Strony: 1 [2] 3

SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.

  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #15 : Luty 23, 2010, 22:17:28 »

Znaczenie symboli.


http://pl.wikipedia.org/wiki/Symbol

ETYMOLOGIA SLOWA KSIADZ.

Prosz? pos?ucha?, jak by?o z ksi?dzem. W dawnych wiekach oznacza? on '?wieckiego panuj?cego, w?adc? nie koronowanego', dopiero pó?niej sta? si? okre?leniem wy??cznie 'duchownego'. Dzisiaj to mo?e ?mieszy?, ale kiedy? Zygmunt August by?... ksi?dzem - nosi? tytu? Wielkiego Ksi?dza Litewskiego. Po prostu ksi?dz znaczy? wówczas to samo, co ksi???. Na syna ksi?dza (czyli 'w?adcy') mówiono... ksi??yc, tak jak na potomka pana - panic (pó?niej panicz), a na syna króla - królewic (pó?niej królewicz). Ksi?dzem nazywano te? w ?redniowieczu... s?o?ce, a satelit? ziemi ?wiec?cego w nocy (czyli ma?ego ksi?dza) - ksi??ycem.

 

S?owo ksi?dz (pierwotnie kni?dz, kni?dz)) nale?y wywodzi? z niemieckiego kuning, które do dzisiaj dochowa?o si? tam w postaci König ('król'). A ?e w ?redniowieczu duchowie?stwo odgrywa?o olbrzymi? rol? w pa?stwie, z czasem ksi?dzem (czyli pierwotnie 'w?adc?') zacz?to nazywa? chrze?cija?skich kap?anów.

http://obcyjezykpolski.interia.pl/?md=archive&id=80


SYMBOLIKA SLOWA KOBIETA -PRZADKA

http://svasti.org/cd/Izwor/pop_plik/odpowie.htm

SYMBOLIKA SLOWA ATEIZM

http://pl.wikipedia.org/wiki/Ateizm#Izrael
« Ostatnia zmiana: Luty 24, 2010, 02:24:38 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #16 : Kwiecieñ 04, 2010, 08:27:43 »

Symbolika jajka w kulturze Slowian i nie tylko.

Ten prastary symbol towarzyszy ludzkosci praktycznie od zawsze.

http://pisanki.pl/historia/
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 26, 2012, 23:00:26 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #17 : Kwiecieñ 09, 2010, 11:05:13 »

Jeszcze raz symbolika RYBY.

Powtarzam ta informacje ?eby jej nie zagubi? , chociaz nie ze wszystko si? zgadzam , to moim zdaniem cze?? jest istotna.


G?ówna Wiadomo?ci Symbol Ryby
Symbol Ryby
Poniedzia?ek, 29 Czerwiec 2009 13:13 Administrator
Email Drukuj PDF
 Symbol Chrze?cija?skiej ‘Ryby’ Zdemaskowany       
Wiele wskazuje na to, ?e chrze?cija?ski symbol  ‘ryby’ mo?e okaza? si? zupe?nie czym? innym, ni? przypuszczaj? Chrze?cijanie. Staro?ytna, ‘Nazarejska Piecz??’ sk?ada?a si? tradycyjnie z trzech cz??ci: po ?rodku rysowano ‘Tarcz? Dawida’ (chodzi o Magen David b??dnie rozumian? jako ‘Gwiazd?’ Dawida), nad ni? znajdowa?a si? ‘Menora’, a pod spodem rysowano ostatni symbol, który Chrze?cijanie, odrzuciwszy dwa pozosta?e, przyw?aszczyli sobie jako znak ‘ryby’.  Czy jednak prawid?owo odczytali narysowane znaki?   

                                                                                                                                                           

 

 1.  ‘Mesja?ska Piecz??’ z symbolem ryby u podstawy   (czasy wspó?czesne);   2.  ‘Nazarejska Piecz??’ znaleziona w Jerozolimie i datowana na II wiek n.e  Ostatecznie zakazana przez ortodoksyjnych Rabinów w roku 135 n.e.

         1.                                   2.                                                                           

Odkrycia dokonane w staro?ytnej, esse?skiej cz??ci Jerozolimy rzucaj? nieco ?wiat?a na poruszony problem. W grocie, przyleg?ej do znajduj?cego si? nad ni? pomieszczenia, znaleziono szereg artefaktów posiadaj?cych wyrysowan? na nich, ‘Nazarejsk? Piecz??’. Jest to tym bardziej istotne, i? grota znajdowa?a si? niedaleko staro?ytnej, esse?skiej synagogi na Górze Syjon.  Esse?ska synagoga zosta?a zbudowana (albo raczej odbudowana) po roku 70 n.e.  Do jej odbudowy u?yto kamieni pozosta?ych ze zburzonej ?wi?tyni. Znalezione artefakty s? uwa?ane przez naukowców za pozosta?o?ci nale??ce do ?ydowskich uczniów Rabiego Jeszuy z Nazaretu, którzy tworzyli w tamtym czasie powszechnie znan? sekt? Nazarejczyków.

Do znalezionych przedmiotów nale?? kawa?ki ceramiki, lampa oliwna oraz stojak z aramejsk? inskrypcj?:  Na olej do namaszczania. Kawa?ki pot?uczonej buteleczki, która mog?a zawiera? oliw? i sta? na stojaku, le?a?y rozsypane niedaleko pozosta?ych przedmiotów.  Artefakty zosta?y datowane na pocz?tek drugiego wieku n.e. i na wielu z nich znaleziono symbole  ‘Nazarejskiej Piecz?ci’.

Pora zatem zada? sobie najistotniejsze pytanie:  czy staro?ytni Nazarejczycy rzeczywi?cie pos?ugiwali si? symbolami zwierz?t, np. symbolem ‘Ryby’ w po??czeniu z  ‘Tarcz? Dawida’ i siedmioramienn? ‘Menor?’? Odpowied? wydaje si? by? jednoznaczna:  nie ma najmniejszych powodów, ?eby tak twierdzi?.  Ostatni, dolny symbol ‘Nazarejskiej Piecz?ci’, uwa?any za ‘Ryb?’, zosta? mylnie zrozumiany  i od tego momentu by? wielokrotnie przerysowywany od swoich wcze?niejszych, b??dnych kopii.  Co gorsza, kolejne kopie, coraz bardziej upodabnia?y ów symbol do wygl?du zwierz?cia.  Pierwsi uczniowie Jeszuy nie pos?ugiwali si? malowanymi symbolami zwierz?t, gdy? to narusza?o w sposób bezpo?redni przykazanie Tory:  „Nie b?dziesz czyni? ?adnej rze?by, ani ?adnego obrazu tego…  co jest w wodach pod ziemi?” ( Ks. Wyj?cia 20:4  BT).  Pierwsi uczniowie Jeszuy, b?d?c prawowiernymi ?ydami, przestrzegali tej mitzwy w sposób dos?owny. 

Przyjrzyjmy teraz si? bli?ej znalezionym artefaktom, albowiem wszystkie osiem przedmiotów, na których znaleziono rysunki, zawieraj? nieco inn? wersj? ‘Piecz?ci’. Ostatni, dolny symbol w kszta?cie przypominaj?cym domniemany  pyszczek  ryby, sprawia takie wra?enie tylko na dwóch artefaktach.  ‘Menora’  na jednym z tych dwóch jest wyrysowana d?ugimi liniami, wi?c aby zachowa? ten schemat, linie ostatniego symbolu stykaj? si? pod k?tem rozwartym, na podobie?stwo diamentu. Na pozosta?ych przedmiotach, ‘Ryba’ wygl?da jak balon i przypomina raczej Esse?sk?, sekretn? liter?, ale o tym za chwil?.

