z?o?ona z dwóch zachodz?cych na siebie pionowo trójk?tów równobocznych odwróconych od siebie wierzcho?kami. Wierzcho?ki Gwiazdy Dawida le?? na okr?gu na parzystych godzinach, tzn. s? postaci:
({R} sin {rac{ipi}{3}}; {R} cos{rac{i pi}{3}}) gdzie i in <1;6>
a R to promie? okr?gu na którym opisana jest gwiazda. Wierzcho?ek i-ty modulo 6 jest ??czony z i + 2 modulo 6. Gwiazd? Dawida mo?na skontruowa? poprzez przed?u?enie boków sze?ciok?ta foremnego a? do przeci?cia si? boków. Symbolizuje jedno?? w dwoisto?ci. Przez ?ydów zwana tarcz? Dawida. Wyst?puje ju? w VII w. p.e.ch. w wykopaliskach w Sydonie - na piecz?ci. W staro?ytno?ci s?u?y?a prawdopodobnie jako talizman, w galucie sta?a si? symbolem judaizmu, jego herbem. Od 1897 god?o syjonizmu, a od 1948 na fladze pa?stwa Izrael. W XX wieku symbol ten nabra? tragicznej wymowy, kiedy to nazi?ci zmusili ?ydów do noszenia na ramieniu ?ó?tej „Gwiazdy Dawida” - znaku napi?tnowania i oddzielenia poromków Izraela od reszty ludzko?ci. W ten sposób hitlerowcy nazi uczynili z heksagramu narz?dzie zbrodniczej polityki popieranej otwarcie przez papie?a Piusa.
Gwiazda Dawida jest heksagonem, na który sk?adaj? si? faktycznie dwa symbole, na?o?one na siebie tak, ?e stanowi?c jedn? ca?o?? zyskuj? znaczenie kabalistycznej Jedni zawieraj?cej w sobie nierozerwaln? Dwójni?. Górne i dolne trójk?ty tej Gwiazdy s? szczytami dwóch symbolicznych piramid na?o?onych na siebie. Piramida skierowana wierzcho?kiem ku niebu stanowi staro?ytny symbol boskiego pierwiastka w?adzy, jej podstawa wspiera si? na ziemi, a wierzcho?ek wskazuje na boskie pochodzenie w?adzy królewskiej. Druga piramida, skierowana wierzcho?kiem ku ziemi, symbolizuje sp?yw mocy niebia?skiej na ?wiat podksi??ycowy i mo?na w niej upatrywa? ustalon? w niebie i si?gaj?c? ku ziemi moc kap?ana. W tej formie, z?o?onej z zachodz?cych na siebie trójk?tów, Magen Dawid czyli Gwiazda Dawida jest monoteistycznym znakiem Imienia Boga JHVH, a znak utwierdza ?wi?te Imi? Jego na wieki. Na Ziemi symbol ten mo?e w pe?ni wyrazi? si? w Mesjaszu Zbawicielu, który ??czy w sobie Mesjasza kap?a?skiego - cedeq, i Mesjasza królewskiego - miszpat.
Niektórzy przypuszczaj?, i? znak ten nie ma nic wspólnego z biblijnym królem Dawidem, chocia? jest znacznie starszy. Cz??? badaczy uwa?a, i? chodzi tu o gwiazd? Kijuna (Amosa 5:26), zwan? tak?e gwiazd? Remfana (Dzieje Apostolskie 7:43). Obie nazwy s? staro?ytnymi okre?leniami planety Saturn, której symbolem by?a prawdopodobnie sze?cioramienna gwiazda. Werset z ksi?gi Amosa sugeruje, i? Izraelici przej?li jej kult od Kananejczyków wraz z kultem Molocha. Dzisiejsza nazwa gwiazdy mo?e wynika? z faktu, i? syn i nast?pca króla Dawida, Salomon, pod koniec ?ycia zwróci? si? ku politeizmowi (1 Królewska 11:4-8) i by? mo?e wówczas kult gwiazdy Kijuna nabra? szczególnego znaczenia w staro?ytnym Izraelu.
