Mobius z innego forum.
?wiat?o z Dendery - czy staro?ytni znali elektryczno???G??boko wewn?trz krypt kompleksu ?wi?tynnego w Denderze znajduje si? tajemnicze pomieszczenie a w nim nie mniej tajemnicze dzie?o, które wed?ug niektórych jest dowodem na to, ?e staro?ytni Egipcjanie posiedli tajniki… elektryczno?ci. Czy mo?liwe jest jednak, ?e kryje si? za tym inna, nawet bardziej niezwyk?a tajemnica?
Kompleks ?wi?tynni w Denderze zawsze by? tematem kontrowersyjnym, bowiem zawiera zodiak. Poniewa? wzniesiono go w czasach ptolemejskich (podboju kraju przez Greków), zodiak widziany by? jako po??czenie tradycji greckich i egipskich, podczas gdy helle?scy bogowie zostali inkorporowani do egipskiego panteonu. Inni twierdz?, ?e zodiak z Dendery jest dowodem na to, ?e Egipcjanie posiadali wiedz? o gwiazdach za? ich bogowie przypominali greckich. W rzeczywisto?ci wi?kszo?? greckich uczonych udawa?a si? do kraju faraonów, aby pobiera? nauki. Inni wci?? widz? w omawianym tworze prób? po??czenia greckiego zodiaku i egipskiego podzia?u niebios, co zosta?o dokonane nie w 12 ale w 36 sekcjach, tzw. dekanach. Jakkolwiek wygl?da prawda faktem jest, ?e nale?y rzuci? wi?cej „?wiat?a” na ow? kontrowersyjn? spraw?. ?wiat?o jest jednak nast?pnym wa?nym czynnikiem w kolejnej zagadce kompleksu odnosz?cej si? dok?adniej mówi?c do „Komnaty C z po?udniowej krypty nr 1”, która wed?ug niektórych badaczy ukazuje nam „jasny” dowód na to, ?e Egipcjanie w pe?ni zdawali sobie spraw? z istnienia elektryczno?ci a nawet… u?ywali podobnych, jak my ?arówek.
Omawiane dzie?o zawieraj?ce dowód znajduje si? w ma?ej krypcie w Denderze. Pomieszczenie to jest tak niewielkie, ?e trudno nawet wykona? tam fotografie, st?d te? wi?kszo?? ludzi zna je z rysunków autorstwa francuskiego badacza Emile’a Chassinata wykonanych w 1947 roku. Wida? na nich scen? religijn? w której wyró?niona bogini Hathor otoczona jest przez obiekty wygl?daj?ce na powi?kszone ?arówki trzymane w r?kach przez ludzi. W ich ?rodku znajduj? si? w??e, co symbolicznie mo?e oznacza? energi? elektryczn?.
Je?li przyjrzymy si? szczegó?om zauwa?ymy, ?e na pó?nocnej ?cianie znajduje si? scena z bogiem Sokarem – bogiem podziemi odpowiadaj?cym za przyj?cie zmar?ego w?adcy i przewiezienie go na swej barce. Sokar siedzi na cokole. Hathor z kolei otrzymuje dar od jednego z synów. Cz?owiek siedz?cy w ?odzi p?ynie przed siebie dzier??c kwiat lotosu. Scena ta przedstawia jedn? z „w??owych komórek”, jak nazwa? „?arówk?” Robert Temple. Po?udniowa ?ciana równie? zawiera przedstawienia dwóch takich obiektów. Hathor usadowiona jest po prawej stronie i równie? ofiarowany jest jej dar od jednego z synów. Pojawia si? tak?e Sokar w formie soko?a.
Austriaccy pisarze zajmuj?cy si? „staro?ytnymi astronautami”, Peter Krassa oraz Reinhard Habeck, uznali owe „komórki” za ówczesne ?arówki. Wed?ug nich po pierwsze musia?a istnie? jaka? forma zaawansowanego o?wietlenia do prac artystów w ciemno?ciach ?wi?ty? (np. w omawianej krypcie z Dendery), do czego nie wystarcza?o zwyczajne ?wiat?o dzienne. W??e z kolei reprezentowa? maj? pr?d elektryczny, za? kwiat lotosu jest trzonkiem ?arówki. Mówi?c dok?adniej, najbli?szymi odpowiednikami urz?dze? przedstawionych w Denderze s? tzw. rurki Geisslera i Crookesa. Wynika z tego wniosek, ?e staro?ytni pod tym wzgl?dem byli tak zaawansowani technicznie jak my w XX wieku.
Cho? egiptolodzy podeszli do ca?ej teorii sceptycznie dziwne wydaje si? to, ?e nie wysuni?to innych teorii na temat przedstawie? z komnaty. Wed?ug niektórych, wydobywaj?cy si? z kwiatu lotosu w?? symbolizuje akt stworzenia, jako manifestacj? ?wiadomo?ci. Jeszcze inni interpretuj? kwiat jako niebieski lotos, za? faraonowi wdychaj?cemu jego zapach mia? on zapewnia? nie?miertelno??.
