4. PROGRAMOWY ANTYSEMITYZM KO?CIO?Ahttp://nwomedia.pl/artykul.php?id=2676Ko?cio?owi nie wystarcza?o jednak tak?e nabo?ne polowanie na pogan, muzu?manów, „kacerzy”, czarownice — do??czono do nich ?ydów.
Co prawda wszystko w chrze?cija?stwie, co nie pochodzi?o od pogan, by?o ?ydowskie, od Starego Testamentu pocz?wszy, poprzez zast?py anio?ów, praojców, proroków, Modlitw? Pa?sk?, a? po ca?? liturgi? s?owa. Ale w?a?nie dlatego, ?e ?ydzi nie potrafili poj?? rzekomo chrze?cija?skiego charakteru swojej wiary, dlatego ?e pozostawali „uparci”, w ci?gu dwóch tysi?cleci — p?on?? ogie? nienawi?ci do ?ydów.
Chrze?cijanie w ?redniowieczu wierzyli, i? mycie si? przywo?uje Diab?a (np. Hiszpa?ska królowa, Izabela, che?pi?a si? tym, i? tylko raz w ?yciu wzi??a k?piel !). Wynikiem tego przes?du i ?yciu w brudzie by?y cz?ste epidemie, zbieraj?ce obfite ?niwo ?mierci, za które win? obarczano… ?ydów, gdy? ci — zgodnie z nakazami Prawa — zawsze skrupulatnie dbali o higien?.
I ta nienawi?? wci?? przybiera?a na sile. Ju? w II wieku, najwybitniejszy podówczas apologeta Ko?cio?a powszechnego, ?wi?ty Justyn uznaje ?ydów nie tylko za winnych z?a, jakie sami wyrz?dzaj?, „ale i tego, które wyrz?dzaj? wszyscy inni ludzie” — czego nie zdo?a? przelicytowa? nawet Streicher. Doktor Ko?cio?a, Efraim — „cytra Ducha ?wi?tego” — l?y naród ?ydowski jako ludzi o naturach niewolników, szale?ców, s?ug szatana, morderców; ich przywódcy s? nazywani zbrodniarzami, a s?dziowie niegodziwcami; „oni s? dziewi??dziesi?t dziewi?? razy gorsi ni? nie-?ydzi”. Doktor Ko?cio?a Jan Chryzostom uwa?a ?ydów za „nie lepszych ni? ?winie i barany”, a o synagodze mówi: „Cho?by j? nazwa? domem publicznym, miejscem rozpusty, przybytkiem diab?a, twierdz? szatana, zgub? duszy, otch?ani? pe?n? wszelkiego z?a albo jakkolwiek inaczej, to nie powie si? jednak wszystkiego, na co synagoga zas?uguje”.
Nie ma wi?c nic dziwnego w tym, ?e ju? w IV wieku dymi? ?ydowskie bo?nice, ?e równie? rzymscy chrze?cijanie podpalaj? ju? wówczas jedn? synagog?, a inn? ka?e zburzy? biskup Dertony Innocenty, ?e nawet ?wi?ty doktor Ko?cio?a biskup Ambro?y deklaruje ?arliw? solidarno?? z podpalaczami z Kallinikon i utrzymuje, i? spopieli?by tak?e synagog? mediola?sk?, gdyby nie zniszczy?o jej uderzenie pioruna. Nic dziwnego, ?e w V wieku staje w p?omieniach nast?pna rzymska synagoga; ?e patriarcha Aleksandrii Cyryl, równie? ?wi?ty i doktor Ko?cio?a, konfiskuje wszystkie synagogi Egiptu i ?e pod jego przewodem, co prawda bez ?adnej podstawy prawnej, synagoga w jego mie?cie rezydencjonalnym staje si? obiektem szturmu ogromnego t?umu i ulega zniszczeniu, maj?tek ?ydów zostaje rozgrabiony, a oni sami, obarczeni ?onami i dzie?mi, lecz wyzuci ze wszystkiego i g?odni, musz? opu?ci? miasto; by?o ich pono? z gór? sto tysi?cy, a mo?liwe, ?e i dwie?cie, i tak przedstawia?o si? to pierwsze „ostateczne rozwi?zanie” Endlösung.
?ydów zmuszano do noszenia szpiczastych czapek. Chrze?cijanie wierzyli, i? ?ydzi maj? rogi, które musza ukrywa? w?a?nie pod takim nakryciem g?owy.