W magii heksagram znany jest pod tradycyjn? nazw? piecz?ci Salomona. Symbol ten si?ga korzeniami a? po Daleki Wschód, gdzie znany by? jako Wielka Yantra w tantryzmie hinduistycznym. Trójk?t skierowany wierzcho?kiem do do?u symbolizowa? pradawn? samic? (Mena, Menaka), istniej?c? przed pocz?tkiem ?wiata. Wytworzy?a ona w sobie nasienie, które wyros?o w ujawnion? m?sko??, reprezentowan? przez trójk?t skierowany wierzcho?kiem ku górze. Heksagram symbolizuje po??czenie tych dwóch pierwotnych si?. ?ydowska kaba?a przej??a ten symbol z pe?n? ?wiadomo?ci? jego charakteru p?ciowego, heksagram kabalistyczny pokazywa? z??czenie m?skiego bóstwa z jego ?e?sk? esencj? Szekin?. Tym samym stosunek p?ciowy m??czyzny i kobiety sta? si? sakramentem. Na poziomie duchowym heksagram jest najwy?szym symbolem zrównowa?onej bosko?ci. Heksagram pojawia si? tak?e w przedstawieniach hinduskiej mandali, jako wyobra?enie do medytacji, szczególnie w symbolice lotosu serca i bóstwa powietrza Vayu oraz na kamiennych rze?bach z Ameryki ?rodkowej, nios?c za sob? tajemnicze przes?ania. W alchemii heksagram symbolizuje m?sk?/?e?sk? dwoisto?? ognia i wody, a tak?e cztery ?ywio?y. W magii ??czony by? z egzorcyzmami.
Magen Dawid, popularnie zwana jest Gwiazd? Dawida, ale w j?zyku hebrajskim oznacza te? Tarcz? Dawida, w swej istocie królewski herb rodowy. Wyst?puje na wzornictwie ?ydowskim i na nagrobkach. ?ydzi nosz? j? tak?e w postaci wisiorków. Wprawdzie dzi? rozpoznawana jest powszechnie jako symbol ?ydostwa, jednak w przesz?o?ci nie odgrywa?a, jak si? wydaje, tak jednoznacznej roli. Pojawia si? na kabalistycznych amuletach i mo?na j? spotka? obok innych wzorów na ?ydowskich rysunkach magicznych z okresu ?redniowiecza. Wierzono, ?e posiada moc opieku?cz?. Nazistom pos?u?y?a do naznaczenia ?ydów, którzy musieli j? nosi? w postaci wyra?nej oznaki przyszytej do ubrania. Figuruje na fladze pa?stwa Izrael, a izraelskie stowarzyszenie pierwszej pomocy znane jest pod nazw? Magen Dawid Adom, czyli Czerwona Tarcza Dawida, analogicznie do Czerwonego Krzy?a i Czerwonego Pó?ksi??yca w innych krajach. Gwiazda zwana Tarcz? Dawida jest znakiem symbolicznym jedno?ci Wszech?wiata i Cz?owieka, makro i mikrokosmosu. W?a?nie kontemplacja owego znaku przynosi Faustowi ukojenie. Wzmianki o heksagonalnej formie dwóch trójk?tów znajdujemy w arabskich Ba?niach z 1001 nocy. Sam symbol jest geometrycznym zapisem energo-magicznych w?a?ciwo?ci istnienia Cz?owieka w ?wiecie Bo?ym, pojmowalnym a niepoj?tym.
Historyczn? nazw? symbolu jest Magen David (Tarcza Dawida) i Piecz?? Salomona, gdy? prawdopodobnie wzór ten zdobi? sygnet Salomona. David Chaimberlin sugeruje, ?e zbudowana jest ona z pierwszej i ostatniej litery imienia Dawida, a jest hebrajska litera daleth, która w staro?ytnym j?zyku hebrajskim mia?a kszta?t podobny do trójk?ta, które wzajemnie si? przeplataj?. Po ?mierci swego poprzednika, Saula, pokolenia Judy i Beniamina by?y jedynymi, które uzna?y jego w?adz?. Pozosta?e pokolenia trwa?y wiernie przy domu Saula przez kolejne siedem lat. Pa?stwo Izraela rozumiane jako dwana?cie pokole? pozosta?o zjednoczone pod jedn? w?adz? tylko przez ostatnie 33 lata panowania Dawida i przez 40 lat panowania Salomona, aby nast?pnie rozpa?? si? na dwa odr?bne królestwa za czasów Jeroboama, wkrótce po wst?pieniu na tron syna Salomona, Rehoboama. Tak jak trójk?t jest architektonicznym symbolem si?y, tak Dawid wyobra?a? sobie siln? uni? pomi?dzy dwoma królestwami Izraela. Wzajemne przeplatanie si? trójk?tów mia?o sugerowa? silne wi?zy mi?dzy nimi. Powsta?a w ten sposób sze?cioramienna gwiazda posiada dwana?cie zewn?trznych kraw?dzi, po jednym dla ka?dego z dwunastu plemion Izraelskich. Niektórzy mistycy, zwi?zani bardziej z sufizmem mówi? tak?e o jedno?ci dwóch potomków Abrahama, a mianowicie syna Izaaka z matki Sarah oraz syna Izmaela z matki Hagar. Mistycy chrzescija?scy judejskiej tradycji widzieli w symbolu jedno?? przes?ania Moj?esza oraz Jezusa.