Kropka albo krzy?yk, czyli tak zwane ‘rybie oko’ jest kompletnie nieobecne na czterech spo?ród o?miu artefaktów. Na trzech pozosta?ych przedmiotach, w ?rodku ostatniego symbolu znajduje si? kropka (w tym na jednym z tych trzech, kropka zajmuje centralne miejsce w symbolu). Na ‘Piecz?ci’ , na ostatnim przedmiocie, w ?rodku ostatniego symbolu znajduje si? krzy?yk:  “+”. [Fotografia 1]

Ostateczna konkluzja jest nast?puj?ca:  ‘Chrze?cija?ska Ryba’ jest tak naprawd? hebrajsk? liter? ALEF,  wygl?daj?c? dok?adnie tak samo jak znajdujemy ja w Esse?skich ‘tajnych’ czcionkach w manuskrypcie 4Q298 pisanym w j?zyku hebrajskim.  Podobnie ‘Rybie Oko’ jest w rzeczywisto?ci hebrajsk?  liter? TAW pisan? w postaci staro?ytnej, paleo-hebrajskiej formy, która równie? przypomina sekretne znaki znalezione w Esse?skim  manuskrypcie  4Q298. [Fotografia 2]   

Litera TAW by?a rysowana w ?rodku litery ALEF, co mia?o wyra?a? jeden z  opisów u?ytych przez Elohim na okre?lenie samego siebie: „Ja jestem pierwszy i ja jestem ostatni” (Izajasza 44:6 ; 48:12), co zostaje pó?niej powtórzone przez Jeszu? Mesjasza i zapisane w Ksiedze Objawienia:  „Ja jestem Alef i ja jestem Taw, mówi Adonai JAH?E:  ten, który jest, i który by?, i który przychodzi.”   ( Apokalipsa 1:8  HRV w polskim przek?adzie). W pó?niejszych, greckich manuskryptach, litery ALEF i TAW zosta?y zast?pione przez ALFA i OMEGA, co dodatkowo wprowadza?o w b??d i oddala?o czytelnika od pierwotnej, ?ydowskiej my?li manuskryptów i symboli.

Z up?ywem czasu, litera TAW w postaci krzy?yka zosta?a zast?piona kropk?, która jeszcze pó?niej, ze swojej pozycji w centrum litery ALEF, zosta?a przesuni?ta do do?u i pomylona z symbolem  ‘oka’.  Poni?szy obrazek przedstawia wygl?d i kszta?t oryginalnych, hebrajskich liter: 

     

             

Podsumowuj?c, mo?emy jasno stwierdzi?, i? wiemy ju? dzisiaj na pewno, ?e oryginalna, nazarejska symbolika przedstawia?a ‘Piecz??’ z?o?on? z trzech typowo ?ydowskich symboli:  ‘Menory’ u góry,  ‘Tarczy Dawida’ po ?rodku  oraz  liter ALEF i TAW skomponowanych pomys?owo w jeden symbol u do?u, który z up?ywem czasu zosta? odizolowany od reszty i zupe?nie obdarty ze swoich ?ydowskich warto?ci.


http://www.wspolnotamesjanska.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=57:symbol-ryby&catid=1:latest-news&Itemid=50m

Litera ALEF ma kszta?t RYBY, wyra?nie wida? i? od niej mo?na ten symbol odczytywa?.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Alef
Alef prapocz?tek ale zarówno d?wi?k twórczy A, za jego pomoc? z oceanu mi?o?ci - oceanu ?ycia wy?aniaj? si? kszta?ty materii , to alef - RYBA da?a prapocz?tek ?yciu w materii. Duch wcieli? si? w materi? dzi?ki ALEF.
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 27, 2012, 00:04:30 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #18 : Listopad 15, 2010, 23:25:57 »

acentaur na innym forum.

jeszcze ciutke o rybach.


W zodiaku umieszczone s? na przeciwko znak Panny oraz Ryb. W znaku Ryb ( symbolizuja ludzko??, dwie ryby w przeciwnych kierunkach symbolizuj? ?wiat przeciwie?stw ) stoi hebrajska litera N ,
za? w znaku Panny ( symbol cz?owieka tworz?cego w?asny dualny ?wiat) litera B. Osi?gni?cie wyzszej ?wiadomosci to po??czenie B i N. W hebrajskim bn, wymawiane ben, oznacza SYN.
Wyj?cie z wody ( czasu, z dualnego swiata ) odpowiada wyj?ciu z egiptu. Po 40 latach dowodzenie obj?l Joshua ben Nun ( czyli Joshua syn 50 albo syn ryb, bo nun w hebrajskim to znak n=50).
Haczyk na ryby potrzebny jest aby ryby wyci?gnac z wody. A to jest Zade, liczba 90. Cadyk czyli Sprawiedliwy to ten , który m.in ?owi ryby ( czyli ludzi ).
St?d nasz dotychczasowy ?wiat stoi w znaku 5 (50 ), za? wyj?cie pod znakiem 9 (90).
pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 26, 2012, 23:00:53 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #20 : Listopad 22, 2010, 21:24:22 »

acentaur na innym forum.

To nasz protoplasta, Noe.

Witam wszystkich,
w Biblii jest mowa o 72 imionach Boga, badacze tejze doliczyli sie ich prawie tysiaca. Ale jedno imie jawnie wymienione ma szczegolne znaczenie. To nasz protoplasta, Noe.
Od niego bowiem pochodzi zycie na tej planecie. I tak sie sklada, ze konstrukcje naszego swiata daje sie gladko od Noego wyprowadzic.
Noe, jego zona, trzech synow ich zony to 8 osob ( oktawa ), czyli podstawa harmoniczna wszystkiego ( od dzwieku po uklad okresowy pierwiastkow ). Chinskie I Ging to 8 Trigramow, zwanych
"przypadkowo" - ojciec, matka, synowie i corki.
Noe, jego synowie oraz dzieci jego synow, czyli trzy generacje opisuja nasz caly material genetyczny,
tak jak to robi kod trojkowy zasad purynowych dla DNA, czyli 64 mozliwych kombinacji=64 mozliwych haksagramow.
3 generacje=3 linie trigramu I Ging= triplet kodu DNA
Mowimy , ze geny "graja" w rytmie 4 do trzeciej potegi. Zostaje to "odbite" w zwierciadle naszej Psyche jako 3 do potegi 4. A to budulec naszego swiata, 81 trwalych izotopow/pierwiastkow ( Tao te King to tez 81 rozdzialow ). Noe i jego 3 synow, to trzy sily dzialajace poprzez 8 Trigramow i 64 haksagramy.
W tych 3 generacjach mamy 20 mezczyzn. Jako 1 i 19 oznaczaja np. 19 aminokwasow z centrem optycznym ( lewoskretne) oraz 1 aminokwas bez tego centrum=Noe
Nadmienie, ze taki uklad z 8 mamy takze w przypadku Tronu Boga, a wokol niego 24 Trony z 24 Sprawiedliwymi. Te 24 Trony to uklad 8 +8 +8 , oktawy. Tron otaczaja 4 Cherubiny a kazdy ma 6 skrzydel=6 linii heksagramu a heksagramy opisuja 64 charaktery....
Wedlug swietych ksiag hebrajskich ( nagumulululi nie czytaj  U?miech ) harmonia swiata zbudowana jest na czterech oktawach.
pozdrawiam.

*************

ps. NOE to nic innego jak EON czyli czas dotyczacy tej wiedzy tego przekazu.
Bedzie inny NOE -EON  zmieni sie wiedza.

Kiara U¶miech U¶miech
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 26, 2012, 23:01:42 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #21 : Grudzieñ 23, 2010, 11:05:48 »

Symbolika dolara


Bardzo trafne okreslenie "ukrzyzowany waz" , symbol dolara.
Ja dodala  bym iz sa tam trzy weze ,"S" , to kundalini - waz najwiekszy.
I dwa poboczne weze "I  S  I"- Ida i Pingala

Czyli naturalna energia zamienina w pieniadz i zablokowana symbolami , zwykly magiczny wpis. Na szczescie traci juz swoja moc , nic nie jest wiecznew fizycznosci.
Na szczescie wali sie wszystko , wladcy zdarzen juz nie maja mocy ich kreowania , czyli traca swoja boskosc.
A ich argumety -pieniadze swoja moc.


Pieski

http://pl.euroanimal.eu/Historia_rasy_%28Shih_Tzu_-_%22Per%C5%82a_Dalekiego_Wschodu%22%29
« Ostatnia zmiana: Luty 25, 2011, 09:19:58 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #22 : Czerwiec 06, 2011, 11:58:04 »

Krew i jej symbolika

http://www.satanorium.pl/czytelnia/150


Mitologia i symbolika krwi na Bliskim Wschodzie


S?owem wst?pu

Spo?ród wszystkich substancji znanych cz?owiekowi, krew jest jedn? z tych wokó? których naros?o najwi?cej legend, mitów i symboli. Opracowanie ich dok?adnej systematyki albo kulturowego zestawienia wydaje si? osi?galne tylko w pewnych granicach, a i to by?oby mo?liwe dopiero po latach studiów tematu. Dlatego nie ma jednolitego opracowania które by wyczerpywa?o temat. Niniejsza praca te? na pewno nie da rady tego uczyni?, mimo i? jej tematyk? zat??y?em w bardzo wielu obszarach. Wypada wi?c powiedzie? czego w pracy nie ma, a jest co najmniej kilka opuszczonych w?tków.

