cd...
Baal(ug. b‘l, hebr. Ba‘al, akad. Bēlu)
Imi? Baal w ugaryckim pi?mie klinowym
S. Cinal, Baal z Ugarit a inni bogowie burzy staro?ytnej Syrii i Palestyny (Rozprawy Habilitacyjne 321), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiello?skiego 1997; A. Mrozek, Baal – bóg-wojownik z Ugarit, w: J. Drabina (red.), Religie a wojna i terroryzm (Studia Religiologica 36), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiello?skiego 2003, s. 12-14; L. Stachowiak, Baal, w: Encyklopedia Katolicka, t.1, Lublin 1989, 1227-1228;
L. Bronner, The Stories of Elijah and Elisha as Polemics Against Baal Worship, Leiden: E.J. Brill 1968; A.R.W. Green, The storm-god in the ancient Near East (Biblical and Judaic Studies

, Winona Lake: Eisenbrauns 2003, szczeg. rozdzia? III Syria, s. 153-218; U. Oldenburg, The Conflict Between El and Baal in Canaanite Religion, Leiden: E.J. Brill 1969; R. Rendtorff, El, Ba'al und Jahwe, ZAW 78 (1976) 277-291; J.C. de Moor, M.J. Mulder, l[;B;, TDOT II, 181-200 oraz THAT I, 325-327; M. Dietrich, O. Loretz, Baal rpu in KTU 1.108; 1.113 und nach 1.17 VI 25-33, UF 12 (1980) 180-81; M.S. Smith, W.T. Pitard, The Ugaritic Baal Cycle:
- tom 1: Introduction with Text, Translation and Commentary of KTU 1.1-1.2 (SVT 55), Leiden: Brill 1994.
- tom 2: Introduction with Text, Translation and Commentary of KTU/CAT 1.3-1.4 (SVT 114), Leiden: Brill 2009.
Centraln? postaci? w ugaryckich poematach mitologicznych jest nie El, lecz Baal. Wydaje si?, ?e pocz?tkowo nie nale?a? on do ugaryckiego panteonu, gdy? nie uchodzi? za syna Ela, lecz za syna Dagona (Dagana) (ug. bn dgn). Poniewa? jednak Dagon by? bóstwem Amurru, wyniesienie Baala, syna Dagona mog?o mie? zwi?zek z zaj?ciem kraju przez Beduinów Amurru (Amorytów). Wskazuje si? równie? na cechy podobie?stwa ??cz?ce go z huryckim bogiem burzy i pogody Teszupem. W ka?dym razie wraz z Baalem w histori? ugaryckiej religii wst?pi? nowy, m?ody element. Baal to porywczy, pe?en m?odzie?czego zapa?u (przeciwie?stwo starego, m?drego i dostojnego Ela) bóg burzy i ?yciodajnego deszczu, w?adca ?wiata. Syn Dagona, czasem przedstawiany jest jednak jako syn Ela (by? mo?e w pó?niejszych tekstach, gdy ju? na dobre wszed? do mitologii Ugarit).
Imi? Baal nale?a?oby raczej uwa?a? za tytulatur? (podobnie jak by?o z Elem), gdy? oznacza ono dos?ownie „pan” i mog?o by? u?ywane w odniesieniu do ró?nych bogów. W?a?ciwe imi? ugaryckiego boga burzy zapisywano hd (i wokalizowano prawdopodobnie Haddu) lub hdd (i wokalizowano Hadad) – co odpowiada aramejskiemu Hadad oraz akadyjskiemu Adad. Baal Hadad oznacza?oby wi?c pan Hadad. I to jest w?a?ciwe imi? w?asne tego bóstwa, co ustali? ju? w 1936 roku R. Dussand[28]. Epitet b‘l lub b‘lm w tekstach ugaryckich odnosi si? wy??cznie do konkretnego bóstwa i wielokrotnie wysteruje w paralelizmie z imieniem Haddu lub Hadad[29].
