Strony: [1]

Historia polityczna Israela.

  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Historia polityczna Israela.
« : Luty 02, 2010, 12:29:29 »

Historia na tle doktoratu; http://www.sbc.katowice.pl/Content/7015/doktorat2732.pdf

Nie wiem na ile prawdziwa?
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Historia polityczna Israela.
« Odpowiedz #1 : Kwiecieñ 12, 2012, 11:20:02 »

Ariel Szaron.

Ariel Scheinerman , syn Wiery.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Ariel_Szaron
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Historia polityczna Israela.
« Odpowiedz #2 : Marzec 30, 2015, 07:34:32 »
« Ostatnia zmiana: Marzec 30, 2015, 07:39:34 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Historia polityczna Israela.
« Odpowiedz #3 : Maj 21, 2015, 13:13:51 »

Dawne historie ?ydów z przed wojny...



Cadyk pierze po pysku

„Tandeta i sztampa” – podsumowa? VIII Festiwal Singera czytelnik „Gazety Wyborczej”. TVP transmitowa?a z placu Grzybowskiego zamykaj?ce Festiwal widowisko „Dwór Cadyka”. „Takie przedsi?wzi?cia – pisa?a GW – utrwalaj? najgorsze stereotypy: ?ydzi to faceci w d?ugich cha?atach, którzy ta?cz? majufesa (?eby jeszcze majufesa!), pogryzaj?c czosnek”. Wiadomo, ?e ka?da podróbka jest gorsza od orygina?u. A o tym, jak chasydzi z Grzybowa „ta?czyli majufesa”, przedwojenni mieszka?cy Warszawy wiedzieli akurat niema?o. Polska prasa do po?owy lat trzydziestych obszernie informowa?a o ?yciu spo?eczno?ci ?ydowskiej. Wielokrotnie pisano o córce tego b?d? innego cadyka, która porzuci?a wiar? ojców i przyj??a chrzest. W sensacyjnym tonie utrzymane by?y relacje z dworów cadyków, a tak?e doniesienia o kulisach „dworskiej” polityki. Ciekawe, czy czytelnicy – Polacy – orientowali si? w zale?no?ciach mi?dzy ró?nymi dworami chasydzkimi tak dobrze, jak w powi?zaniach rodzinnych koronowanych g?ów.


Zawierucha w brodatym spo?ecze?stwie

W styczniu 1933 roku w gazecie uwag? przykuwa? tytu?: Zdradzona lista szpiegów. Pop?och i zgroza panuj? na dworach cadyków. Czytelnicy z zapartym tchem ?ledzili spraw? kradzie?y „aktów politycznych” z otwockiej ekspozytury cadyka kozienickiego. Jej sprawc? by? Mordka Cygenbok. Kiedy Cygenbok, sekretarz kozienickiego cadyka, po czterech dniach nieobecno?ci nie pojawi? si? przy szabesowym stole, rozpocz?to poszukiwania. Podczas przetrz?sania otwockiej willi cadyka dokonano dramatycznego odkrycia: przepad?o ca?e archiwum. Wówczas okaza?o si?, ?e cadyk zosta? zdradzony. Cygenbok uciek?.

Przy okazji wysz?o na jaw, ?e na dworach cadyków w dawnej Galicji Zachodniej dzia?a? swoisty kontrwywiad, a uciekaj?c, Cygenbok zabra? ze sob? list? szpiegów pozostaj?cych na us?ugach cadyka kozienickiego i rebe reb Altera z Góry Kalwarii. „Wskutek tego na tamtych dworach odbywaj? si? rugi polityczne i wszyscy ukryci zausznicy cadyka Altera otrzymuj? dymisje”.

W efekcie dosz?o do trzech nadzwyczajnych zjazdów cadyków z dawnej Kongresówki. Po sze?ciogodzinnej naradzie na jednym ze zjazdów zadecydowano o wys?aniu po?cigu za zbiegiem. Na czele pogoni stan?? dowódca kozienickiej „?andarmerii sobotniej” Icie Majer Powid?o, który uda? si? do Krakowa. Informacji oczekiwano tak?e od Izaaksona, szefa dworskiej „komórki wywiadowczej”. O wspó?udzia? w aferze Cygenboka podejrzewano cadyka Borucha Heidekorna  z Kiernozi, który „ulotni? si?” z Warszawy.