G??boko wewn?trz krypt kompleksu ?wi?tynnego w Denderze znajduje si? tajemnicze pomieszczenie a w nim nie mniej tajemnicze dzie?o, które wed?ug niektórych jest dowodem na to, ?e staro?ytni Egipcjanie posiedli tajniki… elektryczno?ci. Czy mo?liwe jest jednak, ?e kryje si? za tym inna, nawet bardziej niezwyk?a tajemnica?
Kompleks ?wi?tynni w Denderze zawsze by? tematem kontrowersyjnym, bowiem zawiera zodiak. Poniewa? wzniesiono go w czasach ptolemejskich (podboju kraju przez Greków), zodiak widziany by? jako po??czenie tradycji greckich i egipskich, podczas gdy helle?scy bogowie zostali inkorporowani do egipskiego panteonu. Inni twierdz?, ?e zodiak z Dendery jest dowodem na to, ?e Egipcjanie posiadali wiedz? o gwiazdach za? ich bogowie przypominali greckich. W rzeczywisto?ci wi?kszo?? greckich uczonych udawa?a si? do kraju faraonów, aby pobiera? nauki. Inni wci?? widz? w omawianym tworze prób? po??czenia greckiego zodiaku i egipskiego podzia?u niebios, co zosta?o dokonane nie w 12 ale w 36 sekcjach, tzw. dekanach. Jakkolwiek wygl?da prawda faktem jest, ?e nale?y rzuci? wi?cej „?wiat?a” na ow? kontrowersyjn? spraw?. ?wiat?o jest jednak nast?pnym wa?nym czynnikiem w kolejnej zagadce kompleksu odnosz?cej si? dok?adniej mówi?c do „Komnaty C z po?udniowej krypty nr 1”, która wed?ug niektórych badaczy ukazuje nam „jasny” dowód na to, ?e Egipcjanie w pe?ni zdawali sobie spraw? z istnienia elektryczno?ci a nawet… u?ywali podobnych, jak my ?arówek.
Omawiane dzie?o zawieraj?ce dowód znajduje si? w ma?ej krypcie w Denderze. Pomieszczenie to jest tak niewielkie, ?e trudno nawet wykona? tam fotografie, st?d te? wi?kszo?? ludzi zna je z rysunków autorstwa francuskiego badacza Emile’a Chassinata wykonanych w 1947 roku. Wida? na nich scen? religijn? w której wyró?niona bogini Hathor otoczona jest przez obiekty wygl?daj?ce na powi?kszone ?arówki trzymane w r?kach przez ludzi. W ich ?rodku znajduj? si? w??e, co symbolicznie mo?e oznacza? energi? elektryczn?.
Je?li przyjrzymy si? szczegó?om zauwa?ymy, ?e na pó?nocnej ?cianie znajduje si? scena z bogiem Sokarem – bogiem podziemi odpowiadaj?cym za przyj?cie zmar?ego w?adcy i przewiezienie go na swej barce. Sokar siedzi na cokole. Hathor z kolei otrzymuje dar od jednego z synów. Cz?owiek siedz?cy w ?odzi p?ynie przed siebie dzier??c kwiat lotosu. Scena ta przedstawia jedn? z „w??owych komórek”, jak nazwa? „?arówk?” Robert Temple. Po?udniowa ?ciana równie? zawiera przedstawienia dwóch takich obiektów. Hathor usadowiona jest po prawej stronie i równie? ofiarowany jest jej dar od jednego z synów. Pojawia si? tak?e Sokar w formie soko?a.
Austriaccy pisarze zajmuj?cy si? „staro?ytnymi astronautami”, Peter Krassa oraz Reinhard Habeck, uznali owe „komórki” za ówczesne ?arówki. Wed?ug nich po pierwsze musia?a istnie? jaka? forma zaawansowanego o?wietlenia do prac artystów w ciemno?ciach ?wi?ty? (np. w omawianej krypcie z Dendery), do czego nie wystarcza?o zwyczajne ?wiat?o dzienne. W??e z kolei reprezentowa? maj? pr?d elektryczny, za? kwiat lotosu jest trzonkiem ?arówki. Mówi?c dok?adniej, najbli?szymi odpowiednikami urz?dze? przedstawionych w Denderze s? tzw. rurki Geisslera i Crookesa. Wynika z tego wniosek, ?e staro?ytni pod tym wzgl?dem byli tak zaawansowani technicznie jak my w XX wieku.