Przydomek b‘l „Pan”, który przylgn?? do Hadada, odzwierciedla najprawdopodobniej jego wiod?c? rol? w?ród bogów Ugarit, a tak?e w?ród bogów ca?ego tego regionu. T? dominuj?c? pozycj? musia? jednak sobie wywalczy?, o czym szczegó?owo opowiadaj? mity. T?umaczy si? to tym, ?e móg? on w tej mitologii by? bogiem nowym (do?? pó?no wszed? do panteonu ugaryckiego). Epitet Baal wypar? prawdopodobnie w ko?cu imi? Hadad – ewentualnie te? imiona innych lokalnych bogów burzy na terenie Kanaanu – i tak Baal sta? si? wiod?cym kananejskim bóstwem burzy i ?yciodajnego deszczu. I taki Baal trafia do historii i literatury biblijnej.
O Baalu mówi wi?kszo?? tekstów mitologicznych z Ras Szamra. Wa?na grupa tych tekstów, tzw. cykl Baala, który prawdopodobnie recytowano w kontek?cie rozwini?tego obrz?du Nowego Roku, opowiada o zwyci?stwie Baala nad Morzem (Jamem) i ?mierci? (Motem)[30] oraz o ustanowieniu go pot??nym w?adc? na niebie. Co roku gin?? w wyniku walki toczonej z Motem – bogiem ?mierci i wysuszonej letnim skwarem ziemi – i zst?powa? do ?wiata podziemnego, aby z nastaniem wiosny powsta? z martwych. Nieustanna walka mi?dzy ?yciem a ?mierci? by?a tematem dramatycznego mitu, który na pewno g??boko porusza? i przynosi? s?uchaczom oczyszczenie wewn?trzne. Kiedy wrogowie Baala dokonywali najgorszego z najgorszych czynów, ich si?a si? wyczerpywa?a.
W?adz? królewsk? nad ?wiatem otrzyma? Baal z r?k najwy?szego boga Ela. Stary bóg zgodzi? si? na to nie bez oporów, poniewa? posiada? w?asne potomstwo (o którym ni?ej). W staraniach o zezwolenie na budow? pa?acu, niezb?dnego do potwierdzenia królewskiego statusu, znaczn? rol? odegra?a siostra Baala – Anat, która zarazem jest jego kochank?-ma??onk?[31].
Jego siedzib? by?a góra Safon (Sapon). Okre?lany jest w tekstach ugaryckich jako rkb ‘rpt – dosiadaj?cy chmury, je?dziec chmur. By? odpowiedzialny za sprowadzanie deszczu, a wiec w konsekwencji i za urodzaj.
Przedstawiano go jako m?odzie?czego boga-wojownika w szpiczastym he?mie ozdobionym rogami, z wi?zk? piorunów w jednej r?ce, a z zygzakiem gromu (b?yskawic?) w drugiej – boskie atrybuty boga burzy. W innych wyobra?eniach stoi on bezpo?rednio na byku, równie? z piorunami w r?kach. Przedstawiany te? bywa jako wódz walcz?cy, który p?dzi poprzez chmury na swym rydwanie bojowym. Niektóre teksty ukazuj? go w postaci byka, zap?adniaj?cego stada ja?ówek, co mia?o ilustrowa? jego niespo?yt? seksualn? si??.
Baal w BibliiOdkrycia w Ugarit potwierdzi?y dane biblijne o du?ym znaczeniu tego bóstwa w Kanaanie. Hebr. l[;B; (Ba‘al) pan, w?adca (pierwotnie imi? pospo lite, pó?niej nazwa bóstwa) w ST pojawia si? wielokrotnie, zarówno jako bóstwo, ale tak?e jako nazwa ogólna kultów poga?skich oraz jako sk?adnik imion czy nazw miejscowo?ci. Poza nazw? bóstwa ba‘al oznacza czasem ma??onka, np. Rdz 20,3: Tej samej jednak nocy przyszed? Bóg do Abimeleka we ?nie i powiedzia? do niego: «Umrzesz z powodu tej kobiety, któr? zabra?e?, gdy? ona ma m??a» l[;B'( tl;[uîB. awhiÞw> T'x.q;êl'-rv,a] ´á?er-läqaºHTä wühiw´ Bü`ùºlat Bäº`al (por. Wj 21,3.22; Pwt 22,22). Mo?e oznacza? te? przynale?no?? lub stan posiadania (wskazywa? na w?a?ciciela), np. Wj 21,28: Je?liby wó? pobód? m??czyzn? lub kobiet? tak, i? ponie?liby ?mier?, wówczas wó? musi by? ukamienowany, lecz nie wolno spo?y? jego mi?sa, w?a?ciciel (l[;B;) za? wo?u b?dzie wolny od kary (por. te? np. Wj 21,34; Joz 24,11).