Ju? u schy?ku staro?ytno?ci uchwala si? na dziesi?tkach synodów kolejne surowe restrykcje antysemickie, a? wreszcie w 638 roku szósty sobór w Toledo nakazuje przymusowe ochrzczenie wszystkich ?ydów; zamieszka?ych w Hiszpanii. Natomiast siedemnasty sobór toleda?ski roku 694 uznaje wszystkich ?ydów za niewolników. Ich kapita?y ulegaj? konfiskacie, zostaj? im te? odebrane dzieci od siódmego roku ?ycia wzwy?.
Zdarza?o si? oczywi?cie i tak, ?e w?adcy ?wieccy i duchowni ochraniali ?ydów, ale na ogó? tylko z motywów ekonomicznych albo politycznych; kazali sobie za to s?ono p?aci?, a ponadto cz?sto ??dali zmiany wiary. Kiedy Ojcowie Ko?cio?a wyst?puj?cy u schy?ku staro?ytno?ci wprowadzili poj?cie ?ydowskiego zniewolenia, servitus Judeorum, listy ?elazne cesarzy i królów z czasów ostatnich Karolingów ustanawia?y coraz wi?ksz? zale?no?? ?ydów, najpierw w zachodniej Francji, a potem w Anglii, gdzie w XII wieku zadekretowano: „?ydzi i wszystkie rzeczy, jakie posiadaj?, nale?? do króla”. W Niemczech byli odpowiednio w?asno?ci? „komory” cesarza, który uwa?a? siebie za w?a?ciciela ?ydowskiego mienia, a przynajmniej mia? do niego sta?e prawo hipoteczne i odst?powa? to prawo episkopatowi, szlachcie, miastom, przez co sytuacja ?ydów destabilizowa?a si? coraz bardziej, biskupi pochwalali stosowanie przemocy wobec ?ydów i zapewniali im ochron? tylko w wypadku ochrzczenia si?, cho?by ci ludzie zdychali na ich oczach.
Od 1103 roku ochrona królewska zosta?a przyznana wszystkim ?ydom — z niewielkim po?ytkiem dla nich — na sto dwadzie?cia, sto trzydzie?ci lat, a ustanowi? to Henryk IV, którego panowanie zapocz?tkowa? spór z papiestwem o inwestytur?. Za ow? ochron? ?ydzi musieli co rok p?aci? wysokie podatki, co wi?cej, za „?ask?” ocalenia od stosu przychodzi?o im wyzbywa? si? jednej trzeciej maj?tku przy okazji wyboru ka?dego kolejnego króla Rzymu oraz koronacji ka?dego cesarza rzymskiego.
Byli co prawda chronieni ponadto bullami protekcyjnymi niejednego papie?a: Aleksandra III w ko?cu XII wieku, Grzegorza IX w roku 1237, Innocentego IV w roku 1247, ale ten ostatni ju? w 1244 roku kaza? spali? Talmud. W innych jednak bullach — z roku 1279, 1577, 1584 itd. — papie?e regularnie zmuszali ?ydów do s?uchania ?ci?le kontrolowanych kaza? nawracaj?cych, przy czym byli oni bici laskami, ?eby nie zasypiali.
„Z?e traktowanie ?ydów uwa?a si? za dzie?o mi?e Bogu” — donosi w XII wieku Abelard. „Gdy chc? uda? si? do nast?pnej miejscowo?ci, musz? wysokimi sumami zapewnia? sobie ochron? ze strony Ko?cio?ów chrze?cija?skich, które w istocie pragn? ich ?mierci, by przyw?aszczy? sobie spu?cizn?. Ziemi uprawnej ani winnic ?ydzi posiada? nie mog?, bo nie ma komu gwarantowa? ich mienia. Jako ?ród?o zysku pozostaje im wi?c tylko lichwa, a to z kolei nara?a ich na nienawi?? chrze?cijan”.