„?andarmeria sobotnia” aresztowa?a tylko jego bratanka, mieszkaj?cego w stolicy, którego „[...] przes?uchano w ci?gu dwóch godzin. W czasie przes?uchania rozbito mu okulary i dotkliwie poturbowano”. Podejrze? wobec cadyka z Kiernozi nabrano po skojarzeniu jego znikni?cia z faktem, ?e Heidekorn od dawna podejmowa? nieudane próby arbitra?u pomi?dzy dwiema zwa?nionymi stronami: dworami ma?opolskimi, na czele z cadykiem z Be?za, a dworami z Polski centralnej – i zapewne chcia? si? odegra?. Potem potwierdzi?a si? ta wersja, gdy? Heidekorn sta? si? klientem jednego z ma?opolskich dworów.

W tym samym czasie cadyk z Bobowej wys?a? do cadyka „górskiego” depesz?, b?d?c? tak naprawd? listem dyplomatycznym. Przesy?a? b?ogos?awie?stwo wszystkim ?ydom skupionym przy rabinach z dawnej Kongresówki i – co najwa?niejsze – „[...] wyrazy najg??bszego wspó?czucia z powodu dokonania zuchwa?ej kradzie?y” w rezydencji cadyka kozienickiego.

?ydowska Warszawa odczyta?a to jako sygna?, ?e akcj? Cygenboka koordynowali bezpo?rednio stronnicy... cadyka bobowskiego. Wobec dekonspiracji informatorów wys?anych na dwory ma?opolskie przez Abrahama Mordechaja Altera z Góry Kalwarii cadykowie i rabini, przybyli na jego specjalne wezwanie do Warszawy, postanowili rzuci? kl?tw? na Cygenboka. „Kl?twa zostanie rzucona przy czarnych ?wiecach w bó?nicy w Otwocku. Na ponury ten obrz?d zjedzie kilkudziesi?ciu duchownych ?ydowskich”. ?wi?tobliwi ?ydzi rozwa?ali tak?e zwrócenie si? o pomoc do policji, gdy? „czyn Cygenboka posiada wszelkie cechy kradzie?y”.

„Afer? Cygenboka” rozpatrywa? nale?y w szerszym kontek?cie. Otó?, dwa obozy star?y si? w walce o „rz?d dusz”. Po jednej stronie sta?a Góra Kalwaria, reprezentantka Kongresówki, po drugiej za? Be?z, za którym opowiada?a si? dawna Galicja Zachodnia. J?zyczkiem u wagi byli zwolennicy cadyka z Aleksandrowa [?ódzkiego], o których zabiega?y obie skonfliktowane strony. Szczególnie ostro spierano si? o wp?ywy w gminach wyznaniowych. Jak pisa? jeden z korespondentów, w takich sporach „[...] kl?twy rzucane s? za kl?twami. Przekle?stwa sypi? si? jak z rogu obfito?ci”.

W 1932 roku strona ofensywna i bardziej agresywna, na czele z cadykiem z Góry Kalwarii, chcia?a os?abi? be?zkie wp?ywy w ma?opolskich gminach ?ydowskich, próbuj?c opó?ni? termin og?oszenia wyborów. Zakusy te spotka?y si? z protestem cadyka be?zkiego, który zapowiedzia?, ?e b?dzie wraz ze swoimi stronnikami „okupowa?” gminy, nie dopuszczaj?c do zmian uk?adu si?. Rozpocz??y si? wi?c pertraktacje. Do Warszawy przyjecha? wys?annik dworu be?zkiego, który spotka? si? z rabinem i pos?em na Sejm RP Icie Majerem Lewinem, szwagrem cadyka z Góry Kalwarii. Ostatecznie be?zka „okupacja” nie dosz?a do skutku, poniewa? przywódcy chasydzcy z dawnej Kongresówki w zakulisowych rozmowach zyskali poparcie sanacyjnych si? politycznych. Za chasydami ma?opolskimi opowiadali si? g?ównie sanatorzy pochodz?cy ze Lwowa i pose? Zdzis?aw Stro?ski (BBWR), który znalaz? si? w parlamencie dzi?ki g?osom ?ydowskim.

Warszawa w tym starciu zwyci??y?a.

Jak?e jednak bolesnym ciosem dla Góry Kalwarii trzy lata pó?niej by?o opuszczenie partii ortodoksów Agudat Israel przez brata „górskiego” cadyka Mendla Altera z Pabianic. Za?o?y? on niezale?n? od Agudy organizacj? partyjn?. Mia?a ona pozostawa? pod wp?ywem Be?za, któremu uda?o si? zbudowa? konkuruj?c? z Agud? parti? „Machzykej Daas”. Za Pabianicami poszli równie? cadycy z Parysowa, Piaseczna oraz... Aleksandrowa.