W Kanaanie przypisywano specjaln? w?adz? nad okolicami, rzeka mi, lasami, a nawet studniami niewidzialnym bóstwom, okre ?lanym jako Baale. Starodawne nazwy miejscowo?ci zachowane w Biblii zawieraj? niekiedy element teoforyczny rdzenia l[;B;, dla przyk?adu: !A[m. l[;B; Baal-Meon (Lb 32,38); raeB. tl;[]B; Baalat-Beer (Joz 19,8); rm'T' l[;B; Baal-Tamar (Sdz 20,33); tak?e Baal-Hanan, Baal-Chasor, Baal-Gad. Wynika st?d, ?e poszczególne miasta czci?y tego sa mego Baala pod ró?nymi nazwami, np. tyrIB. l[;B; Baal-Berit u Sychemitów (Sdz 8,33; 9,4), rA[P. l[;B Baal-Peor u Moabitów (Lb 25,3.5; Pwt 4,3), bWbz> l[;B; Baal-Zebub (w BT – Beelzebub) w Ekron (2 Krl 1,2-3.6.16).
Tak?e góry zwi?zane by?y z kultem Baala: !Amr>x, l[;B; Baal-Hermonu (Sdz 3,3; 1Krn 5,23), lm,r>K; Baal-Karmelu (1 Krl 18,20nn), !poc. l[;B; Baal-Sefon (por. Wj 14,2.9; Lb 33,7). Epigrafia starosemicka mówi tak?e o Baal-Libanu.
Babilo?skim odpowiednikiem Baala by? lBe (Bel) wzmiankowany kil kakrotnie w ST, szczególnie Dn 14,1-22 (Bel czczony i karmiony w ?wi?tyni, Daniel demaskuje bo?ka i kap?anów oszustów). W Egipcie, pocz?w szy od XIV w. przed Chr., oddawano cze?? Baal-Dapuna, szczegól nie w mie?cie Tachpanches, dobrze znanym w ST (np. Jr 43,7-9; Ez 30,18). Kult Baala na ca?ym staro?ytnym Wschodzie przetrwa? a? do czasów hellenistycznych, np. w Hatra (ko?o Asur) znaleziono ?wi?tyni? Baal-Szamina z III w. przed Chr.
Izraelici zetkn?li si? z kultem Baala by? mo?e jeszcze przed opuszczeniem Egiptu. Pewne akcenty historii patriarchów i opo wiadania etiologiczne, a tak?e egipskie o?rodki kultu Baala (np. wspomniane Tachpanches), le??ce w bezpo?rednim s?siedztwie ziemi Goszen, wydaj? si? to potwierdza?. W ka?dym razie na trasie w?drówki Izraeli tów z Egiptu do Kanaanu po?o?one by?o Baal-Sefon w pobli?u Morza Czerwonego (por. Wj 14,2.9; Lb 33,7) oraz Baal-Peor w Moabie (por. Lb 25,3.5; Pwt 4,3).
Trudno ustali?, czy okre?lenie Baal (w znaczeniu „Pan”) stosowano w Izraelu tak?e w odniesieniu do JHWH. Wskazywa?yby na to imiona w?asne z elementem teoforycznym l[;B;, u?ywane przez Izraelitów (np. l[;B;ruy> Jerubbaal w Sdz 6,32; 7,1; l[;B'v.a, Eszbaal w 1 Krn 8,33; l[;B; byrIm. Meribbaal w 1 Krn 8,34; hy"l.[;B. Baaljah w 1 Krn 12,6). Pó?niej imiona te w ramach walki z kultem Baala zmieniono tendencyjnie na tv,bo (bō?et) czyli „ha?ba”, por. np. 1 Krn 8,33 Eszbaal (l[;B'v.a,) i 2 Sm 2,8 Iszboszet[32] (tv,bo-vyai) lub 1 Krn 8,34 Meribbaal (l[;B; byrIm.) z 2 Sm 4,4 Mefiboszet[33] (tv,boypim.).