W 1179 roku trzeci sobór latera?ski dekretuje, ?e „chrze?cijanie, którzy wa?yli si? wspó??y? z ?ydami, podlegaj? ekskomunice”. Innocenty III nazywa ich w roku 1205 „wykl?tymi przez Boga niewolnikami” i pisze do hrabiego Tuluzy, którego ob?o?y? ekskomunik?: „Na poha?bienie chrze?cija?stwa obdarzasz ?ydów urz?dami […]. Nasz Pan zmia?d?y Ci?!”, a ponadto pragnie widzie? ich w wiecznej niewoli. Sobór w Zamorze w roku 1313 ponownie zarz?dza zniewolenie ich i pod gro?b? ekskomuniki ??da wykonania tego postanowienia przez w?adze ?wieckie. Krótko mówi?c, antysemickie dekrety ko?cielne pojawiaj? si? a? do wieku XIX. Jeszcze Leon XII, intronizowany w 1823 roku (papie? tak moralny, ?e zakazuje walca jako ta?ca nieprzyzwoitego), tworzy nowe getta i poddaje ich mieszka?ców inkwizycji.
Nic dziwnego, ?e stale podjudzany chrze?cija?ski mot?och zacz?? równie? likwidowa? ?ydów. Byli oni kamienowani, topieni, ?amani ko?em, wieszani, r?bani na kawa?ki, paleni ?ywcem i grzebani ?ywcem. Na postronkach i za w?osy zaci?gano ich do chrzcielnicy i czynny udzia? w tym przymusowym chrzczeniu bra? wy?szy kler, który ci?gle domaga? si? coraz zacieklejszych prze?ladowa?.
Pierwsze rzezie ?ydów na wi?ksz? skal? by?y nast?pstwami krucjat. Wyprawy krzy?owe finansowano w znacznym stopniu, po?yczonymi lub zagrabionymi ?ydowskimi pieni?dzmi, tak wi?c zabijanie ?ydów uwalnia?o od zwrotu kapita?u z procentami. Pierwszy taki wypadek to ograbienie przez krzy?owców w 1096 roku gminy ?ydowskiej w Rouen, po czym spalono domy i wymordowano ludno?? ?ydowsk? miasta. To samo spotka?o ?ydów nadre?skich w Kolonii, Wormacji, Trewirze, gdzie biskup Egilbert uratowa? tylko tych, którzy si? ochrzcili, a pozosta?ych zamordowano. W Moguncji arcybiskup Ruthard obieca? ?ydom ochron? w zamian za wysok? sum?, a potem jednak kaza? ich zlikwidowa? — od siedmiuset do tysi?ca dwustu osób. Podobny los zgotowano im w Ratyzbonie, Pradze i innych miastach. Podczas szturmu na Jerozolim? 15 lipca 1099 roku, kiedy to krzy?owcy nurzali si? we krwi po kolana i po siod?a koni, zap?dzono ludno?? ?ydowsk? do synagog i tam spalono ?ywcem.
W czasie tak zwanej drugiej i trzeciej krucjaty równie? dosz?o do prze?ladowania ?ydów, do czego we Francji zach?ca? opat Cluny Piotr, wielce czcigodny i ?wi?ty, w Niemczech natomiast inicjatorem dzia?a? terrorystycznych by? brat zakonny Rudolf. W Anglii rzezie rozpocz??y si? podczas trzeciej krucjaty lat 1189/1190; jak si? twierdzi, tamtejsze gminy ?ydowskie nigdy nie przezwyci??y?y w pe?ni skutków owych rzezi.
W wieku XIII i XIV wybuchy antysemickiej nienawi?ci, które wstrz?sn??y ca?? Europ?, by?y inicjowane przede wszystkim przez sobory latera?skie. Czwarty z nich, który obradowa? za czasów Innocentego III, najpot??niejszego papie?a w ca?ych dziejach — „?yd — napisa? on w 1205 roku do biskupa Pary?a — jest jak ogie? w ?onie, jak mysz w worku, jak ?mija u szyi” — otó? ten sobór potwierdzi?, powo?uj?c si? na Augustyna, tez? o wiecznym podporz?dkowaniu, zniewoleniu ?ydów i wyda? szereg antysemickich dekretów. I tak zakazano ?ydom sprawowania funkcji publicznych, co rok w okresie Wielkiejnocy musieli p?aci? specjalny podatek i pozostawa? w domach, maj?c zamkni?te sklepy. Nie wolno im by?o wspó??y? z chrze?cijanami, a ponadto musieli nosi? zarówno okre?lon? odzie? lub znaki rozpoznawcze, jak te? wysokie sto?kowate kapelusze, tak zwane kapelusze ?ydowskie (wierzono, ?e owe kapelusze s? dlatego wysokie, bo zakrywaj? rogi), pó?niej za? ?ó?ty pier?cie?; st?d wzi??a si? hitlerowska gwiazda dla ?ydów. Surowo zakazane by?y stosunki p?ciowe mi?dzy ?ydami a chrze?cijanami. Taka kopulacja, potem t?piona przez nazistów, uchodzi?a za zbrodni? przeciw chrze?cija?stwu, zaparcie si? wiary, czasem te? objaw zezwierz?cenia. Prawo miejskie Moguncji kara?o to uci?ciem cz?onka i pozbawieniem jednego oka, prawo jihlavskie — pogrzebaniem za ?ycia, praskie — wbiciem na pal i konfiskat? mienia, augsburskie prawo miejskie oraz Zwierciad?o szwabskie — spaleniem u?o?onych warstwowo „winnych”.