Cho? egiptolodzy podeszli do ca?ej teorii sceptycznie dziwne wydaje si? to, ?e nie wysuni?to innych teorii na temat przedstawie? z komnaty. Wed?ug niektórych, wydobywaj?cy si? z kwiatu lotosu w?? symbolizuje akt stworzenia, jako manifestacj? ?wiadomo?ci. Jeszcze inni interpretuj? kwiat jako niebieski lotos, za? faraonowi wdychaj?cemu jego zapach mia? on zapewnia? nie?miertelno??.
Zodiak z Dendery eksponowany jest w Luwrze.
Robert Temple sugeruje, ?e wewn?trz komnaty wykonywano rytua? a komnata zape?niana by?a kwiatami w odpowiedniej porze roku albo te? „u?ywano pewnej metody zachowywania skoncentrowanych zapachów”. Niebieski lotos ??czony by? z nie?miertelno?ci?, ale i ze stanami ekstatycznymi i dost?pem do za?wiatów a to zapewne z racji swych halucynogennych w?a?ciwo?ci.
Symbol stworzenia jako manifestacji ?wiadomo?ci wydaje si? by? interesuj?c? koncepcj? egiptologów. Je?li ju?, to zarysowuje si? pewien zwi?zek z mechanik? kwantow?, która postuluje, ?e ?wiadoma my?l kreuje rzeczywisto??. Je?li tak, to podziemna komnata mo?e by? uznana za swego rodzaju „komor? my?low?”, w której staro?ytni przedstawiali w jaki sposób starali si? porz?dkowa? rzeczywisto??, która w ich mniemaniu odnosi?a si? do kontroli porz?dku nad chaosem.
Niektóre ze szczegó?ów odnalezionych w omawianej komnacie pasuj? do tej teorii. Czasami w reprodukcjach pojawia si? jedynie jedna „komórka z w??em”, która przedstawiana jest z „anio?em zemsty”, Uputim, który stoi z wzniesionymi no?ami. Komórka wydala z siebie form? lotosu, pod któr? znajduje si? wierny pogr??ony w modlitwie. Widzimy te? by? mo?e jednego z synów Hathor, który z solarnym dyskiem nad g?ow?, podtrzymuje „komórk?” na wzniesionych ramionach (siedz?c w pozycji ka) na cokole. Ka jest egipskim odpowiednikiem duszy, monad? czy te? niebia?sk? cz?stk?, która mieszka w ka?dym z nas. Jest to z jednej strony nadnaturalna cz??? a z drugiej tak?e ta, która ma zdolno?? tworzenia.
Zatem obok teorii o ?arówce, która jest wyja?nieniem natury stricte technicznej, pojawia si? równie? wyja?nienie natury metafizycznej przedstawionej sceny. Cho? cz?sto podkre?la si? jej „unikalno??” faktem jest, ?e podobne sceny, cho? z pewnymi wariacjami, znale?? mo?na w innych miejscach. Przyk?adem mog? by? pochodz?ce z okresu Nowego Królestwa stele przedstawiaj?ce dary sk?adane bogini Renenutet przedstawianej jako kobra z g?ow? kobiety. Oferowanym jej dobrem jest lotos a jedynym brakuj?cym ogniwem w porównaniu z Dender? jest brak „ba?ki” otaczaj?cej kobr?.
(Kontrowersyjne komórki z komorze w kompleksie w Denderze uznawane przez niektórych za dowód na to, ?e Egipcjanie posiedli wiedz? o elektryczno?ci.)
Renenuet ??czono ze ?wi?tem ?niw, które przypada?o w marcu lub kwietniu i by?o ?wi?towane podwójnie. Zaczyna?o si? ono wraz z pocz?tkiem miesi?ca Renenuet. Wówczas sk?adano bogini ofiary, a g?ówne obchody mia?y miejsce podczas pe?ni ksi??yca.
Renenuet by?a bogini? ludu a jej miejsca kultu znajdowa?y si? raczej nie w wielkich ?wi?tyniach a w domach. To dlatego ma?o kto j? pami?ta, a jej wizerunki w ?wi?tyniach równie? nale?? do rzadko?ci. Nie powinno by? niespodziank?, je?li dowiemy si?, ?e posta? ta „zla?a si?” potem z Izyd? a przedstawienie Hathor w Denderze by?o ju? tylko niewielkim skokiem wiary, a w?a?ciwie nast?pnym krokiem.
Jednak?e kontrowersyjna teoria o „?arówce” zawiera w sobie pewne analogie z surow? pot?g? magii. Filar d?ed (równie? uznawany za element „egipskiej trakcji elektrycznej” utrwalony w symbolice) jest równie? wyrazem mocy a w?? jest rzeczywi?cie pr?dem, ale ?ycia. Przypominaj?ca pawiana posta? trzymaj?ca dwa no?e nie jest zwi?zana tyle z elektryczno?ci?, co z magiczn? ochron?. Gdy von Däniken napisa?, ?e „ma?pa z ostrymi no?ami symbolizuje niebezpiecze?stwo, które czyha na ka?dego, kto nie rozumie zasady dzia?ania urz?dzenia” ma… zupe?n? racj?, Ten, kto obcuje z magi?, ale jej nie rozumie przynosi na siebie niebezpiecze?stwo równe z pora?eniem pr?dem.