Na pewno jest faktem, ?e poetyckie utwory biblijne obfituj? w aluzje do walki Baala z potworami morskimi (tu zw?aszcza psalmy ukazuj?c JHWH walcz?cego z potworami morskimi i poskramiaj?cego morze [Jam[34]]). Wa?nym ?wiadectwem jest tu Ps 29. Wed?ug niektórych egzegetów Ps 29 jest pierwotnie kananejskim hymnem na cze?? Baala, który zosta? zaadoptowany w Biblii Starego Testamentu do JHWH i w którym nie sposób nie dostrzec motywów pojawiaj?cych si? w ugaryckim poemacie o tym bo?ku. Rzeczywi?cie niektóre g?ówne rysy Baala zaznaczaj? si? tu w obrazie JHWH. Opis teofanii z Psalmu 29 nawi?zuje do motywów obrazuj?cych bóstwo burzy: G?os Pa?ski ponad wodami, zagrzmia? Bóg majestatu: Pan ponad wodami niezmierzonymi! (Ps 29,3).
W?a?ciwy konflikt mi?dzy ró?nymi postaciami naturalistycznych kultów Baala a jahwizmem wywi?za? si? po zdobyciu Kanaanu i zetkni?ciu si? z miejscowymi wierzeniami (Sdz 6, 25-32). Mi mo, ?e JHWH pozostawa? zawsze narodowym Bogiem Izraela, obok niego oddawano do?? powszechnie cze?? tak?e miejscowym bóstwom, okre?lanym ogólnie jako baale. Jeszcze cz?stszym zjawiskiem by? synkretyzm religijny polegaj?cy na oddawaniu czci JHWH na sposób kultów kananejskich na wzgórzach (bamot) lub przy ?wi?tych pniach (aszera). Niektórzy królowie izraelscy (Achab) oraz judzcy (Achaz, Joram i Atalia – por. 2 Krl 11,18; 2 Krn 28,2; Manasses – 2 Krl 21,3) popierali kult Baala z przyczyn politycznych lub z niech?ci do jahwizmu. Pod wp?ywem Izebel, ksi??niczki tyryjskiej[35], ?ony Achaba, wybudowano na wet ?wi?tyni? Baala w Samarii (1 Krl 16,32) wymordowano proroków JHWH i wprowadzono eksÂtatycznych proroków Baala do pa?stwa pó?nocnego. Tych zwal cza? Eliasz (1 Krl 17 – 18), definitywnie ich dzia?alno?? zniós? Jehu w zwi?zku z zamachem stanu.
W sa mej istocie przekazu biblijnego JHWH i Baal nie maj? ze sob? absolutnie nic wspólnego, co potwierdza religijne zawo?anie bojowe proroka Eliasza: Albo Baal, al bo Jahwe! (1 Krl 18,21: Wówczas Eliasz zbli?y? si? do ca?ego ludu i rzek?: «Dopóki? b?dziecie chwia? si? na obie strony? Je?eli Jahwe jest prawdziwym Bogiem, to Jemu s?u?cie, a je?eli Baal, to s?u?cie jemu!» Na to nie odpowiedzieli mu ani s?owa).
Polemik? z kultem Baala zawiera bardzo wiele tekstów ST: za pogromc? kultu Baala w Izraelu uchodz? prorocy Izraela, zw?aszcza Ozeasz, Jeremiasz i Eliasz, np: I stanie si? w owym dniu - wyrocznia Pana - ?e nazwie Mnie: “M?? mój”, a ju? nie powie: “Mój Baal”. Usun? z jej ust imiona Baalów i ju? nie b?dzie wymawia? ich imion (Oz 2,18n). Takich polemik z kultem Baala nieustannie wkradaj?cym si? do Izraela jest wiele. Wypowiedzi Biblii skierowane przeciw tej idolatrii u?ywaj? do?? cz?sto w liczbie mnogiej okre?lenia be‘ālîm. W takim kontek?cie u?ywaj? tej nazwy jako epitet wspólny ró?nym bogom – ró?nym Baalom – o lokalnym zasi?gu.