Najwa?niejsza posta? która tylko niewyra?nie mignie w opracowaniu to Jezus Chrystus. Powód jest bardzo prosty. Z jednej strony temat ?ycia i ?mierci Jezusa by? analizowany tysi?ce razy na ró?ne sposoby wi?c jest powszechnie znany, po drugie gdyby kto? chcia? si? tym tematem zaj?? w kontek?cie samej tej postaci zakres obj?to?ciowy pracy zosta?by wyczerpany bez omówienia tego zagadnienia.

Drugi w?tek pomini?ty to praktyki ofiarne. Praktycznie wszystkie kultury i religie analizowanego obszaru stosowa?y krwawe ofiary. Zosta?y one omówione tylko w takim przypadku kiedy to krew by?a wa?n? ich cz??ci? w specjalny sposób zaakcentowan?. Gdy tak nie by?o temat zosta? pomini?ty. Sta?o si? tak np. w przypadku Egiptu, którego mitologia nie wykazuje specjalnego nacisku na krew w tym obszarze. To samo tyczy si? zwi?zków z krwi? innych substancji i przedmiotów. Wiele by mo?na napisa? na przyk?ad na temat zwi?zków krwi z „bia?? krwi?” czyli nasieniem, na temat symboliki wody itd. Temat ten zosta? tylko w kilku miejscach zarysowany, gdy? praca ?ci?le skupia si? na krwi.

Po trzecie zaw??ony zosta? ?ci?le rejon Bliskiego Wschodu. Za lini? graniczn? przyj??em staro?ytny Egipt na zachodzie i po?udniu, granice dzisiejszego Iranu na wschodzie i pó?nocy. Opis nie obejmuje np. terenu Azji Mniejszej. Ta decyzja by?a powodowana po pierwsze wymagan? obj?to?ci? pracy (w??czenie Azji Mniejszej otworzy?oby prawdziwy worek mitów i tradycji) po drugie faktem, ?e w analizowanym regionie bardzo ?atwo mo?na uchwyci? wzajemne zale?no?ci. Rozszerzenie jego granic w wielu wypadkach mija?oby si? z celem.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 06, 2011, 12:00:09 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #23 : Czerwiec 30, 2011, 13:48:33 »

Bardzo ciekawa jest symbolika w??a , naprawd? warto j? pozna?.


http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,2188
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 26, 2012, 23:02:36 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #24 : Sierpieñ 14, 2011, 10:17:20 »

SYMBOL KRZY?A.
         
Symbol krzy?aczy krzy? od zawsze by? znakiem i symbolem chrze?cija?stwa? Znak krzy?a towarzyszy nam praktycznie od zawsze. Symbol krzy?a mo?emy zobaczy? wsz?dzie: w ko?cio?ach, w herbach, na szpitalnych karetkach, przejazdach kolejowych czy na opakowaniach od leków. Przybiera przeró?ne formy i ma ró?norodne znaczenia. Przytaczaj?c "S?ownik symboli" W?adys?awowa Kopali?skiego: "krzy? symbolizuje o? ?wiata i jego cztery strony. Dla katolików to ?mier? i m?ka Jezusa, cztery dziedziny ducha, po??czenie przeciwie?stw, ?ycie i nie?miertelno??, wieczno??, czy si?? stwórcz?. Wed?ug innych interpretacji krzy? to ptak z rozpostartymi skrzyd?ami, cz?owiek z roz?o?onymi ramionami, element bosko?ci. Jest to amulet symbolizuj?cy ogie? czy S?o?ce. W banalnych przypadkach u?ywany jako podpis czy symbol plus. Jest elementem ??cz?cym bosko?? i ludzko??, gdzie linia pionowa to bosko?? a pozioma ludzko??."

  SYMBOL I HISTORIA KRZY?OM

Krzy? chrze?cija?ski. Dla chrze?cijan krzy? ma znaczenie wyj?tkowe i ?wi?te, który z jednej strony symbolizuje znak cierpienia, ?mierci i tortury, a z drugiej strony ogromnej mi?o?ci i po?wi?cenia. Dzi?ki ?mierci Jezusa Chrystusa krzy? sta? si? dla chrze?cijan znakiem zwyci?stwa ?ycia nad ?mierci?. Znak krzy?a by? obecny w chrze?cija?stwie od ?mierci Jezusa, jednak w trzech pierwszych wiekach chrze?cija?stwa znakiem tym pos?ugiwano si? rzadko. Kiedy chrze?cija?stwo rodzi?o si? w Judei, uchodz?cej za najgorsz? i najbardziej znienawidzon? prowincj? rzymsk?, krzy? Jezusa by? dla wszystkich szokiem. Wspomina o tym ju? ?w. Pawe?: "Gdy ?ydzi ??daj? znaków, Grecy szukaj? m?dro?ci, my g?osimy Chrystusa ukrzy?owanego, który jest zgorszeniem dla ?ydów i g?upstwem dla pogan" (Kor 1,22-23). Z powodu z?ej s?awy krzy?a, który by? znakiem ha?by i poni?enia, a tak?e w obawie przed prze?ladowaniami, chrze?cijanie nie u?ywali go wiele. Powodem dla u?ywania innych symboli by?a tak?e ostro?no??, aby ?wi?tych tajemnic wiary nie narazi? na profanacj? ze strony pogan. ?yj?cy w II w. ?w. Justyn podaje przyk?ady reakcji pogan na symbol krzy?a, dla których totalnym g?upstwem by?o stawianie na jednym poziomie Ukrzy?owanego i Stworzyciela ?wiata, natomiast sto lat pó?niej sytuacja zmieni?a si? diametralnie. W?ród symboli funkcjonuj?cych niejako w zast?pstwie krzy?a by?y m.in.: kotwica, trójz?b, ryba. Kotwica wyra?a?a nadziej? na zbawienie, mocne trwanie pierwszych chrze?cijan w wierze, zakotwiczenie ?odzi ?ycia w porcie wieczno?ci, ufno?? w?ród burz prze?ladowa?. Znak kotwicy wyst?puje tak?e na grobowcach najstarszych katakumb. "Wiemy, ?e Klemens Aleksandryjski (150-215) by? inicjatorem wprowadzenia kotwicy jako oficjalnego emblematu chrze?cija?stwa i propagowa? szeroko noszenie tego znaku w pier?cionku na ma?ym palcu lewej r?ki. [...] gdyby za czasów Klemensa istnia? ju? emblemat krzy?a, czy? do pomy?lenia by?aby jego propozycja wprowadzenia kotwicy?" A jednak w niektórych polskich encyklopediach napisano, ?e "krzy? by? przedmiotem ogólnej czci chrze?cijan pierwszych wieków. [...] wyrabiali go oni na sprz?tach domowych, narz?dziach, ksi?gach, itp.". Cz?stym znakiem by? tak?e trójz?b, u?ywany w symbolice cmentarnej na znak zbawienia przyniesionego duszy przez Krzy? Chrystusa oraz wskazuj?cy na Trójc? ?w. "Jednym z najstarszych symboli chrze?cija?skich by?a ryba. [...] Symbol ryby [...] wyja?ni odczytanie sposobem akrostychu greckiego zdania:

symnol ryby


symbol rybySymbol ten zna? dobrze tak?e Augustyn: "Je?li si? z?o?y pierwsze zg?oski tych pi?ciu s?ów: Jezus Chrystus Syn Boga Zbawiciel - wypadnie s?owo ichthys, czyli "ryba", co mistycznie nale?y rozumie? - Chrystus."  Mimo tego, i? sam krzy? nie by? u?ywany publicznie, to zajmowa? wa?ne miejsce w codziennej pobo?no?ci uczniów Chrystusa. Jako przedmiot kultu i znak to?samo?ci dla chrze?cijan krzy? rozpowszechni? si? i nabra? znaczenia na pocz?tku IV w. Od czasów Konstantyna Wielkiego krzy? sta? si? symbolem chwa?y, znakiem królewsko?ci Chrystusa, który wszed? na sta?e do symboliki w?adzy cesarskiej. Wed?ug przekazu, cesarz Konstantyn Wielki, przed bitw? z uzurpatorem Maksencjuszem, przeddzie? bitwy na mo?cie Mulwijskim (312 r.). pod Rzymem, zobaczy? we ?nie na tle s?o?ca znak krzy?a i napis: "w tym znaku zwyci??ysz". Cesarz ujrza? symbol krzy?a, a tajemniczy g?os objawi? mu, ?e pod tym znakiem zwyci??y (In hoc signe vinces). Konstantyn kaza? wymalowa? znak krzy?a na tarczach swych oddzia?ów, i rzeczywi?cie pokona? rywala Maksencjusza. Drugim czynnikiem by?o odnalezienia drzewa Krzy?a ?w. w Jerozolimie. Pobo?na legenda o ?w. Helenie, matce Konstantyna, wi??? jej imi? z odkryciem autentycznego krzy?a Jezusa w Jerozolimie i budow? bazyliki na Górze Oliwnej. Edykt tolerancyjny z 313 r. by? m.in. oznak? wdzi?czno?ci cesarza. Do VI w. nie umieszczano na krzy?u postaci cia?a Chrystusa. W dziele "Cywilizacje staro?ytne" w zwi?zku z tym czytamy: "Po kilku latach monogram Chrystusa zacz?? si? pojawia? na monetach, czasem obok symboli poga?skich".