Minjan z ulicy Twardej

Mo?emy sobie wyobrazi?, ?e „afera Cygenboka” by?a szeroko komentowana na Grzybowie, gdzie znajdowa?y si? modlitewnie zwi?zane z ró?nymi dynastiami chasydzkimi. Podczas I wojny ?wiatowej wielu cadyków przenios?o si? do Warszawy, lokalizuj?c tu swoje siedziby wraz z jeszywami i domami modlitwy. Od po?owy XIX wieku rezydowa? w Warszawie Icie Majer Alter, za?o?yciel chasydzkiej dynastii z Góry Kalwarii. Jego siedziba, u zbiegu ulic Twardej i ?elaznej (?elazna 57), stanowi?a o?rodek ortodoksyjnego ?ydostwa; oddalona od gwarnego i ludnego Grzybowa, niczym prawdziwa twierdza strzeg?a tradycji.

Wkrótce znacznie wzros?y szeregi proletariatu ?ydowskiego, a modlitewnie przy ul. Twardej sta?y si? miejscem agitacji partyjnej. W burzliwych latach 1904–1905 s?aw? zyska? pewien syjonistyczny retor, który w sobot? mi?dzy modlitwami porann? i dodatkow? wyg?asza? p?omienne mowy, wzywaj?c ?ydów do narodowego przebudzenia. Jak wspomina? Abraham Teitelbojm (Warszewer hejf), m?odzie? chasydzka modl?ca si? w innych sztiblach wykrada?a si? podczas czytania Tory, by „z bij?cym sercem przyj?? do wiedzy p?omienne wezwania do starego–nowego kraju, do wolnego, samodzielnego ?ycia”. Dostawa?o si? za to od ojca w twarz i „szabat by? nieudany”.

Na Grzybowie mieszka? te? „król ?elaza” Izajasz Prywes, który córk? o?eni? z wywodz?cym si? ze wspania?ej dynastii chasydzkiej pisarzem J.J. Trunkiem. Ten opisywa? „staro?ytn?” atmosfer? w modlitewni chasydów aleksandrowskich przy ul. Twardej. Pod numerem 2 mie?ci?a si? modlitewnia chasydów radzy?skich, którzy – jak wspomina  – modlili si? pod przewodnictwem reb Iciele. „Reb Iciele mieszka? nad sztiblem, na pierwszym pi?trze. Najwi?kszy pokój, «salon», s?u?y? za babiniec, gdzie kobiety modli?y si? pod przewodnictwem samej rabinowej. Powy?ej miejsca, gdzie sta? pulpit, obok aron ha-kodesz, w suficie wyci?ty czworok?tny otwór do mieszkania rabina, tak ?e by?o tam s?ycha? modlitw? z do?u. I dok?adnie ponad miejscem, gdzie na dole modli? si? rabin, na babi?cu rabinowa przewodzi?a modlitwom kobiet. W ten sposób m?skie g?osy miesza?y si? z powtarzanymi przez kobiety modlitwami i z ich ?kaniem”.

Pod numerem 4 mie?ci?a si? chasydzka modlitewnia Sardynerów. Podczas I wojny ?wiatowej sta?a tam szafa, do której przez otwór wrzucano pieczywo, komu co zosta?o. Mi?dzy modlitw? popo?udniow? i wieczorn? Icchak Dowid Margules z pomocnikami rozdziela? zgromadzon? ?ywno?? w?ród g?oduj?cych mieszka?ców Grzybowa. Margules utrzymywa? si? z wyrobu papierowych torebek, a ?e by? cz?owiekiem nieg?upim, w jego mieszkaniu (Pa?ska Cool gromadzili si? rzemie?lnicy, by wspólnie studiowa?.

Rabin Szymon Huberband, wspó?pracownik Archiwum Ringelbluma, wspomina jego dzia?alno?? w getcie: „Margolis wyst?pi? ostatnio z projektem, by ka?dy ?yd od ka?dego kupowanego kilograma odj?? 10 groszy od bia?ego chleba, 5 groszy od czarnego chleba, 25 groszy od kilograma mi?sa – i tak stale od wszystkich produktów; pieni?dze niech schowa w oddzielnej torebce i rozdziela w?ród biedaków. W ka?dy poniedzia?ek i czwartek”.




http://www.jewish.org.pl/index.php/historia-mainmenu-66/4570-cadyk-pierze-po-pysku.html
Zapisane
Strony: [1]
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

homofriends skyworldsv voters pomorska poradniki