Seleukidzi popierali kult Baala w Syrii oddaj?c mu szczególn? cze??. Przymuszanie ?ydów do jego kultu stawa?o si? powodem powsta? ?ydowskich (1 i 2 Mch). Wielokrotnie w Biblii pot?pia si? kult Baala, jeszcze przed czasami machabejskimi.
Odpowiednik ?e?ski Baala, to Baalat, znany szeroko w Palestynie – np. Pani Byblos w listach z Tell el-Amarna. W ST wy st?puje jedynie w nazwach miejscowo?ci (w Joz 15,11 spotykamy gór? Baali hl'[]B;h;(-rh;, a w Joz 11,29 jest wymienione miasto Baala hl'[]B;). Kult tej bogini zwi?zany by? niew?tpliwie z Anat, Asztarte i Aszer?; tu ciekawe, cho? nie do ko?ca ustalone s? zwi?zki „królowej nieba”, wymienianej w Biblii (Jr 7,18; 44,17-19.25), a Baalat lub jedn? z powy?szych bogi?.
Anat(ug. ‘nt, brak odpowiednika hebr.[36], gr. Αναθ)
Imi? Anat w ugaryckim pi?mie klinowym
Imi? Anat w pi?mie hieroglificznym (kult Anat, podobnie jak kult bogini Astarte, rozpowszechni? si? tak?e w Egipcie od czasów Nowego Pa?stwa[37]).
Y. Sukenik, The composite Bow of the Goddess Anath, BASOR 107 (1947) 11-15; N.H. Walls, The Goddess Anat in Ugaritic Myth, Atlanta: Society of Biblical Literature 1992.
Siostr? Baala, a zarazem jego kochank? i ma??onk? by?a Anat – bogini mi?o?ci, p?odno?ci i wojny. Ma ona podobie?stwo do babilo?skiej Isztar[38] i podziela z ni? podwójn? rol? bogini mi?o?ci i wojny. Jako ma??onka Baala nosi przydomek btlt[39] ‘nt „dziewica Anat” (pomimo swych kontrowersyjnych relacji z Baalem – kochanka i ?ona swego brata). Jednak termin ten nie oznacza w tekstach ugaryckich dziewictwa w na szym znaczeniu. Akcent jest tu po?o?ony na wiekuist?, ?wie??, dziewcz?c? kobieco??.
W jednym z aspektów swej osobowo?ci jawi si? nam jako zmys?owa bogini mi?o?ci i p?odno?ci, w innym – jako budz?ca groz? wojowniczka. Kiedy Baal poniós? ?mier? z r?ki swego wroga – boga Mot, Anat okrutnie rozprawi?a si? z jego zabójc? a nast?pnie doprowadzi?a do powstania z martwych swojego ukochanego. W walce za swego zabitego m??a daje si? pozna? z niepohamowanego okrucie?stwa: Zabija naród nad brzegiem morza, wyniszcza ludzi przy wschodzie s?o?ca. Pod ni? le?? g?owy jak pi?ki... Wed?ug tekstów z Ugarit posiada?a zdolno?? wprowadzania si? w sza? bojowy, podczas którego w bitwach ?cina?a g?owy „jak k?osy” i ca?a zbryzgana krwi? zawiesza?a sobie odr?bane r?ce pozabijanych wrogów wokó? pasa, a ich g?owy na swoich plecach. Z owego sza?u zabijania nie?atwo by?o si? jej potem wyprowadzi?. Ucieka si? go gró?b swemu ojcu Elowi i niecnych do podst?pów (aby zdoby? ?uk Aqhata). Je?li Baal by? gwa?towny i dobrotliwy, to Anat by?a niepohamowana, porywcza i zawistna.