Oto dwie ilustracje przedstawiaj?ce cesarza Konstantyna na awersie dwóch medali, z?otego i srebrnego obu wybitych w r. 313:


http://www.iluminaci.pl/religie/chrzescijanstwo/symbol-krzyza
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 26, 2012, 23:57:53 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #26 : Wrzesieñ 09, 2011, 09:24:17 »

   Gwiazda Dawida - sk?d si? wzi??a?

W rzeczywisto?ci nie jest znane ?adne ?ród?o, które okre?li?oby miejsce i czas pojawienia si? heksagramu - jak mistycy nazywaj? gwiazd? o sze?ciu k?tach. Wiadomo tylko, ?e by?a ju? u?ywana w Indiach oko?o roku 4000 przed narodzeniem Chrystusa. Chocia? sta?a si? znana jako symbol judaizmu, to jednak nigdy nie nale?a?a wy??cznie do tej religii. Mo?na j? spotka? równie? w sztuce muzu?ma?skiej i w dekoracjach wielu ?redniowiecznych katedr.

 


Jak twierdzi brazylijski filozof Mário Sérgio Cortella, „heksagram zawsze by? dla wielu ludów symbolem ochrony, przedstawiaj?c jedno?? Nieba z Ziemi?”.

Tymczasem nazwa „Gwiazda Dawida” pochodzi z hebrajskiego „Magen Davi”, co dos?ownie oznacza „Tarcza Dawida”. Wed?ug ?ydowskiej tradycji, ?o?nierze króla Dawida nosili na swoich tarczach heksagram, aby w ten sposób zapewni? sobie Bo?? ochron?.

Dopiero znacznie pó?niej, ju? w XVII wieku, Gwiazda Dawida zosta?a oficjalnie uznana za w?asny symbol przez wspólnot? ?ydowsk? z Pragi. Dwa wieki pó?niej, w 1897 r. sta?a si? ona znakiem ?wiatowej Organizacji Syjonistycznej. Od tej pory Gwiazda Dawida pe?ni w judaizmie tak? rol?, jak? krzy? w chrze?cija?stwie. To dlatego Gwiazda Dawida znajduje si?  nie tylko w synagogach i na ?ydowskich nagrobkach, ale równie? na pa?stwowej fladze Izraela.

W XX wieku symbol ten nabra? tragicznej wymowy, kiedy to nazi?ci zmusili ?ydów do noszenia na ramieniu ?ó?tej „Gwiazdy Dawida” - znaku napi?tnowania i oddzielenia poromków Izraela od reszty ludzko?ci. W ten sposób hitlerowcy uczynili z heksagramu narz?dzie zbrodniczej polityki.
 
13.07.2005 15:51   Miros?aw Kropid?owski   Varia


http://www.ekumenizm.pl/article.php?story=20050709001942302
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #27 : Wrzesieñ 09, 2011, 09:28:59 »

Symbolika
(6) Heksagram
symbol
Heksagram "Piecz?? Salomona"



Heksagram wspó?cze?nie kojarzy si? przede wszystkim z judaizmem. Widnieje na fladze Izraela. ?ydzi znaj? ja jako tarcz? Dawida, cz?sto nazywana gwiazda Dawida. W magii heksagram jest znany pod tradycyjna nazwa piecz?ci Salomona. W rzeczywisto?ci wydaje si? , ?e heksagram nie ma ?adnego zwi?zku z Salomonem, czy Dawidem, a nawet i jego zwi?zki z judaizmem okazuj? si? stosunkowo niedawne; przed dwunastym wiekiem nie ma o nim ?adnej wzmianki w literaturze ?ydowskiej a z ca?a pewno?ci? jako god?o zosta? przyj?ty dopiero w siedemnastym wieku.

Naprawd? symbol ten si?ga korzeniami a? po Daleki Wschód, gdzie jest znany jako Wielka Yantra w tantryzmie hinduistycznym. Trójk?t skierowany wierzcho?kiem do do?u symbolizowa? pradawna samic? istniej?ca przed pocz?tkiem ?wiata. Wytworzy?a ona w sobie nasienie, które wyros?o w ujawniona m?sko??, reprezentowana przez trójk?t z wierzcho?kiem skierowanym ku górze. Heksagram symbolizuje po??czenie tych dwóch pierwiastków si?.

W oryginalnej postaci heksagram pokazywa? z??czenie m?skiego bóstwa z jego ?e?ska esencja. Na poziomie duchowym heksagram jest najwy?szym symbolem zrównowa?onej bosko?ci. Heksagram - sze?cioramienna gwiazda sk?adaj?ca si? z dwóch na?o?onych na siebie równobocznych trójk?tów. Zawiera w sobie przedstawienie symboliczne czterech ?ywio?ów : Trójk?t skierowany wierzcho?kiem w gór? wyobra?a ogie?. Trójk?t z wierzcho?kiem skierowanym w dó? wod?. Trójk?t ognia przeci?ty przez podstaw? trójk?ta wody oznacza powietrze. Trójk?t wody przeci?ty przez podstaw? trójk?ta ognia - ziemi?. Ca?o?? przedstawiona w ten sposób zawiera w sobie wszystkie ?ywio?y wszech?wiata. Na czterech bocznych wierzcho?kach umieszcza si? cztery podstawowe cechy materii : odpowiednio od góry ciep?o i zimno. W ten sposób otrzymuje si? zwi?zki mi?dzy czterema ?ywio?ami i ich cechy, przeciwstawiaj?ce si? sobie parami. Ogie? jest ciep?y suchy, woda wilgotna, zimna, ziemia, zimna, sucha, powietrze, wilgotne, ciep?e. W tym wypadku piecz?? Salomona wyra?a syntez? przeciwstawnych zjawisk i jedno?? i z?o?ono?? wszech?wiata.

Piecz?? Salomona zawiera równie? siedem podstawowych metali alchemicznych oraz siedem najwa?niejszych planet. W centrum umieszcza si? z?oto i s?o?ce, jako doskona?o?? do której ma zmierza? ka?dy proces. Najwy?szy wierzcho?ek to srebro i ksi??yc. Najni?szy o?ów i Saturn. Wierzcho?ki po prawej stronie, od góry, to mied?? i Wenus, oraz rt?? i Merkury. Po lewej, równie? od góry; ?elazo i Mars, wreszcie i Jowisz. Piecz?? Salomona wyra?a w ten sposób sprowadzenie niedoskona?ego, wielorakiego do doskona?ego, jednorodnego. Niektórzy odczytuj? ten symbol na planie duchowym, jako rodzaj mistycznej drogi, której celem jest przemiana cz?owieka niedoskona?ego, podzielonego mi?dzy ró?ne sk?onno?ci, tendencje, pop?dy, w istot? doskona??. Wed?ug innych interpretacji, sze?cioramienna gwiazda przedstawia zjednoczenie pierwiastka m?skiego i ?e?skiego.


http://www.satanorium.pl/symbolika/6
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #28 : Wrzesieñ 09, 2011, 09:54:23 »

   
   
JUDAIZM - Mistyka - Mistyka i Ezoteryka ?ydowska cz.3
   
   
GWIAZDA DAWIDA

W rzeczywisto?ci nie jest znane ?adne ?ród?o, które okre?li?oby miejsce i czas pojawienia si? heksagramu - jak mistycy nazywaj? gwiazd? o sze?ciu k?tach. Wiadomo tylko, ?e by?a ju? u?ywana w Indiach oko?o roku 4000 przed narodzeniem Chrystusa. Chocia? sta?a si? znana jako symbol judaizmu, to jednak nigdy nie nale?a?a wy??cznie do tej religii. Mo?na j? spotka? równie? w sztuce muzu?ma?skiej i w dekoracjach wielu ?redniowiecznych katedr. Jak twierdzi brazylijski filozof Mário Sérgio Cortella, „heksagram zawsze by? dla wielu ludów symbolem ochrony, przedstawiaj?c jedno?? Nieba z Ziemi?”. Tymczasem nazwa „Gwiazda Dawida” pochodzi z hebrajskiego „Maren David”, co dos?ownie oznacza „Tarcza Dawida”. Wed?ug ?ydowskiej tradycji, ?o?nierze króla Dawida nosili na swoich tarczach heksagram, aby w ten sposób zapewni? sobie Bo?? ochron?. Gwiazda Dawida pe?ni w judaizmie tak? rol?, jak? krzy? w chrze?cija?stwie. To dlatego Gwiazda Dawida znajduje si? nie tylko w nawet najstarszych synagogach i na ?ydowskich nagrobkach, ale równie? na pa?stwowej fladze Izraela. Mistycy chrze?cija?scy pierwszych wieków zajmowali si? objasnianiem i kontemplacj? tego symbolu!