Naprawd? symbol ten si?ga korzeniami a? po Daleki Wschód, gdzie jest znany jako Wielka Yantra w tantryzmie hinduistycznym i jodze. Trójk?t skierowany wierzcho?kiem do do?u symbolizowa? pradawna samic?, Men? istniej?ca przed pocz?tkiem ?wiata. Wytworzy?a ona w sobie nasienie, które wyros?o w ujawniona m?sko??, reprezentowana przez trójk?t z wierzcho?kiem skierowanym ku górze. Heksagram symbolizuje po??czenie tych dwóch pierwiastków si?. W oryginalnej postaci heksagram pokazywa? z??czenie m?skiego bóstwa z jego ?e?sk? esencj?. Na poziomie duchowym heksagram jest najwy?szym symbolem zrównowa?onej bosko?ci. Heksagram - sze?cioramienna gwiazda sk?adaj?ca si? z dwóch na?o?onych na siebie równobocznych trójk?tów. Zawiera w sobie przedstawienie symboliczne czterech ?ywio?ów : Trójk?t skierowany wierzcho?kiem w gór? wyobra?a ogie?. Trójk?t z wierzcho?kiem skierowanym w dó? wod?. Trójk?t ognia przeci?ty przez podstaw? trójk?ta wody oznacza powietrze. Trójk?t wody przeci?ty przez podstaw? trójk?ta ognia - ziemi?. Ca?o?? przedstawiona w ten sposób zawiera w sobie wszystkie ?ywio?y wszech?wiata. Na czterech bocznych wierzcho?kach umieszcza si? cztery podstawowe cechy materii : odpowiednio od góry ciep?o i zimno. W ten sposób otrzymuje si? zwi?zki mi?dzy czterema ?ywio?ami i ich cechy, przeciwstawiaj?ce si? sobie parami. Ogie? jest ciep?y suchy, woda wilgotna, zimna, ziemia, zimna, sucha, powietrze, wilgotne, ciep?e. W tym wypadku piecz?? Salomona wyra?a syntez? przeciwstawnych zjawisk i jedno?? i z?o?ono?? wszech?wiata.
Piecz?? Salomona zawiera równie? siedem podstawowych metali alchemicznych oraz siedem najwa?niejszych planet. W centrum umieszcza si? z?oto i s?o?ce, jako doskona?o?? do której ma zmierza? ka?dy proces. Najwy?szy wierzcho?ek to srebro i ksi??yc. Najni?szy o?ów i Saturn. Wierzcho?ki po prawej stronie, od góry, to mied?? i Wenus, oraz rt?? i Merkury. Po lewej, równie? od góry; ?elazo i Mars, wreszcie i Jowisz. Piecz?? Salomona wyra?a w ten sposób sprowadzenie niedoskona?ego, wielorakiego do doskona?ego, jednorodnego. Niektórzy odczytuj? ten symbol na planie duchowym, jako rodzaj mistycznej drogi, której celem jest przemiana cz?owieka niedoskona?ego, podzielonego mi?dzy ró?ne sk?onno?ci, tendencje, pop?dy, w istot? doskona??. Wed?ug innych interpretacji, sze?cioramienna gwiazda przedstawia zjednoczenie pierwiastka m?skiego i ?e?skiego.
http://www.religie.424.pl/mistyka-i-ezoteryka-zydowska-cz-3,1071,article.html