Imi? jej ma etymologiczne pokrewie?stwo z hebr. t[e ‘ēt, aram. ‘enet i akkad. ‘ettu, co oznacza „czas, los”. Zatem Anat jest upostaciowaniem tego wszystkiego, co rodzi i poch?ania „czas”[40]. Nazwy miejscowo?ci, takie jak Anatot (ojczyzna proroka Jeremiasza, 20 razy w Biblii, np. Joz 21,18) oraz Bet-Anat (3 razy w Biblii: Joz 19,38; Sdz 1,33 x2) dowodz?, ?e bogini ta by?a czczo na równie? w Palestynie.
Pomoc Anat odegra?a znaczn? rol? w zako?czonych sukcesem staraniach Baala o uzyskanie dominuj?cej pozycji po?ród bogów. Dzi?ki jej perswazjom, a nawet gro?bom, najwy?szy bóg El zdecydowa? si? przekaza? w?adz? Baalowi, pomijaj?c przy tym w?asne dzieci.
Anat ukazuje si? jako dawczyni ?ycia: wskrzesza Baala, obiecuje nie?miertelno?? Aqhatowi, rodzi Baalowi boskie ciel? (cho? jest równie? niszczycielk? ?ycia, bogini? wojny). Przypisywano jej, podobnie jak Baalowi funkcje agrarne, urodzaju (o czym ?wiadcz? jej tytu?y „Anat pól” i „Anat orki”); wi?zano j? z cyklem p?odno?ci.
Anat mia?a skrzyd?a, dzi?ki którym szybko przenosi?a si? z miejsca na miejsce[41]. W sztuce zwykle przedstawiano j? nag?, z symbolami p?odno?ci – kwiatami lilii lub w??ami w r?kach, cz?sto jad?c? na koniu. W czasie obrz?dów ku czci Anat nierzadko sk?adano w ofierze ma?e dzieci. Uto?samiana bywa z greck? Aten?.
Jam(ug. jm, hebr. jām)
Imi? Jam w ugaryckim pi?mie klinowym
Bóg morza i rzek. Imi? Jam oznacza w j?zykach semickich po prostu „morze”, Jam czasami nazywany jest tak?e Nahar, co oznacza „rzeka” (hebr. rh'n" nähär). W mitologii Ugarit jest synem Ela, jak inni bogowie; sk?adano mu ofiary i odprawiano jego kult. Przedstawiany jest jako pó?-cz?owiek, pó?-ryba. Jest bóstwem pierwotnego chaosu, reprezentuj?cym pot?g? morza, gniewnego i nieposkromionego; ma w?adz? nad burzami i jest sprawc? katastrof przez nie wywo?ywanych. Morze jawi?o si? staro?ytnym jako jeden z najgro?niejszych ?ywio?ów, by?o ogromne, nieprzeniknione, tajemnicze. Zaskakiwa?o swymi ogromnymi falami, burzami, potworami czyhaj?cymi na ?eglarzy, a gdy wdziera?o si? w l?d, zagra?a?o mieszka?com wybrze?a (jakimi byli równie? mieszka?cy Ugarit).
Jam to g?ówny, obok Mota – boga ?mierci – przeciwnik Baala. Z nim w?asnie Baal by? w nieustannym konflikcie. W walce, malowniczo oddanej w micie, zwyci??a oczywi?cie Baal, obro?ca ludzi. Ró?ne s? interpretacje mitu (powiemy o tym poni?ej): albo walka z “ludami morza” albo walka z pierwotnym morzem-chaosem przy stwarzaniu swiata (zgodnie z Enûma Eli?[42]), albo – cze?ciej – nieustanna walka mieszka?ców Ugarit z morskim ?ywio?em. Ugarytyjczycy, jako mieszkancy miasta portowego, na codzie? borykali si? z tym nieopanowanym ?ywio?em. Baal mia? broni? ludzi przed atakami morza, które nie raz musia?o sprawi? niezs?e k?opoty i nie lada spustoszenie.
W mitologii greckiej i rzymskiej jego bliskim odpowiednikiem jest Ofion, ogromny w??, który sprawowa? w?adz? nad ?wiatem, zosta? wyp?dzony z Olimpu i ukry? si? w morzu.