Gwiazda Dawida (מָגֵן דָּוִד - Magen Dawid) zwana te? Tarcz? Dawida - sze?cioramienna gwiazda (heksagram) z?o?ona z dwóch zachodz?cych na siebie pionowo trójk?tów równobocznych odwróconych od siebie wierzcho?kami. Wierzcho?ki Gwiazdy Dawida le?? na okr?gu na parzystych godzinach, tzn. s? postaci:

({R} sin { rac{ipi}{3}}; {R} cos{ rac{i pi}{3}}) gdzie i in <1;6>

a R to promie? okr?gu na którym opisana jest gwiazda. Wierzcho?ek i-ty modulo 6 jest ??czony z i + 2 modulo 6. Gwiazd? Dawida mo?na skontruowa? poprzez przed?u?enie boków sze?ciok?ta foremnego a? do przeci?cia si? boków. Symbolizuje jedno?? w dwoisto?ci. Przez ?ydów zwana tarcz? Dawida. Wyst?puje ju? w VII w. p.e.ch. w wykopaliskach w Sydonie - na piecz?ci. W staro?ytno?ci s?u?y?a prawdopodobnie jako talizman, w galucie sta?a si? symbolem judaizmu, jego herbem. Od 1897 god?o syjonizmu, a od 1948 na fladze pa?stwa Izrael. W XX wieku symbol ten nabra? tragicznej wymowy, kiedy to nazi?ci zmusili ?ydów do noszenia na ramieniu ?ó?tej „Gwiazdy Dawida” - znaku napi?tnowania i oddzielenia poromków Izraela od reszty ludzko?ci. W ten sposób hitlerowcy nazi uczynili z heksagramu narz?dzie zbrodniczej polityki popieranej otwarcie przez papie?a Piusa.

Gwiazda Dawida jest heksagonem, na który sk?adaj? si? faktycznie dwa symbole, na?o?one na siebie tak, ?e stanowi?c jedn? ca?o?? zyskuj? znaczenie kabalistycznej Jedni zawieraj?cej w sobie nierozerwaln? Dwójni?. Górne i dolne trójk?ty tej Gwiazdy s? szczytami dwóch symbolicznych piramid na?o?onych na siebie. Piramida skierowana wierzcho?kiem ku niebu stanowi staro?ytny symbol boskiego pierwiastka w?adzy, jej podstawa wspiera si? na ziemi, a wierzcho?ek wskazuje na boskie pochodzenie w?adzy królewskiej. Druga piramida, skierowana wierzcho?kiem ku ziemi, symbolizuje sp?yw mocy niebia?skiej na ?wiat podksi??ycowy i mo?na w niej upatrywa? ustalon? w niebie i si?gaj?c? ku ziemi moc kap?ana. W tej formie, z?o?onej z zachodz?cych na siebie trójk?tów, Magen Dawid czyli Gwiazda Dawida jest monoteistycznym znakiem Imienia Boga JHVH, a znak utwierdza ?wi?te Imi? Jego na wieki. Na Ziemi symbol ten mo?e w pe?ni wyrazi? si? w Mesjaszu Zbawicielu, który ??czy w sobie Mesjasza kap?a?skiego - cedeq, i Mesjasza królewskiego - miszpat.

Niektórzy przypuszczaj?, i? znak ten nie ma nic wspólnego z biblijnym królem Dawidem, chocia? jest znacznie starszy. Cz??? badaczy uwa?a, i? chodzi tu o gwiazd? Kijuna (Amosa 5:26), zwan? tak?e gwiazd? Remfana (Dzieje Apostolskie 7:43). Obie nazwy s? staro?ytnymi okre?leniami planety Saturn, której symbolem by?a prawdopodobnie sze?cioramienna gwiazda. Werset z ksi?gi Amosa sugeruje, i? Izraelici przej?li jej kult od Kananejczyków wraz z kultem Molocha. Dzisiejsza nazwa gwiazdy mo?e wynika? z faktu, i? syn i nast?pca króla Dawida, Salomon, pod koniec ?ycia zwróci? si? ku politeizmowi (1 Królewska 11:4-8) i by? mo?e wówczas kult gwiazdy Kijuna nabra? szczególnego znaczenia w staro?ytnym Izraelu.

W magii heksagram znany jest pod tradycyjn? nazw? piecz?ci Salomona. Symbol ten si?ga korzeniami a? po Daleki Wschód, gdzie znany by? jako Wielka Yantra w tantryzmie hinduistycznym. Trójk?t skierowany wierzcho?kiem do do?u symbolizowa? pradawn? samic? (Mena, Menaka), istniej?c? przed pocz?tkiem ?wiata. Wytworzy?a ona w sobie nasienie, które wyros?o w ujawnion? m?sko??, reprezentowan? przez trójk?t skierowany wierzcho?kiem ku górze. Heksagram symbolizuje po??czenie tych dwóch pierwotnych si?. ?ydowska kaba?a przej??a ten symbol z pe?n? ?wiadomo?ci? jego charakteru p?ciowego, heksagram kabalistyczny pokazywa? z??czenie m?skiego bóstwa z jego ?e?sk? esencj? Szekin?. Tym samym stosunek p?ciowy m??czyzny i kobiety sta? si? sakramentem. Na poziomie duchowym heksagram jest najwy?szym symbolem zrównowa?onej bosko?ci. Heksagram pojawia si? tak?e w przedstawieniach hinduskiej mandali, jako wyobra?enie do medytacji, szczególnie w symbolice lotosu serca i bóstwa powietrza Vayu oraz na kamiennych rze?bach z Ameryki ?rodkowej, nios?c za sob? tajemnicze przes?ania. W alchemii heksagram symbolizuje m?sk?/?e?sk? dwoisto?? ognia i wody, a tak?e cztery ?ywio?y. W magii ??czony by? z egzorcyzmami.

Magen Dawid, popularnie zwana jest Gwiazd? Dawida, ale w j?zyku hebrajskim oznacza te? Tarcz? Dawida, w swej istocie królewski herb rodowy. Wyst?puje na wzornictwie ?ydowskim i na nagrobkach. ?ydzi nosz? j? tak?e w postaci wisiorków. Wprawdzie dzi? rozpoznawana jest powszechnie jako symbol ?ydostwa, jednak w przesz?o?ci nie odgrywa?a, jak si? wydaje, tak jednoznacznej roli. Pojawia si? na kabalistycznych amuletach i mo?na j? spotka? obok innych wzorów na ?ydowskich rysunkach magicznych z okresu ?redniowiecza. Wierzono, ?e posiada moc opieku?cz?. Nazistom pos?u?y?a do naznaczenia ?ydów, którzy musieli j? nosi? w postaci wyra?nej oznaki przyszytej do ubrania. Figuruje na fladze pa?stwa Izrael, a izraelskie stowarzyszenie pierwszej pomocy znane jest pod nazw? Magen Dawid Adom, czyli Czerwona Tarcza Dawida, analogicznie do Czerwonego Krzy?a i Czerwonego Pó?ksi??yca w innych krajach. Gwiazda zwana Tarcz? Dawida jest znakiem symbolicznym jedno?ci Wszech?wiata i Cz?owieka, makro i mikrokosmosu. W?a?nie kontemplacja owego znaku przynosi Faustowi ukojenie. Wzmianki o heksagonalnej formie dwóch trójk?tów znajdujemy w arabskich Ba?niach z 1001 nocy. Sam symbol jest geometrycznym zapisem energo-magicznych w?a?ciwo?ci istnienia Cz?owieka w ?wiecie Bo?ym, pojmowalnym a niepoj?tym.