W 1235 roku zabito w Fuldzie trzydzie?ci cztery osoby, m??czyzn i kobiety, poniewa? dwoje spo?ród tych ?ydów zamordowa?o jakoby pi?tk? chrze?cija?skich dzieci, co pó?niej zwo?ana cesarska komisja uzna?a za oskar?enie ca?kowicie bezpodstawne. W latach 1257 i 1267 wymordowano cz?onków gmin ?ydowskich w Londynie, Canterbury, Northampton, Lincoln, Cambridge i innych miastach. W roku 1281 wtr?cono do wi?zie? wszystkich ?ydów Kastylii i wymuszono na nich horrendalne kontrybucje: metoda stosowana równie ch?tnie jak banicja, je?li biskup albo w?adca ?wiecki zapragn?? wi?kszych pieni?dzy. Z Francji wyp?dzano ?ydów pi?ciokrotnie mi?dzy rokiem 1182 a 1322, za ka?dym razem ograbiaj?c ich i ponawiaj?c wyp?dzenie. W 1290 roku pogrom dokonany w Czechach pozbawi? ?ycia oko?o dziesi?ciu tysi?cy ?ydów.
Czasami z ?ydami dyskutowano. Jednak cz??ciej bywa?o tak, jak zanotowa? polski kronikarz, Jan D?ugosz, pod rokiem 1407 swej Kroniki: „Gdy kanonik wi?licki, mistrz Budek, po wyg?oszeniu kazania do ludu w ko?ciele ?w.Barbary, mia? schodzi? z ambony, powiedzia?, ?e kartka, która po?o?ono na ambonie, zawiera pro?b? i napomnienie, ?eby og?osi? ludowi pewne nowe wydarzenie, straszny wyst?pek […] Ta pro?ba za? zawiera?a wiadomo??, i? ?ydzi mieszkaj?cy w Krakowie, zabiwszy poprzedniej nocy chrze?cija?skie dziecko, w jego krwi czynili bezbo?ne niegodziwo?ci…”
We Frankonii, Bawarii oraz Austrii dosz?o, jak si? utrzymuje, w 1298 roku, po oskar?eniu o mord rytualny, do eksterminacji stu czterdziestu sze?ciu gmin ?ydowskich, przy czym pierwsz? wi?ksz? gmin?, któr? spotka?y prze?ladowania, by?a wspólnota würzburska: dziewi??set ofiar. W katolickim Bambergu zgin??o wówczas oko?o stu trzydziestu pi?ciu ?ydów, w katolickiej Norymberdze — sze??set dwadzie?cia osiem osób: m??czyzn, kobiet i dzieci. W roku 1328 nast?puje niemal ca?kowita likwidacja gmin ?ydowskich w Królestwie Nawarry. W 1337 roku z Deggendorfu rozprzestrzenia si? na Bawari?, Czechy, Morawy i Austri? fala mordów, która obejmuje pi??dziesi?t jeden miejscowo?ci. W roku 1348 zostaj? na jednej z wysp re?skich spaleni ?ydzi bazylejscy, strasburscy za? — na cmentarzu.