Jam w Biblii
W Biblii morze (hebr. ~y" jām) jest równie? ?ywio?em przeciwnym, wrogim Bogu:
Pan króluje, oblók? si? w majestat, Pan przywdzia? pot?g? i ni? si? przepasa?: tak utwierdzi? ?wiat, ?e si? nie zachwieje. Twój tron niewzruszony od wieczno?ci, Ty jeste? od wieków, o Bo?e. Podnosz? rzeki, o Panie, rzeki swój g?os podnosz?, rzeki swój szum podnosz?. Ponad szum wód rozleg?ych, ponad pot?g? morskiej kipieli pot??ny jest Pan na wysoko?ciach (Ps 93,1-4); Czy jestem morzem lub smokiem g??biny, ?e? stra?e przy mnie postawi?? (Hi 7,12),
a tak?e wrogim cz?owiekowi: Ogarn??y mnie fale ?mierci i zatrwo?y?y mnie odm?ty nios?ce zag?ad? (Ps 18,5); Przeto si? nie boimy, cho?by wali?a si? ziemia i góry zapada?y w otch?a? morza. Niech wody jego burz? si? i kipi?, niech góry si? chwiej? pod jego naporem: Pan Zast?pów jest z nami, Bóg Jakuba jest dla nas obron? (Ps 46,3n).
Bóg ma jednak nad morzem ca?kowit? w?adz?, o czym ?wiadcz? powy?sze cytaty oraz np. pytania retoryczne stawiane przez Boga Hiobowi w Hi 38: Kto bram? zamkn?? morze, gdy wysz?o z ?ona wzburzone (w.

; Czy dotar?e? do ?róde? morza? Czy doszed?e? do dna Otch?ani? (w. 16), wskazujace, ?e tylko Bóg ma tak? w?adz?.
W Starym Testamencie, w przeciwie?stwie do religii ugaryckiej, morze nie jest osobowe, nie wyst?puje jako bóstwo. Poetyckie obrazy, z którymi si? tu spotykamy, to co najwy?ej personifikacje – które s? cz?ste w Biblii i odnosz? si? np. do r?ki czy ramienia Bo?ego, do ducha, m?dro?ci czy sprawiedliwo?ci Bo?ej.
Morze samo w sobie stanowi gro?ny ?ywio?. Oprócz tego jest w Biblii siedliskiem potworów morskich i si? demonicznych wrogich Bogu, takich jak: Rahab (bh;r;), Lewiatan (!t'y"w>li), W?? morski (~Y"B; rv,a] vx'n") czy Behemot (tAmheB.), np.:
Ty ujarzmiasz pyszne morze, Ty poskramiasz jego wzd?te ba?wany. Ty podepta?e? Rahaba jak padlin?, rozproszy?e? Twych wrogów mo?nym Twym ramieniem (Ps 89,10n); Wodom nakre?li? granice, oddzieli? ?wiat?o od mroku. S?upy niebieskie si? chwiej?, dr??ce przed Jego gro?b?. Pot?g? wzburzy? pramorze, roztrzaska? Rahaba sw? moc?, wichur? oczyszcza strop nieba i W??a Zbiega niszczy sw? r?k? (Hi 26,10-13); Ty zmia?d?y?e? ?by Lewiatana, wyda?e? go na ?er potworom morskim (Ps 74,14); W ów dzie? Pan ukarze swym mieczem twardym, wielkim i mocnym, Lewiatana, w??a p?ochliwego, Lewiatana, w??a kr?tego; zabije te? potwora morskiego (Iz 27,1); Oto Behemot[43] – jak ciebie go stworzy?em (Hi 40,15; por. te? Iz 51,9; Hi 3,8; 40,25; Ps 104,26 i inne).
Jak widzimy, równie? nad nimi (jak nad samym morzem) Bóg posiada absolutn? w?adz?, jest ich stworzycielem. Obrazy te i postacie wyst?puj? g?ównie w literaturze poetyckiej Starego Testamentu i maj? tu charakter literacki, przeno?ny, a nie rzeczywisty.