Historyczn? nazw? symbolu jest Magen David (Tarcza Dawida) i Piecz?? Salomona, gdy? prawdopodobnie wzór ten zdobi? sygnet Salomona. David Chaimberlin sugeruje, ?e zbudowana jest ona z pierwszej i ostatniej litery imienia Dawida, a jest hebrajska litera daleth, która w staro?ytnym j?zyku hebrajskim mia?a kszta?t podobny do trójk?ta, które wzajemnie si? przeplataj?. Po ?mierci swego poprzednika, Saula, pokolenia Judy i Beniamina by?y jedynymi, które uzna?y jego w?adz?. Pozosta?e pokolenia trwa?y wiernie przy domu Saula przez kolejne siedem lat. Pa?stwo Izraela rozumiane jako dwana?cie pokole? pozosta?o zjednoczone pod jedn? w?adz? tylko przez ostatnie 33 lata panowania Dawida i przez 40 lat panowania Salomona, aby nast?pnie rozpa?? si? na dwa odr?bne królestwa za czasów Jeroboama, wkrótce po wst?pieniu na tron syna Salomona, Rehoboama. Tak jak trójk?t jest architektonicznym symbolem si?y, tak Dawid wyobra?a? sobie siln? uni? pomi?dzy dwoma królestwami Izraela. Wzajemne przeplatanie si? trójk?tów mia?o sugerowa? silne wi?zy mi?dzy nimi. Powsta?a w ten sposób sze?cioramienna gwiazda posiada dwana?cie zewn?trznych kraw?dzi, po jednym dla ka?dego z dwunastu plemion Izraelskich. Niektórzy mistycy, zwi?zani bardziej z sufizmem mówi? tak?e o jedno?ci dwóch potomków Abrahama, a mianowicie syna Izaaka z matki Sarah oraz syna Izmaela z matki Hagar. Mistycy chrzescija?scy judejskiej tradycji widzieli w symbolu jedno?? przes?ania Moj?esza oraz Jezusa.

Naprawd? symbol ten si?ga korzeniami a? po Daleki Wschód, gdzie jest znany jako Wielka Yantra w tantryzmie hinduistycznym i jodze. Trójk?t skierowany wierzcho?kiem do do?u symbolizowa? pradawna samic?, Men? istniej?ca przed pocz?tkiem ?wiata. Wytworzy?a ona w sobie nasienie, które wyros?o w ujawniona m?sko??, reprezentowana przez trójk?t z wierzcho?kiem skierowanym ku górze. Heksagram symbolizuje po??czenie tych dwóch pierwiastków si?. W oryginalnej postaci heksagram pokazywa? z??czenie m?skiego bóstwa z jego ?e?sk? esencj?. Na poziomie duchowym heksagram jest najwy?szym symbolem zrównowa?onej bosko?ci. Heksagram - sze?cioramienna gwiazda sk?adaj?ca si? z dwóch na?o?onych na siebie równobocznych trójk?tów. Zawiera w sobie przedstawienie symboliczne czterech ?ywio?ów : Trójk?t skierowany wierzcho?kiem w gór? wyobra?a ogie?. Trójk?t z wierzcho?kiem skierowanym w dó? wod?. Trójk?t ognia przeci?ty przez podstaw? trójk?ta wody oznacza powietrze. Trójk?t wody przeci?ty przez podstaw? trójk?ta ognia - ziemi?. Ca?o?? przedstawiona w ten sposób zawiera w sobie wszystkie ?ywio?y wszech?wiata. Na czterech bocznych wierzcho?kach umieszcza si? cztery podstawowe cechy materii : odpowiednio od góry ciep?o i zimno. W ten sposób otrzymuje si? zwi?zki mi?dzy czterema ?ywio?ami i ich cechy, przeciwstawiaj?ce si? sobie parami. Ogie? jest ciep?y suchy, woda wilgotna, zimna, ziemia, zimna, sucha, powietrze, wilgotne, ciep?e. W tym wypadku piecz?? Salomona wyra?a syntez? przeciwstawnych zjawisk i jedno?? i z?o?ono?? wszech?wiata.

Piecz?? Salomona zawiera równie? siedem podstawowych metali alchemicznych oraz siedem najwa?niejszych planet. W centrum umieszcza si? z?oto i s?o?ce, jako doskona?o?? do której ma zmierza? ka?dy proces. Najwy?szy wierzcho?ek to srebro i ksi??yc. Najni?szy o?ów i Saturn. Wierzcho?ki po prawej stronie, od góry, to mied?? i Wenus, oraz rt?? i Merkury. Po lewej, równie? od góry; ?elazo i Mars, wreszcie i Jowisz. Piecz?? Salomona wyra?a w ten sposób sprowadzenie niedoskona?ego, wielorakiego do doskona?ego, jednorodnego. Niektórzy odczytuj? ten symbol na planie duchowym, jako rodzaj mistycznej drogi, której celem jest przemiana cz?owieka niedoskona?ego, podzielonego mi?dzy ró?ne sk?onno?ci, tendencje, pop?dy, w istot? doskona??. Wed?ug innych interpretacji, sze?cioramienna gwiazda przedstawia zjednoczenie pierwiastka m?skiego i ?e?skiego.

http://www.religie.424.pl/mistyka-i-ezoteryka-zydowska-cz-3,1071,article.html
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #29 : Wrzesieñ 21, 2013, 14:02:46 »

Wracaj?c do symboliki, warto porówna? znaczenia symboli ?ydowskich z inna  symbolika.

Cytuj
Symbolika ?ydowskich nagrobków w ?wietle kultury chrze?cija?skiej

Kategorie: Historia mentalno?ci i wyobra?e?, Historia regionalna, Historia religii, ko?cio?ów i zwi?zków wyznaniowych, Historia sztuki i kultury, Judaistyka, Polska, Powszechna

2010-11-15 14:00 Alicja M?y?ska

Symbolika ?ydowskich nagrobków jest w wielu aspektach podobna do chrze?cija?skiej, st?d tez próba porównania, w jaki sposób dany symbol, znak czy alegoria s? rozumiane w sztuce ?ydowskiej i chrze?cija?skiej.

Jest to jedyna spo?ród che?mskich macew, na której znajduj? si? promienie, najprawdopodobniej nawi?zuj?ce do symboliki ?wiat?a Zabytkowe macewy stoj? na che?mskim cmentarzu zwrócone w kierunku wschodu, tak jak nakazuje tradycja. Jest ich tam oko?o 350, z czego wi?kszo?? znajduje si? na najwy?ej po?o?onej cz??ci cmentarza. Usytuowanie p?yt nagrobków nie jest przypadkowe – s? skierowane w stron? Jerozolimy, a jednocze?nie ?wiat?a, do którego symboliki ?ydzi przywi?zywali wielk? wag?1. Na wst?pie trzeba te? zaznaczy?, ?e ?ydzi nie mogli ukazywa? przedstawie? ludzkich w jakiejkolwiek formie, czy to na obrazach, nagrobkach, czy w formie rze?b.

Symbol jest bod?cem dla ludzkiego umys?u, nieraz jest okre?lany jako „obraz zmys?owy”, który pobudza my?lenie, natomiast w aspekcie realizmu poznawczego [symbol] nie jest zewn?trzn? prawd?, to jednak w znaczeniu psychologicznym symbol jest prawdziwy, poniewa? w?a?nie symbol prowadzi do wszystkich wielkich osi?gni?? ludzkich2. Symbol jest czym? innym ni? alegoria, poniewa? daje si? on wielorako interpretowa? i nie jest mo?liwe jednoznaczne okre?lenie jego znaczenia3. W przypadku próby interpretowania symboliki ?ydowskiej w powi?zaniu z chrze?cija?sk? ?atwo jest b??dnie odczyta? pierwotne znaczenie danego przedstawienia. Jako przyk?ad pos?u?y? mo?e jeden z nagrobków, na którym wy?aniaj?ca si? z nieba r?ka przelewa wod? z dzbana do drugiego naczynia. Wyobra?enie takie mo?e oznacza? ?mier?, przelanie si? wody ?ycia; sam dzban w symbolice chrze?cija?skiej kojarzony jest g?ównie z przemian? wody w wino, natomiast w sztuce wczesnochrze?cija?skiej dzbany przedstawiane s? cz?sto wspólnie z latoro?lami i pij?cymi ptakami – symbol studni z wod? ?ycia4. Tymczasem w religii ?ydowskiej wizerunek ten oznacza zupe?nie co innego, a mianowicie potomków rodu Lewiego (Lewitów), do których nale?a? obowi?zek obmywania r?k kap?anom5. Symbolika ?ydowska nie jest w tym wypadku tak g??boka jak chrze?cija?ska i nie doszukuje si? ukrytych znacze?, odnosi si? jedynie bezpo?rednio do pochodzenia zmar?ego.