W 1349 roku w ponad trzystu pi??dziesi?ciu niemieckich miastach i wsiach gin? niemal?e wszyscy ?ydzi, na ogó? paleni ?ywcem. W tym jednym roku chrze?cijanie wymordowali o wiele wi?cej ?ydów ni? niegdy?, w ci?gu dwustu lat prze?ladowa?, poganie zd??yli wymordowa? chrze?cijan! Wielu ?ydów mog?oby ocale? dzi?ki ochrzczeniu si?, ale prawie zawsze przedk?adali m?cze?sk? ?mier? nad ?ycie w katolicyzmie. W Moguncji katolicy zlikwidowali podówczas najwi?ksz? gmin? ?ydowsk? Niemiec: sze?? tysi?cy osób. Po wymordowaniu ?ydów norymberskich nast?puje konfiskata ich domów i mienia, z czego biskup Bambergu inkasuje osiemset guldenów. W samym Bambergu cz??? ?ydów wybito, a inni z rozpaczy dokonywali samospalenia z ca?ym maj?tkiem. Wszystkie niemal?e domy ofiar przypadaj? bamberskiemu biskupowi Fryderykowi, a synagoga zostaje zamieniona w kaplic? ku czci Maryi. W Würzburgu nast?puje zbiorowe samospalenie w domach ca?ej ludno?ci ?ydowskiej.
W Hiszpanii wielkie rzezie rozpoczynaj? si? w XIV wieku straszliwymi krwawymi orgiami w Geronie i Barcelonie. W Sewilli likwiduje si? w 1391 roku, pod przewodem arcybiskupa koadiutora Martineza, cztery tysi?ce ?ydów, a bez ma?a dwadzie?cia pi?? tysi?cy zostaje sprzedanych w niewol?. Potem pogromy obj??y liczne inne miasta, wszystkie dzielnice ?ydowskie zamieni?y si? w zgliszcza, a ich mieszka?cy zostali po?wiartowani b?d? wyp?dzeni.
Wydana 1 listopada 1478 roku bulla papie?a Sykstusa IV upowa?nia monarchów hiszpa?skich do ustanowienia trybuna?u inkwizycyjnego, który 17 wrze?nia 1480 roku otrzymuje polecenie rozpocz?cia „pracy” w Sewilli. Potem ca?kiem otwarcie odbywaj? si? istne festyny ludowe z okazji palenia na stosach. Jeszcze Za pontyfikatu Sykstusa inkwizycja pali w Toledo, w ci?gu trzech dni, dwa tysi?ce czterystu marranów — tak nazywano przechrzczonych ?ydów, a s?owo to oznacza ?wini?. W krótkim czasie egzekucje obj??y, jak si? oblicza, blisko trzydzie?ci tysi?cy osób.
W roku 1389 ginie w Pradze jednego tylko dnia trzy tysi?ce ?ydów, w roku 1420 w Austrii — tysi?c trzystu ?ydów, w 1453 roku na ?l?sku, w nast?pstwie agitacji genera?a kapucynów Jana Kapistrana — zaciek?ego antysemity, or?downika krucjat, inkwizytora i ?wi?tego Ko?cio?a katolickiego, który czci go po dzi? dzie? 28 marca — wybito wszystkich ?ydów, a w 1648 roku w Polsce — oko?o dwustu tysi?cy ?ydów (z czego 100 tys. wymordowa? Chmielnicki). Takich danych liczbowych mo?na by poda? wi?cej.
Reformacja nie zmienia?a ani na jot? chrze?cija?skiego antysemityzmu. Wr?cz przeciwnie. Po wczesnym okresie filosemityzmu, kiedy to urzeczeni Lutrem ?ydzi rozg?aszali, i? nasta? czas pojawienia si? Mesjasza, ów reformator zaleca? w zjadliwych pamfletach „surowe mi?osierdzie” i ze swad? powtarza? gwoli przekonania wyznawców prawie wszystkie k?amstwa i straszliwe opowie?ci soborowych. Biskupi i ?wi?ci chrze?cija?scy ju? w czasach antycznych masowo konfiskowali lub palili synagogi, ju? wówczas pisali, ?e ojcem ?yda jest diabe?, co powraca u Streichera, ju? w IX wieku antycypowali dos?ownie nazistowski slogan: „Nie kupujcie u ?ydów!”, w wiekach ?rednich stworzyli precedens hitlerowskiej gwiazdy dla ?ydów i uznali odpowiednie zarz?dzenie soborowe za cz??? prawa kanonicznego. Ju? oni wyjmowali ?ydów spod prawa, ograbiali ich, umieszczali w gettach, przep?dzali z niezliczonych spo?eczno?ci i krajów i setki tysi?cy tych ludzi zmasakrowali.