Pomy?ki, czy to Dänikena czy naukowców, pojawiaj? si? je?li rozk?adamy scen? na czynniki pierwsze. Tak samo jest w przypadku teorii o konstrukcji Wielkiej Piramidy, które okazuj? si? raczej bezwarto?ciowe, je?li nie uwzgl?dnia si? w nich oczywistych faktów, ?e obok niej znajduj? si? jeszcze przecie? inne piramidy, nie mniej unikalne. W przypadku komnaty z Dendery nale?y równie? zauwa?y?, ze jest to jedna z pi?ciu podziemnych krypt rozmieszczonych wzd?u? prostego korytarza. Ka?da z nich zawiera ?wi?tynie i cenne wyposa?enie, w tym dwa pos??ki Hathor dekorowane szlachetnymi kamieniami. Innymi s?owy, by?y to pomieszczenia ze ?wi?tymi przedmiotami. Jednym z nich by?a dawno zaginiona z?ota figurka Hathor pod postaci? soko?a z ludzk? g?ow?, nad któr? znajdowa? si? rogaty dysk.
(Filary d?ed.)
Zatem zamiast analizy poszczególnych elementów, warto rozpatrzy? wszystko w szerszym kontek?cie. Pojawia si? tak?e pierwszy szczegó? natury techniczno-budowlanej – ca?a konstrukcja zosta?a wzniesiona z piaskowca, jednak?e dla stworzenia p?askorze?b w kryptach umieszczono bloki wapienia. Sama krypta mog?a kiedy? zawiera? inne pos??ki bogini u?ywane w czasie ?wi?towania Nowego Roku oraz ?wi?ta Harsamtawy po?wi?conemu bogu o tej w?a?nie nazwie. W czasie celebrowania Nowego Roku przedmioty te wynoszono z krypty do skarbca, który znajdowa? si? wy?ej.
Harsamtawy, syn Hathor, by? wed?ug Wallis-Budge’a Horusem, który „wedle wierze? wy?oni? si? z kwiatu lotosu, który kwit? w otch?ani Nu”. Dlatego te? scena ta przedstawia narodziny Horusa maj?ce miejsce w Nowy Rok.
Francois Dumas, który wykona? zakrojone na szerok? skal? akcje badania kompleksu w Denderze orzek?, ?e noworoczna procesja zaczyna?a si? od wschodnich krypt po?o?onych w po?udniowej cz??ci kompleksu. Przenosi?a ona wyobra?enie bogini z podziemnej komnaty na podobie?stwo ?wiata, który wznosi si? z niebytu w pierwszy dzie? nowego roku.
Takie wyja?nienia zdaj? si? by? mniej interesuj?ce ani?eli teoria o ?arówkach, ale nie jest tak do ko?ca. Horus by? bowiem niebia?skim dzieckiem, który mia? pom?ci? swego ojca, Ozyrysa, zabitego przez Setha. Ozyrys zosta? cz??ciowo wskrzeszony przez Izyd?, aby móc da? ?ycie Horusowi. Narodzi? si? zatem poprzez magi? – by? dzie?em ?wiadomej unii dusz. Takie kwestie znajdziemy we wszystkich naukach magicznych, gdzie si?y naszego ?wiata i za?wiatów kooperuj?, aby stworzy? specjaln? jednostk? przeznaczon? dla specjalnych celów. Horus zwiastowa? zatem pocz?tek nowego ?wiata, nowej ery. Nie bez znaczenia Rundle Clark zauwa?a, ?e „to co wznosi si? z otworu kwiatu to dusza, która jest ?wiat?em i ?yciem… s?o?ca.” Z lotosu wznosi si? zatem ?wiat?o, ale o znaczeniu bardziej mistycznym ani?eli teoria o staro?ytnej ?arówce. Mit ten jednak ma znacznie wi?ksze znaczenie i do dzi? przewija si? w tradycji ezoterycznej. Znany by? ju? oczywi?cie staro?ytnym, jednak?e w dzisiejszych czasach zosta? zupe?nie zapomniany.
[Ten sam element po??czenia si? niebia?skich i ziemskich w celu stworzenia specjalnej jednostki znajdziemy w historii niepokalanego pocz?cia-przyp.red.].
Autor: Philip Coppens
?ród?o oryginalne: Philip Coppens
T?umaczenie i ?ród?o polskie: Infra
?ród?o-
http://wolnemedia.net/?p=16406