Macewa, na której widnieje wy?aniaj?ca si? z nieba r?ka przelewaj?ca wod? z dzbana do drugiego naczynia



Mniejszych rozbie?no?ci dostarcza kolejne przedstawienie nagrobne, tym razem ukazuj?ce specyficznie u?o?one d?onie. W symbolice chrze?cija?skiej r?ce wynurzaj?ce si? z nieba oznaczaj? obecno?? Boga i jego sprawstwo, b?ogos?awie?stwo boskie. D?onie ludzkie z?o?one do modlitwy mog? oznacza? adoratora6. W kulturze ?ydowskiej natomiast wizerunek ten symbolizowa? potomków arcykap?ana Aarona, kap?anów, którzy pe?nili s?u?b? w ?wi?tyni Jerozolimskiej i udzielali w ten sposób b?ogos?awie?stwa. Wa?ny jest tu uk?ad palców – ?rodkowy mia? si? styka? ze wskazuj?cym, natomiast ma?y z serdecznym7. Przedstawienie takie charakteryzuje zatem pochowan? osob?, informuj?c o jej profesji, ale poprzez odwo?anie do gestu b?ogos?awie?stwa zbli?a si? do symboliki chrze?cija?skiej.

Macewa przedstawiaj?ca d?onie u?o?one w ge?cie b?ogos?awie?stwa (palec ?rodkowy po??czony ze wskazuj?cych za? ma?y z serdecznym



Kolejnym, bardzo ciekawym, przedstawieniem jest z?amany kwiat lub inna ro?lina (na przyk?ad drzewo lub ga???) zgi?ta w po?owie. Znak zrozumia?y i bardzo uniwersalny, gdy? odnosi si? do tragicznej ?mierci osoby pochowanej. Podobnym symbolem s? tak?e z?amane lub zdmuchni?te ?wiece, ale takie p?askorze?by zdarzaj? si? na ?ydowskich nagrobkach bardzo rzadko. Wa?n? form? jest tak?e topola (brak na che?mskim cmentarzu), której opadaj?ce ga??zie symbolizuj? smutek i przygn?bienie po stracie kogo? najbli?szego, ale mog? tak?e symbolizowa? sam? ?mier?, co ilustruje cytat: Topol? siedmioramienn? zdmuchn?? wiatr. Gasn? str?cone iskry li?ci8.



Wyobra?enie znajduj?ce si? na jednej z macew, przedstawiaj?ce z?aman? ró?? Z?amana ró?a

Podobnie wygl?da chrze?cija?ska interpretacja wyobra?enia z?amanej ro?liny, wyra?aj?cego krucho?? ludzkiego ?ycia. Kwiaty ze wzgl?du na swoj? nietrwa?o?? same w sobie s? symbolem przemijalno?ci i ulotno?ci czasu. Ciekawie jest natomiast interpretowany obraz topoli, która ju? od staro?ytno?ci kojarzona by?a ze ?mierci? i ?a?ob? – drzewa tego gatunku mia?y rosn?? nad brzegami rzeki Acheron p?yn?cej w Hadesie. W kulturze chrze?cija?skiej przypisywano topoli zdolno?? leczenia osób uk?szonych przez ?mije, a ponadto by?a ona symbolem m?ki Chrystusa i zbawienia. Prócz topoli i kwiatów na chrze?cija?skich grobach pojawia?y si? te? palmy (znak raju) oraz drzewa oliwne i granatowce oznaczaj?ce odkupienie9.

Id?c dalej tropem motywów ro?linnych i ich znacze?, nale?y wspomnie? o winoro?li i li?ciach d?bu. Pierwszy z nich, w kulturze sepulkralnej ?ydów, symbolizuje lud Izraela, a tak?e owocn? prac? za ?ycia i duchowe bogactwo. W sztuce chrze?cija?skiej jest to symbol przemiany duchowej, a wi?c znaczenie w obu religiach jest podobne10. Ciekawe znaczenie maj? li?cie d?bu, które wraz z ?o??dziami uto?samiaj? sprawiedliwo?? oraz wieczny odpoczynek zmar?ego; na gruncie kultury chrze?cija?skiej trudno przypisa? im konkretn? tre??.





Macewa z bordiur? wype?nion? motywem winoro?li Winoro?l

Macewa z motywem li?ci d?bu Li?cie d?bu

Sporo k?opotów w interpretacji sprawiaj? tak?e motywy zwierz?ce przedstawiane na ?ydowskich nagrobkach. Najcz??ciej s? one zwi?zane z imionami zmar?ych, na przyk?ad wilk to Beniamin lub Zeew, nied?wied? to Dow lub Ber, owce przy studni to Rebeka, lew to Arje lub Lejb, za? jele? to Cwi lub Hirsz11. Niestety, na che?mskim kirkucie nie zachowa?a si? ?adna macewa z przedstawieniami tego rodzaju. Ogólnie rzecz ujmuj?c, symbolika zwierz?ca jest do?? uniwersalna – wizerunkom wielu gatunków przypisywano w obu kulturach niemal identyczne znaczenie. Na przyk?ad go??b: symbol duszy, Ducha ?wi?tego i pokoju, w religii hebrajskiej oznacza zgod? i mi?o?? ma??e?sk?. Orze? natomiast nieraz uto?samiany jest z walk?, dlatego te? cz?sto znajduje si? na grobach ?o?nierzy obu kultur. Na gruncie tradycji judaistycznej ptak ten mo?e by? równie? symbolem matczynej mi?o?ci12.

Du?o bardziej skomplikowana jest symbolika jelenia – zwierz? to, dla Hebrajczyków symbol czu?ej mi?o?ci oraz po?wi?cenia, wed?ug wierze? ?ydowskich potrafi?o wyd?u?y? swoje ?ycie, zjadaj?c uwa?ane za uosobienie wszelkiego z?a w??e. Jele? by? te? znakiem d??enia ku Bogu, jego b?ogos?awie?stwa. Jak pisa? Dariusz Rozmus: silne i pot??ne zwierz?ta, jak wspomniany powy?ej jele?, a tak?e byk, orze?, lew w wyobra?ni staro?ytnych symbolizowa?y pot?gi, nad którymi Bóg skutecznie sprawowa? swoj? niepodzieln? w?adz?13. Tymczasem w symbolice chrze?cija?skiej, obecnie niezrozumia?ej, jele? by? symbolem chrzczonej duszy14, kontemplacji, odrodzenia oraz zwyci?stwa Jezusa nad Szatanem15.

Jednym z ciekawszych symboli zwierz?cych, ??cz?cym si? równie? z przedstawieniami o znaczeniu metafizycznym, jest w?? po?ykaj?cy swój ogon oznaczaj?cy wieczno?? ?ycia. Takie samo znaczenie posiada hebrajski wieniec, który nawi?zuje do formu?y, stosowanej na prawie ka?dym nagrobku, w tej lub podobnej formie: Niech dusza jego/jej b?dzie w??czona w wieniec wiecznego ?ycia16. W sztuce chrze?cija?skiej wieniec by? symbolem pór roku, cykliczno?ci, a w konsekwencji tak?e przemijalno?ci. Nale?y podkre?li?, ?e Jezus by? pojmowany jako w?adca czasu, który w dowolnej chwili móg? ten wieniec przerwa?.

 

   Wieniec laurowy na jednej z macew Wieniec laurowy    Ga??zki laurowe na jednej z macew Ga??zki laurowe    W?? zjadaj?cy w?asny ogon wyobra?ony na jednej z macew W?? zjadaj?cy w?asny ogon, symbol wieczno?ci, a zarazem przemijania

Jak pisa?a Jutta Seifert, w sztuce ?redniowiecznej cz?sto zamiast wie?ców pojawia?y si? korony17. Odgrywa?y one du?? rol? tak?e w symbolice nagrobnej ?ydów, w której oznacza?y osob? pobo?n?, studiuj?c? i znaj?c? Tor? i inne pisma oraz nauczaj?c?18. Identyczne znaczenie mia?y tak?e wyrze?bione na nagrobkach ksi?gi, tak jak ta zamieszczona poni?ej, znajduj?ca si? na rozbitej macewie z che?mskiego kirkutu. D. Rozmus przywo?uje nawet przyk?ad po??czenia motywu ksi?gi i korony na jednym nagrobku19. Symbol ten jest zrozumia?y w kulturze chrze?cija?skiej.



Macewa z wyobra?eniem otwartej ksi?gi Macewa nale??ca prawdopodobnie do wybitnego rabina Meira Posnera

Oprócz opisanych powy?ej symboli, na macewach w innych cz??ciach kraju mo?na tak?e odnale?? rze?by przedstawiaj?ce puszki ofiarne, nawi?zuj?ce swoj? symbolik? do uroczysto?ci pogrzebowych i towarzysz?cego im zwyczaju zbierania datków na ubogich. Takie wyobra?enie oznacza?o osob? szczodr? i wspó?czuj?c? biedniejszym. Innym przedmiotem codziennego u?ytku pojawiaj?cym si? na ?ydowskich nagrobkach by? ?wiecznik – zarówno trójramienny, jak i tradycyjny, siedmioramienny. Oznaczano w ten sposób grób kobiety, co równie? mia?o swoje uzasadnienie w tradycjach ?ydowskich, poniewa? to w?a?nie kobiety dba?y o ognisko domowe oraz zapalanie ?wiec przed uroczysto?ciami. Istnia?y tak?e przedstawienia ?wieczników ze z?amanymi ?wiecami, które wskazywa?y, ?e w danym grobie pochowana zosta?a kobieta zmar?a ?mierci? tragiczn?. Tak?e i ten znak odnosi? si? do wspomnianej szeroko poj?tej symboliki ?wiat?a, która tak wiele znaczy?a w religii judaistycznej20.



Macewa z grobu s?ynnego gda?skiego rabina Elchanana Aschkenasiego (jego dzie?a s? do dzi? drukowane i studiowane w szko?ach rabinackich). Stan sprzed i po renowacji

W swojej pracy chcia?am pokaza?, ?e mimo du?ej hermetyczno?ci judaizmu, w ?ydowskiej sztuce sepulkralnej pojawiaj? si? symbole, których znaczenie jest wspólne z chrze?cija?skimi. Nie mo?na przecie? zapomina?, ?e jeszcze stosunkowo niedawno obok Polaków i wyznawców Chrystusa ?yli tak?e ?ydzi, którzy posiadali odr?bn? kultur?. Na jej niezrozumieniu wyrós? antysemityzm, dlatego te? nale?y stara? si? pozna? j? cho? cz??ciowo i szuka? nie ró?nic, ale cech wspólnych.

Serce wyobra?one na jednej z macew Serce jest uniwersalnym symbolem mi?o?ci



Przypisy:

1 Bywa ona ró?nie wyja?niana, np. w powi?zaniu z przekonaniem, i? dusza jest ?wiat?em Boga.

2 A. J. Nowak, Symbol, znak, sygna?, Lublin 2000, s. 23.

3 H. G. Gadamer, Symbol i alegoria, [w:] Symbole i symbolika, red. M. G?owi?ski, Warszawa 1991, s. 100.

4 J. Seifert, Leksykon sztuki chrze?cija?skiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce 2007, s. 86.

5 M. Krajewska, Czas kamieni, Warszawa 1982, s. 23; M. ?agiewski, Macewy mówi?, Wroc?aw–Warszawa–Kraków 1991, s. 13.

6 J. Baldock, Symbolika chrze?cija?ska, Pozna? 1994, s. 131; J. Seifert, dz. cyt., s. 273–274.

7 D. Walerja?ski, Zatarty ?lad – historia cmentarzy ?ydowskich w Gliwicach, [w:] ?ydzi gliwiccy, materia?y z konferencji, Gliwice 2006, s. 147.

8 Cyt. za: M. Krajewska, dz. cyt., s. 97.

9 Natura i jej symbole. Ro?liny i zwierz?ta, Warszawa 2006, s. 59, 74; F. Hageneder, Magia drzew, Warszawa 2006, s. 156; M. ?agiewski, dz. cyt., s. 19. Samo drzewo (o nieokre?lonym gatunku) by?o m.in. wyobra?eniem cz?owieka jako ?yj?cej istoty, za? np. suche drzewo oznacza?o rych?? ?mier?, najcz??ciej w?a?ciciela ziemi, na której ros?o. Zob.: M. Marczewska, Drzewa w j?zyku i kulturze, Kielce 2002. Drzewo w chrze?cija?stwie symbolizowa?o ?ycie i przemiany w nim zachodz?ce oraz ?mier? i odrodzenie. Jest znakiem nadziei i w tym punkcie religia ?ydowska i chrze?cija?ska interpretuj? drzewo tak samo. Zob.: J. Seifert, dz. cyt., s. 81.

10 D. Walerja?ski, dz. cyt., s. 147; J. Baldock, dz. cyt., s. 143.

11 M. ?agiewski, dz. cyt., s. 13; M. Krajewska, dz. cyt., s. 23, 25; D. Walerja?ski, dz. cyt., s. 147.

12 M. ?agiewski, dz. cyt., s. 19; D. Rozmus, Cmentarze ?ydowskie ziemi olkuskiej, Kraków 1999, s. 180–181.

13 D. Rozmus, dz. cyt., s. 144.

14 W czasie chrztu wypowiadano s?owa: Jak ?ania pragnie wody ze strumieni, tak dusza moja pragnie ciebie, Bo?e.

15 J. C. Cooper, Zwierz?ta symboliczne i mityczne, Pozna? 1998, s. 94–95; J. Seifert, dz. cyt., s. 137–138.

16 D. Walerja?ski, dz. cyt., s. 148.

17 J. Seifert, dz. cyt., s. 355.

18 M. ?agiewski, dz. cyt., s. 13; M. Krajewska, dz. cyt., s. 21.

19 M. ?agiewski, s. 13; D. Rozmus, dz. cyt., s. 152, 160.

20 D. Rozmus, dz. cyt., s. 141; M. ?agiewski, dz. cyt., s. 13; M. Krajewska, dz. cyt., s. 21.
Bibliografia:

    Baldock J., Symbolika chrze?cija?ska, Pozna? 1994.
    Cooper J. C., Zwierz?ta symboliczne i mityczne, Pozna? 1998.
    Gadamer H. G., Symbol i alegoria, [w:] Symbole i symbolika, red. M. G?owi?ski, Warszawa 1991.
    Hageneder F., Magia drzew, Warszawa 2006.
    Krajewska M., Czas kamieni, Warszawa 1982.
    ?agiewski M., Macewy mówi?, Wroc?aw–Warszawa–Kraków 1991.
    Marczewska M., Drzewa w j?zyku i kulturze, Kielce 2002.
    Natura i jej symbole. Ro?liny i zwierz?ta, Warszawa 2006.
    Nowak A. J., Symbol, znak, sygna?, Lublin 2000.
    Rozmus D., Cmentarze ?ydowskie ziemi olkuskiej, Kraków 1999.
    Seifert J., Leksykon sztuki chrze?cija?skiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce 2007.
    Walerja?ski D., Zatarty ?lad – historia cmentarzy ?ydowskich w Gliwicach, [w:] ?ydzi gliwiccy, materia?y z konferencji, Gliwice 2006.

Zobacz te?:

    Wojskowy Cmentarz Francuski w Gda?sku
    Brama Strace? – cmentarz-mauzoleum z epoki zaborów
    Cmentarz Obro?ców Wybrze?a w Gdyni
    Spacer po Cmentarzu ?yczakowskim
    Exegi monumentum... Zgierska zbiórka publiczna na rzecz ratowania zabytkowych nagrobków
    Ogromny park pochowa? umar?ych... Cmentarz Centralny w Szczecinie
    Cmentarz ?ydowski na gda?skim Che?mie
    Cmentarz ?o?nierzy radzieckich na pozna?skiej cytadeli
    Znicze na Cmentarzu Mauzoleum ?o?nierzy Radzieckich

Redakcja: Roman Sidorski
Korekta: Justyna Pi?tek



http://histmag.org/Symbolika-zydowskich-nagrobkow-w-swietle-kultury-chrzescijanskiej-4856
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 21, 2013, 14:20:00 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
Strony: 1 [2] 3
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

voters wrzeciono skyworldsv meute-de-loups rozmowcy